Achterhand zakt weg

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

X_Sas

Achterhand zakt weg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 11:00

Sinds 3 weken sta ik met mijn fries op een nieuwe stal. Ze vindt alles erg spannend.
Sinds ik op de nieuwe stal sta zakt ze af en toe weg met haar achterhand.
Het komt het meest voor in de bochten en alleen in draf. Het lijkt dan net of ze onderuit gaat.
Hiervoor gebeurde het wel eens, maar niet zo veel als nu.
Nu gebeurd het 2 tot 6 keer per 3 kwartier rijden.
De bak heeft verder een goede bodem.

Ik schrik er namelijk wel van. Ik weet niet of het ernstig is.
Wie kan mij vertellen hoe dit komt en wat ik er aan kan doen?

StephanieR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 11:03

Ik zou dat even overleggen met je instructie, en als je twijfelt er een da bij halen.
Doet ze het aan de longe ook? Succes !

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 11:06

X_Sas schreef:
Sinds 3 weken sta ik met mijn fries op een nieuwe stal. Ze vindt alles erg spannend.
Sinds ik op de nieuwe stal sta zakt ze af en toe weg met haar achterhand.
Het komt het meest voor in de bochten en alleen in draf. Het lijkt dan net of ze onderuit gaat.
Hiervoor gebeurde het wel eens, maar niet zo veel als nu.
Nu gebeurd het 2 tot 6 keer per 3 kwartier rijden.
De bak heeft verder een goede bodem.

Ik schrik er namelijk wel van. Ik weet niet of het ernstig is.
Wie kan mij vertellen hoe dit komt en wat ik er aan kan doen?

Mijn pony had/heeft dit ook. Zij heeft op jonge leeftijd waarschijnlijk een smak gemaakt en iets in haar rug beschadigd. Ze is dus ook niet geschikt voor het zwaardere werk en kan bijv. bar slecht laterale oefeningen laten zien onder het zadel. Heeft deze fries dat ook?

Ik heb er allerlei professionals bij gehad maar uiteindelijk kon de fysio er het meeste mee. Ik zou je dus aanraden om er mee naar de fysio te gaan... maar dat is puur op basis van mijn ervaringen en zegt dus niet zo veel over de jouwe.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 11:08

Ik zet hier eventjes een stipje een paard bij ons op stal heeft het namelijk ook.

Abacab

Re: Achterhand zakt weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 11:18

zijn de knieen wel goed? is dit paard misschien atactisch?

Ik zou liever niet op zo'n paard gaan rijden. Afgezien van of het paard pijn heeft ja of nee, als het komt te vallen kan het zichzelf en de ruiter ernstig verwonden.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 11:23

Mijn paard had dit ook in haar jonge jaren.
Bij haar was het gewoon zwakte in de achterhand en na verloop van tijd is dat met training vanzelf weg gegaan. ;)

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 11:25

training aan de longe kan wel. Als het paard dan meer balans heeft en sterker wordt kun je ook gaan rijden.

X_Sas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 11:27

Na het lezen van die schrikbarende reacties ben ik toch wel even blij met jou reactie Luckystory!
Ze is ook nog jong, moet nog veel leren en heeft een niet zo sterke achterhand.
Ik hoop dat het bij haar ook zo weg gaat! Heb je nog speciale training of oefeningen hiervoor gedaan?
Of gewoon telkens zorgen dat die achterhand ook meewerkt?

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 11:29

Nee, ik zou net niet gaan longeren.
Maar veel buiten gaan rijden. Lange stukken galop rechtuit, bergjes omhoog en naar beneden etc...

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 11:33

Zou het paard ook niet een sterker achterhand krijgen, doormiddel van veel schakelen (paar passen vooruit en dan weer terug). En niet continu in een dezelfde drafje blijven lopen.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 11:37

De mijne had het trouwens ook vooral in de overgangen terug. Van draf naar stap etc...
Dat is moeilijk omdat ze dan de achterhand moeten onder zetten.
Maar ook als ze gewoon draafde, inderdaad in de bochtjes. En inderdaad ook behoorlijk frequent, zoals jij beschrijft en ook op een vlakke ondergrond. Ze heeft zelfs enkele keren met haar kont tegen de grond gezeten.
En heeft ook wel wat tijd gevraagd, meer dan een jaar alleszins. (Maar ik reed haar ook niet zo heel erg veel aangezien ik dat niet goed vond voor een 4-jarig paard. Paard is nu trouwens 14 ;) )
Dus ik zou gewoon voortdoen zoals je bezigt bent. Veel overgangen rijden, buiten rijden... etc. Maar ook niet overbelasten.
Heb je een plek waar je naar boven en naar beneden kunt zoals een dijk ofzo? Dat is namelijk ook goede achterhand training.
Het zou kunnen dat de knieën inderdaad wat aan de slappe kant zijn. Maar dat los je ook voornamelijk op met training aangezien die banden verbonden zijn met spieren. Dus als die spieren meer ontwikkelen komen de banden vanzelf ook strakker. ;)

Als je het niet vertrouwd kan je altijd vragen aan een DA om eens te kijken.
Maar als die gaat voorstellen om banden in te spuiten ofzo zou ik daar wel 2 keer over nadenken. En misschien eerst de meer conventionele 'trainings'-weg proberen. ;)

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 11:40

mijn oefeningsschema is op dit moment werk aan de pessoa en balkjes draven.

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 11:41

De mijne had ook zwakke kniebanden. Op advies van dierenarts veel trainen, balkjes draven en uiteindelijk werd het beter.
Heel soms zakt ze nog wel eens weg, maar stukken minder.

Longeren kan ook wel en balkjes erbij meenemen, heb ik ook veel gedaan omdat ze in begin toch wel vaak wegzakte en ik niet met haar ten val wou komen.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 11:45

Ik ben niet zo voor dat longeren omdat je paard dan de mogelijkheid heeft om zijn tekortkomingen in de achterhand op een andere manier te gaan compenseren en zich bijgevolg scheef te maken. En zich daardoor mogelijk in andere delen van het lichaam gaat overbelasten.
Als je erop zit en de overgangen rechtuit rijdt, kan je zelf veel meer ingrijpen om de overgang correct en recht te maken. Daar ga je mijn inziens veel meer mee winnen dan aan de longe.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 12:14

dan moet je er wel op kunnen zonder gevolgen. Ik denk dat het altijd het slimste is om de da of fysio te raadplegen voor een geschikt trainingsschema. Je kunt het immers alleen per individu bekijken.

X_Sas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 13:22

Fijn al die nuttige reacties!
Ik ga ermee aan de slag.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 16:36

Abacab schreef:
training aan de longe kan wel. Als het paard dan meer balans heeft en sterker wordt kun je ook gaan rijden.

Dit is juist heel slecht als het een probleem is kwa zwakte in achterhand en dan met name voor de knieën, paarden die een zwakke achterhand hebben moeten eerst sterker worden op de rechte stukken en daarna pas op volte's lopen, dit omdat ze doordat ze slap zijn het gevoel hebben dat ze vallen en alle spieren aantrekken. Met gevolg harde pijnlijke spieren.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 16:41

Luckystory schreef:
Als je het niet vertrouwd kan je altijd vragen aan een DA om eens te kijken.
Maar als die gaat voorstellen om banden in te spuiten ofzo zou ik daar wel 2 keer over nadenken. En misschien eerst de meer conventionele 'trainings'-weg proberen. ;)

Ik heb zelf ook een heel slap paard gereden en wat ook goed werkt is om de hoefsmit de achterhoeven aan de binnenkant er wat meer af te halen, dat ze als het ware wat meer naar binnen hangen, hierdoor word het gemakkelijker voor ze als ze slappe knieen hebben. En probeer ook zo veel mogelijks volte's rijden te voorkomen, vooral kleine volte's zijn voor zulke paarden niet goed.

Veel overgangen lange stukken galopperen en berg op berg af. En gedult.

Candeletta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 16:41

Hoi,
mijn paard heeft ook af en toe last van een wegzakkende achterhand, maar dit is voor omstanders niet te zien. Ze doet dit vooral als ze iets een beetje eng vindt en niet egt voluit wil lopen.
Is dit hetzelfde als wat de TS heeft of niet? Weet iemand anders hier een oplossing voor?
Groetjes

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 17:13

Niet zelf gaan violen. Dierenarts er naar laten kijken. Al is het maar om zeker te weten dat het niks ernstigs is. Is dat het nl. wel én je gaat zelf van alles proberen maak je het alleen maar erger, waarbij het zelfs onomkeerbaar kan worden.

gelukzoeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 18:43

Mijn paard (ook een fries) had dit 2 maand geleden ook.. Al M1 dressuur, al veel gedaan dus. Maar reed wat minder fanatiek! Dit bleek gewoon even slapheid te wezen..

Ik denk dat als je de mogelijkheid hebt om veel buiten te rijden.. 2a3 keer per week het hartstikke goed is..

Maar die mogelijkheid heb ik niet, paard staat namelijk op een pensionstal die aan een drukke weg ligt en geen bos te bekennen.. Alleen over straat is met mijn paard ook geen optie!

Ik ben gaan longeren, pessoateugel gekocht.. Begonnen met rond laag, ook gewoon met rijden rond laag gehouden.. Veel voorwaards neerwaards en goed actief houden! Nu wat maanden verder, al weer flinke prijzen in de wacht gesleept en loopt hij aan de longe ook al bovenin en flink actief. Struiken met zijn achterbenen doet ie niet meer!

Er zijn vele wegen die naar rome leiden.. Maar mijn motto is: als het paard niet onregelmatig is, RUST ROEST... Sterker maken dat paard!!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 18:56

Het paard is zes jaar. Lijkt mij niet dat de term rust roest hier van toepassing is..

gelukzoeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 18:58

@Sammie... Jazeker!! Als de DA niets kan vinden moet je zo'n paardje niet op rust zetten.. Training aanpassen, en gaan met die banaan..

Een paard van 6 kan ook stijf en slap zijn door minder training en het koude weer!! Heeft niets te maken met leeftijd!
Laatst bijgewerkt door gelukzoeker op 24-01-12 18:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 18:59

Ik zou eens overleggen met je DA, misschien wilt hij er wel even naar kennen.
Want ik ken ook een andere kant van zo'n verhaal; Paard mag niet meer intensief gereden worden of mee gesprongen worden (Springpaard)

pieps

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 19:01

Omdat dit is begonnen na wisselen van stalling en dus waarschijnlijk rijbak kan het ook gewoon door de andere bodem komen. Misschien is deze wat gladder of juist wat stroever dan je vorige waardoor ze glipt, slipt (bij gladder) of wellicht "blijft hangen" (in geval van stroever). Wellicht moet ze er gewoon aan wennen?