Trainers: Piaffe/passage als middel ipv doel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lenn

Trainers: Piaffe/passage als middel ipv doel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 11:04

Hoi,
ik heb uit interesse wat DVD's gekocht van klassieke dressuur (Anja Beran).
Wat ik leuk vind, is dat ze een paar paarden trainen met best een onhandige bouw (hoog kruis, lange rug). Dan verwacht je er 'niet veel' van. Maar wat ze dan als trainingsmethode meteen al inzetten (ook bij jonge paarden), is de piaffe. En élk paard kan het gewoon zonder veel druk op de ketel (er is geen druk op het bit). Niet altijd met evenveel impuls/opwaartse kracht, maar dat is natuurlijk ook niet meteen te verwachten. Dit wordt gedaan om ze te leren het gewicht naar achteren te verplaatsen en om de rugspieren/lendenen/etc te ontwikkelen. Ook als een paard tijdens bepaalde oefeningen zijn gewicht teveel naar voren gaat plaatsen, doen ze weer even de piaffe tussendoor om de balans weer naar achteren te brengen. Andersom gebeurt het ook. Passage wordt gebruikt om het paard te leren zichzelf te dragen. (Alles altijd met zeer veel stap intervallen.)

Maar wat me dus opvalt, is dat a) piaffe/passage voor zover ik wist normaal gesproken als doel wordt gezien en ergens aan het einde van de rit (na het Z niveau) wordt aangeleerd, en b) dat ik dacht dat alleen een 'goed' paard deze oefeningen kan.

Nu kan het zo zijn dat ik niet zie dat de oefeningen niet goed uitgevoerd worden op deze DVD's, dus dat het als een soort 'truc' wordt uitgevoerd (NB ze leren het in eerste instantie met de toucheerzweep zachthandig op het kruis), maar dan nóg vind ik het zeer logisch dat dit als middel ingezet wordt om het paard te trainen (ook als het niet 100% correct wordt uitgevoerd, lijkt het me het een goede oefening), terwijl ik dit nooit tegen kom. Komt dit omdat de meeste trainers/ruiters niet ervaren genoeg zijn met deze oefeningen of zijn er toch andere bezwaren die ik me nu niet kan indenken?

Ik ben benieuwd hoe hierover gedacht wordt :)

Ps. Ik kan me voorstellen dat deze oefeningen een soort 'heiligstatus' hebben om te voorkomen dat ruiters op eigen houtje tegelijkertijd gaan porren en trekken om het aan te leren, maar dat wil ik even niet in ogenschouw nemen.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 12:06

Ik ken de DVD's niet, dat even ten eerste.

Ik denk dat er een geleidelijkere manier is om kracht te trainen eigenlijk. Passage/Piaffe zijn zeer zware oefeningen (indien goed uitgevoerd) en het paard moet eigenlijk om deze lichamelijk uit te kunnen voeren, al heel wat kracht bezitten. De meeste paarden zijn zo sterk niet van zichzelf, die moet je eerst naar dat niveau toe trainen.

Je zou het (imo) kunnen vergelijken met fitnessen. Je kan iemand meteen 100 kilo laten opdrukken met de instelling 'daar word hij sterker van'. Je kan ook beginnen met bijvoorbeeld 25 kilo en dit opbouwen naar 100. Persoonlijk denk ik dat de eerste manier garant staat voor een grotere kans op overbelasting en blessures...
Ik vind dat je een paard correct moet trainen en niet moet overvragen. Het overgrote merendeel van de paarden vindt piaffe en passage moeilijk, heel moeilijk zelfs en ook nog eens heel zwaar. Ik zou er nooit voor kiezen om zo'n oefening dan in te zetten om kracht te winnen omdat daar nog heel veel stappen en mogelijkheden onder zitten.
Ik denk dat je bij een paard dat wel al meer getraind is deze oefeningen trouwens zeker wel als middel kan gebruiken om andere dingen te verbeteren en om nog sterker te worden hoor. Ik zie de oefeningen in die zin niet als een doel op zich (hoewel ik wel heel graag een paard zou hebben dat ik zo ver zou kunnen trainen natuurlijk)

Bij jonge paarden vind ik het trouwens onder alle omstandigheden een no-go. Er komt veel druk op de rug hoor en imo is pi/pa vragen van een 4/5 jarige dan net zo slecht als 6 keer per week erop gaan zitten.

Abacab

Re: Trainers: Piaffe/passage als middel ipv doel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 12:51

Het trainen van een barok paard vergt een andere aanpak dan de training van een warmbloed. Barokke paarden laten uit zichzelf al snel een soort van dribbel zien die dan piaffe wordt genoemd. Voor de duidelijkheid wil ik benadrukken dan de piaffe zoals men die graag in de sport ziet wel anders is dan de piaffe zoals die wordt uitgevoerd in de klassieke dressuur.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 13:03

Heb wat youtube filmpjes gekeken, maar zie veel piaffe op de voorhand. Ben het daarbij helemaal eens met Esther. Er zijn zoveel stapjes voor de piaffe waardoor de piaffe uit eindelijk zo veel mooier wordt!

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 17:37

_Esther_87_ schreef:
Ik ken de DVD's niet, dat even ten eerste.
Ik denk dat er een geleidelijkere manier is om kracht te trainen eigenlijk. Passage/Piaffe zijn zeer zware oefeningen (indien goed uitgevoerd) en het paard moet eigenlijk om deze lichamelijk uit te kunnen voeren, al heel wat kracht bezitten. De meeste paarden zijn zo sterk niet van zichzelf, die moet je eerst naar dat niveau toe trainen.
Je zou het (imo) kunnen vergelijken met fitnessen. Je kan iemand meteen 100 kilo laten opdrukken met de instelling 'daar word hij sterker van'. Je kan ook beginnen met bijvoorbeeld 25 kilo en dit opbouwen naar 100.

Er wordt continu stil gestaan bij verzuring van de spieren en een geleidelijke spieropbouw. Na elke zware oefening volgt rust om de spieren te laten ontspannen. Dus daar wordt heel erg op gelet. Ook wordt er niet op gehamerd, maar wordt het gewoon lichtjes meegenomen. Ik denk dus niet dat je per definitie van overvragen kan spreken, vooral niet gezien de rust en gelatenheid dat elk paard uitstraalde.

Abacab schreef:
Het trainen van een barok paard vergt een andere aanpak dan de training van een warmbloed. Barokke paarden laten uit zichzelf al snel een soort van dribbel zien die dan piaffe wordt genoemd. Voor de duidelijkheid wil ik benadrukken dan de piaffe zoals men die graag in de sport ziet wel anders is dan de piaffe zoals die wordt uitgevoerd in de klassieke dressuur.

Het waren 50% barokke paarden, en 50% gewone Duitse paarden en zelfs eentje met heel veel volbloed erin.
Ik denk dat je bedoelt dat als het een 'truc' is, de sprong teveel omhoog wordt getrokken ipv onder de massa?
Het doel was overigens ook expliciet níet om direct een 100% correcte piaffe uit te voeren, maar puur om die belangrijke spiergroepen in de rug aan te spreken. Dat bedoel ik met 'middel'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 17:41

ALLE oefeningen zijn middelen!
GEEN ENKELE oefening is een doel!
Dat is nou net het hele punt van dressuur; je paard verbeteren! Je paard sterker maken, je paard soepeler maken, je paard meer op de achterhand laten lopen, je paard rechtrichten....
En daar gebruik je de oefeningen voor. De oefeningen zijn er voor het paard, het paard niet voor de oefeningen.

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 17:44

Bizzybijtje schreef:
De oefeningen zijn er voor het paard, het paard niet voor de oefeningen.

Dat staat buiten kijf, ik bedoel in deze context meer waarom die oefeningen niet eerder in de training als middel gebruikt worden.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 17:45

Lenn schreef:
Het waren 50% barokke paarden, en 50% gewone Duitse paarden en zelfs eentje met heel veel volbloed erin.
Ik denk dat je bedoelt dat als het een 'truc' is, de sprong teveel omhoog wordt getrokken ipv onder de massa?
Het doel was overigens ook expliciet níet om direct een 100% correcte piaffe uit te voeren, maar puur om die belangrijke spiergroepen in de rug aan te spreken. Dat bedoel ik met 'middel'.

Ik ben wel benieuwd waarom ze dan kiezen voor piaffe...Wordt dat nog verder uitgelegd?
Ik ben zelf namelijk helemaal niet zover hoor, maar als ik kijk hoe wij een paard opleiden en hoe we naar de verzameling toewerken, dan zijn dat stapjes...We beginnen echt heel simpel met overgangen van stap naar halt en na een hele tijd gebruiken we bijvoorbeeld overgangen galop-stap, maar ook (kwart of arbeids) pirouettes om het paard sterker te maken...Voor mijn gevoel komt daarna pas de piaffe, wederom om het paard sterker te maken maar het lijkt me zo'n grote stap...Van helemaal niks naar ultieme verzameling...
Zoals ik al zei, ik ben helemaal niet zover dus ik kan er uiteraard heel erg langs zitten.

Ben wel benieuwd wat het nut is van een niet-correcte piaffe, is dat niet juist slecht voor een paard? Kan je beschrijven hoe het er dan uitziet als ze er net mee beginnen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 17:47

Lenn schreef:
Bizzybijtje schreef:
De oefeningen zijn er voor het paard, het paard niet voor de oefeningen.

Dat staat buiten kijf, ik bedoel in deze context meer waarom die oefeningen niet eerder in de training als middel gebruikt worden.

Omdat er inmiddels volgens de regels van de KNHS getraind wordt.
Dat zie je duidelijk terug in de trainingen van tegenwoordig. Alle oefeningen worden netjes op de volgorde van de niveaus aangeleerd.
Dus eerst wijken, dan schouderbinnenwaarts, dan travers etc. etc. Maar ondertussen wordt eigenlijk vergeten waarom ze ook alweer 'aangeleerd' worden.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 17:51

Ik ken de DVD's niet.

We zijn ook bezig met de 'klassieke rijkunst' bij mijn verzorgpony (fjord) (en met een andere pony daar wordt op dezelfde manier mee gewerkt). Ik had het nog nooit zo bekeken, maar inderdaad: ik vind dat je wel gelijk hebt. Daarbij komt dat een piaffe/passage een goed middel is om met je paard te werken om de 'doelen' te bereiken die jij aangeeft, mits je het op de goede manier doet. (Ben er zelf niet mee bezig, wij zijn nog puur met de basis bezig. Maar ik 'quote' even uit jouw tekst. Heb er een paar dagen terug enkel iets over gehoord, maar wist niet waarvoor het nu precies diende).

Ik ben er dus mee eens. In de hogere dressuur zie je piaffes en passages, maar ik ben ervan overtuigd dat het ook goede basis oefeningen zijn. (niet de 'begin' basis, maar voor als je al iets verder bent in de klassieke (rij) kunst).

Ik verdiep me pas twee maanden in de klassieke rijkunst (academische) en ik vind het een zeer goede methode.

Sombra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 10:19

Het nadeel van de trainingsmethode van Anja Beran is dat de piaffe en passage niet correct uitgevoerd worden. Het zijn trucjes om zo te laten zien dat ieder paard deze oefeningen aan kan. Dit kunnen paarden ook maar alleen als ze niet correct uit gevoerd worden.

Een paard kan pas de piaffe of passage als het door middel van training zo sterk is gemaakt dat het paard zo veel gewicht op zijn achterhand kan dragen en genoeg controle heeft over het lichaam. Anja Beran zegt dat deze oefening een 'losmaak' oefening is maar dat is niet zo. Deze oefeningen laten zien hoe ver het paard is in zijn rijkunstige opleiding, hoe sterk het paard is in zijn lichaam en hoeveel talent een paard heeft.
Deze oefeningen zijn namelijk niet voor ieder paard en voor iedere ruiter weggelegd. De piaffe behoort nog tot de basis (dressuur) maar de passage is Rijkunst.

Daarnaast is de manier waarop deze oefeningen geleerd worden heel erg belangrijk. Bij Anja Beran worden ze tegen gehouden van voren en wordt er van achter energie in gebracht (ritmisch tikken met de zweep, niet hard overigens) en dan mag het paard wel naar voren gaan maar minimaal.
Een piaffe aanleren vanuit de diagonaal stap is een stuk moeilijker en ik durf bijna met zekerheid te zeggen dat de paarden bij Anja Beran de diagonaal stap nog niet eens kunnen uitvoeren. Daar zijn ze namelijk niet goed genoeg voor getraind.

Laura_x_, Academische dressuur heeft niets te maken met Klassieke Dressuur/Rijkunst. Deze twee lijken in geen een opzicht op elkaar.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 11:06

Mooi verwoord Sombra.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat Anja Beran denkt los te maken bij het rijden van de dribbels die zij piaffe noemt.

Sombra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 11:21

'Het lichaam'. Anja Beran zien de piaffe als een oefeningen die door het hele lichaam gaat, dat is ook zo. Een goed uitgevoerde piaffe verbeterd het lichaam in alle opzichten. Het punt is dat Anja Beran de piaffe niet goed uitvoerd waardoor het totaal geen meerwaarde heeft voor het paard.
Anja Beran maakt paard niet stuk, ze rijdt met weinig contact en rijdt ze een beetje los. Hier gaat een paard niet dood aan, het is alleen jammer dat hun lichaam niet beter getraind wordt. Dan zullen deze paarden zo veel krachtiger worden in hun lichaam en geest. Het doet een paard goed als ze op de juiste manier getraind worden, ze worden zelfbewust en trots. Iets wat heel belangrijk is voor een dier.

Anja Beran noemt zichzelf Klassiek maar is eigenlijk een mengelmoes van vanalles. Het is 'anders' en dat is wat mensen tegenwoordig willen, daarom kan zij geld verdienen. Als een echte Klassieke instructeur kun je tegenwoordig geen geld meer verdienen want de opleiding van een paard duurt langer. Als de basis gelegd is dan gaat de training een stuk sneller maar de basis is het gene wat in de Klassieke Dressuur veel tijd in beslag neemt (ook weer paard afhankelijk) tegenwoordig hebben mensen geen tijd meer dus moet alles snel snel en zulke oefeningen als een piaffe en passage zijn heel aantrekkelijk als 'mijn paard dat ook kan'.
Dat is bij de Academische Dressuur ook het gene wat de mensen willen, 'hoge oefeningen' maar het gaat er niet om welke naam er aan de oefeningen zit het gaat er om wat voor waarde de oefening heeft voor het paard. En bij de meeste paarden heeft de piaffe geen enkele waarde simpelweg omdat het paard deze oefening niet correct kan uitvoeren. Deze oefening heeft pas waarde als het paard sterk genoeg is om de basis daar voor te leggen (diagonaal stap) en het zo verder uit te bouwen. En dat heeft zou eenmaal tijd nodig.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 14:12

Helemaal mee eens, Sombra.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 14:22

Sombra schreef:
'Het lichaam'. Anja Beran zien de piaffe als een oefeningen die door het hele lichaam gaat, dat is ook zo. Een goed uitgevoerde piaffe verbeterd het lichaam in alle opzichten. Het punt is dat Anja Beran de piaffe niet goed uitvoerd waardoor het totaal geen meerwaarde heeft voor het paard.
Anja Beran maakt paard niet stuk, ze rijdt met weinig contact en rijdt ze een beetje los. Hier gaat een paard niet dood aan, het is alleen jammer dat hun lichaam niet beter getraind wordt. Dan zullen deze paarden zo veel krachtiger worden in hun lichaam en geest. Het doet een paard goed als ze op de juiste manier getraind worden, ze worden zelfbewust en trots. Iets wat heel belangrijk is voor een dier.

Anja Beran noemt zichzelf Klassiek maar is eigenlijk een mengelmoes van vanalles. Het is 'anders' en dat is wat mensen tegenwoordig willen, daarom kan zij geld verdienen. Als een echte Klassieke instructeur kun je tegenwoordig geen geld meer verdienen want de opleiding van een paard duurt langer. Als de basis gelegd is dan gaat de training een stuk sneller maar de basis is het gene wat in de Klassieke Dressuur veel tijd in beslag neemt (ook weer paard afhankelijk) tegenwoordig hebben mensen geen tijd meer dus moet alles snel snel en zulke oefeningen als een piaffe en passage zijn heel aantrekkelijk als 'mijn paard dat ook kan'.
Dat is bij de Academische Dressuur ook het gene wat de mensen willen, 'hoge oefeningen' maar het gaat er niet om welke naam er aan de oefeningen zit het gaat er om wat voor waarde de oefening heeft voor het paard. En bij de meeste paarden heeft de piaffe geen enkele waarde simpelweg omdat het paard deze oefening niet correct kan uitvoeren. Deze oefening heeft pas waarde als het paard sterk genoeg is om de basis daar voor te leggen (diagonaal stap) en het zo verder uit te bouwen. En dat heeft zou eenmaal tijd nodig.

Wat voor nut zou het aanleren van de diagonaal stap hebben?

Om een correcte piaffe aan te leren, zal het paard geleerd moeten hebben om het gewicht naar zijn achterhand te brengen in draf.
Vanuit de verzameling ontstaat de piaffe (vanuit draf) Rijkunstig, dan toch

Mij lijkt het om een piaffe vanuit diagonaal stap (waar heb ik dat toch meer gelezen :D ) juist uitermate verwarrend voor een paard.

Maar om dan toch even hierop in te gaan.... wordt de diagonaal stap dan ook eerder aangeleerd en daardoor de piaffe, dan het paard verzamelend kan?

Sombra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 14:54

Cherie78, diagonaalstap is de voorbereiding voor de piaffe omdat deze oefening het paard leert het gewicht naar achter te brengen en ritmisch te bewegen (zonder zweefmoment) in de beweging van de draf (beenzetting, diagonaal) maar in het tempo van een verzamelde stap. Het is juist heel logisch voor een paard, met de diagonaal stap zit je niet ver van de piaffe af. Je behoudt de voorwaartse drang ipv het paard aan de voorkant tegen te houden of 'terug' te rijden en zo dus het zweefmoment uit de draf te halen. Daarom is de piaffe ook zo een moeilijke oefening die alleen uitgevoerd kan worden als het paard goed voorbereid is en dus voldoende kracht bezit.

De diagonaal stap kan het paard pas aan als het paard geleerd is zijn lichaam op de juiste manier te gebruiken. Zoals ik al zei kost het veel kracht dus het paard moet een juiste opleiding gehad hebben voordat het hier aan kan gaan beginnen. Een paard 'kan' al verzameld als je bijv kijkt naar de voorafgaande oefeningen zoals de schouderbinnenwaarts, deze oefening is een verzamelde oefening. Het paard moet hankenbiegung ontwikkelen en door dit soort oefening ontstaat dat meer en meer. Vanuit al deze losmakende oefeningen kun je de diagonaal stap er bij pakken en als het paard die onder de knie heeft zal het vanzelf de beginnende pasjes van de piaffe laten zien (het zweefmoment wordt er dan aan toegevoegd).
In het begin zal een paard natuurlijk nooit een perfect uitgevoerde piaffe laten zien, wellicht 1 of 2 pasjes vanuit de diagonaal stap. Iedere training gaat het paard weer vooruit. Maar zoals de hele opleiding lang duurt zal het ontwikkelen van een correcte piaffe ook tijd nodig hebben.

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 15:48

Sombra schreef:
Cherie78, diagonaalstap is de voorbereiding voor de piaffe omdat deze oefening het paard leert het gewicht naar achter te brengen en ritmisch te bewegen (zonder zweefmoment) in de beweging van de draf (beenzetting, diagonaal) maar in het tempo van een verzamelde stap. Het is juist heel logisch voor een paard, met de diagonaal stap zit je niet ver van de piaffe af. Je behoudt de voorwaartse drang ipv het paard aan de voorkant tegen te houden of 'terug' te rijden en zo dus het zweefmoment uit de draf te halen. Daarom is de piaffe ook zo een moeilijke oefening die alleen uitgevoerd kan worden als het paard goed voorbereid is en dus voldoende kracht bezit.

Anja Beran leert het aan door van jongs af aan al het paard vierkant te laten staan door met de toucheerzweep op het kruis te tikken, wat dan betekent dat hij het betreffende achterbeen moet optillen. Op die manier leren ze hem te reageren (lees: achterbeen optillen) op de toucheerzweep. Dan laat ze ze eerst 'diagonaliseren' zoals ze dat dan noemt (is dat hetzelfde als de diagonaalstap? Ik denk het wel). Ze zegt er wel bij dat ze hier pas mee beginnen als het paard er klaar voor is, maarja hun beoordeling is dan waarschijnlijk behoorlijk soepel. Het lijkt me inderdaad logisch dat het optillen van benen niet hetzelfde is als een correcte piaffe: het gewicht naar achteren brengen en de bekkelen kantelen etc. Maar volgens hen is dus ook een niet-correcte piaffe zinvol als training (ook voor de psyche van het paard, de trots van het paard, het accepteren van de hulpen, etc), maar kennelijk heeft het dan toch geen enkele meerwaarde...? Lijkt me ook weer grof gesteld eigenlijk? Het valt me namelijk op dat ze het zo ontspannen en gewillig doen. Het ziet er niet uit alsof het kwaad kan, ook omdat ze hem meteen daarna de spieren laten ontspannen. Het lijkt me ook niet dat het zinloos is, in ieder geval niet zinlozer dan een willekeurig rondje in draf.

Ik had er natuurlijk duidelijker bij moeten zetten dat ze in eerste instantie alleen laten diagonaliseren ipv piafferen.

Bedankt voor jullie interessante reacties! Ik dacht al er moet een addertje onder het gras zitten :P

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 15:56

Dat vind ik altijd zo'n circustrucje...Vierkant leren staan door bij te tikken. Ieder paard staat vierkant als de overgang correct gereden wordt...
Een paard dat eenmaal stil staat het been bij laten zetten, is niet meer dan een cosmetische oplossing. Dan staat ie voor het oog wel vierkant, maar de trainingswaarde van de oefening is dan volledig buiten beeld. De overgang zelf is imo de oefening, het correct rijden daarvan is het doel, en het vierkant staan is enkel het gevolg daarvan...Een soort beloning, bevestiging van je training.
Een paard kan volledig op de voorhand vallen in de overgang en puur omdat hij dat geleerd heeft vervolgens nog een been bijzetten...Jammer genoeg denken veel ruiters dan ook nog dat ze een goede overgang gereden hebben.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 16:06

Sombra schreef:

De diagonaal stap kan het paard pas aan als het paard geleerd is zijn lichaam op de juiste manier te gebruiken. Zoals ik al zei kost het veel kracht dus het paard moet een juiste opleiding gehad hebben voordat het hier aan kan gaan beginnen. Een paard 'kan' al verzameld als je bijv kijkt naar de voorafgaande oefeningen zoals de schouderbinnenwaarts, deze oefening is een verzamelde oefening. Het paard moet hankenbiegung ontwikkelen en door dit soort oefening ontstaat dat meer en meer. Vanuit al deze losmakende oefeningen kun je de diagonaal stap er bij pakken en als het paard die onder de knie heeft zal het vanzelf de beginnende pasjes van de piaffe laten zien (het zweefmoment wordt er dan aan toegevoegd).
In het begin zal een paard natuurlijk nooit een perfect uitgevoerde piaffe laten zien, wellicht 1 of 2 pasjes vanuit de diagonaal stap. Iedere training gaat het paard weer vooruit. Maar zoals de hele opleiding lang duurt zal het ontwikkelen van een correcte piaffe ook tijd nodig hebben.

Ik ben wel nieuwsgierig hoe je de "diagonaal-stap" ontdekt hebt als voorbereiding op de piaffe?
Ik kan nergens iets ontdekken over die diagonaal-stap in de literatuur als voorbereiding op de piaffe.

En ik leer graag bij, vandaar mijn vraag :)

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 16:46

Ik heb die dvd's pas geleden ook gezien. In veel komt het overeen met de aanpak van Philippe Karl. Over vertelde mij Holger Smezer (Duitse bondstrainer) eens dat de beroemde Willi Schultheis dit ook deed in bepaalde gevallen. Ik heb het met heel jonge paarden nog nooit gedaan maar ik werk dan ook alleen. Dan lijkt het mij moeilijker uit te voeren.
De dvd van Karl laat iets duidelijker de vooruitgang in de ontwikkeling van het paard zien. Er zijn zeker verschillen tussen Beran en Karl. Maar ik geloof niet dat het slecht is, als het zorgvuldig gedaan wordt.

Die diagonaalstap wordt beschreven in ; Das motivierte Dressurpferd van Stalhecker (noemt het Wiegeschrit, maar heeft mij vertelt dat het een stap was met een bijna diagonale takt) en in Feines Reiten van Jean Claude Racinet. Daarnaast is het werk van prof. Heins Meyer behulpzaam. Philippe karl wijst het echter af omdat een diagonaalstap de natuurlijke takt van het paard zou verstoren. Hij bereidt een paard voor door aan de hand achterwaarts te laten gaan, waardoor de rug daalt, de achterbenen moeten ondertreden, om dan aan te laten draven om impuls en voorwaarts denken bij het paard te stimuleren en voegt beide elementen dat langzaam samen.
Ik geef deze verschillen slecht aan, ik heb nog geen oordeel, behalve dat ik het zeer bruikbaar vind.

Sombra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 17:15

Cherie78, naar mijn weten is deze aanpak al eeuwen oud. Kadankovitch geeft al aan in welke boeken dit beschreven staat, ik heb het geleerd van al mijn trainers in het verleden en leer het nog steeds van de mensen die mij begeleiden op het moment en ik leer het weer aan mijn leerlingen.

Lenn, hun zijn natuurlijk niet van mening dat de piaffe die hun 'aanleren' (want dat doen ze, het is niet een gevolg van tijden goede training) niet correct is anders zouden ze het niet doen. Wat ik eerder al zei, doordat de piaffe snel geïntroduceerd wordt is het trainingsprogramma wat hun 'verkopen' aantrekkelijk voor mensen waardoor zij weer meer geld in het laatje ontvangt. Als je op een DVD zet dat het betreffende paard na 5-10 jaar pas klaar is voor de piaffe dan haken al veel mensen af. Tegenwoordig willen mensen snel naar oefeningen die een bepaalde 'naam' dragen want dan ben je pas iets/iemand (denken ze).

Het paard diagonaal zetten is anders als een diagonaal stap. Deze gebruikt Anja Beran namelijk niet in haar trainingen.
Daarnaast zijn paarden dieren die heel veel kunnen hebben. Anja Beran mishandelt haar dieren niet ze traint ze alleen niet correct. Ik zei al, daar gaan paarden niet dood van het is alleen erg zonde. Paarden doen wat er van ze gevraagd wordt zo is het altijd geweest en zo zal het altijd zijn. Anja werkt zelf ook met voedselbeloningen dus je kunt dit soort 'kunstjes' ook zien als vrijheidsdressuur. Ze doet dat eigenlijk ook wat ze gebruikt ook de Spaanse stap en draf wat niet onder Klassiek dressuur valt (dat zegt ze zelf overigens ook). Het paard heeft geen idee dat dit niet juist uitgevoerd wordt, ze doen wat er gevraagd wordt en dat het af en toe niet lekker voelt tja dat is dan eenmaal zo. Ze zeuren niet snel. Ze kunnen het ook niet vergelijken met een goede piaffe want paarden die wel altijd correct gereden zijn pikken dit niet. Die verwachten van jou als ruiter dat jij ze op de juiste manier berijdt, doe je het niet dat leren ze het je want ze weten de waarde van correct rijden.

Het is wel zinlozer dan een rondje draf. In mijn ogen bestaan er geen rondjes draf, iedere pas die een paard gaat wordt bewust gereden en bij iedere pas is er sprake van training. Of een paard nu in de piaffe is of in de draf het draagt altijd positief mee aan de training.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 20:11

Ik keur het werk van Anja Beran niet af, zeker niet gebruik van versnaperingen dat is eerder bijzaak. Maar mijn bezwaar dat ik echt van belang acht, is dat de basisbeweging van bijna al de getoonde paarden, niet of nauwelijk verbeteren. Mijn mentor zei altijd dat basisgangen van het ontwikkelde paard de belofte toonde van de hoogste verzameling. Hij bedoelde dat de bewegingen van zo'n paard dermate gemakkelijk, van de grond af, gedragen, harmonisch zijn, dat men zich makkelijk kan voorstellen dat dit paard passage/piaf uitvoert. Dat idee mis ik als die dvd zie.
Anja Beran pretendeert het fijner te doen dan anderen, haar paarden gezonder zijn en beter lopen. Dat meet ik vooral af aan de basisgang van het verder ontwikkelde paard. Als dressuur tot doel heeft de sublimering van de natuurlijke beweging van het paard, dan lijkt het me toch logisch dat het onwikkelde paard beter moet bewegen. Dat zie ik niet. En dan maakt het mij niet uit hoe het verkregen is, het systeem faalt in mijn ogen als een paard in de basis niet beter gaat bewegen.

Snel geschreven, ik weet niet of het duidelijk is

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 10:00

Ik heb heb een boek waarin Lijssen verschillende manieren beschrijft om te piafferen. Lijssen was een leerling van James Fillis en reed ook hoge school. Als er hier interesse voor is kan ik wel wat pagina's inscannen.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 11:30

Ja dat zou ik prachtig vinden. Bij voorbaat dank

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 17:28

Kadankovitch schreef:
[...]mijn bezwaar dat ik echt van belang acht, is dat de basisbeweging van bijna al de getoonde paarden, niet of nauwelijk verbeteren. Mijn mentor zei altijd dat basisgangen van het ontwikkelde paard de belofte toonde van de hoogste verzameling. Hij bedoelde dat de bewegingen van zo'n paard dermate gemakkelijk, van de grond af, gedragen, harmonisch zijn, dat men zich makkelijk kan voorstellen dat dit paard passage/piaf uitvoert. Dat idee mis ik als die dvd zie.
Anja Beran pretendeert het fijner te doen dan anderen, haar paarden gezonder zijn en beter lopen. Dat meet ik vooral af aan de basisgang van het verder ontwikkelde paard. Als dressuur tot doel heeft de sublimering van de natuurlijke beweging van het paard, dan lijkt het me toch logisch dat het onwikkelde paard beter moet bewegen. Dat zie ik niet. En dan maakt het mij niet uit hoe het verkregen is, het systeem faalt in mijn ogen als een paard in de basis niet beter gaat bewegen.

Snel geschreven, ik weet niet of het duidelijk is

Mooi gezegd, dat viel me inderdaad ook HEEL erg op, ik schrok zelfs telkens van de basisdraf, zo loperig... Ook van paarden die van zichzelf niet echt een mooie draf in huis hebben verwacht je dat vanaf een bepaalde africhtingsgraad niet meer inderdaad.