Stelling en buiging

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Stelling en buiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 20:01

Hoi.

Laatst heb ik een mooi plaatje gemaakt van buiging, ik zie zoveel mensen terugwerken met de hand wanneer zij buiging willen, maar imo blokkeerd dat juist een deel van het lijf en kan een paard niet nagevelijk blijven op de loodlijn omdat hij het neusje terug moet brengen.

Buiging zoals het imo hoort, binnenhand naar binnen op dezelfde hoogte als de buitenhand, buitenkant begrenzen met hand en been en druk vanuit het binnenbeen om buiging te vragen en activiteit vanuit het binnen achterbeen.
Afbeelding
Het knikken van de hals door de hand terug te brengen, hierdoor ontstaat blokkering vanaf de schoft en kan een paard niet ondertreden vanuit de achterhand en is hij eerder geneigd om de buitenschouder eruit te gooien.

Ik ben benieuwd wat men hiervan denkt :)

Rood is de ruiter, groen de teugel, blauw de handen en oranje been.

MarrieLeen

Re: Stelling en buiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 20:21

Helemaal mee eens, mooi getekend. Als je je hand tegen/over de hals zet, blokkeer je je paard. :j
Met je benen vorm je je paard zo om je binnenbeen, als een banaantje.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 20:42

Goed getekend Joolien!!!! *\o/*

Helemaal eens met je stelling, haha hoe dubbel gesproken, ik denk dat ik ook vaak genoeg in commentaren/tips zeg, binnenhand naar voren brengen om achterbeen ruimte te geven om onder te treden :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 20:43

What else is new :?

Ilse_1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 20:48

Sonja schreef:
What else is new :?

Dat dacht ik ook hahaha
Zo leren wij het ook :) Maar leuke tekening!!

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 21:00

``Buiging zoals het imo hoort, binnenhand naar binnen op dezelfde hoogte als de buitenhand, buitenkant begrenzen met hand en been en druk vanuit het binnenbeen om buiging te vragen en activiteit vanuit het binnen achterbeen.``

zo doe ik het ook.
Geloof dat ik het goed doe dus ! :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 21:21

Makkelijk gezegd Sonja, maar je ziet het zoveel mensen fout doen.
Freeride wij zitten sowieso op 1 lijn :j

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 11:51

ja... er doen zoveel mensen wel wat verkeerd!

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 13:56

Mij is geleerd dat stelling alleen de hals betreft en buiging vanuit de achterhand komt. Stelling en buiging tesamen geeft lengtebuiging. Op plaatje 1 zie ik lengtebuiging, op plaatje 2 zie ik stelling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 14:35

Abacab schreef:
Mij is geleerd dat stelling alleen de hals betreft en buiging vanuit de achterhand komt. Stelling en buiging tesamen geeft lengtebuiging. Op plaatje 1 zie ik lengtebuiging, op plaatje 2 zie ik stelling.

Komt stelling vanuit de kaak of vanuit de schoft?

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 19:24

beide

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 19:28

Stelling zit volgens de methode van de KNHS alleen in de voorste 2 wervels van de nek. Tweede plaatje zou dus stelling zijn en eerste stelling en buiging. Kan dus nooit uit de schoft komen. Buiging wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 19:44

Wat moet ik verstaan onder "de methode van de KNHS" :?

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 19:48

Ja klinkt een beetje stom, maar bedoel wat zij tijdens de ORUN uitleggen :) weet niet of er bij andere rijmethodes misschien verschil in definitie zit dus vandaar mijn ongelukkige woordkeuze ;)

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 19:58

Mooi gemaakt! Dit is inderdaad precies zoals het gaat. En ik zie ook veel mensen die terug werken met de handen en dan vergeten te drijven.
Erg duidelijk mooi gemaakt! netjes :D

Buiging is vanuit het hele lijf stelling is enkel de hoofd halshouding die zoals het woord al zegt.. Recht na binnen of buiten gesteld kan zijn.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 22:44

Abacab schreef:

Leg eens uit wat je bedoelt met ik zie stelling op plaatje 2 als je wilt? ik zie nl. een ongewenste knik.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 10:10

op plaatje 2 zie je dat er wel wat gebeurt in de hals maar niet in het lijf. Stelling gaat over de hals, buiging zit in het lijf. Op dat punt klopt de uitleg van TS theoretisch al niet. Stelling en buiging samen is lengtebuiging en dat zie ik op plaatje 1; geen buiging, wel lengtebuiging, dat is echt iets anders.
Om een paard los te maken kan ik me best voorstellen dat je die in de training eens instelt als op plaatje 2, bijvoorbeeld door stelling links, op de volte rechtsom te rijden. In de training gebruik je trouwens heel vaak stelling en buiging los van elkaar of in verschillende verhoudingen, veel stelling weinig buiging, veel buiging weinig stelling etc. Tesamen heet dat nog altijd lengtebuiging.

Dat idee van goed en fout vind ik dus erg kortzichting/bekrompen. Het ligt er maar net aan wat je aan het doen bent en wat je wilt bereiken.

SamsonLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 02:34

Mooie duidelijke uitleg Joolien..;)

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 20:53

Wat fijn zo'n plaatjes, maakt het gelijk heel duidelijk!

Ik ben weer serieus met rijden begonnen, en ben hier ook mee bezig: ik heb nooit goed een paard 'aan de teugel' kunnen rijden, maar sinds ik les heb (van Carel Soethout) begrijp ik het ineens een stuk beter!

We zijn eerst begonnen met het voorwaarts rijden, aan het been.. En toen ik mijn paard echt aan het been had, begon hij zelf te zakken.. Ging echt over de rug lopen..

en nu kom ik bij jouw plaatje: ik heb dus geleerd ('vroeger') met je handen sturen en benen is gas. Dus wat deed ik: afwenden is binnenteugel knikje of zelfs naar me toe.. fout... Maar wat is dat lastig zeg, om dat weer af te leren! Ik heb ook gevraagd hoe ik dan 'stelling' moest rijden, dus dat werd me uitgelegd: Druk eerst eens je binnen been aan (buiging) en dan hand heel iets van de half af (richting aangeven): en daar heb je gelijk je stelling.. Idd, je buitenbeen iets naar achter zodat de achterhand niet uitzwaait..

Het leuke is: Vandaag mocht ik voor het eerst op een jong paard, dus nog erg groen. Bij hem was dit verhaal dus heel erg duidelijk, gaf op deze manier (plaatje 1) de hulpen, en hij liep helemaal goed op de plek waar ik wilde, de volte in..

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 21:14

Heel goed en duidelijk vind ik! :)

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 12:43

De bedoeling van beide plaatjes begrijp ik wel. Vooral het eerste moet de inwerking van het binnenbeen tonen. Maar naar de mond toe, is er geen buiging meer. Het paard is daar in kaak-en-nek-gewricht recht. Maar bij buiging over de gehele lengte van het paard dient er ook eenzelfde buiging te zijn in dat gewricht. Mijns inziens is dat foutje dus snel opgelost door de zwarte lijn met een gelijkmatige buiging te tekenen van hoofd tot staart.
Het tweede plaatje betreft 'stelling'. Stelling is een buiging alleen in het kaak-en-nek-gewricht. Maar hierbij trekt Joolien haar eigen conclusies, die ik voor haar laat, behalve dat ik ze te kort door de bocht vind. Temeer dat de duur van de inwerking van de binnenhand niet wordt aangegeven.

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 13:07

Ik vind het ook wat zwart-wit.
Stelling is ongeveer plaatje 2, alleen moet de buitenschouder dan wel begrensd worden. Dus plaatje 2 is niet verkeerd, mits de buitenschouder door de buitenhand begrensd/gecorrigeerd wordt.

Plaatje 1 is dan lengtebuiging. Jullie zeggen dat lengtebuiging + stelling buiging is toch? (Even voor de duidelijkheid).

In mijn ogen is buiging: licht schoudervoor en licht gestelde achterhand, zoals voordat je een travers of sb of galop inzet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 13:49

Bij plaatje 2 heb ik het over een binnenhand die constant terug is. Dus als het ware wordt vastgezet.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 14:25

Joolien schreef:
Bij plaatje 2 heb ik het over een binnenhand die constant terug is. Dus als het ware wordt vastgezet.

Constant terugwerken, met zit of been is natuurlijk nooit de bedoeling van dressuur. En het vastzetten van je hand, zelfs als het er voor het plaatje goed uit ziet, is ook niet de bedoeling. Maar wanneer je in het belang van de training een keer terug werkt of een keer je hand laat staan hoeft dat natuurlijk helemaal niet verkeerd te zijn.
Jouw veralgemenisering is veel te kort door de bocht. Ik snap wel dat je het op de manege zo uitlegt aan je leerlingen, maar het is maar een deel van de waarheid en alleen indien er aan een heleboel andere voorwaarden is voldaan. Die laat jij achterwege en daarmee is jou voorstelling van zaken veel te simplistisch en onjuist.

Ik was wel benieuwd, heb jij dit zo bij de ORUN geleerd of is dit een eigen conclusie die jij hebt getrokken en weten samen te vatten in een schematische voorstelling?

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 15:00

Goed, u toont één van de duizende manieren waarmee men als ruiter in de fout kan gaan. Mijn vraag; en dan????
Maar mijn bezwaar m.b.t. tekening 1 is veel fundamenteler; hier wordt een buiging over het gehele lijf aangeduid zonder dat er stelling is in kaak-en-nek-gewricht. Volgens mij moet er bij buiging (over het gehele paard) ook buiging zijn in dat laatst genoemde gewricht. Mijn vraag; is dit zo de bedoeling of hebt u een foutje gemaakt bij de tekening?