het ging zo goed..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Happyhealthy

het ging zo goed..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 19:19

..totdat ze liever lui dan moe werd, en besloot niks meer te willen als alleen maar stappen, en dan het liefst nog zo sloom mogelijk.

Mijn pony hebben we anderhalf jaar geleden gekocht. Ze was de liefste en rustigste pony die je je maar kon bedenken, zette geen stap verkeerd. Was wel een beetje sloom, maar deed wat je vroeg en buiten bloeide ze helemaal op, en luisterde perfect.

In het afgelopen jaar is er van alles gebeurd (droes, onverwachts een veulentje enz.) waardoor ze minder bereden werd. Sinds 2 maanden ben ik het rijden en logeren weer aan het oppakken en in het begin ging het heel goed. Liep actief door, netjes ontspannen en luisterde goed. Tot een week of 3/4 terug. Het begon met op een bepaalde plaats steigeren en achteruit lopen als ze in galop moest, zweep erbij en gezorgd dat ze doorliep. Ze had door dat ze er niet onderuit kon en ze deed de rest van de tijd weer netjes alles wat ik vroeg.

Helaas werd het steigeren, achteruitlopen, bokken, rondjes draaien alleen maar erger. Het is nu zelfs zo erg dat ze mij niet eens fatsoenlijk laat opstappen maar dan rondjes gaat draaien of steigeren. Als iemand haar vast houd gaat het goed, maar als ik alleen moet opstappen lukt het echt niet. Ook het aandraven/galopperen lukt niet meer. De eerste 10 minuten (na het instappen) gaan goed, dan kan ik stappen/draven/galopperen in een actief tempo. Maar daarna valt er niks meer mee te beginnen, steigeren, bokken, achteruit lopen, met 4 benen tegelijk de lucht in springen, je kan de zweep erbij pakken, aan de longeerlijn en dan gaan longeren (met mij erop) niks helpt. Je kan gewoon niet meer rijden.

Wat ik dan doe is afstappen en haar aan de hand mee laten draven/galopperen, gewoon omdat ik niet meer weet hoe ik het anders voor elkaar moet krijgen.

Hebben jullie tips hoe ik het moet oplossen om haar weer door te laten lopen, en te doen wat ik wil. En hoe ik weer alleen kan opstappen zonder al dat gedraai/gesteiger enz?

door omstandigheden kan ik helaas pas in maart les krijgen.

alvast bedankt,
Chantal

ikbencarmen

Re: het ging zo goed..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 19:21

Heeft ze niet ergens last van? Rug?

Happyhealthy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 19:22

ik wou net editten dat alles is nagekeken (rug/tanden enz.)

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 19:23

Je hebt haar laten winnen door af te stappen.
Ze weet dat als zij gek doet jij afstapt.
Dit moet je dus zien te doorbreken en het klinkt raar en het moet vertrouwd zijn natuurlijk maar stap NIET af.
Dan heeft ze haar zin.
Ik zie dat je in maart pas kan lessen.
Is het misschien een idee om haar tot die tijd te longeren en dan pas weer te gaan rijden (mits je het vertrouwd en durft te blijven zitten) En laat haar eens nakijken misschien zit er iets vast waardoor ze zo reageert misschien...

Happyhealthy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 19:25

bedankt voor je reactie :)

Het was ook niet de bedoeling om af te stappen maar ik wist gewoon niet wat ik anders nog moest doen, als ik erop was blijven liggen was ze of door het draad gerend, of met haar hoeven in het draad gekomen (door het steigeren), ik zag dus niet echt een andere optie dan afstappen (daarom ben ik er ook naast gaan rennen zodat ze toch nog in de draf/galop ging).

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 19:27

heb je toevallig ook bloedonderzoek gedaan? daar kan zoveel uitgehaald worden.
Mijne was laatst ook ineens niet meer meewerkend, protest, snel moe... die had te hoge nierwaardes en teveel aan rode bloedcellen.

Ander zadel in combi met aanpassen van het voer heeft het opgelost en is nu werkwillender dan ooit :D

Happyhealthy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 19:29

bloedtesten hebben we ook gedaan. Kwam niks uit.
Ander voer hebben we ook al geprobeerd, maar daar werd ze nog slomer van :+

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 19:30

dan raad ik je toch aan om te longeren tot je iemand hebt gevonden die je kan helpen want dit word wel erg gevaarlijk op deze manier (niet verkeerd bedoeld hoor) Laat anders eens iemand met ervaring op je paard rijden om te kijken of het paard ook zo reageerd op die persoon zo niet dan zit er rijtechnisch iets verkeerd bij jou zo wel dan is er misschien toch iets aan de hand met je paard of zadel of iets dergelijks.
Probeer dit niet verkeerd op te vatten hoor want ik bedoel dt absoluut niet verkeerd.
Probeer alleen dingen te bedenken die kunnen werken of wat er aan de hand zou kunnen zijn.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 19:30

Oke :D zadel ook goed? Misschien wat te krap omdat ze meer bespiering heeft gekregen?

Happyhealthy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 19:34

bedankt voor de reacties :)

@meisje2000 gister heb ik er mijn nichtje op laten rijden (die heeft wat meer ervaring als mij) en ook bij haar deed ze hetzelfde (jammer genoeg, als het aan mij had gelegen hadden we het makkelijk op kunnen lossen).
ik vind het inderdaad ook te gevaarlijk worden en ga vanaf nu af aan alleen nog longeren, maar ik wil er graag weer op kunnen :D

@neskolay zadel is 2 weken geleden nog nagekeken, dus helaas ligt het ook daar niet aan

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 19:46

En toch zou je zeggen dat haar wat dwars zit.
Misscien iets gebeurt tijdens het veulenen???
Dat ze daardoor ergens pijn heeft en dat nu afreageert als jeer op zit.
Loopt het veulen nog bij haar aan de voet en wat doe je met het veulen als je gaat rijden (als het veulen nog aan de voet lioopt he)

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 19:50

meisje2000 schreef:
Ze weet dat als zij gek doet jij afstapt.
Dit moet je dus zien te doorbreken en het klinkt raar en het moet vertrouwd zijn natuurlijk maar stap NIET af.
Dan heeft ze haar zin.
Is het misschien een idee om haar tot die tijd te longeren en dan pas weer te gaan rijden (mits je het vertrouwd en durft te blijven zitten) En laat haar eens nakijken misschien zit er iets vast waardoor ze zo reageert misschien...

Hier ga ik in mee.
Stap er een keer op als je veel tijd hebt.
En stap er pas af als het goed gaat, en ze doet wat jij wil. Ook al duurt het 2 uur.
Dus bijv. de eerste 10 minuten gaan goed, daarna begint het. Niet afstappen, doorzetten. Stel een uur later geeft ze het op en draaft ze een rondje normaal door. Dan ben je na dat rondje meteen klaar, uitstappen en belonen. Als ze uiteindelijk maar gedaan heeft wat jij op het moment dat ze vervelend ging doen van plan was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 20:21

Het kan niet anders dan dat dit paard iets mankeert, als je je namelijk verdiept in paardengedrag 'staken' paarden niet omdat ze geen zin hebben oid, maar omdat ze echt iets niet kunnen of iets niet willen, maar altijd door lichamelijk of geestelijk ongemak. Paarden zijn van nature meegaande dieren en daardoor ligt het niet aan het paard.
Ga bij jezelf te raden, ben je bang? Gespannen? Zit je je paard op wat voor manier in de weg? Snapt ze wat jij bedoeld? Ben je duidelijk in je hulpen?

Happyhealthy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 22:11

ik zelf denk ook dat er iets dwars zit, maar ik zou echt niet weten wat. Ze is helemaal nagekeken door de dierenarts (2 weken geleden), hoefsmid is geweest, tandarts is geweest, zadelmaker is geweest, osteopaat is geweest. Ik weet echt niet wat er nog dwars zou kunnen zitten.

Ik heb natuurlijk als eerste naar mezelf gekeken (ik kijk altijd eerst of ik zelf iets fout doe en daarna ga ik pas kijken of het aan het paard ligt), maar ook toen mijn nichtje erop reed deed ze het. Ik heb 2 weken geleden ook nog een manegelesje gereden (op een manegepony) om te kijken wat de instructrice van mijn houding en hulpen enz. zegt, en het zag er (volgens haar) allemaal erg goed uit. Ik ben ook niet bang of gespannen.

Het veulen loopt sinds anderhalve week niet meer aan de voet, maar toen het veulen er nog wel bij liep deed ze ook al zo. Toen het veulen er nog wel bij liep, liet ik het er gewoon bij in de wei lopen. Het veulen ging dan grazen of gewoon gezellig meelopen/rennen.

Ik moet er trouwens bij zeggen dat ze buiten wel normaal doet wat ik vraag, en doorloopt en gewoon goed luistert. Ik denk dus ook niet dat het iets medisch is?

Ik zit nu wel altijd nog met het probleem van opstappen. Daar misschien nog tips voor?

@44myrthe44 ik ga dat aankomende week maar is proberen. Ik neem aan dat het niet met 1x dan over is, dus dan ga ik in het vervolg altijd als ik veel tijd heb dat doen, en dan wanneer ik niet zoveel tijd heb longeren? is dat een goed idee?

iniedergeval bedankt voor de reacties :)

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 11:03

Ik ben ook vrij zeker van een ongemak ergens in het lichaam. Zeker omdat je zegt dat ze altijd al braaf is geweest, waarom zou ze dan nu plots gaan staken?? Niet om de ruiter dars te zitten, zo denken paarden niet. Je zegt dat je alles nagekeken hebt, maar bedoel je dan ook dat er foto's zijn genomen? Want helaas, zonder foto's weet je bijna nooit of er ergens iets verkeerd zit. Kan vanuit de bekken komen door haar veulentje, vanuit de rug enz... ik zou misschien toch verder op onderzoek uitgaan. Succes!

Happyhealthy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 11:56

Foto's zijn er nog niet gemaakt, dan gaan we dat maar is doen!
Maar wat ik dan wel raar vind is dat ze op buitenrit nergens last van heeft?

En dan is er altijd nog het opstap probleem..

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 12:01

Buiten rij je waarschijnlijk toch anders dan in de bak.
Meer ontspannen en minder aan het werk.
In de bak ben je toch altijd bezig met dingen en misschien zit daar het probleem wel zodra er iets van haar gevraagd word dat ze dan ergens last van krijgt.
Dat ze dit niet heeft als ze lekker ontspannen buiten loopt omdat ze daar niet aan het werk gezet word???
Blijf met je meedenken.
Maar fotos kunnen inderdaad veel uitsluiten

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 12:07

Hoe is het afspenen gegaan?
Als je zegt dat het nog prima ging toen het veulen erbij was & nu ineens niet meer zou ik denken dat het daar misschien mee te maken heeft. Kan ze tijdens het rijden het veulen zien?

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 12:10

doubtless ze deed het ook al toen ze het veulen nog aan de voet had

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 14:22

Ja misschien is het dan toch een bekkenprobleem. Maar laat je niet verblinden door 1 dierenarts. Het gebeurd vaak zat dat een da niets vind terwijl er wel wat zit.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 14:28

meisje2000 schreef:
Ze weet dat als zij gek doet jij afstapt
.
Dan heeft ze haar zin.

Dit slaat echt nergens op!

Een paard 'denkt' niet, als ik zo doe, dan gaat ze er af.

Een paard 'denkt' in leven en dood.
Afstappen is juist goed, als je paard dat op dat moment nodig heeft! Wat een stomme reactie zeg. Paarden doen alles voor hun leider, mits zij een goede leider zijn en hun leider hen niet in gevaar brengt. Als je paard daar aan twijfelt, zal die er alles aan doen om weg te komen.

Dus zeg nooit meer, dat een paard wint als jij afstapt dat is echt de grootste onzin die ik ooit heb gehoor!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 14:35

Joolien schreef:
Het kan niet anders dan dat dit paard iets mankeert, als je je namelijk verdiept in paardengedrag 'staken' paarden niet omdat ze geen zin hebben oid, maar omdat ze echt iets niet kunnen of iets niet willen, maar altijd door lichamelijk of geestelijk ongemak.

Hier ga ik in mee. Het paard heeft ergens ongemak van. Dat kan lichamelijk zijn, maar ook op ander vlak liggen (manier van rijden, overvragen, saai, ongemak, onduidelijke hulpen, tegenstrijdige hulpen, hekel aan bakwerk vanwege gebrek aan uitdaging ... vul maar aan)

De enige manier waarop een paard iets duidelijk kan maken, is met gedrag. Als de kleinere signalen worden gemist of het paard wordt doorgepakt (bv door de zweep er maar eens bij te pakken) los je niets op. Integendeel. Kleine problemen worden grote problemen.
Paard heeft geen andere mogelijkheid meer dan het vergroten van het verzet en tijdens het tonen van verzet wordt het negatief beloond omdat de druk -al is het maar voor een moment- wegvalt en voila... het heeft geleerd dat er een manier is om zijn eigen problemen op te lossen.
Het niet willen laten opstappen is ook een logisch gevolg van eerdere symptoombestrijding. Het paard vindt het rijden niet leuk. Om welke reden dan ook.

Terug naar af en de oorzaak proberen te achterhalen.
Een ding weet je alvast. Het heeft met het rijden in de bak te maken.
Buiten is er, als ik goed begrijp, niets aan de hand.

Bakwerk is lichamelijk vaak zwaarder, dus daar kan een probleem liggen. Maar het is ook mogelijk dat je met bakwerk tegenstrijdige hulpen geeft/onduidelijk bent/paard overvraagt of dat het gewoon een dodelijk saai geheel is.
Je zult dus moeten achterhalen wat hier het probleem is.
Geen simpele taak.

Kwestie van uit proberen?

Bv lichamelijk alles laten uitsluiten
Eenvoudig werk in de bak doen en het zeer kort houden?
Iets heel anders dan anders in de bak doen
etc.
creatief zijn dus.

Happyhealthy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 14:53

bedankt voor alle reacties :)

ik wil juist niet dat het saai voor haar wordt, dus ik zorg voor veel afwisseling (ene keer springen, andere keer dressuur, dan vrijheidsdressuur, dan buitenritje).

Ik denk dan inderdaad dat het ligt aan in de bak werken in het algemeen, of er zit inderdaad iets niet goed.
Morgen bellen we even met de da en zorgen we dat er foto's gemaakt worden. Tot de tijd dat we het weten ga ik alleen nog maar buiten rijden en longeren, en de optie van 44myrthe44 proberen of die van liljebo (het zijn allebei nogal tegenstrijdige antwoorden, ene zegt net zolang doorgaan totdat ze doet wat je vraagt, ook al duurt het 2 uur, de ander zegt kort, eenvoudig werk doen, ik weet dus niet wat de beste optie is?)

oja als ik ga dressuren met haar, vraag ik eigenlijk niet zoveel. Ik wil alleen dat ze ontspannen loopt,goed achterbeen eronder en nageeflijk worden dmv ontspanning. En verder rijd ik voltes, wijken, gebroken lijn enz. Niet al te lastig toch? Kan ik hiermee doorgaan of moet ik het nog makkelijker maken?

Buitenrijden gaat goed. Luistert perfect, makkelijk in te houden, maar ook daar loopt ze wel nageeflijk door ontspanning, dus eigenlijk wel ongeveer hetzelfde als in de bak?
Buiten laat ze me ook niet opstappen. Dat is dus ook buiten een probleem.

@doubtless tijdens het rijden kan ze het veulen niet zien/horen. Het veulen staat ongeveer 5 km van haar vandaan.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 15:01

Het niet laten opstappen geeft aan dat ze er geen zin in heeft. Maar ze weet tenslotte niet van te voren of je in de bak gaat rijden of buiten, lijkt me.

Na laten kijken is altijd een goed idee.
Of dat wat je in de bak vraagt teveel is, kan ik niet zeggen. Ligt aan haar lichamelijke gesteldheid. Is ze bv scheef, dan kan een volte een zware opgave zijn. Als ze vast zit in d'r schouders of nek of bekken ook. Als je hulpen verwarrend of tegenstrijdig zijn, kan alles gaan irriteren.
Onmogelijk voor iemand om dat via internet aan te geven.

Persoonlijk vindt ik doorgaan totdat ze doet wat je vraagt het laatste wat je moet doen. Al aardig wat paarden gezien die daardoor in de soep worden gereden.
Negeren van signalen van een paard/erdoor rijden biedt een goede kans om je paard kapot te rijden. Zeker als je de oorzaak van het verzet niet weet.

Een paard doet iets niet zoals het moet omdat het de vraag niet begrijpt, omdat je de verkeerde vraag stelt of omdat er lichamelijke problemen zijn. In geen van die gevallen zie ik meerwaarde in het door blijven gaan.
In alle gevallen vind ik persoonlijk dat het je verantwoordelijkheid naar je paard is om de oorzaak van het probleem te achterhalen. Hoe moeilijk dat ook is

De mogelijkheid van heel kort en simpel rijden, is puur om te kijken of er dan ook verzet komt. Aftasten dus, waar het probleem nu precies in zit. En dat kan alleen als je simpel en kort begint en dan dingen toevoegt. Dat is gewoon een manier om bij een probleem uit te kunnen komen, zodat je dat helder hebt en dan alle mogelijke oorzaken in overweging kunt nemen

Happyhealthy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 15:15

oke bedankt :)

ik ga nu in het vervolg 1x per week buitenritje, 1x per week longeren, 1x per week vrijheidsdressuur en dan 1x per week 10 minuutjes rijden. En dan zie ik wel of dat misschien helpt.

Even over het opstappen, ik bedoelde dat wanneer ik op buitenrit ben en er dan bijv even afstap om iets te eten oid, en ik wil er dan weer op kom ik er echt met geen mogelijkheid meer op, wat dan dus betekend de rest naar huis lopen. Tegen een boom parkeren heeft geen zin, gaat ze achteruit lopen of rondjes draaien.