Beginnelingen voor het eerst op HAW!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

stephanie404

Beginnelingen voor het eerst op HAW!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-12 17:09

Hallo,
Leuk dat jullie even komen kijken. Ik ben een beginneling en kan dus alle hulp gebruiken die ik, maar kan krijgen. Ik heb jentle sinds eind oktober. Als kind zijnde wel paardgereden dus ik wist hoe je op een paard moest komen, maar daar blijft het ook bij hahaha _O- Ik krijg sinds december les speciaal voor het rechtrichten. Dus we werken hard aan ons allebei. Alle tips zijn welkom, maar omdat ik net ben begonnen met rijden wel graag een beetje vriendelijk houden want ik weet dat er nog heel veel werk aan zit. Jentle is een fries met ook wat ander bloed erin maar wat geen idee. Ze is 9 jaar en bij haar oude eigenaar alleen recreatief gebruikt. Het leukste vind ik om lekker naar het bos en strand te gaan, maar dressuur vind ik ook heel belangrijk en leuk. Als het lukt zou ik dit jaar met kerst ook graag onze eerste wedstrijd rijden. Het belangrijkste vind ik dat ze nu meer met haar hoofdje nageeflijk moet worden en dat ze met haar achterhand gaat werken. Ze sloft nu vaak met haar achterbenen er maar wat achteraan. Galop is nog heel erg moeilijk voor haar dus dit doe ik alleen nog maar aan de longeerlijn. We rijden dus momenteel alleen in stap en draf.

Dit is jentle!
Afbeelding

Deze foto is gemaakt in de eerste week dat ik haar had!
Afbeelding

Even instappen!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dank jullie wel voor het kijken en hopelijk hebben jullie goeie tips waarmee we weer vooruit komen.
Afbeelding

sharontucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 17:57

Tenen naar binnen en voor je kijken!
Je kijkt nu naar boven :)

Verder niet echt tips, laat ik aan andere bokkers over :j
Succes en veel plezier met je paardje !

Anoniem

Re: Beginnelingen voor het eerst op HAW!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 18:02

Probeer op je armen te letten, knik in je elleboog ipv je armen gestrekt. Je hoort een ononderbroken lijn te kunnen trekken van de mond van je paard, via de teugel en je onderarm tot aan je elleboog.

Ook zie ik dat soms je teugel doorhangt, en soms dat je wel contact hebt, probeer rustig contact te houden in plaats van los-vast-los-vast. Ik heb ook het idee dat je handen mee omhoog gaan als je gaat staan met lichtrijden?

Verder denk ik dat je houding het belangrijkste is, als jij onafhankelijk en rustig kan zitten dan is het voor je paard ook makkelijker :)

Lambiekske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 18:05

Ik zou zeggen: Niet te ver uit het zadel komen.
Succes verder +:)+

stephanie404

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-12 18:11

Yeaaah mijn eerste tips zijn binnen.
@blijheid: Bedankt voor de tips. Ik vind het heeel moeilijk om de goede teugelmaat te vinden. Hier bedoel ik mee dat ik niet precies weet hoe kort ik die teugels moet hebben. Als ik de teugel korter maak word jentle vaak gestresster en denkt dan dat we harder moeten. Vaak doe ik in een reflex mij handen naar voren. Zal proberen om mijn ellebogen naast mijn lichaam te houden.
@lambiekske: Heb je nog goede tips om niet ver uit het zadel te komen, want heb tijdens het rijden helemaal niet door dat ik dit doe.

barrelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 18:16

inderdaad! meest belangrijke die ik zag was. handen dragen en tenen (dat betekend dus hele heup draaien) naar binnen. de hakken moeten van het paard af. Een gevoel dat even moet wennen maar je kunt beter vroeg er mee beginnen dan laat...ik spreek uit ervaring!haha

stephanie404

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-12 18:17

Tenen naar binnen dit is ook echt een ramp en ik ben me totaal niet bewust dat ik zo rij hahaha. Rij nu ook met schuine blokken tegen het aldoor uitfloepen van mijn voeten in het begin. Zou het helpen als ik nu weer met rechte blokken zou rijden??

barrelover schreef:
inderdaad! meest belangrijke die ik zag was. handen dragen en tenen (dat betekend dus hele heup draaien) naar binnen. de hakken moeten van het paard af. Een gevoel dat even moet wennen maar je kunt beter vroeg er mee beginnen dan laat...ik spreek uit ervaring!haha

Handen dragen :? Sorry ben nog niet zo bekend met paardentermen hahha :=
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 15-01-12 19:33, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd.

barrelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 18:22

ik ben zelf nooit zo van de hulpmiddelen. het belangrijke van tenen naar binnen is dat je knieen recht naar voren steken, je hakken van je paard af, maar dus niet alleen je tenen draaien, maar je hele heup. voor mij voelde het alsof ik met x benen op het zadel zat. het is een kwestie van oefenen en afentoe ff bedenken, 'oh ja zit alles nog goed op zn plaatst?' je begint net dus rustig aan en gewoon afentoe even nadenken 'oke hoe zit ik? hoe heb ik mijn handen, hoe heb ik mijn lichaam etc'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 18:22

@Stephanie404: Die teugellengte is echt iets dat je moet leren voelen. Wel contact, geen druk, en ook niet los. T is ook niet eenvoudig!

Wat betreft lichtrijden, probeer niet te gaan staan (uitstrekken), maar laat je opgooien door je paard. Ook een gevoel dat je moet gaan krijgen.

Je tenen gaan naar buiten staan, omdat je teveel op de spier aan de binnenkant van je bovenbeen zit, die spier hoort achter je been te liggen, niet er onder. Probeer eens als je stilstaat (en je paard braaf is, evt even laten vasthouden) je voet uit de beugel te doen, je hele been naar achteren doen, en strak langs je paard af naar voren strijken. Dan voorzichtig met je tenen je beugel pakken. Als je zo kan blijven zitten (en dat is moeilijk!) zit de spier van je bovenbeen goed, en gaan vanzelf je knieën en enkels ook goed staan. Probeer dus niet krampachtig je enkels in een bocht te wringen, dat gaat nooit lukken. T probleem zit immers niet in je enkels, maar in je heupen/bovenbenen.

stephanie404

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-12 18:28

@Blijheid super bedankt voor je tip. Ga het morgen uitproberen. Zou ik dan beter met rechte blokken moeten rijden??
@Barrelover: Ja je moet echt aan ontzettend veel dingen denken en soms zie ik door de bomen het bos niet meer. Heel jammer dat we geen spiegels in de binnenbak hebben. Was blij dat er vandaag iemand meeging om foto's te maken, want dan zie ik eindelijk zelf is hoe ik rij.

Jodi93

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 18:30

probeer op je houding te leggen je wil te graag rechtop zitten waardoor je een holle rug krijgt dat ziet er niet heel mooi uit op de foto's

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 18:30

@Stephanie404: Ik denk eerlijk gezegd dat die beugelblokjes weinig (positief of negatief) effect hebben. Vind je ze fijn, dan zou ik ze gewoon blijven gebruiken :)

En als je nog eens iemand meeneemt, vraag dan ook eens op een filmpje, ipv foto's, daar zie je nog veel meer op :)
Succes nog, laat je niet ontmoedigen, goed paardrijden is gewoon hardstikke moeilijk ook als je al langer rijd!

stephanie404

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-12 18:31

Heb ook de reactie een keer gehad op de tweede foto in mijn topic. Dus toen ik haar net had. Dat ze met zo'n holle rug loopt. Is hier al verbetering in te zien???? Zie het zelf eigenlijk niet zo goed. Hoe kan ik dit nog meer verbeteren.

stephanie404

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-12 18:33

Jodi93 schreef:
probeer op je houding te leggen je wil te graag rechtop zitten waardoor je een holle rug krijgt dat ziet er niet heel mooi uit op de foto's

Ja dat zie ik nu ook ja nu je het zegt. Moet hier wel even bij zeggen dat ik problemen heb met mijn SI gewrichten. De banden die ze samen houden werken in mijn rug niet meer dus dat maakt het qua houding extra moeilijk.

stephanie404

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-12 18:48

Als kind zijnde wel heeeel veel paardgereden. Had toen een welsh pony we reden ook wedstrijden. Maar ben in 10 jaar zoooo veel dingen kwijtgeraakt. Moet echt weer van voor af aan beginnen :o

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 19:36

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.
Op RT-HAW is het alleen toegestaan om te reageren als je opbouwend werktechnisch commentaar kunt plaatsen en iets toe kunt voegen aan degenen die al eerder gereageerd hebben.

stephanie404

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-12 19:48

stephanie404 schreef:
Heb ook de reactie een keer gehad op de tweede foto in mijn topic. Dus toen ik haar net had. Dat ze met zo'n holle rug loopt. Is hier al verbetering in te zien???? Zie het zelf eigenlijk niet zo goed. Hoe kan ik dit nog meer verbeteren.

Heb een stuk gelezen uit een ander topic en daar staat zodra een paard nageeflijk loopt ze ook meer haar rug gaat bollen. Nou dacht ik dat ze op de laatste rijfoto aardig nageeflijk liep, maar toch met holllere rug?? Hebben jullie hier nog wat informatie en tips over?? Of zie ik dat verkeerd kan ook natuurlijk :o Vind het nu wel heel belangrijk dat we goed gaan trainen. En niet dat ik haar rug of zo verpest. En natuurlijk zal ik ook aan mezelf werken. :P

Lambiekske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 20:50

Je moet eerst de basis onder de knie hebben voor je überhaupt aan "nagefelijk" kan gaan denken. Ik zou als ik jou was een instructeur gaan zoeken die ook wat met Friezen heeft (scheelt een hoop, heb ervaring ;) ) dan komt het helemaal goed met jullie! :D

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 22:35

Doordat je nog wat aan je houding moet sleutelen steek je je teen naar buiten en automatisch je hakken naar binnen, op zich niet zo vreselijk maar je hebt wel spoortjes om en drukt die dus ook per ongeluk in je paard en dat is wel kwalijk. Ten eerste omdat je je paard dus heftig aanspoort op een moment dat je dat niet bedoeld en zo je paard leert om je spoor te negeren en dus je paard 'lui' maakt en ten tweede dat dat eigenlijk wat onaardig is naar je paard toe diemisschein wel heel hard zij best doet en dan weer een por krijgt. Ik kan je dus echt aanraden om voorlopig de spoortjes af ge doen tot jij goede controle hebt over je houding.

Verder een erg leuk paard en met goede les komt het volgens mij helemaal goed!

stephanie404

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-12 22:37

Troi, sorry maar draag geen sporen hoor ik denk dat je de drukknop van me chaps ziet.

stephanie404

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-12 22:38

Ik deed het wel de eerste week omdat mensen mij dat aanraadde maar ben na een paar dagen gelijk mee gestopt.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 22:38

Ok,dan heb ik niks gezegd :-) blijft enkel mijn opmerking over dat je een tof paard hebt.

stephanie404

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-12 22:40

Dank je wel :D

Suzanne_18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 11:24

Je zadel is te lang voor de rug van je paard. De kussens mogen niet achter het aanhechtingspunt van de 18de en laatste rib liggen en dat is bij jou zadel duidelijk het geval. Dit is behoorlijk oncomfortabel voor het paard en kan op den duur voor de nodige schade en blessures zorgen. Hierdoor heeft je paard waarschijnlijk zo'n moeite de rug op te bollen. Minpunten voor je instructeur dat deze daar nooit een opmerking over geplaatst heeft, zeker als deze gericht bezig is met recht richten van ruiter en paard. Dan moet je toch over de nodige kennis betreft anatomische en fysiologische aspecten van het paard en de inwerking van ruiter en zadel op het paard beschikken om correct te onderwijzen in het recht richten. Niet alleen je paard ondervind hinder van het zadel, jij ook. Het bontje zorgt ervoor dat de de kamer en de boom smaller worden gemaakt met als gevolg dat het zadel achterover helt. Hierdoor moet jij de grootste moeite doen om je been onder je lijf te houden, kantel je verkeert in je bekken, trek je je rug hol en draai je je voeten naar buiten. Met andere woorden, je zadel haalt jou uit balans.

Nu is het bovenstaande absoluut geen verwijt naar jou. Als je zelf nog in de kinderschoenen staat op paarden-gebied is het heel moeilijk om tussen alle zelfbenoemde kenners de echte kenners te vinden. Ik wil je als tip mee geven te beginnen het bontje onder het zadel vandaan te halen en iemand met kennis van zadels en de juiste ligging daarvan naar de pasvorm ervan op je paard te laten kijken. Veel nuttige info over correcte ligging van je zadel kan je vinden op youtube als je zoekt op "saddle fitting in 9 steps".

Je hebt ik ieder geval een leuk paard en jullie staan aan het begin van het vormen van een mooie combinatie ;) .

stephanie404

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 11:41

Hai suzanne, Mijn instructrice heeft hier inderdaad nooit wat over gezegd. Heb het zadel overgenomen toen ik jentle kocht. Gister voordat ik ging rijden heb ik inderdaad geprobeerd om zonder bontje te rijden, omdat ik dit eigenlijk super lelijk vind. De oude eigenaar beveelde dit wel aan omdat het zadel dan beter zou liggen. Maar het zadel wiebelt enorm zonder bontje dus zonder kan ik echt niet rijden.