Van bitloos weer naar rijden met bit ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Diesel_09

Van bitloos weer naar rijden met bit ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-12 13:24

Even een kleine voorgeschiedenis:

3 jaar geleden kocht ik Diesel, een tinkerruin van 4 (bijna 5) , 1.60 , type Vanner (dus groot en grof en loeisterk)
Diesel was een terughoudend paard en was (bleek later) gebruikt om les te geven aan kleine kinderen.

Toen ik hem thuis kreeg en er na een week voor de eerste keer opwilde , kon ik er niet opstappen, bleef rondjes draaien. Uiteindelijk zat ik erop en merkte dat hij gewoon dwars door het bit heen liep. Het kwartje viel enige tijd later toen ik ontdekte dat hij alleen kinderen op zijn rug heeft gehad.. Wat doen kinderen als een paard niet wilt halthouden? Juist , trekken.. vandaar denk ik de afkeer van het bit en de sporen van wondjes in zijn mondhoeken.

Goed, dat was dus de reden dat ik bitloos ben gaan rijden. Bitloos ging nl vanaf dag 1 super goed. Ik kon normaal opstappen en hij hield ook normaal halt.
So far so good.

Inmiddels zijn we echte maatjes geworden... hij is van een teruggetrokken paard een echte knuffelkont geworden, geeft kusjes, en doet alles zonder halster oid in het paddock op commando (halt, linksom, rechtsom, stap, draf, galop.. en kan zelfs dansen op commando.
Kortom, we hebben elkaar echt gevonden en het idee wat ik had; ik zoek een paard die de rest van mijn leven bij me blijft en waarmee ik oud kan worden (ben nu 43) denk ik ook echt te hebben gevonden.

Goed, nu het probleem..
Ik ben recreatieruiter, heb geen beschikking over een rijbak en doe alles wat ik doe langs de weg, op fietspaden en langs druk verkeer . 1x per jaar ga ik een week met hem op vakantie..
Alles bitloos dus.
Nu is Diesel helaas ook een paard wat een soort van "klik" in zijn hoofd kan krijgen.. In de laatste 3 jaar heb ik dat een stuk of 5 keer gezien.. Hij is dan niet meer te houden. ..
Meestal gebeurd dit als hij de situatie niet meer kan overzien, bv in ene teveel om hem heen wat gebeurd en waardoor hij het overzicht kwijtraakt, in combinatie met iets wat hij eng vind..
Hij begint dan te draaien en wil alleen maar weg.. weg van al het enge. Het is ook niet dat hij dan aan de kletter gaat maar ik moet dan echt alle zeilen bijzetten om te zorgen dat hij bij me blijft en wat altijd werkt op zo'n moment is dat ik eraf spring en naast hem sta. Dan ziet hij me en wordt hij ook gelijk weer rustig.

Nu was ik gisteren alleen aan het rijden op een tijdstip en vlak voordat hij op stal ging (lees..eten krijgt) dus hij wilde graag terug naar stal.
De heenweg wat hij super braaf, rustig en heb ik nog gegalloppeerd. De terugweg wilde hij alleen maar sneller.
Nu is dit normaal bij hem (en veel andere paarden) en ik ben steeds bezig om hem dan in een rustig drafje naar huis te rijden. Normaal gesproken lukt dit ook goed zolang ik hem er heel goed bijhou maar gisteren dus niet.
Hij begon te schudden met zijn hoofd en ging sneller en sneller.
Ik reed op een fietspad met aan de ene kant een flinke heuvel richting snelweg en aan de rechterkant grasstrook en water.
Omdat hij totaal niet reageerde op inhouden met de teugels en mijn zit, probeerde ik hem om te gooien om hem af te remmen. Ik voelde dat ik hem aan het verliezen was.
Ik trok hem de heuvel op en kon er gelukkig afspringen (afvallen eigenlijk)

Goed weer terug naar het fietspad, hem gekalmeerd en er weer opgestapt, en toen ging het helemaal mis... hij was zijn klik nog niet kwijt want hij begon na 5 passen gelijk weer gek te doen, harder en harder, hoofd omhoog, draaien met zijn hoofd om de druk van de teugels te ontwijken, ik hield hem dus echt niet meer.
Ondertussen fietsers om ons heen, gewoon een gevaarlijke situatie..
Hij ging te hard om eraf te springen maar dat wat toch wat ik probeerde en uiteindelijk kwam ik met een smak op het fietspad neer ..
Super zere enkel, heup en kaak en vandaag doet echt alles zeer.
Diesel stond 50 meter verderop stil en was ook heel erg geschrokken . .. Ik ben er nog nooit afgevallen , sterker nog, ben uberhaupt nog nooit van een paard afgevallen en gelukkig ook niet bang aangelegd.

Maar het zet me wel aan het denken... ik wil hem zeker niet kwijt maar als dit zo doorgaat dan gaat het een keer goed mis ben ik bang. Ik word er niet jonger op dus de kans dat ik iets goed breek of blijvend letsel overhou wordt wel groter.
Ik moet er wel bij vertellen dat het rijden normaal gesproken altijd heerlijk is , ik rij hem bijna alleen op stem en zit en hij luistert altijd heel goed naar me. Hij is normaal gespoken nergens bang voor en ik voel me altijd veilig bij hem..... totdat hij "klikt".!

Goed, mijn vraag is nu.... zal het een optie zijn om weer terug te gaan naar het rijden met bit? Zal ik hem dan wel onder controle kunnen houden op dit soort momenten?
Is er iemand die hier ervaring mee hebt of misschien een ander idee heeft..

Mocht dat zo zijn dan hoor ik het heel graag,, ik wil hier gewoon een oplossing voor vinden want ik kan me een leven zonder Diesel niet meer voorstellen....

En heel erg bedankt voor het lezen van deze lap tekst :+

Groetjes,
Ingrid

xalmJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 13:31

Ja ik denk dat dit toch wel lastig zal zijn, aan de ene kan ben ik van mening dat je bij een bitje misschien wel sneller reactie krijgt maar aan de andere kant als een paard "klikt" of "de knop omgaat" dan kan je er nog een stang en trens inhangen of weet ik het, als hij wil gaan dan gaat hij.. Je zou het eventueel kunnen proberen maar als je merkt dat hij weer z'n oude gedrag terug krijgt zou ik het er niet voor over hebben.

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 13:35

Wat een lastig probleem!

Ik denk dat een bit niet zal helpen. Als hij die 'klik' in zijn hoofd krijgt dan gaat hij toch wel, dan houdt een bitje hem niet tegen. Overigens lijkt het me uberhaupt niet verstandig om weer met bit te gaan rijden, als hij daar zulke nare ervaringen mee heeft. Waarschijnlijk kun je hem wel leren om het positiever te zien, maar ik verwacht dat de combinatie van die 'klik' plus een bit wat hij niet fijn vindt, nog wel eens heel naar uit kan vallen ;)

Diesel_09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-12 13:35

Ja daar ben ik dus ook een beetje bang voor dat de reatie misschien heftiger wordt als hij een bit in heeft. Aan de andere kant zal hij op dat moment misschien "wakker" kunnen worden omdat hij pijn voelt en op den duur weet dat als hij ermee stopt, de pijn dan weg is..
zucht.. lastig hoor!
T is ook niet iets wat je ff uitprobeert zeg maar..

Diesel_09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-12 13:36

MissCharlie schreef:
Wat een lastig probleem!

Ik denk dat een bit niet zal helpen. Als hij die 'klik' in zijn hoofd krijgt dan gaat hij toch wel, dan houdt een bitje hem niet tegen. Overigens lijkt het me uberhaupt niet verstandig om weer met bit te gaan rijden, als hij daar zulke nare ervaringen mee heeft. Waarschijnlijk kun je hem wel leren om het positiever te zien, maar ik verwacht dat de combinatie van die 'klik' plus een bit wat hij niet fijn vindt, nog wel eens heel naar uit kan vallen ;)

Heb je een idee hoe ik hem dat positiever kan laten zien?

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 13:37

Ik rijd buiten met een hackemore. Dus wel bitloos maar op moeilijke momenten komt de boodschap wel door. Gelukkig gebeurt dit weinig. Maar ik ga vaak alleen op stap en dat wil ik graag zo houden.

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 13:43

Diesel_09 schreef:

Hem leren dat een bit niet betekent dat er in zijn mond gerukt en getrokken wordt, dat een bit niet bedoeld is om hem pijn te doen. Dan zou ik eerst beginnen met gewoon eens af en toe het bit in met losgooien, longeren, e.d. en hem laten merken dat jij voorzichtig bent met dat bit in zijn mond.

Maar als ik je bovenstaande reactie lees (dat hij wakker wordt door de pijn) wil je hem daar juist wel voor gebruiken? Dat lijkt me nou niet echt verstandig met een paard dat al zo gevoelig is voor het bit.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 13:46

Dat kwijtraken herken ik ook heel erg, ik heb een heel rustige super brave haflinger maar ook hem kan ik ineens kwijt raken. Ik kan dan geen contact meer met hem krijgen en hij veranderd in een stoomwals die overal over/door heen gaat. Ik heb Tristan bitloos ingereden maar dit gedrag heeft wat mij betreft niks met bitloos te maken, het is gewoon karakter. Tristan is een binnenveter, hij kan heel veel hebben tot ineens de grens bereikt is en je hem kwijt bent. Wat bij mij helpt is de situatie voor zijn, als ik voel dat hij spanning opbouwt probeer ik dat te laten afvloeien, door bijvoorbeeld een stuk lekker snel te draven of juist even stil staan en kroelen. Nou scheelt het wel dat ik in een rustige omgeving rij. Bij het lopen is het zo gegroeid dat hij zijn spanning via mij laat afvloeien door mij zijn neus mijn hand aan te raken, nu werkt het ook andersom, als ik zijn neus aanraak wordt hij rustiger. Als ik erop zit raakt hij met zijn neus mijn voet aan, dit werkt onder het zadel alleen bij milde spanning omdat ik dan zelf wat onzekerd ben.
Ik dnek dus dat je i.p.v. een andere optoming beter kunt gaan kijken hoe je met dit gedrag om kunt gaan, er af springen is nu een teken geworden om rustig te worden maar dat is voor zowel jou als je paard best gevaarlijk. Als je dat 'teken' kunt vervangen door iets anders (misschien is de one rein stop iets voor jullie) is het veiliger en prettiger voor jullie beide.
Nog even een toevoeging: pijn is voor paarden juist een reden tot meer paniek, als ze worden aangevallen door een roofdier en ze voelen pijn is dat juist een teken om nog harder te gaan vluchten/vechten en juist niet om te stoppen. Pijn zal dus eerder een ongewenste dan een gewenste reactie opwekken.
Laatst bijgewerkt door Swift op 15-01-12 13:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Diesel_09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-12 13:47

MissCharlie schreef:
Diesel_09 schreef:

Hem leren dat een bit niet betekent dat er in zijn mond gerukt en getrokken wordt, dat een bit niet bedoeld is om hem pijn te doen. Dan zou ik eerst beginnen met gewoon eens af en toe het bit in met losgooien, longeren, e.d. en hem laten merken dat jij voorzichtig bent met dat bit in zijn mond.

Maar als ik je bovenstaande reactie lees (dat hij wakker wordt door de pijn) wil je hem daar juist wel voor gebruiken? Dat lijkt me nou niet echt verstandig met een paard dat al zo gevoelig is voor het bit.

Nee dat wil ik ook liever helemaal niet,, dat is eigenlijk juist wat ik niet wil, vandaar de vraag om ervaringen en tips.. ;)
Ben wat dat betreft redelijk soft.. heb ook altijd het idee (en met Diesel ook gebleken) dat je veel problemen kunt oplossen met vertrouwen en duidelijkheid, maar ja,, nu weet ik het even niet meer..

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 13:48

Een stang en trens stopt een paard in paniek ook niet, ervaringen mee. Paniek zorgt dat ze niks meer voelen.

Diesel_09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-12 13:49

Swift schreef:
Dat kwijtraken herken ik ook heel erg, ik heb een heel rustige super brave haflinger maar ook hem kan ik ineens kwijt raken. Ik kan dan geen contact meer met hem krijgen en hij veranderd in een stoomwals die overal over/door heen gaat. Ik heb Tristan bitloos ingereden maar dit gedrag heeft wat mij betreft niks met bitloos te maken, het is gewoon karakter. Tristan is een binnenveter, hij kan heel veel hebben tot ineens de grens bereikt is en je hem kwijt bent. Wat bij mij helpt is de situatie voor zijn, als ik voel dat hij spanning opbouwt probeer ik dat te laten afvloeien, door bijvoorbeeld een stuk lekker snel te draven of juist even stil staan en kroelen. Nou scheelt het wel dat ik in een rustige omgeving rij. Bij het lopen is het zo gegroeid dat hij zijn spanning via mij laat afvloeien door mij zijn neus mijn hand aan te raken, nu werkt het ook andersom, als ik zijn neus aanraak wordt hij rustiger. Als ik erop zit raakt hij met zijn neus mijn voet aan, dit werkt onder het zadel alleen bij milde spanning omdat ik dan zelf wat onzekerd ben.
Ik dnek dus dat je i.p.v. een andere optoming beter kunt gaan kijken hoe je met dit gedrag om kunt gaan, er af springen is nu een teken geworden om rustig te worden maar dat is voor zowel jou als je paard best gevaarlijk. Als je dat 'teken' kunt vervangen door iets anders (misschien is de one rein stop iets voor jullie) is het veiliger en prettiger voor jullie beide.
Nog even een toevoeging: pijn is voor paarden juist een reden tot meer paniek, als ze worden aangevallen door een roofdier en ze voelen pijn is dat juist een teken om nog harder te gaan vluchten/vechten en juist niet om te stoppen. Pijn zal dus eerder een ongewenste dan een gewenste reactie opwekken.

Swift, kun je mij de one rein stop uitleggen? Heb er nog nooit van gehoord..maar ben wel heel nieuwsgierig..

Swift

Re: Van bitloos weer naar rijden met bit ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 13:52

Diesel_09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-12 14:01

o thanx.. ga gelijk even lezen...;-)

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 15:36

Diesel_09 schreef:
Nee dat wil ik ook liever helemaal niet,, dat is eigenlijk juist wat ik niet wil, vandaar de vraag om ervaringen en tips.. ;)
Ben wat dat betreft redelijk soft.. heb ook altijd het idee (en met Diesel ook gebleken) dat je veel problemen kunt oplossen met vertrouwen en duidelijkheid, maar ja,, nu weet ik het even niet meer..

Fijn om te horen dit :)

Inderdaad is een noodrem erop handig. Of het de problemen helemaal oplost weet ik niet, maar je kunt het dan altijd achter de hand hebben. Mijn pony kent de western 'whoa'. Heb 1 buitenrit met haar gehad waarin ze echt ontzettend druk was door andere paarden, maar op het moment dat ik dus duidelijk HO zei, stond ze ook echt stokstil, hoe erg ze daarvoor ook aan het dribbelen was. Dit kun je gewoon als stemcommando aan de hand en vervolgens onder t zadel aanleren en heel consequent mee zijn.

Als m'n pony onrustig wordt buiten stap ik vaak af en loop ik een stukje aan de hand. Als zij bang is, neem ik dat snel over en andersom. Dus om ons beiden rustig te houden kan ik dan beter afstappen en een stukje wandelen, dan is pony ook gelijk relaxed :)

Heb je de mogelijkheid om iemand mee te nemen op buitenrit? Dat hij/zij mee kan kijken wat er gebeurt en hoe jij en het paard reageren?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 15:38

Als een paard gaat hij hij, volgens mij ook met bit.

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 15:57

had vandaag ook zo`n dribbelkont bij me. het eerste uur rustig en daarna alleen maar onrust en willen draven terwijl ik haar wilde uitstappen. eerst alles geprobeerd vanuit rust ophoudingen, kort, lang en ga zo maar door tot ik eens goed kwaad werd en een paar ferme tikken heb uitgedeeld. stond ze echt van te kijken. even was ze rustig en daarna weer vrolijk verder met dribbelen. moet er wel bij zeggen dat ze 4 weken niks gedaan heeft door de regen. ja een keer een heel klein rondje. zijn dus in hoog tempo terug naar de wei gelopen. ik rijd dan wel met een bit. maar als ze het in zich heeft dan is het er nog niet uit.

Diesel_09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-12 19:12

MissCharlie schreef:
Diesel_09 schreef:

Fijn om te horen dit :)

Inderdaad is een noodrem erop handig. Of het de problemen helemaal oplost weet ik niet, maar je kunt het dan altijd achter de hand hebben. Mijn pony kent de western 'whoa'. Heb 1 buitenrit met haar gehad waarin ze echt ontzettend druk was door andere paarden, maar op het moment dat ik dus duidelijk HO zei, stond ze ook echt stokstil, hoe erg ze daarvoor ook aan het dribbelen was. Dit kun je gewoon als stemcommando aan de hand en vervolgens onder t zadel aanleren en heel consequent mee zijn.

Als m'n pony onrustig wordt buiten stap ik vaak af en loop ik een stukje aan de hand. Als zij bang is, neem ik dat snel over en andersom. Dus om ons beiden rustig te houden kan ik dan beter afstappen en een stukje wandelen, dan is pony ook gelijk relaxed :)

Heb je de mogelijkheid om iemand mee te nemen op buitenrit? Dat hij/zij mee kan kijken wat er gebeurt en hoe jij en het paard reageren?

Meestal rij ik samen met een vriendin . Ik rij vaker met andere paarden dan alleen.
Maar het is niet zo dat hij dan dribbelt, ja dat doet hij ook wel eens maar dan heb ik hem wel gewoon onder controle.
Ik heb het echt over een klik moment en dan helpt een duidelijk HO ook niet meer, wat normaal heel goed werkt. Ho is ook Ho , behalve als hij echt de kolder in zijn kop heeft zoals gisteren.
En dit gebeurd ook maar zelden gelukkig maar als het gebeurd verlies ik volledig de controle en dat is waar ik een oplossing voor wil vinden.
Ik heb het stuk gelezen over de noodrem zeg maar en ik ga het ook zeker oefenen, maar ik vraag me af als hij in zo'n bui is of hij uberhaupt door heeft dat ik met mijn hand over de teugel glij.
Hij is dan zo blind en wil allen maar WEG.. maar goed, als ik het niet probeer kan ik er ook nog niks over zeggen en zoals het beschreven wordt lijkt het wel een logische noodstop .

Mijn vriendin was er de andere keren ook bij en die zei ook dat het net lijkt of hij een waas voor zijn ogen krijgt. Het is dan een compleet ander paard.
Ik ben niet bang uitgevallen maar wel altijd angstig dat er iets gebeurd met het verkeer om me heen.
Je moet er toch niet aan denken dat hij dwars door een fietser gaat of de weg over rent..
Dat is meer waar ik bang voor ben dan voor mijn eigen veiligheid, alhoewel, ook niet helemaal waar want je kunt echt verkeerd terechtkomen en er je leven lang last van houden

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 11:11

Ik ben het eens met de opmerkingen hierboven dat een bit je in zo'n situatie niet verder gaat helpen en in zijn geval misschien zelfs extra gaat hinderen.
Ik zou het toch meer zoeken in het vóór zijn, zoals swift ook noemt. Zoals je het beschrijft voel je het al een tijdje aankomen (misschien zelfs ook al op stal??) en daar kun je je winst halen. Door af te stappen, wat je nu al doet, of door een methode zoals swift gevonden heeft. Afstappen is natuurlijk wel lastig/vervelend, maar wel doeltreffend dus dat zou ik voorlopig wel blijven doen.
Had je, achteraf gezien(!), kunnen weten dat het nog niet 'veilig' was om er weer op te stappen? Niet als kritiek bedoeld, maar het zou fijn zijn als je nu kunt zeggen van 'ja, ik had het kunnen weten want ik merkte dat ...'. Dat zou namelijk betekenen dat je hiervan kunt leren om voor een volgende keer beter te kunnen bepalen òf en wanneer je er weer op kunt.

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 11:15

Voor het algehele probleem heb ik geen oplossing, maar misschien wel voor het wennen aan het bit. Ik doe nu namelijk mijn touwhalstertje aan en daarboven enkel het stuk hoofdstel met bit aan. Eigenlijk doe ik dit voor eigen zekerheid. Mijn paard is een bit gewoon, maar geen touwhalster, dus daarom, als ze lastig doet, kan ik mijn teugels verhangen van touwhalster naar bit. Maar goed, dit terzijde. Je kunt je paard dus gewend maken aan het bit door er een bitje in te hangen, maar verder bitloos te blijven rijden, wie weet wordt dan eindelijk de associatie tussen bit en pijn wat afgezwakt...

piene

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 12:26

Ik herken dit verhaal heel erg met een van onze tinkers, ze zeggen wel eens, je hebt goede tinkers en maffe tinkers en dan bedoelen ze tinkers waarmee dit dus juist gebeurd.
ik heb het meegemaakt met mijn eigen tinker en dan met bit. en een keertje dat het voor mij minder goed afliep en ik er echt erg van afgevallen ben.
de schrik over de verloren controle en het rotgevoel over dat je het vertrouwen in je paard kwijt bent vond ik eigenlijk nog het ergste.
.
onze tink heeft het ook nog een paar keer gedaan voor de kar, maar had toen stang en kinketting en dat is echt heftig en is dan wel meer tegen te houden.

ik herken het opbouwen van spanning, ze zijn zo rustig, en die spanning bouwt zich veel meer binnen in op, een warmbloed, laat het veel eerder zien en bij Tinks bouwt het zich op en als het komt gaan ze.
dat is zo herkenbaar.

het maakt niet uit of je bit in of uit hebt en het klinkt afgezaagd, maar zorg dat je dat opbouwen van die spanning voor blijft.
zorg voor een goedgevulde Tink voordat je op pad gaat dat eten geen issue is en dan zijn ze zowiezo al relaxter.
als je merkt dat het teveel wordt stap ernaast!, ik heb dat altijd gedaan en het geeft veiligheid en vertrouwen aan je paard, hij is nog best jong en die van mij is ook type vanner, maar heeft een peperkoeken hartje en vond alles eng en spannend vroeger.
als je over zijn grenzen gaat betreffende wat hij aankan dan zal dit dus gebeuren.
zorg dat hij regelmatig zijn energie kwijtkan en gan niet na een week niets gedaan te hebben ineens buiten rijden terwijl het zo lekker vriest en zo zonnig is :)

er zijn mensen die zeggen dat als je er afstapt je er net zo goed naast kan blijven lopen, maar een paard is echt een meewekend voorwerp en als julie band goed is en een buitenrit prettig dan belazeren ze je echt niet

inmiddels is onze Tink 10 jaar en heeft hij vertrouwen in het leiderschap(en wat gaven die kinderen nu voor leiderschap?) en is hij heel erg braaf.

Diesel_09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 14:10

NiFallor schreef:
Ik ben het eens met de opmerkingen hierboven dat een bit je in zo'n situatie niet verder gaat helpen en in zijn geval misschien zelfs extra gaat hinderen.
Ik zou het toch meer zoeken in het vóór zijn, zoals swift ook noemt. Zoals je het beschrijft voel je het al een tijdje aankomen (misschien zelfs ook al op stal??) en daar kun je je winst halen. Door af te stappen, wat je nu al doet, of door een methode zoals swift gevonden heeft. Afstappen is natuurlijk wel lastig/vervelend, maar wel doeltreffend dus dat zou ik voorlopig wel blijven doen.
Had je, achteraf gezien(!), kunnen weten dat het nog niet 'veilig' was om er weer op te stappen? Niet als kritiek bedoeld, maar het zou fijn zijn als je nu kunt zeggen van 'ja, ik had het kunnen weten want ik merkte dat ...'. Dat zou namelijk betekenen dat je hiervan kunt leren om voor een volgende keer beter te kunnen bepalen òf en wanneer je er weer op kunt.

Op stal en op de heenweg was hij super braaf. Ik heb nog een heel stuk gegalloppeerd (en dat doe ik alleen als hij braaf en rustig is als ik alleen rij) dus wat dat betreft was er echt helemaal niks aan de hand.
Op de terugweg merkte ik wel dat hij snel naar huis wilde, maar ook dat is niet vreemd. Ik probeer dat juist al een tijdje met hem te trainen dat hij dan wel mag draven, maar op mijn tempo en niet de zijne (wat steeds sneller betekent)
Dus ik laat hem draven, gaat hij sneller , dan neem ik hem terug en zeg ik "ruuuustig" . Meestal gaat hij dan weer in normaal tempo. Doet hij dat niet dan stap ik weer een stukje en zet hem daarna weer in draf , tot hij echt rustig blijft draven.
Ik had nu al veel meer moeite om hem in een rustige draf te krijgen en hij bleef harder gaan. Eigenlijk had ik gelijk terug naar stap moeten gaan en de hele terugweg moeten blijven stappen om de rust te bewaren.
En het is inderdaad wel zo dat ik er te snel weer ben opgestapt. Dat is ook wat ik achteraf gelijk dom vond van mezelf.
Ik weet nl dat als ik even stil sta met hem, hem even kroel en tegen hem praat en een meter of 20 naast hem loopt dat hij weer rustig werd en ik daarna weer gewoon op kan stappen.

Dus dat is iets wat ik een volgende keer zeker anders moet doen.

Diesel_09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 14:16

Piene, ja ik lees in je verhaal hetzelfde als ik ervaar.
Het opbouwen van spanning wat niet altijd direct te merken is.
De ene keer ben je er ook alerter op dan de andere keer.

En het feit dat het bijna etenstijd was en dat ik op een tijdstip reed wat ik normaal doe heeft denk ik ook erg tegengewerkt.

Ik heb vanmiddag een Hackamore gekocht met korte scharen. Ik rijd voornamelijk met een losse teugel maar hoop dat als hij spanning aan het opbouwen is en ik de teugels wat meer opneem, dat ik ook wat meer indruk op hem maak.
Dat ik het op die manier voor kan zijn.

Op de ene of andere manier heb ik met hem geen vertrouwen in het bit omdat hij toen ik hem 3 jaar geleden kocht ook dwars door het bit liep.
Ik heb gisteravond een paar uur het internet afgestruint en veel gelezen en ik denk dat het goed is om het eerst met een Hackemore uit te proberen.
Ik heb helaas geen bak maar wel een kleine paddock waar ik in ieder geval deze week met hem en de Hackamore kan wennen.

mensenpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 09:18

Ik wil even in het algemeen reageren op het onderwerp van bitloos weer naar met bit. Het bit is slechts een klein onderdeel van een aantal signalen die het paard krijgt die aangeven dat er gestopt dient te worden. Het bit dient niet als noodrem. Je paard moet onder alle omstandigheden in een kalme onderdanige staat te verkeren, jij als ruiter moet ook kalm zijn maar op een assertieve manier, leidinggevend en sturend. Dit doe je door onder alle omstandigheden de grenzen, limieten en beperkingen aan te geven. Je " verliest" het paard als je de controle over het brein van het paard verliest. Dit krijg je meestal niet terug door pijnprikkels toe te dienen als je al de "macht" kwijt bent, als je de macht nog hebt hoef je je paard geen pijn te doen. Dus leren om je kalmte niet te verliezen en de leiding over het paard te krijgen. Niet reageren op het bit of andere Signalen zijn symptomen en niet de oorzaak van het probleem. De Tinker van Ingrid bedenkt dat hij naar stal gaat en eten wil, niemand corrigeert zijn plan op de juiste manier en hierdoor heeft het paard het idee dat hij de leiding heeft moeten nemen net als in het verleden met de kinderen op zijn rug, je bent voor je gevoel idd je paard kwijt.
Mijn advies is goede lessen nemen, waarbij controle over je paard krijgen en houden ( onder alle omstandigheden )in eerste instantie het belangrijkste is. Uiteraard kunnen wij van mensenpaard hiermee helpen.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 09:48

Onder alle omstandigheden het paard onder controle houden kan niet, in paniek is het paard in paniek en soms voorkom je dat gewoon niet, het blijven vluchtdieren. Natuurlijk kun je heel veel doen om te voorkomen dat het paard gespannen raakt, rijden vanuit de ontspanning doet een heleboel, zorgen dat het paard het als fijn ervaart om te werken, waardoor het ontspant en niet meer reageert op 'enge dingen', echter in paniek als het bij de stal vandaan is en op weg naar huis wordt het toch lastig.

mensenpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 10:41

" Onder alle omstandigheden het paard onder controle houden kan niet, in paniek is het paard in paniek en soms voorkom je dat gewoon niet, het blijven vluchtdieren." Dit is wat veel mensen tegenwoordig denken. Dit is volgens ons de grote denkfout van het Natural Horsemanship, Monty Robberts en Pat Parelli zijn hiervan overtuigd en veel van hun (indirecte) volgelingen ook. Het is echter ook mogelijk dit anders te zien paarden zijn en blijven kuddedieren. Die vluchten niet als de ranghoge dieren in de kudde kalm blijven. Als je paard het vertrouwen verliest is het altijd het vertrouwen in de andere leden van de groep kwijt, als jij alleen bent met je paard moet jij die andere groepsleden op een kalme assertieve manier vertegenwoordigen.