rechtop zitten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lauke

rechtop zitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-12 19:44

En daar is weer het volgende probleem,
ik krijg het gewoonweg niet voor elkaar om rechtop te zitten tijdens het rijden.
Ik heb zelf het gevoel gewoon rechtop te zitten, maar als ik dan de foto's zie of het vraag aan iemand die staat te kijken, tja dan zit ik altijd weer voorover.
Heb het op beide paarden die ik rijd en wordt er onderhand knettergek van.

Nu heb ik er vandaag wat meer op gelet, maar ik kreeg het niet voor elkaar om ook maar iets rechtop of achterover te zitten. :n

Iemand die tips heeft?

zo zag het er gister uit:
(in de galop is m'n houding sowieso bagger :') (vooral omdat ze de vaart er goed in had)
http://img707.imageshack.us/img707/4205 ... ske155.jpg
Afbeelding
Afbeelding

boooo

Re: rechtop zitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 19:46

Lukt het in stap en met doorzitten wel? Dat vind ik het makkelijkst, misschien kan je het zo uitbouwen? :)

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-12 19:50

ik weet eigenlijk niet of het in stap wel lukt, heb tot nu toe 1 foto gezien van stap en daar zat ik helaas ook voorover.
Doorzitten op ted gaat opzicht wel, maar ook dat houd ik niet lang vol :') Op jitske doorzitten gaat nog niet zo best en kukel al vrij snel weer voorover ;(

Wins8976

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 20:13

Klinkt misschien een beetje raar maar.
OEFENEN OP EEN STOEL!! :)
helpt zo goed! ;)
Je moet bijv. een paar touwtjes maken , die als teugels gebruiken (ergens vastmaken) de stoel voor een spiegel zetten en dan je oefeningen doen hoe je stuurt etc.
klinkt raar, maar bij mij heeft het echt geholpen!

succes!

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-12 20:15

klinkt indd raar, maar wie weet heeft het nut :)
ik zal het eens proberen :)

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 20:17

Ik vind het eigenlijk wel meevallen hoor. Je moet er ook niet in doorslaan. Ik vind het ook afhankelijk van de beweging en het niveau van je paard. Soms geeft het juist wel voordelen om je gewicht iets naar voren te verplaatsen of zeg ik nou erg gekke dingen?

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 20:23

Ik herken je probleem, ik neig ook altijd om naar voren te gaan zitten.

Ik kan je zitles aanraden. Verder helpt het voor mij ook om zonder beugels te rijden en vooral goed op te letten (ook met beugels weer aan) dat ik op mijn zitbeenknobbels zit en mijzelf lang maak.

Succes :).

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-12 20:23

Ik vind het niet meevallen :n wil der graag van af, ik denk ook dat als ik de juiste houding heb gevonden ik veel fijner kan rijden.
gewicht naar voren verplaatsen kan zin hebben, maar denk niet dat dat bij mij het geval is aangezien paardlief al erg graag hard gaat en erg graag op de voorhand valt :')

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-12 20:24

zonder beugels zal ik ook eens gaan proberen :) 1x gedaan, maar na een paar seconden maar weer in gedaan aangezien paardlief een beetje druk was :P

bedankt voor de reacties trouwens!

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 20:26

In dat geval moet je beginnen je nek lang te maken en recht naar voren te kijken en er aan proberen te denken je schouders te onspannen en naar achteren te drukken. Dan ziet het er al rechter uit.

Trouwens even in je profiel gespiekt en daar zit je wel recht. Je kan het dus wel!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 20:30

Lauke, niet zo mopperen joh, je bent al zo ontzettend vooruit gegaan qua zit vergeleken met een half jaar geleden. Het kan ook aan het zadel liggen, sommige zadels duwen je wat sneller naar voren. Probeer je bekken achterover te kantelen en voor je gevoel in een luie stoel te gaan zitten. Wat ik ook vind helpen, is met losse handen fietsen. Je moet dan wel rechtop gaan zitten, anders knikker je op de grond!

claudia_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 20:31

Ik kon dat ook nooit , totdat er iemand zei dat ik niet perse heel erg achterover hoefde te hangen maar ik moest gewoon overdreven mn schouders naar achteren doen en mn borst overdreven naar voren .
Dan zit je vanzelf rechtop!

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-12 20:33

Ik kan het indd wel, maar toch wil het vooral de laatste tijd niet lukken :n Ik ga der vooral weer heel veel op letten en zal de tips meenemen :)

haha kim _O- zie het al helemaal voor me :P Ben het met je eens dat het al verbetert is, maar ben nog niet tevreden :') vooral als ik foto's terug kijk valt het me vaak op, ik zal je tip meenemen!

Bedankt voor je tip claudia! Zal het eens uitproberen

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 20:37

Zie tips klein vosje. Enne wellicht erbij dat je kan helpen als je probeert om echt IN je paard te gaan zitten in plaats van er op. Dus duw je zit been knobbels eens echt in het zadel. Laat iemand met verstand van goed zitten aan de kant kijken en ga dan voor jouw gevoel eens ver naar achteren zitten totdat die persoon zegt dat je te ver naar achteren gaat. Succes ermee.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 10:42

Probeer er maar eens op te letten dat je je schouders recht houdt, dan ga je vanzelf rechter zitten.

Let ook eens op hoe je in het dagelijks leven loopt/zit, waarschijnlijk zul je daar ook veel met je schouders naar voren zitten. Als je het dan ook corrigeert heb je het binnen no time door :)

puagaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 10:43

mijn lesgever zegt altijd kijk naar je paard zijn buiten oor (:

MyLittleLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 10:46

Stipje hierzo! In stap valt het mee maar in draf zit ik precies hetzelfde als jou en dan denk ik dat ik prima zit, maar dat is dus niet zo :n

Unoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 10:50

Ik vind op de foto's dat je wel ver achterin het zadel zit. Probeer in stap al goed het middelpunt te vinden van je zadel, ontspannen mee met je bekken. Schouders af en toe losgooien en echt gaan zitten. Ik had er ook erg veel last van, ligt ook wel aan welk zadel ik op zit, maar voor je gevoel moet je iets te ver naar achteren zitten want meestal zit je dan pas goed.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 10:50

Vaak is zoiets (als een onafhankelijke zit er wel in zit) te verklaren aan de ligging van een zadel. Ligt een zadel met het zwaartepunt te ver naar achteren, dan wordt de ruiter gedwongen om voorover te zitten om evenwicht te kunnen houden. Ook een te klein of te groot zadel kan een oorzaak van het voorover zitten zijn. Als je op een ander paard/zadel wel rechtop zit, zou ik dit sowieso eerst eens uit gaan sluiten.

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-12 11:17

ik neem alle tips mee :) ga ze vandaag weer allebei rijden en er extra goed op letten!
Bedankt voor alle reacties!

xEmilieLx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 12:29

Ik heb ook precies hetzelfde, in stap zit ik netjes, maar als ik aan moet draven zit ik echt enorm voorover. ik denk zelf dat ik rechtop zit maar dan kijk ik in de spiegel, ik heb van alles geprobeerd maar ik krijg het gewoon niet voor elkaar om achterover te leunen. ik denk dat het een soort angst is omdat ik best hard ben gevallen en voorzichtig ben geworden. maar zoals al gezegt word, gewoon voor je gevoel extra achterover leunen. Ik werk er zelf ook aan :D Heel veel succes!

houvanpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 15:53

een zweepje achter in je jas doen want als je dan voorover gaat zitten irriteerd dat en ga je direct weer goed zitten en de cap moet er ook tegen aan zitten dan zit je goed ;) succes

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 16:03

Probeer anders eens zonder beugels te zitten terwijl iemand jouw paard aan de longe vast heeft, des noods met een elastiekje zodat hij ook zijn rugspieren gaat ontspannen (wat makkelijker zit)
Ook kan ik je adviseren om meer je hakken uit te drukken, zo krijg je meer druk op je kuiten en je bovenbenen. En probeer een denkbeeldig lijntje te vormen tussen jouw achterhoofd en de staart van je paard, zo kan je ook wel eens automatischer voor jouw gevoel achterover gaan zitten.
Misschien heb ik het ook wel verkeerd, maar je schouders lijken ook wat gespannen; Wanneer je je schouders spant, krijg je automatisch een stijf bovenlichaam, kruis en armen. En het kruis is juist zo belangrijk voor een ontspannen zit,dus het gewicht beter verdelen op je zitbeenknobbels.

Ik hoop dat je er wat van snapt :P

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-12 17:54

ik snap je aieshje! zal de tips meenemen!

vandaag heb ik er extra op gelet en het ging al een stuk beter :) Wel val ik steeds terug naar voren, maar der zaten al fijne stukken tussen :)
scheelde ook dat paardjes vandaag goed meewerkten :)

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 17:55

Klinkt raar maar waar:
Sinds ik een goede sportBH aan heb, gaat het zoveel beter :)) !
Misschien een tip? Weet niet of je er met een rijd?