Hoe doen die western ruiters dat toch?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

swaatje

Hoe doen die western ruiters dat toch?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-12 12:30

Hey hallo,

Even een vraagje en misschien dat met name vanuit de western kant mensen hier een antwoord op weten...

Ik rijd nu een tijdje een engels volbloedje. Het beestje heeft een poos op de renbaan gelopen en is sinds drie jaar gelukkig alleen nog maar recreatief gereden geworden waarvan ik de laatste twee jaar met name met hem bezig ben...

Been contact laat hij inmiddels goed toe zonder te gaan dribbelen o.i.d. maar teugel contact is nog steeds wel es lastig voor hem... Hij gooit of zijn hoofd de lucht in met het weg duwen van de rug als gevolg of hij gaat voren heel kort lopen...( met meer been wordt hij gespannen)...
Tanjdes zijn gecheckt, hier is niks mis mee...

Nu vind ik het persoonlijk erg mooi zoals western paardjes lopen; vrij lang en laag maar toch verzameld... Ook voor elec zou dit ( denk ik) de meeste relaxte houding kunnen zijn. Merk dat hij zo lekker kan ontspannen en ook echt graag voor me werkt. Ik ben benieuwd hoe je dit voor elkaar krijgt... Wie heeft tips?

Nu rijden we ongeveer zo;

[RIJ-ITP] Electric Dancer door de blubber!!!

Hoor graag tips/ adviezen m.b.t. mijn houding, zaken die ik als hulpen meer/ minder kan geven of doen... etc...

Dit zoek ik een beetje qua houding:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ben benieuwd... :)

Juut

Re: Hoe doen die western ruiters dat toch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 12:35

Ik lees hier even mee. Heb hetzelfde probleem

summertimes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 12:39

Gewoon een keer westernles gaan nemen?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 12:48

western is niet per definitie je paard gewoon maar lang en laag laten lopen. Ook in de dressuur zijn deze houdingen gewenst, sterker nog, in iedere rijstijl is het de bedoeling dat jij als ruiter kunt bepalen waar dat hoofdje zit. En nog sterker: om te kunnen bepalen waar dat hoofdje zit, is die achterhand het belangrijkste.
Dus fixeer je niet op de hoofdhouding, maar fixeer je momenteel op het feit of hij ontspant, en hoe die achterhand werkt. in je rijfoto's zie ik een paardje dat redelijk op de voorhand loopt.
Begin dus met oefeningen om die achterhand te versterken en onder te brengen (verruimen, verkorten, basiszijgangen, cirkels openen en sluiten zodat dat achterbeen ondertreedt) en probeer hem die ontspanning in te rijden, dan komt dat koppie wel vanzelf.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 12:51

ik heb het voor mekaar gekregen door mijn eigen techniek te verbeteren en leren loslaten.
Kijk eens op de site http://www.paardenbegrijpen.nl dat is een mooie en vriendelijke manier om je paard in balans te leren lopen , op eigen benen zonder dat hij gaat rennen , in je hand gaat hangen op op de voorhand duikt, ik vind deze methode erg dicht bij de western, het is dressuur , maar dat allemaal met losse teugel en heel weinig hulpen, hulpen waar nodig maar vooral het paard op eigen benen laten lopen, net zoals western, in de gewonen dressuur zo maar even gesegd , kijk alleen maar naar veel foto,s hier op bokt lopen er weinig op eigen benen, maar hangen op het bit en vallen op de voorhand.
Er is wel tijd en heel veel geduld voor nodig.
Met alleen een western les gaat het je echt niet lukken.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 12:55

Zelfs een ervaren western trainer is soms meer dan een half jaar bezig om een jong, beginnend paard in balans te krijgen, dus op eigen benen te krijgen.
En dan gaat het paard vanzelf zijn rug gebruiken.

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-12 18:46

Hey bedankt voor jullie heldere reacties!

Ja, mooie site; paardenbegrijpen... ben er ook mee aan de slag ( althans probeer er elementen van te implementeren) en elec is ook echt beter gaan lopen hoor! ( was eerst nog erger, echt kruiwagentje)...

En nee, ik denk echt niet dat western rijden puur lange teugel an that's it is... ( meen ook niet dat ik dit gezegd heb ergens...?!.. ) maar vind het mooi om te zien binnen de westrn tak van sport om een verzameld paard aan een lange teugel te zien lopen wat goed op de zit en been hulpen rijdt. Los van wat je leest op sites als eerder genoemde kan het zijn dat er mensen oefeningen weten die dit ( paard op eigen benen laten lopen) op den duur stimuleren...

Elk paard is anders, elke ruiter is anders... en ik ben echt een nono op rij technisch gebied dus vandaar mijn vragen... we hebben de tijd... ben nu twee jaartjes met hem bezig en ontspanning en vertrouwen zijn nog steeds een gedeelde nummer 1 voor mij met dit paard ( zeker gezien zijn verleden)...

we blijven bezig... :)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 19:11

Een hele belangrijke oefening voor ruiter en paard is.
Ga onder de man stappen, rechtuit, ga ineens naar links, ga naar rechts ga rechtuit.
Dit continu afwisselen en blijf minimaal 2 meter uit de hoefslag, liefst meer.
Loopt paardje goed ?
Ga dit in draf doen.
Heel veel rechtuit, naar links,rechts, maakt niet uit, afwisselen.
Hierdoor leert het paard zijn evenwicht te krijgen met die slingerende ruiter op zijn rug.
En dan ben je echt wel een tijd bezig, eigenlijk de manier van warm rijden van een paard.
En met tijd, bedoel ik weken achter elkaar.
Zelf mijn western wedstrijd ruiter gebruikt die oefening elke keer wer voor de les en wedstrijd.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 19:21

Ik vind de foto's in je andere topic er nog niet zo fout uit zien hoor. want de halshoogte is niet echt te hoog, alleen geeft je paard nog niet na, als je de teugels iets zou opnemen, wil hij z'n kaak niet lossen en de hals ronder maken.
Ik heb zelf een volbloed waar ik dressuur mee rijdt en ik heb ook best veel tijd "verloren" met haar ontspannen over de rug en achteraan actief, dragend ipv stuwend te lopen. Van zodra ze dit kunnen zakt de halshouding en dan komt het punt dat ze vooraan "meer" moeten leren geven en dat vind ik nog het moeilijkst om duidelijk te maken...

oefeningen die ik veel gereden heb: grote voltes verkleinen en weer vergroten, veel wisselende stelling (enkele passen links, recht en weer rechts stellen) om de hals en kaak los te maken en slangenlijnen, schakelen en overgangen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 20:52

Ariebren schreef:
Ga onder de man stappen, rechtuit, ga ineens naar links, ga naar rechts ga rechtuit.
Loopt paardje goed ?
Ga dit in draf doen.
Hierdoor leert het paard zijn evenwicht te krijgen met die slingerende ruiter op zijn rug.
En dan ben je echt wel een tijd bezig, eigenlijk de manier van warm rijden van een paard.
Zelf mijn western wedstrijd ruiter gebruikt die oefening elke keer wer voor de les en wedstrijd.

dus jouw bedoeling is dat paardlief rechtdoor blijft lopen terwijl jij als ruiter je gewicht van links naar rechts gooit?
Lijkt me dat je dan het hele concept van rijden op zit (waardoor je paard kan afwenden op een minieme gewichtshulp) volledig teniet doet?

rhian schreef:
En nee, ik denk echt niet dat western rijden puur lange teugel an that's it is... ( meen ook niet dat ik dit gezegd heb ergens...?!.. ) maar vind het mooi om te zien binnen de westrn tak van sport om een verzameld paard aan een lange teugel te zien lopen wat goed op de zit en been hulpen rijdt. Los van wat je leest op sites als eerder genoemde kan het zijn dat er mensen oefeningen weten die dit ( paard op eigen benen laten lopen) op den duur stimuleren...

we blijven bezig... :)

Duhelo schreef:
western is niet per definitie je paard gewoon maar lang en laag laten lopen. Ook in de dressuur zijn deze houdingen gewenst, sterker nog, in iedere rijstijl is het de bedoeling dat jij als ruiter kunt bepalen waar dat hoofdje zit. En nog sterker: om te kunnen bepalen waar dat hoofdje zit, is die achterhand het belangrijkste.
Dus fixeer je niet op de hoofdhouding, maar fixeer je momenteel op het feit of hij ontspant, en hoe die achterhand werkt. in je rijfoto's zie ik een paardje dat redelijk op de voorhand loopt.
Begin dus met oefeningen om die achterhand te versterken en onder te brengen (verruimen, verkorten, basiszijgangen, cirkels openen en sluiten zodat dat achterbeen ondertreedt) en probeer hem die ontspanning in te rijden, dan komt dat koppie wel vanzelf.

ik heb ook nergens gezegd dat jij zei dat western gewoon maar lange teugel is (om duidelijk te blijven :D )

de oefeningen die ik genoemd heb stimuleren de achterhand en het op eigen benen lopen.
In principe is dressuur hetzelfde als western: je verwacht een paard dat op 4 benen loopt, zichzelf draagt, en reageert op iedere aanwijzing die jij als ruiter geeft.
Bij dressuur dien je ook geen druk te hebben, maar wel contact (wat je min of meer bij western ook hebt, simpelweg het gewicht van je reins)
Een westernruiter start eigenlijk ook op twee teugels en met contact, en leert het paard reageren op zit en been, naarmate het paard verder gevorderd wordt, reageert hij steeds beter op zit, waardoor je minder contact hoeft te nemen, en ze uiteindelijk volledig "los" kunt laten. in het dressuurrijden is dit ook zo, alleen wordt je hier gewoon zachter in je hand waardoor je voor het oog geen los teugelcontact hebt.
Gevorderde westernruiters hebben dan ook een scherper bitje hangen, waardoor constant contact niet gewenst is, maar er wel met een hele lichte minieme handbeweging kunt ingrijpen wanneer nodig.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 20:55

Wel goed lezen wat ik schrijf.
Je stuurt je paardje alle kanten op, met stukjes rechtdoor.

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 21:06

mmm,ik leer mijn paard e.e.a toch anders.Ik rij inderdaad weinig op de hoefslag,zodat mijn jonge paard niet leert om te leunen op de bakrand,maar ik begin met "bitbroke" te maken.Metv inrijden begin ik met een zeer losse teugel en ga naarmate de training vordert steeds meer vragen en meteen los laten bij de minste nageeflijkheid.Dit bouw ik steeds verder uit,totdat het paard snapt op een lichte druk al na te geven.Ik begin ook meteen met de zithulpen.Aan een losse teugel doe ik oefeningen als sturen etc.
Lastig om zo te schrijven.Er zijn absoluut overeenkomsten met de dressuur,maar ook heel veel verschillen...

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 21:09

Heb net je rijfoto's bekeken.Je laat op het verkeerde moment los lijkt het .Bv tijdens de overgang naar draf geef je hem teveel ruimte.Beter even vast houden totdat ze nageeft en dan bij ontspanning meteen loslaten.Verder lijkt hij niet lekker aan het been te lopen.Consequenter gaan rijden dus...

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-12 00:10

catalyst1 schreef:
Heb net je rijfoto's bekeken.Je laat op het verkeerde moment los lijkt het .Bv tijdens de overgang naar draf geef je hem teveel ruimte. Beter even vast houden totdat ze nageeft en dan bij ontspanning meteen loslaten.

Ja, hiermee snap ik wat je bedoelt... Dit ben ik af aan het bouwen... Eerst hield ik evenveel teugel contact als altijd tijdens dat ik aandraafde. En dan dribbelde meneertje of hij schoot meteen vooruit. Ik merk dat als ik hem net iets sneller laat stappen, ietsje losser laat voor en dan laat aandraven blijft hij relaxed, en maakt hij qua passen wel een vloeiende overgang naar draf... Ik vind het lastig te omschrijven allemaal.. Het gaat zo snel en heeft te maken met gevoel, ervaring in die twee jaar samen maar ook van waar het paardje zelf komt... ( heeft 6 keer op de renbaan gelopen, en weet niet hoe die hulpen gelden...) Dus wat ik merk is dat hij echt opnieuw leert reageren op de hulpen sinds afgelopen jaar... Ik denk een kwestie van oefenen om uiteindelijk hetgeen jij omschrijft te behalen; met eenzelfde ontspannen contact/ teugeldruk een vloeiende overgang naar draf... ik kijk er naar uit... :)

catalyst1 schreef:
Verder lijkt hij niet lekker aan het been te lopen.Consequenter gaan rijden dus...

Zou je dit omvangrijker kunnen uitleggen?
Ik ben een twee jaar ermee bezig geweest om hem aan het been te laten wennen zonder meteen weg te spurten. Het laatste half jaar lijkt hij wat lui geworden te zijn... ( teveel laten wennen..haha) onze instructrice heeft als tip gegeven; één keer drijven, wanneer er geen reactie is meteen een tikje achter je voet... Hij wordt ietsje lichter op het been nu waardoor hij ook meer vanuit zijn achterhand gaat bewegen... Cosnequenter rijden? ... Leg uit! Ik ben een spons... :j

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-12 00:11

Duhelo schreef:

thanks! Die gaan we in de standaard oefeningetjes opnemen... ;)

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-12 00:16

[quote="petitparis"]
Ik heb zelf een volbloed waar ik dressuur mee rijdt en ik heb ook best veel tijd "verloren" met haar ontspannen over de rug en achteraan actief, dragend ipv stuwend te lopen. Van zodra ze dit kunnen zakt de halshouding en dan komt het punt dat ze vooraan "meer" moeten leren geven en dat vind ik nog het moeilijkst om duidelijk te maken...
[quote]

Hmm, is dat dan typisch iets voor engels volbloeden ofzo :\ ? Geen idee... Ben niet bekend met rastypische eigenschappen hiervan... behalve dat het echte karakter paardjes zijn... Dat had ik snel in de gaten bij deze heer...haha.. Hij heeft qua bouw een erg korte hals, korte rug... Hij heeft nooit echt fatsoendelijk een basis gekregen... ( potverdikkie het beestje is 8 dit jaar!)... Geen balans, alle drie versnellingen zit er nu wel op maar veel meer ook niet ;) ...

thanks voor de tips mbt de oefeningen!

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 09:08

Ik vind je houding op de rijfoto's netjes, ik vind je voorbeeld foto van wat je wilt bereiken,en dan nr 2, weer niet zo geweldig.Ook dat paard komt tegen de hand in.
Ik heb de indruk dat hij niet genoeg aan het been is doordat de achterhand op een aantal foto's niet meekomt en hij tegen de hand blijft hangen.Dat hij lui op het been is,is wel weer een voordeel,je wil niet dat hij bij het minste geringste wegschiet. Maar hij moet wel reageren.Met consequenter rijden bedoel ik dit:Hij hangt er nu tegen aan,hij loopt niet laag,hij loopt niet aan de teugel ,hij loopt eigenlijk daar waar hij zelf wil.Het is of laag.of teugels los,oppakken en weer doorvragen en dan loslaten.Maar hem in deze houding laten doorhobbelen zou ik niet doen.Pas als je hem over de rug kan rijden,kun je oefeningen gaan doen en verder gaan.Plaats anders eens een filmpje,dan is het makkelijker om e.e.a uit te leggen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 09:11

ik heb meerdere volbloeds gereden en omgeschoold. Ik vind het zalige karakters, niets voor niets, wel altijd doodeerlijk. En ja je moet ze meestal als jong en groen beschouwen wat betreft balans en basiskennis. Ze zijn gewoon van op je hand te steunen om snelheid te kunnen maken en zo balans te bewaren.
af en toe aan de pessoa longeren, heeft bij mijn paard erg goed geholpen.

succes

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 10:39

Ariebren schreef:
Loopt paardje goed ?
Ga dit in draf doen.

Maar wat doe je dan aan gymnastiseren bij de western?
Met alleen rechtuit en van links naar recht leert het paard wel de ruiter op te vangen, maar technisch gezien klopt hegt niet , ook hoort een ruiter niet te slingeren als hij op het paard zit, maar samen in balans en het paard hoort wel te leren de ruiter op de vangen, maar dat moet hij lichamelijk wel aan kunnnen .
Maar miss is het daarom dat veel western paarden al vroeg de sport verlaten omdat ze het lichamelijk niet meer aan kunnen?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 12:18

Ik vind rij techniek heel moeilijk om uit te leggen.
Maar ga er maar van uit dat er bij bovenstaande oefening heel wat gymnastiek voor het paardje komt kijken.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 12:38

midgie schreef:
Maar wat doe je dan aan gymnastiseren bij de western?

Alles wat je bij de dressuur ook doet (ook al heet het vaak anders).. Uiteindelijk is het allemaal paardensport en willen we allemaal het dier gezond houden. Enkel het eindplaatje waar je naar streeft is anders.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 13:15

Denk juist dat het eindplaatje hetzelfde moet zijn, lekker ontspannen met in elk geval geen harde druk in de mond, bij de dressuur wat je vaak wel ziet helaas.
Western trekt mij meer omdat een western ruiter los durft te laten waar een dressuur ruiter steun zoek in de teugel.
Ik mis vaak juist bij de recreatie westernruiter het gymnastiseren, maar oo bij de dressuur ruiter weten heel veel mensen niet wat het inhoud het gynnastiseren enz

Zeker is het je paard gezond houden, maar zie soms foto,s hier op bokt dat ik denk nou hoe gezond kan dit zijn?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 13:26

Ach het eindplaatje is dat wat je uiteindelijk als doel hebt en dat beeld is bij een grandprix dressuur ruiter anders dan bij een reiningruiter.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 15:43

Ja dat is waar , maar je moet wel in het belang van het paard denken en niet om de punten die je kan behalen of om je eigen ego te strelen.
Je haalt ze mensen er zo uit die het doen om andere te laten zien wat ze kunnen, want dia paarden lopen vaak te gespannen op de voorhand te trekken en een baas die roos aangelopen zit met spierpijn, helaas in de dressuur sport een erg bekent beeld.

Maar helaas ook bij de recratie western zie je vaak , grote sporen en maar stops blijven doen ook als je de perfecte al hebt gehad, mijn motto is stoppen als het goed gaat want als je daarna nog een perfecte stop of wat dan ookverwacht te krijgen en gaat je vaak niet lukken en dan krijg je gefrustreerde ruiters en paarden die zich gaan spannen.

En helaas heb je dan geen mooi eind plaatje en daar zul je ook nooit komen in ontspanning, laat je eigen ego en je ongeduld thuis als je je paard gaat trainen zeg ik altijd en train met een doel voor die dag en goed is goed, ook al is het na 10 min.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 12:34

Ariebren schreef:
Wel goed lezen wat ik schrijf.
Je stuurt je paardje alle kanten op, met stukjes rechtdoor.

Ariebren schreef:
Loopt paardje goed ?
Ga dit in draf doen.
Hierdoor leert het paard zijn evenwicht te krijgen met die slingerende ruiter op zijn rug.En dan ben je echt wel een tijd bezig, eigenlijk de manier van warm rijden van een paard.

Door dit zinnetje maakte je het heel erg onduidelijk of je bedoelde dat het paard naar links en rechts moet, of enkel de ruiter en het paard rechtdoor moet.
Maargoed, los van dat feit, vind ik die methode niet zo ideaal voor het paard.
Resulteerd veel te vlug in een paard dat gewoon van links naar rechts getrokken wordt, en geen knoppen bijleert van evenwicht ...