Valse knik

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

XxJanaa

Valse knik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-12 22:43

Kan iemand mij uitleggen wat een valse knik is?
En hoe kan je het verhelpen?

Bedankt

Champie_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 22:54

een valse knik is dat het paard aan de teugel loopt maar dan niet ontspannen zoals het zou moeten... de valse knik wil dus zeggen dat je paard alleen maar knikt in plaats van door ontspanning voorwaarts neerwaarts na te geven...

verhelpen kan door goede instructie te nemen en daarmee verder te leren... maar het belangrijkste is het voorwaats gaan, dat neerwaarts en die ontspanning komen dan vanzelf wel als jij ook ontspannen bent en je je paard de juiste 'hulpen' geeft...

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: Valse knik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 23:00

Valse knik is in de krul maar niet nageeflijk.

Voor de leek lijkt het of het paard aan de teugel loopt, maar in feite loopt alleen zijn nek en hals krom en de rest van zijn lijf doet niks, behalve mee liften. :)

Bokkert_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 23:03

Ik lees even mee.

_lieff_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 23:05

Ik lees ook mee, heb het probleem soms zelf ook. (onbewust)

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 23:08

Ik ook. Ik hoop dat het een interessant topic wordt.

Kan iemand die er verstand van heeft, foto voorbeelden vinden? Ik vind het bij mijn eigenpaard erg moeilijk te ontdekken wanneer ze het doet...

Jiggy777

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 23:08

Helaas zie ik veel paarden rondlopen met een valse knik, terwijl diegene die erop zit, het niet eens doorheeft en ook niet geleerd krijgt hoe het wel moet. Dat laatste vind ik nog het ergste en ik ben bang voor de toekomst

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 23:12

HAR-->RT

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 23:18

Waar vaak het grootste probleem zit is dat mensen de krul en de voorkant van het paard belangrijker vinden dan de motor aan de achter kant.

Op het moment dat de motor (de achterhand) aan het werk gezet wordt en zo naar de ontspanning toe gereden wordt, gaat een paard vanzelf nageeflijk.

[WZ] Valse Knik (+foto)

Genoeg voorbeelden. :)

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 23:18

Jiggy777 schreef:
Helaas zie ik veel paarden rondlopen met een valse knik, terwijl diegene die erop zit, het niet eens doorheeft en ook niet geleerd krijgt hoe het wel moet. Dat laatste vind ik nog het ergste en ik ben bang voor de toekomst

Daarom wil ik graag leren hoe het te herkennen tijdens het rijden en hoe het op te lossen.
Ik hoop dat hier een leuke discussie/gesprek over op gang komt.

Anoniemkl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 23:20

mijn paardje gaat heel snel zelf in de valse knik lopen, omdat ze vanwege haar scheefheid graag steun wil van mijn teugels... ik krijg nu les in rechtrichten, in het begin zit het er heel raar uit. Maar uiteindelijk krijg ik mijn paardje nu zelfs al in de "correcte" aanleuning. Dit is altans veel moeilijker dan gwn in een valse knik trekken (zoals ik het jammer genoeg op 11 jarige leeftijd van een instructrice heb geleerd. Nog moeilijker is het om het te herkennen als je op je paard zit en je het verschil tussen "correct"en valse knik nog niet hebt ervaren en of je een slechte instructrice hebt. Ik zou als ik jouw was een les nemen bij iemand die aan rechtrichten doet, proberen kan geen kwaad. En soms doet 1 les al wonderen!
Een tip om de "valse knik" te herkennen is:
bij een valse knik trek je je paard als het ware in de krul of het paard gaat zelf in de krul lopen. Er is dus geen ontspanning en geen gelijke verbinding met de teugels.
bij "correcte" aanleuning loopt het paard met gelijke druk op de teugels en zou hij als je de teugels uitschuift je hand moeten volgen maar wel contact houden. het is toch wel 1 van de moeilijkste onderdelen van paardrijden (vind ik), maar ik denk wel 1 van de mooiste...
succes

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 23:22

Afbeelding
Duidelijk voorbeeld van een valse knik.
Paard loopt hoog in de krul, achterhand/motor werkt niet en slingert maar wat mee. Rug is weggedrukt en het geheel geeft een gespannen en onprettig beeld.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 23:25

is dat katja koster? of zo iets?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 23:25

Ik zou zeggen, typ bij google afbeeldingen eens in: 'aan de teugel' en je ziet al een hele hoop foto's van paarden die in een valse knik lopen langs komen. Ik plaats er hier maar geen aangezien ze bijna allemaal van bokt af komen. ;)

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 23:26

Specialmoon, dank je wel! Ik snap het nu wat beter! Ik ga morgen eens opletten.
Quir, die foto had ik inderdaad ook in het andere topic (uit de link) gezien.
Ik zag daar ook een meisje die het volgens mij omdraaide... 1e foto was netjes ontspannen beeld (wat zij een false knik noemde) en de 2e foto was een paard in de houding als die van bovenstaande foto ("zo moet het" schreef ze daarbij...)

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 23:27

Afbeelding
echt heel erg valse knik

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 23:30

Nog iets waarmee je het kan zien, ze lopen bijna altijd achter de loodlijn. Vaak (altijd?) lopen paarden die achter de loodlijn lopen in een valse knik.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 23:31

Zodra een paard een valse knik heeft (gaat bijna altijd samen met spanning en een weggedrukte rug) komt het achterbeen er niet goed onder
Je hebt er dus helemaal niets aan en ik vind het er niet mooi/prettig uit zien :+
Laatst bijgewerkt door unamie op 13-01-12 23:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 23:32

Wacht, is dit een goede uitleg?
Een paard met een valse knik, knikt in de nek, maar houdt de kaak vast. Een paard dat netjes nageeflijk is, laat de kaak los.

Anoniemkl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 23:32

bij paarden die constant of veel in een valse knik worden gereden zijn de klieren bij de kaak (naam even vergeten :o ) soms ook wat opgezwollen... dit is van een afstand moeilijk te zien maar goed te voelen...
misschien heb je daar nog wat aan... (kan natuurlijk ook zijn dat het paard met opgezwollen klieren gwn kou heeft gevat, daar krijgen ze het ook van ;) )

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 23:35

specialmoon schreef:
bij paarden die constant of veel in een valse knik worden gereden zijn de klieren bij de kaak (naam even vergeten :o ) soms ook wat opgezwollen... dit is van een afstand moeilijk te zien maar goed te voelen...
misschien heb je daar nog wat aan... (kan natuurlijk ook zijn dat het paard met opgezwollen klieren gwn kou heeft gevat, daar krijgen ze het ook van ;) )

dat had mijn paard ook.
maar die deed niks stond de heledag op de wei dus daar kun je niet helemaal op vertrouwen. dat heeft dan weer te maken met eiwitten of zo

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 23:36

Lymfeklieren?
Ja, ik begrijp wat je bedoelt. Omdat die kaak dan vast gezet wordt, komen de lymfeklieren in de verdrukking, om het maar zo te zeggen. Klopt dat?

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 23:38

Agossie schreef:
Lymfeklieren?
Ja, ik begrijp wat je bedoelt. Omdat die kaak dan vast gezet wordt, komen de lymfeklieren in de verdrukking, om het maar zo te zeggen. Klopt dat?

het klink wel logisch maar als je mijn verhaal er boven leest kan het ook een andere oorzaak hebben

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 23:41

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 23:42

ja, dat klopt. Paard van een vriendin had ook altijd opgezetten klieren bij lang (van de grond) eten. Dus inderdaad als ze op het land stond of als ze een tijdje hooi stond te eten. Maar dat trok weer weg.
En, Specialmoon zegt ook dat deze opgezette klieren een andere oorzaak kunnen hebben. Het is dus geen "bewijs", maar de valse knik zou een oorzaak kunnen zijn. Als ik het goed heb...