Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
max66 schreef:Vandaag echter, had ze volgens mij ineens in de gaten dat er geen martingaal meer aan hing en het schudden en omhoog gooien begon weer! Voornamelijk in draf, in stap niet en galop heb ik niet gedaan vandaag. Ik ga de volgende keer gewoon de martingaal er weer aan hangen!
Mijn vraag is nu, hebben jullie enig idee waarom ze het eigenlijk doet? Ze heeft geen lichamelijke gebreken dat ik weet, ze is in augustus naar de kraker geweest, tandarts is geweest en hoefsmid afgelopen maandag..
Ook ben ik benieuwd of ik dit onrustige gedrag met het hoofd (in draf) rijtechnisch kan oplossen. Ik krijg graag tips en adviezen!
max66 schreef:Ympi schreef:Verzacht een martingaal ook niet de bewegingen van de hand van de ruiter?
Ja, je kunt inderdaad zachter zijn met je handen omdat de martingaal een soort hefboomwerking heeft
PriscaZ schreef:Ik zou de martingaal in de kast hangen en met je instructrice gaan werken om goed te kunnen rijden zonder die martingaal erom. Als je alleen goed kan rijden met een hulpteugel, is het geen hulpteugel meer, maar gewoon je vaste uitrusting en zo is een hulpteugel niet bedoeld.
Je paard voelt of er wel of geen hulpteugel aan zit, ze weten dat ze met die hulpteugel minder kunnen en geven het zolang de martingaal erom zit dan ook op om het te proberen. Als je hem eraf haalt, heeft je paard die ruimte wel weer. Nu is het aan jou om zo te gaan rijden, dat het schudden stopt.
Desnoods extra les en begeleiding. Een hulpteugel afleren duurt altijd vrij lang, dus daar heb je echt geduld en doorzettingsvermorgen voor nodig. Heel veel succes!
Joolien schreef:Ik denk idd ook dat het probleem bij de ruiter ligt. Een martingaal vangt idd de hand wat op. Dus ga eens te raden of jij wel rustig in je handen bent.
Dan zou een bezoekje tandarts bijvoorbeeld geen slecht idee zijn. (maar het kan net zo goed aan het zadel liggen) Joolien schreef:Dan zou je echt eens moeten gaan kijken op medisch gebied.
max66 schreef:Ympi schreef:Verzacht een martingaal ook niet de bewegingen van de hand van de ruiter?
Ja, je kunt inderdaad zachter zijn met je handen omdat de martingaal een soort hefboomwerking heeft