Paardje weigert te stoppen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

misssurprise

Paardje weigert te stoppen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 22:02

Hello iedereen,
Hier ben ik weer met een vraag. Een oproep naar alle ervaarde ruiters! Mijn paard kan niet deftig stoppen. Zijn verzameling wordt onderbroken als we hem willen stoppen --> zijn hoofd gaat naar omhoog omdat we wel moeten trekken omdat hij geen reactie toont op onze benen. Hij is 11 jaar en we rijden hem met een gewoon trensje. We hebben ALLES (grondwerk met balken en iemand erop om hem de beenhulp te tonen --> benen opspannen en naar achter zitten zonder zadel; Balken tegen de muur zodat hij wel moet stoppen als hij de muur nadert ... ook weer met dezelfde tactiek --> iemand erop om de beenhulpen te tonen zonder zadel; bal --> als hij weigert op de benen te stoppen een bal voor hem gooien zodat ie stopt; al rijdend met zadel en dus als gevolg dat we ongewild trekken in zijn mond) geprobeerd. AUB geen advies om te trekken in de mond tot hij stopt, een zwaarder bit in te doen, met bijteugels te rijden of martengal... We zouden hem zo natuurlijk mogelijk willen doen stoppen (beenhulp en naar achter drukken) zodat we zijn goede verzameling niet onderbreken. Dus: Hoe kunnen we hem leren stoppen op beenhulp?

upendo

Re: Paardje weigert te stoppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 22:04

Stemhulpen?!?!?!?!

Trekken is sowieso een PERFECT middel om je paard naar de klootjes te helpen.

Surprise_Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 22:09

Stoppen op beenhulp? Daar heb ik nog nooit van gehoord, om eerlijk te zijn... :n
Of bedoel je zoals bij western je benen naar voren doen waardoor je je zwaarder maakt en dieper in het zadel gaat zitten? :)

misssurprise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 22:09

upendo schreef:
Stemhulpen?!?!?!?!

Idd tof dat je het weet ;) het begon met een beetje op de tuegels druk zetten tot het trekken in zijn mond, MAAR gelukkig ben ik niet zo een stom kind die het nodig vind om te blijven trekken en die in actie schoot op een andere manier. Stemhulpen doen we zowiezo! 1. Hooo 2. benen drukken 3. achter zitten. Maar toch gaat ie er weer onderdoor :s

misssurprise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 22:12

Surprise_Boy schreef:
Stoppen op beenhulp? Daar heb ik nog nooit van gehoord, om eerlijk te zijn... :n
Of bedoel je zoals bij western je benen naar voren doen waardoor je je zwaarder maakt en dieper in het zadel gaat zitten? :)

Nee nee, het is dressuur de benen naar voor helpen laat je evenwicht verliezen en is geen houding ;) Jawel de bedoeling is om je paard niks in de mond te storen zodat ie verder op zijn verzameling blijft of toch een beetje gediciplineerd blijft staan. De beenhulp is dan --> hem tussen je benen houden, 'knijpen'. ;)

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 22:15

Benen drukken? :')

Dan spoor je aan om te gaan lopen...

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 22:16

Citaat:
Nee nee, het is dressuur de benen naar voor helpen laat je evenwicht verliezen en is geen houding ;) Jawel de bedoeling is om je paard niks in de mond te storen zodat ie verder op zijn verzameling blijft of toch een beetje gediciplineerd blijft staan. De beenhulp is dan --> hem tussen je benen houden, 'knijpen'. ;)

ik denk dat jij een verkeerde hulp aangeleerd hebt gekregen.
als je je benen aan je paard zijn buik legt en gaat 'knijpen' geef je je paard het commando om harder te gaan..

heb je les?
hoe oud is de pony/paard?
hoe oud zijn de mensen die de pony/paard berijden?

EDIT: quote verlo*t :')

nobbie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 00:38

Misschien wordt er bedoeld om met de bovenbenen te knijpen? volgens mij is dit ook gewoon een goede hulp om een paard te laten stoppen..

MiReRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 00:52

Ik rij ook niet zo goed, vind ik, en ik vond het ook moeilijk paarden te laten halt houden. Nou kreeg ik van de eigenaar van mijn verzorgpaardje een heel goede tip! Ik hield ook mijn benen tegen de buik als ik probeerde te stoppen en zonder resultaat, zoals je al gemerkt hebt. Ze zei, probeer eens als je je kuiten ietsjes van het paard afhoudt, vanaf de knie. En dan gewoon ophoudingen zoals normaal. En stemhulp. En het ging opeens heel makkelijk! Vandaag gereden zonder datzelfde er bij was, en hij hield heel braaf halt. Voor ons werkt dat, dus misschien kun je het ook proberen.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 00:57

nobbie91 schreef:
Misschien wordt er bedoeld om met de bovenbenen te knijpen? volgens mij is dit ook gewoon een goede hulp om een paard te laten stoppen..
Yes.. en vrijwel onzichtbaar als het goed is aan geleerd. ;)
Je zult eerst terug moeten naar basic, hij moet weer de link krijgen dat een stopcommando met je stem en later benen voor hem halthouden betekent, hij moet dat leuk gaan vinden, nu probeert ie er onder uit te komen.
In het grondwerk zal ie volledig en vlot voor je moeten stoppen op commando, dat moet logisch voor hem worden en vooral "leuk" en is voor jou ook veiliger.
Weet niet hoe je em in grondwerk nu stopt en/of achteruit laat stappen, maar daar ligt wel je basis.
Daarna koppel je aangeleerde halt commando / stem > beengebruik pas aan elkaar.
Das mijn idee hierover.... en noem bewust woordje "teugel" hier niet :j

misssurprise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-12 22:42

AdnerB schreef:
Citaat:

ik denk dat jij een verkeerde hulp aangeleerd hebt gekregen.
als je je benen aan je paard zijn buik legt en gaat 'knijpen' geef je je paard het commando om harder te gaan..

heb je les?
hoe oud is de pony/paard?
hoe oud zijn de mensen die de pony/paard berijden?

EDIT: quote verlo*t :')

Neen, benen knijpen en naar achter zitten betekent wel duidelijk om hem te doen stoppen. Gewoon met je benen tikken of eventjes drukken tegen zijn buik betekent 'harder' gaan. Ik heb momenteel geen les maar daar komt dringend verandering in ;) Mijn paard is 11 jaar zoals vermeld in mijn bericht en mijn zus en ik rijden enkel ons paard (16 en 14 jaar)

misssurprise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-12 22:45

MiReRe schreef:
Ik rij ook niet zo goed, vind ik, en ik vond het ook moeilijk paarden te laten halt houden. Nou kreeg ik van de eigenaar van mijn verzorgpaardje een heel goede tip! Ik hield ook mijn benen tegen de buik als ik probeerde te stoppen en zonder resultaat, zoals je al gemerkt hebt. Ze zei, probeer eens als je je kuiten ietsjes van het paard afhoudt, vanaf de knie. En dan gewoon ophoudingen zoals normaal. En stemhulp. En het ging opeens heel makkelijk! Vandaag gereden zonder datzelfde er bij was, en hij hield heel braaf halt. Voor ons werkt dat, dus misschien kun je het ook proberen.

OK fijn om te weten, nou reed ik hem vandaag want gisteren hadden we aan de hand getraind op 'halt' en het ging veel beter. En nu dat je je techniek verklaart denk ik dat ik onbewust hettzelfde gedaan heb vandaag :) Mijn bovenlijf hield halt (groot maken) en ik probeerde minder mijn kuiten tegen gem aan te drukken maar gewoon mijn knieen spannen. Heel tof want idd hij hield halt :) Hij heeft soms wel de neiging om terug een stap te doen maar toch beloon ik hem al voor de moeite :) bedankt alvast !! Tip goedgekeurd :p

MiReRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 22:50

Graag gedaan. Morgen ga ik het ook op de manege proberen, kijken of het bij de manegepaarden ook beter gaat. Ben heel benieuwd.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 23:12

MiReRe schreef:
Graag gedaan. Morgen ga ik het ook op de manege proberen, kijken of het bij de manegepaarden ook beter gaat. Ben heel benieuwd.
Als ze juist zijn beleerd wel.
daarom lopen ze ook zo lekker door als er iemand met wat angst in het zadel zit en zich met z'n knieen vastklemt... :j

soooophx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 23:18

je moet idd juist niet gaan drukken met je benen dan gaat ie juist harder...

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 10:04

GVL ---> RT

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 10:11

Mijn paard stopt iet op beenhulp. Ik ga dieper zitten, druk m'n kniën wat strakker aan en hou iets tegen van voren.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 10:13

Als je moet beginnen met trekken, direct afstappen en even heel snel terug naar de grond.
Leer je paard eerst eens op stemcomando vanaf de grond fatsoenlijk halthouden! Stukje basisopvoeding ;)
Ten 2e hoezo halthouden met een beenhulp en trekken? Halthouden doe je vanuit je zit. Komt geen trek bij kijken, en ook geen been. :n Les zou me dus ook geen onverstandige stap lijken. Succes.

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 10:22

upendo schreef:
Stemhulpen?!?!?!?!

Wat heeft ze nou aan deze reactie? Leg liever uit hoe het wel moet!

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 13:42

Je vraagt hulp aan de 'ervaarde' (moet ervaren zijn denk ik) ruiters op Bokt. Volgens je profiel ben je zelf een gevorderde ruiter.
In mijn ogen moet die toch wel een paard fatsoenlijk kunnen laten halthouden :?

MiReRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 18:41

Peetstap schreef:
MiReRe schreef:
Als ze juist zijn beleerd wel.
daarom lopen ze ook zo lekker door als er iemand met wat angst in het zadel zit en zich met z'n knieen vastklemt... :j

Klopt, ging ook stukken minder dan op mijn verzorgje. Al was de les vandaag wat drukker, dus ook moeilijker om alleen te stoppen qua kudde-effect.
Andere tip van verzorgeigenaar, om minder gefixeerd op één kant te blijven stellen, en tijdens een volte toch het hoofd eens heel kort de buitenkant op te vragen werkte wél op de manege. Ook sneller loslaten van de hulpvraag na een reactie werkte prima.
Nou dat halthouden nog. Lijkt me ook wel lekker om dat in een groep goed te kunnen.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 18:48

nadita schreef:
Je vraagt hulp aan de 'ervaarde' (moet ervaren zijn denk ik) ruiters op Bokt. Volgens je profiel ben je zelf een gevorderde ruiter.
In mijn ogen moet die toch wel een paard fatsoenlijk kunnen laten halthouden :?

Misschien is ze ervaren manegeruiter. Dat is toch anders dan met je eigen paard.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 19:30

roupie schreef:
je moet idd juist niet gaan drukken met je benen dan gaat ie juist harder...
Goed dit draadje nog es lezen dan valt het kwartje of duppie.

We drukken niet met de benen maar werken met de knieen. +:)+
Is fijner voor paard en ruiter: je manegepaardje stoppen met alleen je stem en beentjes zonder teugelgebruik.
voldoet mij prima. :)

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 19:36

MiReRe schreef:
Al was de les vandaag wat drukker, dus ook moeilijker om alleen te stoppen qua kudde-effect.

Je stopt toch niet midden op de hoefslag tussen iedereen in ? :(:) , met een stukje volte haal je em er effe tussenuit en dan houd ie halt op je combi stem / knie en "zwaar" zitten.
Loopt ie toch onder je door dan geef je em van voren een stoppie met weer dezelfde volgorde: combi stem / knie en "zwaar" zitten.
Zijn voor eigen paard wel subtielere dingen te verzinnen, maar dit kent elke managepaard.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 19:37

Dilan1993 schreef:
Mijn paard stopt iet op beenhulp. Ik ga dieper zitten, druk m'n kniën wat strakker aan en hou iets tegen van voren.

Ja hier ook alle manegepaarden :j meestal is teugel niet eens nodig > braaf toch.