Pony springt niet op wedstrijd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pipi94

Pony springt niet op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 11:42

Wat ik me afvroeg is hoe ik het probleem kan oplossen dat mijn paard op wedstrijd niet springt.
met trainen en les gaat het altijd super goed en weigert ze alleen als het ook echt mijn schuld is.
toen we begonnen met wedstrijden had ik op springgebied ook niet zoveel problemen verwacht,
maar toen sprong ze dus gewoon niet! wat ik ook deed!
We zijn maar begonnen met oefenparcoursen en dat gaat nu eindelijk ook goed,
waarschijnlijk omdat ze de bak nu kent want wedstrijden in die bak gaan ook goed!
ik denk dus dat het probleem is dat ze zodra ze in een nieuwe omgeving komt eerst de tijd moet hebben om te wennen,
maar dat kan op wedstrijd niet.. mijn vraag was dus: hoe zouden jullie dit oplossen?
met inspringen gaat het na een tijdje dressuren ook wel goed omdat ze de hele bak dan al heeft gezien..
ik hoop de gouden tip hier te horen! :D

Captain

Re: Pony springt niet op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 11:46

Hééééél veel oefenen. :)
Dus regelmatig naar nieuwe plekken gaan en wat springen. Desnoods eerst balkjes draven..
En misschien ligt het ook aan jouw zenuwen?

Firebug

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 11:47

oefenspringen!
en dan niet steeds op dezelfde locatie, want daar zijn natuurlijk ook de hindernissen hetzelfde. Wij zijn voordat ik echt wedstrijden ben gaan springen een paar keer naar een manege gegaan waar een parcours in de bak stond en waar je dan voor een bepaald bedrag een uur mocht springen.
verder gewoon vaak op wedstrijd gaan en dan komt het vanzelf wel goed :) kost alleen wat tijd.

pipi94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 11:48

Captain schreef:
Hééééél veel oefenen. :)
Dus regelmatig naar nieuwe plekken gaan en wat springen. Desnoods eerst balkjes draven..
En misschien ligt het ook aan jouw zenuwen?

dat doen we nu al zo'n half jaar ;)
ik zag dat dus ook als enige oplossing..
wat de zenuwen betreft, dat dacht ik dus eerst ook!
ik ben totaal niet het zenuwachtige type maar ik dacht dat ik misschien onbewust zou denken van, ze springt toch niet..
maar dan is het toch raar dat het hier in de manege op wedstrijd wel goed gaat?

pipi94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 11:50

nadjajump schreef:
oefenspringen!
en dan niet steeds op dezelfde locatie, want daar zijn natuurlijk ook de hindernissen hetzelfde. Wij zijn voordat ik echt wedstrijden ben gaan springen een paar keer naar een manege gegaan waar een parcours in de bak stond en waar je dan voor een bepaald bedrag een uur mocht springen.
verder gewoon vaak op wedstrijd gaan en dan komt het vanzelf wel goed :) kost alleen wat tijd.

we rijden nu zo'n half jaar springwedstrijden en we hebben ook wel een periode(buiten) gehad dat het goed ging..
ik denk dat het inderdaad gewoon een kwestie blijft van overal en nergens oefenparcoursen springen,
nu nog mijn vader zover krijgen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 12:16

Let op dat het ook deels aan jou kan liggen he. Door bepaalde spanning van jou kan een paard heel anders reageren. Ga dus ook voor jezelf eens na hoe jij bent op wedstrijd :)

pipi94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 12:19

Joolien schreef:
Let op dat het ook deels aan jou kan liggen he. Door bepaalde spanning van jou kan een paard heel anders reageren. Ga dus ook voor jezelf eens na hoe jij bent op wedstrijd :)

Dat had ik dus ook al aangegeven in een eerdere reactie ;)
zelf ben ik absoluut geen zenuwachtig type, maar misschien dat ik onderbewust toch denk van, ze springt toch niet..
al kan ik me dat niet zo goed voorstellen omdat ze dan buiten wel springt, en hier op de manege ook..

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 12:24

Ik heb hetzelfde probleem met mijn bijrijdpaard. Tijdens de les gaat het goed, heel af en toe een weigering maar inderdaad ook mijn schuld.
Tijdens de oefenspringwedstrijd had ik verwacht dat we zonder weigeringen rond zouden komen, mooi niet dus. Eerst al 4 keer weigeren bij de eerste en vervolgens nog iets van 5 weigeringen op 1 andere sprong. Dit was bij mij op de manege zelf, dus de omgeving kende die wel.
Het stomme is dat hij met inspringen gewoon springt, helemaal geen weigeringen. Zenuwachtig was ik overigens niet voor zover ik weet.

Ik denk dat het bij mij aan de gekleurde/andere hindernissen ligt, dus we gaan zoveel mogelijk oefenwedstrijden rijden :j

pipi94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 13:06

Ghostattack schreef:
Ik heb hetzelfde probleem met mijn bijrijdpaard. Tijdens de les gaat het goed, heel af en toe een weigering maar inderdaad ook mijn schuld.
Tijdens de oefenspringwedstrijd had ik verwacht dat we zonder weigeringen rond zouden komen, mooi niet dus. Eerst al 4 keer weigeren bij de eerste en vervolgens nog iets van 5 weigeringen op 1 andere sprong. Dit was bij mij op de manege zelf, dus de omgeving kende die wel.
Het stomme is dat hij met inspringen gewoon springt, helemaal geen weigeringen. Zenuwachtig was ik overigens niet voor zover ik weet.

Ik denk dat het bij mij aan de gekleurde/andere hindernissen ligt, dus we gaan zoveel mogelijk oefenwedstrijden rijden :j

Dat is inderdaad precies hetzelfde als bij mij!
ik ben ook van plan om zoveel mogelijk op onbekende terreinen met nieuwe hindernissen te springen, maar dan moet ik natuurlijk wel vervoer weten te regelen, en dat gaat niet altijd zo gemakkelijk ;)

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 13:09

Ik ben helaas ook afhankelijk van de eigenaar van het paard, zij heeft de auto en trailer.
Eventueel zou mijn vader nog kunnen rijden.
Ik ga over een paar maandjes beginnen met autorijles en dan mn rijbewijs zo snel mogelijk halen op mn 17e. Als ik dan het geld heb dan ga ik ook voor E rijbewijs (dus ook trailer mogen trekken).

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 13:12

Samen een soort schriktraining doen? Dat ze jou vertrouwd ook met gekke objecten (over zeil lopen etc). Kan ook op de grond.

moonshine88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 13:19

Misschien eens een vriendin/kennis meenemen die ook kan rijden. En dan op oefenparcours gaan op een nieuwe locatie en die ander laten springen. Zo weet je meteen of het aan jou ligt of je pony gewoon een hekel aan wedstrijden.
Veel oefenen op verschillende locaties en misschien niet altijd springen maar ook een keer gewoon dressuur. ...

Oefenen idd.

pipi94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 13:32

F_Orumster schreef:
Samen een soort schriktraining doen? Dat ze jou vertrouwd ook met gekke objecten (over zeil lopen etc). Kan ook op de grond.

dat vindt ze totaal niet eng!
ze is ook super verkeersmak, schrik van niets..

pipi94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 13:34

moonshine88 schreef:
Misschien eens een vriendin/kennis meenemen die ook kan rijden. En dan op oefenparcours gaan op een nieuwe locatie en die ander laten springen. Zo weet je meteen of het aan jou ligt of je pony gewoon een hekel aan wedstrijden.
Veel oefenen op verschillende locaties en misschien niet altijd springen maar ook een keer gewoon dressuur. ...

Oefenen idd.

hebben we al geprobeerd, maar dat ging nog veel slechter!
dressuur gaat wel super!
als ik eerst een paar rondjes door de bak loop ze alles ziet, dan kan ze daarna super dressuren!
we zijn nu dressuur L2+8

laResidence

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 13:36

Denk dat je niet alleen staat met je probleem.
Zie in mijn omgeving dat mensen (ouders en ruiter) er álles voor over hebben dat de combinatie maar eens lekker rond komt op een concours. Nieuw bit, nieuw zadel, nieuwe zweep (!) tandarts, osteopaat...noem maar op. Natuurlijk is het goed om dit soort oorzaken uit te sluiten. Helaas wordt er vaak gestopt bij het zoeken naar oplossingen op het moment dat de oorzaak alleen nogmaar bij de ruiter kan liggen. En dan heb ik het niet over de rijkunst want dan zou een oefenparcours ook problemen geven.
Als je pony/paard het je een paar keer lastig gemaakt heeft in een wedstrijd ontstaat er in je hersenen een nieuwe verbinding die ik voor het gemak "als het maar niet weer gebeurt". Paarden zijn zo gevoelig voor subtiele signalen van de ruiter dat ze zelfs de minste verandering in spierspanning opmerken. En wat doet de ruiter die voorbereid is op een stakend paard? Kijk maar eens bij een concours: teugels wat korter, beetje dieper zitten en de ruiter zelf: opeen geklemde lippen, rood aangelopen hoofd doordat de adem is vast gezet.
Als zelfregulatie niet lukt (en dat is helemaal niet zo gek hoor) zou ik, waar het mijn dochter betrof, een mental coach of zo raadplegen.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 13:36

Misschien is iemand anders haar uit laten brengen op wedstrijd? Die veel springervaring heeft.

Ken iemand die ook een paard had wat niet sprong op wedstrijd. Paard is uitgebracht met een ander en sindsdien springt hij alles. ;)

daf88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 14:33

? Raar

pipi94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 14:39

laResidence schreef:
Zie in mijn omgeving dat mensen (ouders en ruiter) er álles voor over hebben dat de combinatie maar eens lekker rond komt op een concours. Nieuw bit, nieuw zadel, nieuwe zweep (!) tandarts, osteopaat...noem maar op. Natuurlijk is het goed om dit soort oorzaken uit te sluiten. Helaas wordt er vaak gestopt bij het zoeken naar oplossingen op het moment dat de oorzaak alleen nogmaar bij de ruiter kan liggen. En dan heb ik het niet over de rijkunst want dan zou een oefenparcours ook problemen geven.
Als je pony/paard het je een paar keer lastig gemaakt heeft in een wedstrijd ontstaat er in je hersenen een nieuwe verbinding die ik voor het gemak "als het maar niet weer gebeurt". Paarden zijn zo gevoelig voor subtiele signalen van de ruiter dat ze zelfs de minste verandering in spierspanning opmerken. En wat doet de ruiter die voorbereid is op een stakend paard? Kijk maar eens bij een concours: teugels wat korter, beetje dieper zitten en de ruiter zelf: opeen geklemde lippen, rood aangelopen hoofd doordat de adem is vast gezet.
Als zelfregulatie niet lukt (en dat is helemaal niet zo gek hoor) zou ik, waar het mijn dochter betrof, een mental coach of zo raadplegen.

Hier heb ik zelf dus ook altijd al aangedacht :o
eigenlijk ben ik dus nooit echt zenuwachtig, maar ik denk onbewust toch wel.
want zoals je zegt met: teugels wat korter, dieper zitten, dat is idd wat ik steeds vaker ontdek bij mezelf :o
maarja, hoe kom je daar dan weer vanaf, en dan vraag ik me toch nog een beetje af of dat het wel is want met springwedstrijden in bekende omgeving en buiten is er niks aan de hand! misschien heb jij enig idee?

pipi94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 14:44

roxxxiejjj schreef:
Misschien is iemand anders haar uit laten brengen op wedstrijd? Die veel springervaring heeft.

Ken iemand die ook een paard had wat niet sprong op wedstrijd. Paard is uitgebracht met een ander en sindsdien springt hij alles. ;)

ik vind dit niet echt een oplossing eigenlijk, het is de bedoeling dat we samen gewoon weer een lekker parcourtje kunnen springen en om dan iemand anders haar te laten uitbrengen lost niets op..
we proberen gewoon samen weer door deze fase heen te gaan ;)
en in het buitenseizoen gewoon weer knallen :D

Firebug

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 15:39

pipi94 schreef:
laResidence schreef:

want zoals je zegt met: teugels wat korter, dieper zitten, dat is idd wat ik steeds vaker ontdek bij mezelf :o
maarja, hoe kom je daar dan weer vanaf, en dan vraag ik me toch nog een beetje af of dat het wel is want met springwedstrijden in bekende omgeving en buiten is er niks aan de hand! misschien heb jij enig idee?

Waarschijnlijk is dat het probleem ja. Opzich is het best logisch. In een bekende omgeving weet jij dat ze het gewoon doet, en maak je je dus ook minder druk. De pony voelt dat en denkt: 'Hee! Mijn ruiter vindt het niet eng, dan zal het ook wel niet zo zijn'. Buiten is het waarschijnlijk ook een paar keer goed gegaan waarna jij het minder 'eng' vond en je pony dus ook.
Heeft ze tussen het buiten en het binnenseizoen een paar weken geen springwedstrijden gehad? Grote kans dat ze even uit het ritme was, een paar keer geweigerd heeft waarna jij dus weer dacht: ze doet het niet meer! anders gaat zitten etc.

Maar ik denk nog steeds dat het gewoon helpt om veel te gaan oefenen zodat jullie weer meer vertrouwen in elkaar krijgen (op wedstrijd dan).

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 15:47

pipi94 schreef:
..zelf ben ik absoluut geen zenuwachtig type, maar misschien dat ik onderbewust toch denk van, ze springt toch niet..

En dát is juist het grootste probleem :+
Je gaat te afwachtend rijden.. want ze stopt toch...

Elk paard heeft leiding nodig in een parcours.
Dus dressuurmatig rijden voor én na de hindernis, tussen je benen en je handen.
En niet denken dat 'ze toch stopt', maar denken dat jullie naar de overkant gaan, wat er ook gebeurd }>
Al is het vanuit draf.. maakt niet uit, maar wel netjes (gecontroleerd) aanrijden.

Doe dit trouwens op oefenwedstrijden op verschillende locaties.. is goed voor de ervaring.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 15:49

op andere plekken gaan rijden/lessen en oefen springen

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 15:51

Kan je instructeur een keer komen kijken bij een oefenparcours? Die ziet waarschijnlijk meteen wat er evt. anders is aan jou en/of de pony. ;)

laResidence

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 17:11

pipi94 schreef:
laResidence schreef:

Het kán natuurlijk dat je er met dit stukje bewustwording uit bent maar soms is het mensenlijk brein erg uhhh vasthoudend haha. Er zijn natuurlijk massa's therapeuten die hun brood verdienen met zaken als neurofeedback en zo.
Mijn instructeur vroeger zei altijd:"je moet eerst je hart over de hindernis gooien, dan volgen ruiter en paard vanzelf."
Je kunt beginnen met, zoals Martie als schrijft, iemand kritisch naar je te laten kijken. Maar realiseer je wel dat bij elk incident waarin je paard staakt het "zie-je-wel-isme" bevestigd wordt.

pipi94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 17:42

Martie schreef:
Kan je instructeur een keer komen kijken bij een oefenparcours? Die ziet waarschijnlijk meteen wat er evt. anders is aan jou en/of de pony. ;)

die is al een paar keer mee geweest op wedstrijd en oefenparcours en snapt er werkelijk niets van..
beide instructeurs niet..