Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
dus meestal stevig gaan zitten, rustig gaan praten, wel er voor zorgen dat je goed en stevig zit
en proberen dus je paardje te kalmeren. Champie_Me schreef:bedenk overigens wel dat een paard het ook voelt wanneer jij zoiets hebt van shiiit dat is dat enge stukje... onbewust zal je indruk/houding op je paard toch veranderen wat het paard juist de prikkel kan geven om er keihard vandoor te gaan of om het dus 'eng' te vinden...
Jilletje schreef:mischien zou je dan een paar keer heen en weer kunnen gaan?
word het echt gevaarlijk of is hij dan gewoon wat 'lastig'
appellien schreef:Ik had met rijden zelf altijd het idee, dat ik op iets reageerde en dat mijn paard op mij reageerde. Dus als je zelf laat zien dat iets niet eng is, is het voor hem automatisch al een stuk minder eng. Een tip die bij mij altijd goed werkt: stug de andere kant op kijken en gaan zingen! Neuriën kan ook. Dan vertraag je je ademhaling en merkt je paard niet dat er iets engs is... Succes.

(ben 1.60 en paard is 1.63 en rond, dus lastig om bij de beugels te komen
) 

opisop_shop schreef:dan misschien een goed moment uitkiezen, dus als het rustig is qua verkeer, en eerst een stuk verderop er langs stappen, dus over de weg ipv het fietspad, dan heb je iets meer afstand, maar dan wel een rustigere reactie verwachten van het paard.
Neem 1 paard mee ipv 2, trek beide een hesje aan zodat je goed zichtbaar bent voor het verkeer en laat degene zonder paard goed opletten op het verkeer.
Als je paard clickertraining kent kun je het op die manier ook opbouwen; steeds clickeren als hij een goede reactie geeft (dus met meer rust, dichterbij of even stil durven staan enz).
Bovenstaande is natuurlijk situatie-gebonden, kan vanaf de pc natuurlijk niet inschatten om wat voor weg het gaat enz.
Als het echt gevaarlijk is, zou ik er zelf niet langsgaan overigens zonder jezelf ervan bewust te zijn en het te trainen, dan blijft het namelijk gevaarlijk en dat is dom.
Ipod heb je natuurlijk niet nodig en vind ik juist gevaarlijk omdat je in deze situatie wel goed wilt kunnen communiceren met je vriendin, zing gewoon vader jacob of een ander liedje dat je goed kent.