ik heb een probleem met doorzitten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

anketje_

ik heb een probleem met doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-12 20:48

hallo ik heb een groot probleem met doorzitten al van het begin dat ik begon te rijden had ik er een probleem mee het lichtrijden gaat heel goed maar als ik ga doorzitten schok ik gewoon uit mijn zadel ik stuiter er dan gewoon uit kan iemand mij helpen?heeft er iemand trucjes hoe ik wat beter in mijn zadel kan blijven zitten??

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 20:52

kleefspray op het zadel spuiten. kan je bij de agradi bestellen. ontwikkeld voor de ruiters

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 20:52

Zitles gaan nemen. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 20:53

paardje1983 schreef:
kleefspray op het zadel spuiten. kan je bij de agradi bestellen. ontwikkeld voor de ruiters

Of gewoon leren rijden :j

Nynke_Mandy

Re: ik heb een probleem met doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 21:12

Volgens mij helpt het ook om je beugels wat langer te doen, helpt bij mij wel :D

sannie275

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 21:37

Rijdt je altijd op hetzelfde paard? Anders een paard met vrij vlakke beweging wil wel eens helpen. Niet heel lang blijven doorzitten, dan ga je toch knijpen met je benen en knieën. Gewoon lichtrijden, 4 passen doorzitten en weer lekker gaan lichtrijden, dat steeds uitbreiden, in het begin is het moeilijk maar uiteindelijk lukt het wel! Vooral je benen lekker laten hangen, niet knijpen of gaan staan in je beugels, en relaxt gaan zitten.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 21:51

Inderdaad! kilometers maken. voor mijn doorzitten in galop kreeg ik de oefening diep zitten, hakken heel goed uitdrukken en voor je gevoel je bovenbenen van het zadel afduwen! onderbeen daarbij wel recht houden!!

anketje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 13:23

sannie275 schreef:
Rijdt je altijd op hetzelfde paard? Anders een paard met vrij vlakke beweging wil wel eens helpen. Niet heel lang blijven doorzitten, dan ga je toch knijpen met je benen en knieën. Gewoon lichtrijden, 4 passen doorzitten en weer lekker gaan lichtrijden, dat steeds uitbreiden, in het begin is het moeilijk maar uiteindelijk lukt het wel! Vooral je benen lekker laten hangen, niet knijpen of gaan staan in je beugels, en relaxt gaan zitten.

jah ik rijd altij op hetzelfde paard :) en ik zal dit eens proberen bedankt want heb het probleem dat ik mij altijd opspan en dat is ni goe daarom dat ik zo stuiter denk ik.

anketje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 13:24

Pistasche schreef:
Inderdaad! kilometers maken. voor mijn doorzitten in galop kreeg ik de oefening diep zitten, hakken heel goed uitdrukken en voor je gevoel je bovenbenen van het zadel afduwen! onderbeen daarbij wel recht houden!!

oke bedankt want ik span mij altijd op...dat is niet zo goed daarom dat ik zo stuiter denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 13:27

Bedenk je dat als je je billen aanknijpt, het een soort stuiterballen worden, een harde spier kan geen beweging opvangen. Hierdoor ga je stuiteren.
Als je je billen ontspant zijn het net waterbalonnen, die kunnen wel beweging opvangen.

Wat ook nog wel eens wil helpen is ergens anders op letten, niet alleen bezig zijn met doorzitten maar gewoon figuren blijven rijden. Dan ben je afgeleid en ontspan je vanzelf al een beetje :)

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 17:11

anketje_ schreef:
Pistasche schreef:

oke bedankt want ik span mij altijd op...dat is niet zo goed daarom dat ik zo stuiter denk ik.

Precies. als je je bovenbenen wijder probeert te leggen voorkom je het aanspannen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 17:45

paardje1983 schreef:

Doorzitten is een beweging die wij als mensen op paarden zouden moeten kunnen bereiken door ontspanning in onze rug en de rest van ons lichaam. Kleefspray? Dat vind ik persoonlijk dikke onzin. Als je niet leert je rug goed te ontspannen op een paard bons je op en neer in het zadel, wat niet lekker is voor de rug van het paard, en je helpt je eigen rug naar de kloten.

Wat ik je kan aanraden is longeerlijn eraan, iemand gewoon rustig laten longeren en je beugels lekker uit doen. Dan moet je wel zitten. Probeer je doos gewoon zo ver mogelijk in het zadel te duwen (klinkt een beetje apart, ik weet het) en dan gewoon je rug loslaten. Niet proberen te knijpen, ook niet met je knieën. Benen lang, rug ontspannen, je alleen vasthouden aan de teugels. Dat een paar keer oefenen en dan garandeer ik je dat je kan doorzitten.

SerenePeace

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 20:26

Heel goed oefenen op je hakken uitdrukken. Ik heb er zelf ook altijd vreselijk veel moeite mee gehad, en heb toen van iemand de tip gekregen om mijn hakken uit te drukken, en te ontspannen. Waarschijnlijk heb je op een gegeven moment toch de neiging om je te gaan spannen, ga dan weer even lichtrijden, en probeer het na een paar rondjes nog een keer. Hielp bij mij perfect :)

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 14:30

al het zoveelste topic over niet kunnen doorzitten!
Even zoeken en je kunt genoeg tips hierover lezen

anketje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 18:19

bedaznkt allemaal voor jullie tips dit ga ik zeker proberen :D

lovestable

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 18:36

kleefspray? voor amateurs misschien een optie. Maar je leert er niks van. Hakken goed uitdrukken, knieen iets meer knikken, boven benen een BEETJE klemmen en je armen 90 graden. Let ook op het ritme van je paard. Probeer anders ook een keer op een ander paard met mooiere gangen. En gewoon proberen wat jij het lekkerst vind zitten.

VanillaIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 21:44

Zitles aan de longe gedurende lange periode! Stijgbeugels eraf, teugels samen binden en gewoon doen alsof je je teugels vast hebt. Dit is de basis die je moet kunnen. Probeer je in je bekken en je rug te ontspannen.. Ik ken ruiters die op hoog niveau rijden en toch regelmatig deze zitoefeningen doen. Wanneer het zonder stijgbeugels goed gaat, probeer je met stijgbeugels. Ik reed vroeger (mijn paard staat nu op rust en mijn ander paard moet nog zadelmak gemaakt worden) minstens 1x per week zonder stijgbeugels om mijn zit te oefenen :-)

Maghreb

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 11:38

Zoals hierboven al genoemd is zitles erg zinvol. Een goede instructrice kan zien waar de spanning, en dus de oorzaak van het stuiteren, ontstaat. Als je goed in het zadel zit, kun je ook beter doorzitten.
Let er allereerst op dat je evenveel druk hebt op beide zitbeenknobbels. Daarna is het belangrijk dat je goed rechtop zit (focussen op je rug en buikspieren). Hierbij moet je niet de regel 'borst vooruit' aanhouden, omdat je dan je rug te hol trekt. Je rug moet recht zijn en je buikspieren licht aangespannen (je rug moet niet alle schokken opvangen). Let erop dat je nog steeds wel even veel druk hebt op beide zitbeenknobbels.
Daarna is het belangrijk om op je benen te letten; niet klemmen, niet je hakken optrekken enzo. Hiervoor is zonder beugels rijden inderdaad een goede oplossing. Echter, vind ik dat er wel een verschil is tussen doorzitten met en doorzitten zonder beugels, omdat je benen dan toch lichtelijk anders liggen...

MiReRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 11:45

Ik lees mee want ik vind het ook moeilijk. Kon het vroeger prima, toen 10 jaar niet gereden en nu...stuiterrrr. Dus, ook van mij bedankt voor de tips.

EquiJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 11:53

kleefspray....... neeeeeee, serieus???? dat kun je niet menen ??? Ik zou inderdaad wat zitles nemen en dan bij voorkeur wat Centered Riding of zo.... :) Als je weet waarom je stuitert en je past je patroon aan, dan heb je het doorzitten zo onder de knie....

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 18:33

paardje1983 schreef:

ontwikkeld om het probleem te verhullen, het lost in principe niks op :n

Heeft bij mij ook een hele tijd geduurt voor dat ik normaal op m'n kont kon blijven zitten hoor. Goed onstspannen, benen lang maken, niet klemmen en hakken uitdrukken helpt al veel :j
Zonder zadel veel draven wil je ook nog wel eens helpen om goed te blijven zitten.

Daarbij scheelt het ook wel of je paard nageeflijk loopt of niet. Als mijn paardje z'n hoofd omhoog gooit, en z'n rug wegdrukt, kan ik niet goed doorzitten. Maar als ie lekker los gaat lopen, dan gaat het doorzitten ineens veel beter :)

LisaFalco

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 18:41

Ik denk dat het te maken heeft met dat je paard de rug niet goed gebruikt,
en dat het daarom heel moeilijk wordt om te blijven zitten
Dat heeft mijn paard ook gehad
Drukte de rug weg en gooide daardoor dus ook zijn hoofd omhoog
Probeer dit te verbeteren door goed te trainen en dan zal zich dat vanzelf oplossen
Ik weet niet of je les hebt?
Zou het anders wel aanraden! ;)

fioona

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 19:20

Doorzitten valt of staat bij het absorberen van de beweging in je bekken en vervolgens constante mogelijkheid in je gewrichten wat maakt dat je de beweging kan absorberen...je kunt pas als een elastiekje om je paard zitten als je voldoende rompstabiliteit hebt,...kracht en ballans in je romd, van daaruit kunnen onze uitsteeksels (armen en benen) gewoon rustig hangen en bij de beweging blijven...

spannen, drukken, en klemmen maakt ronde spieren wat maakt dat je jezelf verkrampt en eerder uit het zadel duwt dat bij de beweging blijft...

inderdaad moet je paard je wel laten zitten...op een harde rugspier doorzitten met een vast bekken wordt behoorlijk poinken :)

ook je zadel kan je een kant op duwen waardoor het niet makkelijk wordt...in stoelzit bijvoorbeeld blokkeer je je bekken al waardoor absorberen ook moeilijk is...

inderdaad zo nu en dan zitles, en niet forceren! :) gewoon zo nu en dan oefenen,...steeds iets meer pasjes, hou het leuk en wees trots als het er 8 zijn ipv 10...oefenen oefenen oefenen, bewust worden, dan komt het echt!

fioona

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 19:22

hihi, kleefspray kan ik eigenlijk alleen maar om lachen...:D ik ga gelijk even googlen!

BlondeSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 23:00

misschien kun je een boktouwtje aan je zadelmaken en als je dan uit balans komt dat je je daar aan vast houd.
zonder beugels is een erg goede oefening om je zit te verbeteren maar moet je wel eerst een goed balans hebben.

misschien helpt het als je wat naar achter leunt maar dan moet je niet in de teugels gaan hangen ( niet echt fijn voor het paard) daarvoor kun je misschien dat boktouwtje vasthouden .
probeer met doorzitten niet je benen op te trekken en te gaan knijpen met je knieen maar ga ontspannen zitten en maak je benen lang

Succes