Rug bollen tijdens gebruik van elastiek

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

monasse

Rug bollen tijdens gebruik van elastiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-11 15:58

Hee allemaal,

mijn E pony loopt tijdens het rijden heel erg met zijn hoofd omhoog.
Hij is met geen mogelijkheid naar beneden te krijgen. Tot nu toe alleen met elastieken gewerkt en dat hielp, maar
nu is er vandaag gezegt dat hij zijn rug bolt. Nu weet ik dat met elastieken rijden niet de beste manier
is om 'm naar beneden te krijgen.

Heeft iemand suggesties om 'm zonder hulpmiddelen naar beneden te krijgen of anders welk hulpmiddel ik het beste kan gebruiken, zonder dat hij zijn rug bolt.

xxxxx

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 16:02

Heb je misschien een foto van wat hij doet? Heb je les? Hoe oud is de pony?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 16:02

Als hij zijn rug bolt is dat juist goed.... natuurlijk wel als hij het op de goede manier doet.
Met zijn rug " bollen" gebruikt hij zijn buikspieren.
Loopt hij aan de longe dan wel met zijn hoofd/hals vw nw??

marsyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 16:03

Het is inderdaad niet zo'n beste oplossing om met elastiek te rijden. Je zegt dat hij met geen mogelijkheid naar beneden te krijgen is.. Wat heb je dan allemaal geprobeerd? Waarschijnlijk heb je (misschien per ongeluk) teveel geprobeerd hem aan de teugel te krijgen.
Ga eens wat meer oefenen met stelling, laat hem wat buigen door middel van voltes. Ook kun je ervoor zorgen dat hij actiever gaat worden, die kun je doen door middel van een schijnovergang. Dus eerst doorzitten, net doen alsof je gaat stappen en dan weer doorrijden. Ook moet je veel oefenen met mooie actieve overgangen.
Hierdoor maak je hem wat soepeler en zal het voor jou makkelijker worden om hem nageefelijk te rijden.
Succes! :)

monasse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-11 16:10

@ kohtje.
nee ik heb geen foto van hem, sorry
ik heb geen les want in de buurt van mij heb ik nog geen goede lesgever gevonden.
hij is 7 jaar

@aerdenhout1.
welke manier van rug bollen is dan goed en welke fout?
aan de longe alleen nog met elastiken gedaan en dat ging super.

@marsyl.
meerendeels van wat je zegt heb ik gedaan en doet hij goed maar wel met zijn hoofd in de lucht. hij is ook vaak te snel dus heel veel actiever worden is niet zoon slim idee (het gene wat ik nog niet heb geprobeert zijn die schijnovergangen.

xxxxx

marsyl

Re: Rug bollen tijdens gebruik van elastiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 16:14

Als je hem echt aan het werk zet, dus veel overgangen, figuren, beetje wijken bijvoorbeeld, dan zal hij vanzelf wat meer gaan zakken. Hard laten werken hoeft helemaal niet hard lopen te zijn, maar veel oefeningen waar hij zich goed moet concentreren.

monasse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-11 16:16

Oké, ik zal het proberen. We waren er deels al wel mee begonnen, maar zijn pas 2 dagen daar écht mee bezig.

marsyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 16:19

Tsja twee dagen is natuurlijk vrij kort. Het heeft natuurlijk tijd nodig :)

monasse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-11 16:21

ja, ik ben nu 2 dagen bezig metr echt serieus die overgangen rijden. ben wel al zeker 2 weken bezig om hem naar beneden te krijgen. ik heb al heel veel dingen geprobeert met mijn handen maar hij is ingereden op de manier dat handen bedoeld zijn om te sturen en benen om sneller te gaan.
xxx

dietmdb

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 21:47

Misschien komt het omdat je het elastiek iets te strak hebt gezet? Doet hij het ook als je hem een beetje ruimte geeft met het elastiek?

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 21:51

Elastiek aan de kant leggen en niet meer aankomen tot dat je les hebt en eventueel er bij pakken onder begeleiding van je lesgever als die dat aanraad!!

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 21:51

Ik denk dat het beste hulpmiddel is als je les neemt, als je dat nog niet hebt. :j

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 21:54

MaritAriel schreef:
Elastiek aan de kant leggen en niet meer aankomen tot dat je les hebt en eventueel er bij pakken onder begeleiding van je lesgever als die dat aanraad!!

Precies dit! :)

sourih

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 21:57

als je op de rechte kant loopt trek dan aan de rechte teugel en doe hem naar beneden en de linken teugel normal en iets weider

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 22:06

sourih schreef:
als je op de rechte kant loopt trek dan aan de rechte teugel en doe hem naar beneden en de linken teugel normal en iets weider

Ehm sorry , dat zou ik dus zeker niet doen! Zoek iemand die jou kan begeleiden . Die kan advies geven dat voor jou en paard van belang is , en dan rijden jullie straks de sterren van de hemel zonder elastiek :j

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 22:08

Als je paard rennerig is, is het ook moeilijk er 'ontspanning' in te krijgen. Pas als je paard ontspant kan hij gaan nageven (loslaten in de kaak).

Naast de oefeningen die hierboven genoemd zijn is het dan ook heel erg belangrijk dat JIJ ontspant. Als je teveel bezig bent met 'je paard naar beneden rijden' dan ben je niet ontspannen en zet je jezelf waarschijnlijk vast.
Je paard zal dan ook niet ontspannen en rennerig blijven, bovenstaande oefeningen hebben echter alleen zin als je paard op een beheerst tempo loopt.

Probeer dan ook los in je lijf te zijn en af en toe even goed uit te ademen en zet jezelf niet vast.
Wees duidelijk en consequent (jij bepaalt het tempo, niet het paard) maar bovenal rustig en relaxed.

Maar goed, het is allemaal makkelijk uitgelegd via bokt, een instructrice kan het veel beter én duidelijker en daar zal je veel sneller vooruit gang mee boeken dan zelf 'aankloten' ;-).

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 22:10

sourih schreef:

Jeetje dit is echt een verkeerde manier, dit is 'vastzetten', waar leer jij dit? Hoop dat je het snel afleert! Is absoluut niet de manier :n.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 22:14

als je longeert met elastiek laat haar dan eerst warm lopen zonder elastiek.
Dan het elastiek er losjes aanzetten,als begrenser niet als dwingend hulpmiddel!
Laat een paard wat het niet gewend is nooit te lang in zo een gedwongen houding lopen.
De rugsieren zijn het niet gewend en kunnen verzuren.
Eigenlijk zouden elastieken,bijzetteugels en al dat soort 'hulp' spul alleen gebruikt moeten worden door mensen die weten wat ze aan het doen zijn.
Je kunt bij fout gebruik een paard aardig verknallen.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 22:18

geerke schreef:
als je longeert met elastiek laat haar dan eerst warm lopen zonder elastiek.
Dan het elastiek er losjes aanzetten,als begrenser niet als dwingend hulpmiddel!
Laat een paard wat het niet gewend is nooit te lang in zo een gedwongen houding lopen.
De rugsieren zijn het niet gewend en kunnen verzuren.
Eigenlijk zouden elastieken,bijzetteugels en al dat soort 'hulp' spul alleen gebruikt moeten worden door mensen die weten wat ze aan het doen zijn.
Je kunt bij fout gebruik een paard aardig verknallen.

Helemaal mee eens , dit meisje is ook nog maar 14 jaar . Het lijkt mij het verstandigst dat ze eerst goede begeleiding zoekt en dan met haar lesgever verder gaat kijken . Dat is de fijnste weg voor paard en ruiter :)

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 22:19

Kan het zijn dat hij 'onder je weg rent'? Je zegt dat hij met zijn hoofd omhoog loopt en erg actief is en dat je veel met je handen hebt geprobeert. Probeer juist minder met je handen, wees rustig daarmee. De tips van leatitia vind ik ook erg goed. Aan de teugel lopen/ naar beneden is een GEVOLG van juist lichaamsgebruik van je pony. Dus eerst zorgen dat je zelf recht en goed zit en dan komt de rest wel! En rijden met een elastiek KAN helpen, maar kan bij onjuist gebruik ook een heleboel verpesten. Heb je de mogelijkheid om binnenkort iemand mee te vragen die daar veel verstand van heeft?
Veel succes ermee!

lisantjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 22:36

Zoek inderdaad alsjeblieft een begeleider, en pak ze er pas bij als de ze lesgeefster het zeg! gebruik het anders als je echt niet wil luisteren neit als dwingmiddel maar als begrenser! rustig aan, zoek de ontspanning op. als je het goed doet en niet op deze zoals hier boven stond: met de ene teugel lager als de andere. ga desnoods bij een manege als hij eigenpaarden les heeft? zoek in iedergeval les. en ga het niet zelf proberen. doe het voor je paard!

monasse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-11 23:15

@dietmdb.
de elastieken zaten op zijn los en er was nog zoveel ruimte dat als hij maar een klein rukje geeft hij weer omhoog kan.

@MaritAriel,Liesje1611 .
ja ik neem die elastieken mee naar huis en kom er niet meer aan.

@Liesje1611,MaritAriel,laetitia,lisantjuuh,geerke.
ja ik ben ook op zoek naar een goede lesgever, het probleem is alleen dat er niet zulke goede lesgevers in de omgeveing zijn :s

@MaritAriel,laetitia .
dankje voor de waarschuwing.

@laetitia, maaikiemike.
ja ik denk dat het grootste probleem by my licht als ik betere houdingen aanneem meer ontspan dan gaat het hoop ik al beter.

@geerke.
hoe jy het zegt deed ik het ook met longeren.

@MaritAriel,geerke.
ik heb op mijn vorige pony (een fjordxarabier) ook met elastieken gereden en daar ging het wel goed op en heeft het ook heel erg geholpen, vandaar dat ik het op hem ook wilde proberen.

xx

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 08:52

Hoeveel dwang wil je op het paard hebben om hem laag te rijden,
Al eens bedacht dat het probleem bij jezelf ligt???????
Leer rijden en verdiep je eens in de theorie , leer eens waar je op zit en hoe de spieren van het paard werken!!!

monasse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-11 10:24

ik weet wel hoe alles werkt ik bedoelde alleen dat ik denk dat het niet alleen aan hem ligt, maar dat lijkt me logisch toch dat ik niet alleen hem de schuld geef?
xx

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 11:10

Heel verstandig TS :j. Ga eens na hoe jij op je paard zit? Ben je zelf ontspannen en los in je lijf? Hoe adem je? En hoe is jouw houding? Zit je goed en diep in het zadel en mooi rechtop?

Als je dat allemaal voor elkaar hebt kan je je focus verleggen op de ontspanning en houding van je paard.
Lekker rustig en ontspannen aan het werk en niet teveel verwachten, heb geen haast in het resultaat willen zien, het komt vanzelf...Dat is moeilijk, weet er alles van. Zie elk klein stukje ontspanning en nageeflijkheid als een overwinning en een klein stapje vooruit!