Paard gaat voor X op z'n rem.....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

snoeppig

Paard gaat voor X op z'n rem.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 22:22

Ja, een trucje van mijn geliefde hengst Wilke: voor de X stil gaan staan op de a-c lijn...
Hij heeft het niet altijd gedaan maar is er mee begonnen toen hij door een blessure niet gestart kon worden. Meestal doet hij het bij de eerste proef niet met binnenkomen, maar wel bij het afgroeten. Hij gaat dan ongeveer 15m voor de x ineens op z'n rem. Bij de tweede proef presteerd hij het zelfs om het met binnenkomen en afgroeten te doen :S

Ik heb al meerdere dingen geprobeerd:
- naar voren rijden op de ac-lijn: maar dan gaat hij gerust van uitgestrekte galop naar stilstand voor de x en op den duur trok meneer zelf het gas open als we op de ac-lijn kwamen.
- thuis vaak oefeningen op de ac-lijn rijden en ook schakelen maar meneer is wel zo slim dat hij thuis niet stil gaat staan:p

Het stomme is dat hij het vaak doet maar niet iedere proef.... Een enkele keer wacht hij tot ik ho zeg;)

Ik was dus benieuwd of er bokkers zijn doe dit zelfde probleem hebben of hadden en wat zij er aan hebben gedaan om er vanaf te komen. Het is en blijft een grote hengst met een eigen wil maar wie weet is er iemand onder jullie die de gouden tip heeft;) vragen kan altijd toch ;)

Het is ook zo zonde want hij kan keurige proeven lopen en in Jan gaan we ZZ-zwaar starten maar ik erger me er kapot aan als hij dan weer eens voor x op z'n rem gaat. Dus ik ben benieuwd naar mede bokkers met ervaring :D

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 22:25

Wat doe jij op het moment dat hij te vroeg stopt?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 22:30

Toch ergens voorgeprogrammeerd?
Negeren en verder rijden lijkt me, dit kan net zo goed humor als heel hard zijn best doen zijn en in beide gevallen zal hij op jouw moeten blijven letten ipv als eerste beginnen met een oefening.
En ga jij je niet voorbereiden op dat remmen doordat je je zo ergert? Kan het dan zijn dat jij eigenlijk hem een hulp geeft om te vroeg te stoppen?

snoeppig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 22:31

Nou ook daar heb ik al verschillende dingen geprobeerd. Ik heb hem een aantal keer, even onbeschoft gezegd, naar voren geschopt tot voorbij de x maar ik ben daar geen fan van. Er zit toch ook een jury voor je neus en ik ben dan bang dat ze het weer te vinden en Wilke is nou ook niet het paard wat zich erg druk maakt als ik boos ben....
Laatste wedstrijden heb ik hem opnieuw aan laten ( proberen ) te springen en bij x alsnog stilgezet maar als hij heel erg is gaat hij alsnog voor x nog een keer stilstaan.
Ik vind het best lastig wat de beste manier is om het aan te pakken in de ring....

snoeppig

Re: Paard gaat voor X op z'n rem.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 22:35

@tamary: heb ik ook aan gedacht maar ik verwacht eigenlijk altijd wel dat hij het doet maar hij doet het niet altijd. Ik weet dat hij het kan gaan doen en ik probeer altijd gewoon door te rijden als normaal en de ene keer gaat hij gewoon netjes door tot x en de andere keer gaat hij, echt volledig onverwacht stilstaan. Je ziet het als buitenstaander of jury ook niet aankomen en ik weet ook niet wanneer hij het gaat doen. Het is oo niet tijd op dezelfde plek.
Ik dacht, als hij het doet omdat ik er na ga rijden/ zitten dat hij het altijd wel zou doen maar dat is nou juist het vreemde!

sannie275

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 23:14

Dit is inderdaad wel heel moeilijk, vooral als je zoiets in de proef overkomt.. Je kan ook proberen in de training om de ac lijn op te gaan en dan voor dat punt een volte maken, andere keer andere kant op, dan eens versnellen, dan weer eens verzamelen, strekken of halthouden. Zodat je paard van alles kan verwachten als hij de ac lijn op komt rijden, of het gaat werken bij jouw paard weet ik dan niet.. Veel succes!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 23:18

Pff lastig...Heb je al geprobeerd of het verschil maakt of je in linker- of rechtergalop binnenkomt?

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 23:18

Ik heb er ook zo eentje gehad... schoppen ben ik dan ook geen fan van maar ik kon best goed (subtiel) mijn spoortje erin duwen... :+ Nou heb ik hele korte beentjes en niet zoveel kracht dus zo schokkend was het niet... ik heb er wel een tijd mee gezeten, denk een half jaar. Maar doordat ik iedere keer subtiel naar voren reed (niet écht eruit bv naar uitgestr. draf of galop, maar wel naar voren bleef denken) is het over gegaan. Goed opletten dat je zelf van te voren niet al aan je laatste lijn denkt. Dat deed ik wel en dan dacht ik: 'zul je zien dat 'ie zo weer remt'. En ja hoor, daar ging ik...

Na een paar keer mezelf een schop onder mijn kont gegeven en niet gedacht aan een laatste lijn, zelfs niet aan halthouden en groeten. Ik beelde me in dat ik na mijn AC lijn gewoon links of rechtsaf moest en bijvoorbeeld nog een schouderbinnenwaarts moest rijden (ik noem maar wat).

Dat vond ik echt een oplossing! Onbewust denk je er namelijk zelf ook (vaak) aan...
Wie weet heb je er wat aan. :) Succes Melanie!

snoeppig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 23:24

Bedankt voor jullie reacties!
Goede tip Shanna! Thanks! Ga ik eens proberen!

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 16:17

snoeppig schreef:
@tamary: heb ik ook aan gedacht maar ik verwacht eigenlijk altijd wel dat hij het doet maar hij doet het niet altijd. Ik weet dat hij het kan gaan doen en ik probeer altijd gewoon door te rijden als normaal en de ene keer gaat hij gewoon netjes door tot x en de andere keer gaat hij, echt volledig onverwacht stilstaan. Je ziet het als buitenstaander of jury ook niet aankomen en ik weet ook niet wanneer hij het gaat doen. Het is oo niet tijd op dezelfde plek.
Ik dacht, als hij het doet omdat ik er na ga rijden/ zitten dat hij het altijd wel zou doen maar dat is nou juist het vreemde!

Jij geeft hier aan dat je het eigenlijk altijd wel verwacht, waarschijnlijk ga je er op zitten, en denkt je paard van ha dat ga ik lekker doen stil staan.
Die keren dat het paard wel doorgaat, verwacht je het waarschijnlijk zelf minder of ben je er minder bewust mee bezig.

Als ik jou was, zou ik mijn paard 1 keer op een wedstrijd een goed klap met de zweep geven als het paard dit doet. En dan vervolgens weer rustig doorrijden.
Ik weet zeker dat een jury daar geen probleem van maakt, als het terrecht is en correct. Maar 1x duidelijk optreden kan ervoor zorgen dat je paard doorheeft dat hij jou serieus moet nemen.

teammolenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 22:17

Hele mooie oplossing, maar moet je eerst aan je lezer gaan vragen of hij de zweep wilt geven. Je mag n.l. NIET met zweep rijden vanaf het M1....... :(

Annash gaf een goede raad, vooral niet denken aan halthouden maar voorwaarts denken.

snoeppig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-11 23:52

Ik mag iddniet met zweep starten. Dat zou alleen kunnen als ik hc start.

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 09:28

Ik heb precies hetzelfde!
Wat ik doe en sindsdien gaat het ietsjes beter: als ik de AC op rijd denk ik aan de C en blijf heel voorwaarts dénken, maar ik geef geen hulpen meer. HOe meer ik ga drijven hoe meer hij remt op dat moment. Dus ik ga diep zitten, doe mijn handen naar voren en drijf hem met mijn billen extreem voorwaarts, GEEN been of handhulpen. Meestal redt ik het dan nét tot X :D

Volgens mijn instructrice is er weinig aan te doen, ze weten gewoon precies wat er komt, zijn dus te slim. Ik heb ook het probleem dat hij weet dat na de galop aanspringen rechts de galopoefeningen komen en dat wanneer we in draf gaan hij 15 meter verder weer in de linkergalop verder moet, dus dat doe hij dan ook alvast. Ik moet dus mijn proef thuis niet te veel in de juiste volgorde oefenen. Heb een extreem meedenkend paard.

Daarbij denk ik niet dat het ongehoorzaamheid is, maar eerder meewerkendheid. Zo van: "Jaa ik weet wat we moeten doen hoor baas, hier gaan we halthouden!"

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 10:53

Zou het kunnen dat hij de proeven/wedstrijden gewoon even zat is? aangezien hij het enkel doet als je binnenkomt op de ac lijn?Misschien heeft ie het helemaal gehad met de proeven, is de druk toch te groot voor hem, en is ie een tikkeltje onzeker geworden? Ik zag dat hij 11 jaar oud is, hoe vaak rij je hem, en in hoeveel tijd is ie tot dit niveau gereden?

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 11:05

ik volg dit topic even. Mijn paard heeft het extreem erg op X. Ik rijd M1, maar alle oefeningen die de X passeren zijn een drama.
Hij heeft zich zo vast in z'n kop dat hij stil moet staan, dat hij ook echt heel boos en gefrustreerd raakt als het niet mag en ik er eigenlijk geen fijne proef meer mee kan rijden.

In het L2 begon het probleem, maar toen had ik een zweep waar hij nogal voorwaarts op reageert, dus kon me zo nog aardig redden. In het M1 zonder zweep loop ik behoorlijk tegen dit probleem aan. Er door heen rijden met spoor helpt niet. Hij wordt zo strak en knijperig op het been dat ik niet nog harder wil schoppen.

Thuis oefen ik het door regelmatig op het zelfde punt te halthouden ,maar zodra hij het zelf aan gaat bieden flink naar voren te rijden. Zodat ik het probleem wel opzoek, maar de oefening wel van "mij" blijft. Ik heb al een poosje niet gestart, dus ik kan helaas nog niet zeggen of het helpt.

De tip van het voorwaarts denken ga ik zeker ook proberen.

snoeppig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-11 11:19

@ freeride: nou dat zal het geval niet zijn want ik start hem niet niet vaak. We zijn 2 jaar geleden in het Z1 begonnen en gaan in januari ZZZ starten dus 3 klassen doorlopen in 2 jaar vind ik niet snel ( mijn andere paard is van z1 naar LT gegaan in een kleine 2 jaar).
Hij kan de oefeningen al bijna allemaal sinds ik hem heb. Het is gewoon een paard met een eigen wil en als hij ergens geen zin in heeft, doet hij het niet :p en idd hij is te slim;)

Maar bedankt voor de tips!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 11:23

Pest van goed rijden met je paard is dat je elkaars gedachten gaat lezen. Wedden dat de keren dat hij remt jij er aan dacht dat hij dat NIET moest doen? En dat 'niet', dát wordt dan helaas net weer niet opgepikt...

Hou je hoofd bij elkaar, denk aan VOORWAARTS rijden en visualiseer dat ook.

Ytjuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 11:41

Ik zou als ik jou was je gaan inbeelden dat je pas bij de I of bij de G gaat halthouden. Als jij al gaat denken dat je bij de X moet halthouden, ga je onbewust daar ook al een beetje naartoe werken en dat voelt je paard. Ik had het bij de wissels, die sprong ie dan te vroeg. Dit kwam omdat ik ook te veel op de plaats was geconcentreerd en toen dacht mijn paard al dat ze een wissel moest springen. Het werkte bij mij erg goed om aan een letter verder te denken. Succes! *D

snoeppig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-12 00:26

Bedankt allebij! We gaan het zeker proberen!

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 00:49

Heel herkenbaar, die van mij heeft dit altijd al gedaan en ik krijg het er niet uit.

lisaislisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 00:51

AmonRe schreef:
Heel herkenbaar, die van mij heeft dit altijd al gedaan en ik krijg het er niet uit.

Mijne ook, ben dus wel benieuwd naar oplossingen, ideeen

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 10:47

Die van mij heeft het een tijd heel erg gehad: voorlezer hoefde maar halthouden te noemen of paard stond op de rem. :P
Eerst was het op te lossen door de voorlezer dat onderdeel niet te laten noemen. Maar toen kende paard al heel snel de proeven uit het hoofd.
Enige oplossing: thuis nooit dit stuk trainen. En op wedstrijd flink been eraan.
Je hebt gewoon een intelligent paard :P
Tijdens binnenwedstrijd waar je ring wel mag verkennen een aantal keren over de AC lijn rijden (desnoods snij je hoeken af om niet de indruk te wekken dat je al gestart bent). Dat werkte bij mijn paard heel goed, want dan kon ik nog een keer extra voorwaarts rijden op die AC lijn.

kwpener

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 11:06

ik heb dit ook gehad ( mocht toen ook niet meer met zweep starten )
hij ging elke keer stilstaan op X en hij wist gewoon die hele proef uit zijn hoofd.
ik ben toen HC een klasse hoger gaan rijden. ( Z2 plaats van Z1 )
hij was echt helemaal overdonderd want hij kende deze proef nog
niet. daarna heeft hij het eigenlijk ook niet echt meer gedaan
omdat ik steeds afwisselde van proef. ( 1 officiële wedstrijd dan weer HC, 1 officiële dan weer HC. enz. ) uit eindelijk heb ik de ZZ- licht nog met hem behaald.
ik ben niet verdergegaan daarna omdat die daarvoor gewoon de gangen niet had.

dus mijn advies gewoon een paar HC wedstrijden starten desnoods weer even naar de L2 en dan een keer flink met de zweep en tik geven als hij weer stil wil gaan staan.

snoeppig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-12 12:15

Ik geloof niet dat ik hc L2 mag starten als ZZ-zwaar ben ;)
Met de zweep heeft ook geen nut, alsik geen zweep mee heb heeft hij dat zo door, moet gewoon rijtechnisch worden opgeslost. De tips over vooruit denken etc kunnen misschien wel werken.

Over de ac-lijn rijden voor de proef deed ik altijd maar tegenwoordig krijg je daar bijna de kans niet voor zo kort mag je de baan verkennen :s

gilecasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 15:40

Vooral niet te veel aandacht aansteken zeg maar! Er niet aan denken voor je de ring in gaat dat voelt hij ;)