ze gaat veel te hard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TTessa

ze gaat veel te hard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 11:35

Beste bokkers,

Ik heb vanaf september een verzorgpaard, Zazou. Ze is 8 jaar maar ze reageert soms nog als een tweejarige :)
In het begin ging alles goed, maar op een keer ging ze in de bak er echt vandoor. Ik kreeg haar niet terug rustig en ik ben er dan afgevlogen tegen de omheining.
Even in het ziekenhuis gelegen, maar na enkele dagen er terug opgekropen (met een klein hartje).
Na veel uren stappen vertrouwde ik haar terug en konden we terug degelijk trainen.

MAAR nu zijn er 2 problemen opgedoken:

1) vroeger liep ze zo mooi aan de teugel, ze was een echte ster om te zien. Het enige dat ze nu nog doet is haar hoofd in de lucht (in draf) waardoor ik niets meer met de teugels kan doen. Ze is ook helemaal niet meer geconcentreerd en bekijkt liever de andere paarden, dan dat ze luistert naar mij.

2) Ze gaat zo verschrikkelijk hard. In stap valt het meestal wel mee, maar in draf kan ik haar bijna niet houden (natuurlijk komt dat ook doordat ik net veel meer kan doen met de teugels). ik vertraag haar dan meestal met mijn zit, maar mijn zus (die ook op haar rijd) kan dit echt niet. dus die teugels zouden wel handig zijn :)

Ik zou graag terug wat beter en rustiger willen trainen.
Ik ben al begonnen met grondwerk en ga nu starten met VD, maar rijden vond ik altijd het leukste... ;(

Ik hoop dat iemand mij een redelijk antwoord kan geven, alvast bedankt!

PS: ik kan geen bijzetteugels of ander bit gaan gebruiken want dit laat de eigenaar niet toe.

Petra_Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 11:41

Hoe loopt ze bij de eigenaar? Kan zij je niet helpen?? Heb je les met het paard?

Verder niet teveel aan de teugels zitten, langzaam en ontspannen lichtrijden en veel figuren rijden.

Ayla_Auriana

Re: ze gaat veel te hard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 11:53

Wat ik als tip van mijn instructrice heb gekregen omdat die van mij ook snel afgeleid is, is veel rijden. Vertragingen, versnellingen, figuren. Alles wat je maar kan bedenken gewoon doen in een niet al te lange tijd. En veel proberen te doen met je zit en benen. Dan zal ze daar op den duur ook wat gevoeliger voor gaan worden.

TTessa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 12:01

De eigenaar zit er op zoals een zak aardappelen.
Hij heeft nooit op de regeltjes van de kunst gelet. Hij liet Zazou met et hoofd naar buiten lopen enz.
Hij heeft ook veel te weinig tijd om te omen helpen.
Een lesgever aannemen is niet mogelijk op mijn stalling. Vraag me ook niet waarom want de uitleg van de eigenaren van de stalling trok op niets. :?

CelienL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 21:43

Mijn arabier ging er ook soms vandoor. Vooral als er andere mensen in de piste waren, vond ze het leuk om opeens te beginnen rennen, het was net of ze wou opvallen...
Ben nu ook een tijdje bezig met grondwerk en VD en het respect voor elkaar is enorm gegroeid.
Ik vertrouw haar nu volledig en zij mij, sindsdien bijna geen problemen meer tijdens het rijden.
Je moet er echt voor zorgen dat al haar aandacht bij jou en het werk ligt, en niet bij de andere paarden :)
groetjes !

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 01:44

Mijn paardje is ook een héél snelle. Hoe sneller, hoe liever.

Ook ik los dit gedeeltelijk op met mijn zit. En verder: ont-zet-tend veel overgangen. Om de letter als het moet.
Draven mag mijn Bai' pas als ze rustig is in stap, en dat heeft ze echt héél snel door. Van tijd tot tijd probeert ze nog wel eens op zo'n maniakaal tempo de piste rond te stampen, en dan verhelp ik dat door bovenstaande tips.

Veel succes!

dietmdb

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 21:44

Mijn paardje had daar aan het begin ook heel erg last van. Maar toen ik vaker ging rijden, ook met rustige en beetje lange teugel werd hij steeds rustiger. Met concentratie heeft het geholpen door veel te rijden, tenminste dat werkt bij mij heel goed. Dat zei iemand hierboven ookal :P
Verder, gewoon zelf ontspannen. En dat ''aan de teugel'' doet hij alleen als zijn achterhand er goed onder zit. Daaraan kun je goed werken door veel overgangen te rijden. Dus een paar meter in stap, een paar meter in draf, en dan weer in stap enzovoort. Als zijn achterhand er goed onderzit, gaat hij vanzelf al een beetje opzoek naar het bit, en als je dan voorzichtig gaat kneden, hoe mijn instructeur het zo leuk noemt, ( :') ) dan gaat hij, als het goed is, met het hoofd naar beneden. Hopelijk heb je iets aan dit lange verhaal :P

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 21:50

Leren loslaten en voorwaarts rijden. Je moet je paard actief gaan rijden. En daarbij niet in de mond gaan zitten want daar wordt het niet beter van. Je zult veel actiever moeten gaan rijden en zorgen dat ze geen enkele seconde de tijd heeft om afgeleid te zijn door de omgeving. Dus tempowisselingen, overgangen, figuren. Alles achter elkaar en constant aan het werk houden.

BELIZE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 09:25

Naast alle bovenstaande tips, misschien ook eens een keer idd laten gaan. En op het moment dat je voelt dat ze weer wat vaart mindert, haar dan juist weer aansporen. Zij wil hard lopen, dus dan zal ze ook. Net zo lang dat jij bepaalt dat ze mag stoppen.

litilaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 09:48

eerste reactie als je paard te hard gaat is remmen. doe dit als ze af en toe weg springt, maar als ze constant snel gaat kun je het eerste gedeelte van de tijd dat je rijd voral voorwaarts en veel figuren rijden maakt even niet uit hoe ze met haar hoofd loopt. als je het gevoel hebt dat ze op deze hulpen goed reageert probeer er dan maar eens op een lager tempo te zetten zoals je al zegt met je zit en stem je mag de teugels gebruiken maar niet te hard handig. al duurt het tien rondjes niet op geven luistert ze dan naar jou belonen :) draaft ze dan een paar rondjes rustig ga dan stappen

Macho_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 14:09

Zoals er al gezeg is veel overgangen rijden en als zij steeds te hard gaat op een kleine volte draaien dat ze wel rustiger moet gaan doen ( heeft goed geholpen bij paardje op stal ) suc6

gilecasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 15:48

Heel veel korte ophoudingen aande buitenkant!! Werk echt!

TTessa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-12 23:54

gilecasper, ik kan je niet echt volgen, wat meer uitleg? :)

xxrossiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 00:34

TTessa schreef:
gilecasper, ik kan je niet echt volgen, wat meer uitleg? :)

Hij bedoeld met je buitenteugel steeds een halve oponthouding te maken, dus steeds zeg maar terugschakeling in tempo.

Ik rij zelf ook zoon fanatieke, en elke keer als een oponthoud niet genoeg is zet ik hem stil en ga ik weer eerst rustig stappen, en als hij rustig is weer draven.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 00:43

Ja je zal meer met haar bezig moeten gaan zodat ze niet zelf kan bedenken wat ze eens zal gaan doen dus strenger en duidelijk. Probeer haar voor te zijn als je merkt dat ze er vandoor wil zet haar op een volte en houd haar aan de gang. desnoods een riempje aan je zadel en werk met je stem en ademhaling want zij merkt meteen als die versnelt

laura123456

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 12:39

Heb je les ? Je lesgeefster kan je wss goed helpen. X

TTessa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-12 13:14

Nee, zoals ik al eerder zei: ik kan geen lesgever aannemen want de stalling van waar mijn paard staat laat het niet toe. de eigenaren van de stalling gaven er en hele rare uitleg voor.

Maar ik hoor hier precies 2 verschillende dingen.
De ene zegt 'als ze er vandoor gaat moet je haar laten gaan en als ze wil vertragen toch benen blijven geven'.
De andere zegt 'je moet ze meteen terug nemen en de versnelling voorkomen'.

Wat is nu het beste?

xveert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 13:27

mijn verzorgpaard heeft het zelfde probleem gooit haar hoofd in de lucht en probeerd te gaan rennen. maar als je in het begin puur op je zit gaat rijden veel van hand veranderen en je tempo controleren op je zit dan word hij vanzelf weer rustig:). bijzetjes zijn ook niet de oplossing. mijn paard word daar heel paniekerig van... hoop dat je er wat aan hebt :)

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 13:32

Misschien is het iets lichamelijks? Heeft ze last van het zadel dat ze haar rug weg drukt en haar hoofd omhoog? Of heeft ze last van haar gebit en wordt het tijd dat de tandarts langs komt?
Ze heeft waarschijnlijk ook in de gaten dat jij nog wat vertrouwen mist.
Ik zou zeggen, zet haar aan het werk en ga veel figuren rijden, pasje wijken erbij, overgangen en niet teveel in haar mond zitten. Je mag haar wel wat afremmen, ze hoeft niet onder jou weg te lopen. Maar wel benen erbij en lekker laten lopen. Misschien dat ze dan na een tijdje haar hoofdje laat zakken en wat rustiger gaat draven.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 14:37

TTessa schreef:
Nee, zoals ik al eerder zei: ik kan geen lesgever aannemen want de stalling van waar mijn paard staat laat het niet toe. de eigenaren van de stalling gaven er en hele rare uitleg voor.

Maar ik hoor hier precies 2 verschillende dingen.
De ene zegt 'als ze er vandoor gaat moet je haar laten gaan en als ze wil vertragen toch benen blijven geven'.
De andere zegt 'je moet ze meteen terug nemen en de versnelling voorkomen'.

Wat is nu het beste?

probeer beide ieder paard is anders en hoe ze het reageren moet je uitvinden en dan weet je wat het beste werkt voor jouw paard.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 14:44

Het is vaak wel zo dat als je je paard gaat 'opsluiten' hij dan juist wil rennen. Ik maak zelf een ophouding als mijn pony sneller wil, zodra ze reageert laat ik haar weer los. Als jij krampachtig wordt, wordt je paard het ook.
Je kan ervoor zorgen dat je paard op jou let, door constant iets van haar te vragen. Veel wendingen, oefeningen en overgangen. Zorg ervoor dat je zelf ontspannen blijft!

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 14:50

je moet je paard tonen dat stoppen leuk is
bv. naar een muur toe rijden in stap en woow zeggen ofzo iets
als ze stop (wat logisch is ) beloon je goed en stop je met trainen
bij mij werkte het

Joukje_04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 14:57

Mij is altijd gezegd dat als 'ie er vandoor gaat, em snel op een hele kleine volte zetten :)
Omdat 'ie wel moet draaien, moet 'ie ook vertragen. Is 'ie weer rustig, dan ga je weer even rechtuit. Zodra 'ie versnelt, zet je em weer op een kleine volte. Ooit zal het lichtje 'misschien moet ik rustiger doen' heus gaan branden! *\o/*

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 15:05

Begin met longeren. Wordt ze dan ook te snel? rondje kleiner maken en leer ze op je stem het tempo te verlagen. Pas als je goed op jou let en luistert er op gaan en probeer haar ook dan te leren om op je zit langzamer te gaan. (je zwaarder maken, langzamer gaan lichtrijden, tenslotte doorzitten) en vooral niet je handen vast gaan zetten. Als ze nou helemaal niet wil vertragen, dan door middel van kleine voltes het tempo terug proberen te krijgen.
Verder veel er mee bezig zijn zodat ze haar energie ook voldoende kwijt kan en misschien ook op letten dat ze niet teveel energierijk voedsel krijgt. Meestal gaat het in de zomer zowieso wat makkelijker omdat ze dan in de wei lopen.

wiifke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 15:26

Begrijp ik het goed als zeg dat het is begonnen na jouw val van het paard? Dan begin ik mij af te vragen of jouw houding naar het paard toe ook veranderd is. Dit kan bijvoorbeeld gebrek aan vertrouwen zijn, wat ik in jouw verhaal ook terug lees. Het kan zijn dat het paard dit voelt en zich daarom anders gaat gedragen.
Het lijkt mij niet onverstandig om eerst na te gaan of er geen onderliggend probleem is en het tuig allemaal ook nog goed zit.