Met been rijden,... help!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

annoouukie

Met been rijden,... help!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-11 18:01

Heey
ik rijd al ongeveer 5 maanden.
Ik heb het heel gewoon geleerd: met de teugels sturen, voor de rest niks.
Nu heb ik gisteren gereden op het paard van een kennis van mijn moeder, en toen moest ik met been rijden...!
ik wist helemaal niet wat ik moest doen!
uiteindelijk heeft de eigenaaresse het met uitgelegd, en nu snap ik het.
het is echt veel fijner dan alleen met de teugels te sturen, nu twijfel ik om naar die manege te gaan.
maar nadat ik klaar was met rijden, had ik pijn aan mijn benen, en dan heb ik nooit gehad na het rijden.. komt dat denken jullie door dat ik voor het eerst met been had gereden, of niet?

xxx

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 18:08

Ik zou lekker stoppen op die manege. Zo te lezen leer je het daar helemaal verkeerd. Je rijdt 5 maanden zeg je, en dan leer je nu 'met been rijden'? Vanaf dat je voor het eerst les krijgt hoor je uitgelegd te krijgen dat je 3 soorten hulpen hebt:je zit (sturen met je zitbeenknobbels), je benen en je handen. Je moet zo veel mogelijk met je zit rijden, dan pas met je benen, en je handen gebruik je zo min mogelijk.

Love_4ever

Re: Met been rijden,... help!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 18:11

Op mijn manege heb ik vroeger ook zo leren paardrijden, teugels sturen en been was stappen, aandraven of aangalloperen... Nu met me eigen 2 paarden heb ik pas echt leren rijden, en ben nog steeds in volle ontwikkeling.. Voel zo nu en dan nog net een beginner die er niks van bakt/snapt..

annoouukie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-11 18:56

Maar ik heb gewoon leren rijden met de teugels sturen, en met den hakken aandraven en aangalopperen.
en nog niks met been, en gisteren werd er tegen mij gezegd dat het beter is om met been te doen.
Is dat ook zo?

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 19:01

Kan het ook niet zijn dat het gewoon nog niet is uitgelegd in de lessen? Ik leerde het ook pas wat later.
Misschien kun je dat even aan je instructrice vragen, of je dat nog gaat leren. ;)

Edit; Ik zie dat je al 5 maanden rijd, als je dat dan nog niet hebt geleerd, zou ik toch overwegen een andere manege te zoeken.

annoouukie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-11 19:03

Niemand op onze manege rijd met been. niemand.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 19:06

idd soms kan het dat je in het begin heel simplistisch leert rijden, dus sturen met de teugels, remmen/stoppen met de teugels en been is vooruit.

Echter noemen ze paardrijden niet voor niks paardrijkunst. Eigenlijk hoor je zo veel mogelijk op zit en been te rijden, zeker gezien je een volte moet kunnen draaien op je buitenteugel. Dit zou je nooit kunnen volgens de "methode" op de manege.
Paardenrijden is echt een sport, dus het verbaasd me niets dat je nu spierpijn hebt in je benen...

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 19:11

Misschien gewoon eens een kijkje gaan nemen op andere manege's in de buurt en kijken hoe de lessen er daar aan toe gaan. Maar ik weet niet of ze op veel manege's wel op die manier les geven dat je meer op been moet rijden. Maar je kan eens rond gaan kijken. Of een kijken wat je instructeur/trice zegt als je het er met haar over hebt.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 19:15

Het is idd waar , je moet eigenlijk je handen bijna ni!et gebruiken om te sturen ook niet om af te remmen en ook niet om je paard tegen te houden.
Maar paardrijden is echt vrij moeilijk, alleszins veel moeilijker dan het er uit ziet.
en als beginner tjaaa wordt er idd heel dikwijls eerst met de handen gewerkt, is dat dan verkeerd ????? JJJaaaa en tegelijk ook neeee openingsteugel en de richting echt aanwijzen en je draait dan idd die kant uit, als dit na een tijdje echt goed en gecontroleerd begint te lukken, dan is het moment aangebroken dat de lesgever gaat zeggen , nu gaan we onze bewegingen kleiner maken, en we gaan ons lichaam mee gebruiken om die richting op te gaan, en zo steeds het één weer afbouwen en iets anders er een beetje aan toe voegen, klinkt mssn raar maar als je alles tegelijk zou willen juist doen van in het begin, das gewoon onmogelijk, das echt een onmogelijke opdracht, dat lukt echt niemand, dus tjaaaa zo is het dan steeds aanpassen, en de dingen net iets anders gaan doen , lastig maar waar.
En het is niet eerlijk die manége ineens te bestempelen als die doen alles fout, nee zeker niet, maar juist is het ook niet, maar ze moeten er toch maar in lukken de ruiter het te laten doen, ook daar bij jou in de les zullen ze na een hele tijd les neem een jaar les ineens zeggen wel nu hebben we tot hiertoe zo en zo gereden, maar nu gaan we dit eens een beetje aanpassen, en de hulpen verfijnen, en meer dit of dat en zo denk je dan steeds zeggggg hoe zit dat nou, maar zo leer je het eigenlijk wel.

annoouukie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-11 19:17

Heb ik al gedaan, en dat is de enigste bij ons in de buurt.

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 19:17

Als je niet met je been leert rijden, zul je op een gegeven moment gewoon vast lopen, want je kunt bijvoorbeeld geen stelling krijgen op voltes of slangenvoltes, zoals petitparis al wat zegt.

Zijn er nog andere manege's bij je in de buurt? Misschien kun je daar een keer een proefles nemen.

Edit; Ah, dat is jammer, dus je kunt ook nergens anders paardrijden?
Laatst bijgewerkt door Fellow op 26-12-11 19:18, in het totaal 1 keer bewerkt

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 19:17

Is er geen andere manege in de buurt waar je eens zou kunnen kijken of ze daar uitgebreider les geven in plaats van zo bij de basis te blijven hangen?
En ik denk dat je gewoon spierpijn had in je been door het gebruik van spieren die je normaal niet gebruikt!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 19:23

Je moet wel eerst die eerste basis stappen onder de knie krijgen, en ik denk dat dit nu op dit moment nog niet helmaal gekend is.
volhouden en blijven lessen, en geloven in je lesgever, heb je na jaren les het idéé dat je nu niets meer bijleerd is het idd dan noodzaak om een andere lesgever te zoeken, maar eerst de basis van de basis bevestigen en kennen.

xManon_ schreef:
Is er geen andere manege in de buurt waar je eens zou kunnen kijken of ze daar uitgebreider les geven in plaats van zo bij de basis te blijven hangen?
En ik denk dat je gewoon spierpijn had in je been door het gebruik van spieren die je normaal niet gebruikt!

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 19:30

Ja dat is ook een beetje het probleem, je kan niet meteen alles in één keer kunnen en ik weet ook eigenlijk niet wat gebruikelijk is qua paardrijden aanleren aan beginners.
Maar anderzijds denk ik ook dat je het beter meteen goed kunt leren dan straks weer om moeten schakelen.

De manege waar ik heb leren paardrijden, begon met een les waar mensen je paard vasthielden en meeliepen. Op die manier kan je eerst leren zitten en doen en dan kun je daarna direct fatsoenlijk leren sturen, dan kan het stap voor stap en wel direct goed.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 19:33

Ik ben ruim twintig jaar geleden begonnen met paardrijden, op een manege. Toen was het idd ook zo: teugels is sturen en stoppen, benen is gas geven.

Toen ik later op eigen paarden ging rijden, niet van mij maar van kennissen waar ik mee mee mocht, ging het ineens heel anders. Dat was natuurlijk geen manegepaard, dus als ik stuurde, liep dat paard gewoon rechtdoor.. Ook de voltes gingen niet meer.. Ik kon dus echt niet meer rijden, dacht ik..

Tot ik wat privelessen kreeg, en leerde dat paardrijden echt wel wat meer inhoudt dan sturen met je teugel, en gas met je been. Helaas vond ik het toen zo moeilijk, dat ik gestopt ben.. Ik vond het rondcrossen in de wei of gekke spelletjes in de bak hartstikke leuk, maar je paard netjes rijden? Daar snapte ik niks van..

Nu 12 jaar later, heb ik datzelfde paard weer terug gevonden, les van 1 persoon, en het gaat zo lekker! Ik begin weer vrijwel bij het begin, maar nu begrijp ik het ook. We doen het in stappen, en ik ben bij stap 1 zegmaar: voorwaarts. Pas wanneer mijn paard echt voorwaarts is, dus meteen reageert als ik een beenhulp geef, ga ik pas verder. Ook begrijp ik nu dat je binnenbeen zo belangrijk is met wenden. Je paard loopt om je been heen, en ik liet hem altijd wat naar binnen vallen, dan wende hij toch ook?

Maar als ik jouw verhaal zo lees, lijkt het alsof je op zo'n soort manege zit als waar ik op zat: gewoon rijden voor je plezier, maar je leert het niet goed.. Dus wil je echt leren rijden om wat te bereiken met je paard, dan raad ik je toch aan naar andere manege's te kijken. Wil je leren rijden om te kunnen blijven zitten, en zo eens in de zoveel tijd naar buiten te gaan en je paard onder controle te kunnen houden, dan is dit voldoende (Ik had nl wel een super evenwicht: geen paard kreeg mij er zo af.. Maarja, daar heb je ook niet heel veel aan als dat het enige is ;p )

annoouukie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-11 09:46

Ik had laatst een dressuurwedstrijd(mijn 1stex) en ik werd meteen eerste, op mijn papier met cijfers stond dat ik mooi zat, handen netjes stilhield, en dan ik gewoon heel mooi reed.
Die eigenaaresse van dat paard waar ik op reed, zei dat het goed ging voor de eerste keer met been rijden.
Ik heb ook op andere manege's gekeken, maar daar voel ik me niet zo thuis, en ik moet wel een manege kiezen waar ik me thuis voel.
Er is ook een manege bij ons in de buurt die heel slecht is, want in de stallen zitten allemaal paddestoelen en de instructrice's zijn daar verschrikkelijk. Maar dat is een ander verhaal.
Zelf vind ik dat die manege waar ze met been rijden, heel fijn lesgeven(ik heb gekeken) en daar zijn de groepen ook niet groot, de stallen zijn supergoed schoon en lekker ruim.

Maar ik mag vaker op dat paard van een kennis van ons rijden, dus dan ga ik dan wel met been rijden. Als dat écht gewoon het beste is ( als ik dat dus vind ) ga ik denk ik maar naar die manege toe.

xxxx

Neo2378

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 19:56

Ik rij nu ook ongv. 5 maanden.En ik maakte al kennis met beenhulpen op mijn eerste (privé)les.
Ik moet wel zeggen dat ik niet op een manege rijd...

feike_nr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 20:19

heb zelf ook altijd leren sturen met teugels... nu ik na 10 jaar prive les heb op me verzorgpaard leer ik pas echt rijden met mijn zit en mijn benen... ik mag mijn teugels alleen maar in me handen hebben voor druk en als mijn paard ervandoor gaat. wel heb ik nu ook het idee dat ik een beginner ben en nog maar net leer paardrijden...

dat je spierpijn hebt is normaal... je leert je beenspieren gebruiken op een manier dat je niet gewent bent... als je een tijd met je been en zit rijd dan zal dit minder worden.
zou idd wel verstandig zijn om te kijken naar de andere manege waar ze wel lessen op been en niet op teugel. het scheelt daar ook dat de groepen dan kleiner zijn, dus kan de instructrice de tijd beter verdelen over alle lessers. hierdoor krijg je meer aandacht en hulp.
maar als ik jou was zou ik iniedergeval snel van deze manege af gaan... vooral omdat je hier niet goed leer rijden en dan moet je het straks allemaal weer opnieuw leren en wat je nu leert moet je afleren... en iets afleren is moeilijker dan iets aanleren...

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 00:27

Neo2378 schreef:
Ik rij nu ook ongv. 5 maanden.En ik maakte al kennis met beenhulpen op mijn eerste (privé)les.

priveles scheelt héél veel van een manegeles ;)

ik heb ook leren rijden puur op teugelhulpen om te sturen en stoppen en beenhulpen om voorwaarts te gaan.
Ook ik heb pas 'echt' leren rijden sinds ik priveles ben gaan nemen met mijn eigen paard. Nope, ik kon absoluut geen volte rijden zoals het hoort. Ook op m'n zit rijden was mij niet geleerd. Maar ondertussen gaat dat veel beter, blijf ik bijleren en ben ik heel blij dat ik een paardje heb dat zo makkelijk aan de hulpen is ;)

Nou geef ik ook wel toe dat manegepaarden niet altijd even goed aan de hulpen staan hoor ;) Dan ist opzich ook moeilijker om op je zit te rijden

Neo2378

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 08:53

Dilan1993 schreef:
Neo2378 schreef:

priveles scheelt héél veel van een manegeles ;)

ik heb ook leren rijden puur op teugelhulpen om te sturen en stoppen en beenhulpen om voorwaarts te gaan.
Ook ik heb pas 'echt' leren rijden sinds ik priveles ben gaan nemen met mijn eigen paard. Nope, ik kon absoluut geen volte rijden zoals het hoort. Ook op m'n zit rijden was mij niet geleerd. Maar ondertussen gaat dat veel beter, blijf ik bijleren en ben ik heel blij dat ik een paardje heb dat zo makkelijk aan de hulpen is ;)

Nou geef ik ook wel toe dat manegepaarden niet altijd even goed aan de hulpen staan hoor ;) Dan ist opzich ook moeilijker om op je zit te rijden

Ik heb zelf geen eigen paard,maar de paarden waarop ik les krijg zitten alle "knoppen" er al op!
Wat ook niet altijd handig is,hoor! Ik geef soms te veel been,dan krijg ik een keertwending,wat ik nog helemaal niet geleerd hebt. :D

dietmdb

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 09:05

Love_4ever schreef:
Op mijn manege heb ik vroeger ook zo leren paardrijden, teugels sturen en been was stappen, aandraven of aangalloperen... Nu met me eigen 2 paarden heb ik pas echt leren rijden, en ben nog steeds in volle ontwikkeling.. Voel zo nu en dan nog net een beginner die er niks van bakt/snapt..

Precies, dat heb ik dus ook. Ik heb met mijn eigen pony al zoveel meer geleerd als 4 jaar op de manege !

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 09:34

Het gros van de maneges leert de leerlingen niet om op het been te rijden. Het niveau van een manege en privéles is nu eenmaal heel groot en op een manege leer je er eigenlijk alleen maar op zitten, beetje sturen, overgangen en de figuren (en dat allemaal niet zoals in bijv een proef moet worden getoond). Maarja niet iedereen heeft vanaf het moment dat het wil rijden een eigen pony/paard tot haar beschikking en krijgt privéles. Dus je leert het grove werk op de manege en als je er verder mee wilt dan zul je een pony/paard tot je beschikking moeten krijgen waar je privéles mee kan krijgen en het kan verfijnen.

PS ik zeg overigens niet dat alle maneges (rijtechnisch) slecht zijn, maar ik gok dat er een handje vol is van manege waar de manegeruiters correct leren rijden.

annoouukie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 09:49

ik zit niet meer in de privelessen dat jullie het weten, ik doe al ongeveer 2 en een half maand groepsles.

Nienke96

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 10:14

Als je écht goed aan het rijden bent, word je ook veel meer moe ;) Vandaar dat je last had van je been..
Maar het is idd niet goed om zo te (leren) rijden.. Helaas komt het meer voor op maneges..
Later heb je daar last van als je op een ander paard gaat rijden, helemaal voor het hogere werk moet je echt met been rijden!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 18:29

Helaas zijn er meer maneges waar het slecht bij aan wordt geleerd dan goed.

Ik zou iemand zoeken die in de buurt privéles geeft met eigen paard. Kost waarschijnlijk meer dan op een manege, maar ze zijn dan ook 2x zo nuttig (als het niet meer is).

En dan dus een instructrice zoeken die je alles leert over hoe je moet zitten (hier begint het rijden mee), wat je met je benen moet doen en wanneer je de teugels dan wél moet gebruiken.