Rijkunst: wat is jouw ideaalbeeld?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Askja

Rijkunst: wat is jouw ideaalbeeld?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-11 11:42

Er bestaat nogal wat discussie over wat het ideaalbeeld is van een goedgaand (dressuur)paard. Los van de discussie over trainingsmethodes/rijstijlen: wanneer toont een paard het rijkunstige ideaalbeeld, en wanneer niet? Wat is volgens jou het beeld van een happy athlete, in volkomen harmonie met zijn ruiter? Ik bedoel qua houding, lichaamsgebruik, uitstraling, samenwerking. Niet zozeer qua bewegingen op zich (dus los van het bewegingstalent van het paard).
Welke bekende of minder bekende combinatie uit heden of verleden komt hier wat jou betreft het dichtst in de buurt? Het kan natuurlijk ook een moment zijn, 1 optreden of wedstrijd waarbij alles op zijn plaats viel. Ben benieuwd!

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 11:45

Carl Hester en Charlotte Dujardin op de paarden Valegro en Uthopia....zwijmel de zwijmel! Ziet er zo vriendelijk en makkelijk uit :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 11:56

Dansen met mijn paard. Meebewegen als met een danspartner, waarbij het paard evenveel plezier in het rijden heeft als ik, waarbij ik mijn paard niet in de weg zit, maar wij het beste uit elkaar halen. Dat is mijn ideaal. Of we het ooit bereiken, weet ik niet. Ik streef ernaar.

Dit vind ik fijn om te zien:

David de Wispelaere met Solea

Beam

Re: Rijkunst: wat is jouw ideaalbeeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 13:33

Ik vind niet persé 1 persoon goed of fout. Ik vind het ideaal beeld als je een paard het minste in de weg zit waardoor hij vrij kan bewegen. Zo zal het paard ook plezier hebben in het rijden en dan is het voor zowel paard als ruiter even leuk en ontspannen!

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 13:40

Dat filmpje hierboven geeft wel een fijn beeld inderdaad (type paard vind ik niet echt je van het, maar dat terzijde). Maar echt een ideaalbeeld heb ik niet. Ik kan enorm van meerdere ruiters/combi's genieten.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 13:50

Ik vind het filmpje hierboven een fijn beeld geven, alleen het contact met de mond vind ik minder. Het paard is erg onrustig met zijn hoofd, en de ruiter gaat niet mee met zijn hand. (Voor mijn gevoel dan, alsnog zo doodstil zitten doe ik hem niet na.)

Zelf word ik toch meer en meer fan van het westernrijden. Stacey westfall bv, dat vind ik nu echt gaaf!
Natuurlijk komt ook in die tak van de sport wel gepluk voor, dat hou je altijd, maar ik doe het gewoon lekker op een mix van alles wat ik prettig vind, en dat werkt prima. :D

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 13:52

InekeN schreef:
Carl Hester en Charlotte Dujardin op de paarden Valegro en Uthopia....zwijmel de zwijmel! Ziet er zo vriendelijk en makkelijk uit :)

Idem!

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 14:23

Karen Rolf.

Niet (alleen) door het eindresultaat, maar omdat elke stap van de weg doordacht en vriendelijk voor het paard is, rekening houdend met de mentale, emotionele en fysieke capaciteiten van het paard. Extreem fijn om te kijken naar hoe zij een paard opleidt :j Daarnaast ook nog eens extreem fijn hoe zij mensen aanleert om hetzelfde te doen :j
Ik kan zelf alleen genieten van het eindresultaat, als de weg erheen ook mooi was :)

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 15:31

InekeN schreef:

Dat kan ik ook enorm waarderen.

Ik vind dat filmpje van David echt een drama. Het paard houdt geen ritme en wordt traag, is ongelijk in de achterbenen, de pi-pa sessies zitten vol met tactfouten. Verder wordt ik niet blij van de houding van de ruiter [bovenlijf naar voren en onderbeennaar achteren], die is te strak waardoor de ruiter niet één wordt met zijn paard maar er bovenop zit. Het los-vast contact op de teugels vind ik ook niet bepaald een voorbeeld.

Ik zal eens kijken of ik iets kan vinden wat ik fijn vind om naar te kijken.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 15:34

wat mezelf betreft, de keren dat ik de cross uit kwam en het gevoel had dat mijn paard het ook in zijn eentje had kunnen doen, omdat het zo simpel ging. Dat gevoel zoek ik steeds weer terug, dat weet je dat het goed zit.

En dat is ook wat ik als ideaalbeeld zie in alle disciplines, een paard dat het allemaal vanzelf lijkt te doen, gewoon uit plezier, en een ruiter die zit te genieten.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 16:11

Ik ben alleen dressuurmatig bezig (niet serieus qua wedstrijden hoor, maar absoluut geen springen/western of wat anders..)
Maar wat ik graag wil bereiken, is dat we elkaar zo aanvoelen, dat we beiden plezier hebben met het rijden, en dan we de 'moeilijkere' oefeningen simpel kunnen uitvoeren..

Het laatst daar een stukje van gevoeld: Paard was helemaal los, en ik ging van VWNW naar meer verzamelen, steeds meer.. Heel weinig teugeldruk, meer op zit. En hij danste gewoon onder me! Dát zat zo lekker! Heel actief met de achterhand, hoofd/hals precies goed.. Had zo het gevoel dat ik op een ZZ paard zat: die momenten, daar wil ik er wel meer van..

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 18:45

Lielle schreef:
wat mezelf betreft, de keren dat ik de cross uit kwam en het gevoel had dat mijn paard het ook in zijn eentje had kunnen doen, omdat het zo simpel ging. Dat gevoel zoek ik steeds weer terug, dat weet je dat het goed zit.

En dat is ook wat ik als ideaalbeeld zie in alle disciplines, een paard dat het allemaal vanzelf lijkt te doen, gewoon uit plezier, en een ruiter die zit te genieten.

Dit vind ik een hele mooie beschrijving. :j

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 18:54

jeetje, van dat fimpje wordt ik ook niet vrolijk idd. hierboven al beschreven, maar als mijn paard zo loopt dat ik jhet gevoel heb niks te hoeven doen of in ieder geval maar met hele kleine hulpen dan vind ik dat geweldig!

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 20:23

Gypsy schreef:
Ik vind het filmpje hierboven een fijn beeld geven, alleen het contact met de mond vind ik minder. Het paard is erg onrustig met zijn hoofd, en de ruiter gaat niet mee met zijn hand. (Voor mijn gevoel dan, alsnog zo doodstil zitten doe ik hem niet na.)

Zelf word ik toch meer en meer fan van het westernrijden. Stacey westfall bv, dat vind ik nu echt gaaf!
Natuurlijk komt ook in die tak van de sport wel gepluk voor, dat hou je altijd, maar ik doe het gewoon lekker op een mix van alles wat ik prettig vind, en dat werkt prima. :D

vergeet daarbij niet dat stacy westfall een keiharde reinigamazone is en de paardjes niet veel anders traint dan andere reiningruiters, en NEE ik heb niks tegen reining, alleen iets tegen harde trainers.

PuurxNatuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 20:27

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 20:31

sanne83 schreef:
Karen Rolf.

Niet (alleen) door het eindresultaat, maar omdat elke stap van de weg doordacht en vriendelijk voor het paard is, rekening houdend met de mentale, emotionele en fysieke capaciteiten van het paard. Extreem fijn om te kijken naar hoe zij een paard opleidt :j Daarnaast ook nog eens extreem fijn hoe zij mensen aanleert om hetzelfde te doen :j
Ik kan zelf alleen genieten van het eindresultaat, als de weg erheen ook mooi was :)

ja, da's al een heel goeie :)

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 21:52

nou puurxnatuur, dat ziet er zeker heerlijk ontspannen en relaxt uit!
Mooi om naar te kijken inderdaad... geen gehakketak, gepluk of iets!

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 21:55

Eva Roemaat (E_Nalanta??) met haar Shilas natuurlijk :)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 22:18

@Freeride: Dat geloof ik best hoor, haar trainingsmethodes ken ik verder niet, maar het resultaat is erg gaaf. Maar goed, over iedere trainer valt wel iets slechts te vinden als je het echt wil.

Zelf maak ik me niet zo druk, als we maar lol hebben.

Shilas vind ik idd ook prachtig om te zien!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 11:24

Ik zou wel graag zo willen kunnen rijden als Hubertus Schmidt, qua uiterlijk niet echt een ideaal :+ , maar ik vind dat hij heel fijn kan rijden en ontzettend nauwgezet en afgewerkt zijn proeven rijdt. Hoe de trainingen eruit zien weet ik verder niet, maar de proeven zijn heel netjes en de man heeft bij mijn weten ook een goede naam mbt paardvriendelijkheid.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 11:33

Kan niet op zijn naam komen, maar die oost-europeaanse man die echt kan lezen en schrijven met zijn prachtige hengsten...iemand een idee over wie ik het heb ?

Nynke_Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 11:36

Ik heb niet echt een naam van iemand als voorbeeld. Ik zou het wel mooi vinden om alles met hele kliene hulpen te kunnen doen en dat Mandy heel mooi loopt; rustige galop, aan de teugels, vliegende middendraf.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 13:36

Kweetut!!! Alexander Nevzorov, die kan echt praten en dansen met paarden, wow!

Past_Simple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 18:17

Carl Hester & Utophia :j

Galopje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 22:26

De amazone in het filmpje van PuurxNatuur zit inderdaad erg netjes! Zelf vind ik het rijden van Emmelie Scholtens vaak ook een fijn beeld geven.