Continue prikken met sporen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yunomi

Continue prikken met sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-11 16:46

Ik kwam een topic tegen over beginnende ruiters die met sporen rijden, en dat deed me denken aan ervaren ruiters die met sporen rijden. Niet dat ik daar iets op tegen heb, want ik rijd er zelf soms ook mee. Ik bedoel meer de ruiters die met sporen rijden, ik zie ze regelmatig op wedstrijden, en continue met hun sporen in het paard prikken. Hun benen gaan de hele tijd heen en weer, de hele tijd spoor d'r in. Prik prik prik. En reactie van het paard? Helemaal niets! Ik zit me dus echt af te vragen wat het nut volgens mensen dan is van het rijden met sporen? Want ik zie enkel onrustig bewegende benen die de aandacht van het geheel afleiden. Hoe mooi het paard ook loopt.

Somebitch

Re: Continue prikken met sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 16:48

Het rijden van sporen is bedoelt om de hulpen te verfijnen bij bepaalde oefeningen. Een ruiter die je dus contstant met zijn sporen ziet prikken gebruikt ze niet waarvoor ze bedoelt zijn en hebben waarschijnlijk ook geen stille beenligging.

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-11 16:50

Dat weet ik, en ik zit me gewoon af te vragen welke reden die mensen hebben die dit (onbewust?) doen ...

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 16:52

Als je iets onbewust doet, heb je niet echt een reden he :z (dat betekent onbewust namelijk). Verder lijkt me dit nogal een open deur. Die ruiters hebben dus onvoldoende controle over hun benen, waardoor ze wiebelen. Of een paard dat onvoldoende aan het been is, en iedere pas aangespoord moet worden om te blijven lopen. En het een versterkt het ander.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 16:53

Yunomi schreef:
Dat weet ik, en ik zit me gewoon af te vragen welke reden die mensen hebben die dit (onbewust?) doen ...

Ohh je bent opzoek naar ruiters die zo rijden? Dan heb ik niks gezegt want daar kan ik geen antwoord op geven. :P

Shelly21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 17:10

Misschien doen ze het idd onbewust omdat ze misschien al zo lang met sporen rijden

amantjuh8

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 17:14

Shelly21 schreef:
Misschien doen ze het idd onbewust omdat ze misschien al zo lang met sporen rijden

Dat denk ik ook of wat er al eerder is gezegd dat ze geen stille beenligging hebben.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 18:30

ik snap niet dat die lui er mee weg komen bij de jury. En ik snap niet dat die instructeurs er dat niet uit proberen te hameren.

Punt is ook dat die ruiters vaak verkeerde aanwijzingen krijgen. Namelijk dat ze níet moeten prikken. Maar mensen vinden het heel moeilijk om iets te leren dat ze NIET moeten doen. Wat ze gemakkelijker kunnen leren, is iets dat ze WEL moeten doen.

Dus tegen zo'n ruiter zeg ik dan dat hij/zij de voet anders moet neerleggen: parallel met het paard, en leunen op de lengte aan de buitenkant van de voet zodat deze gemakkelijker parallel ligt.

En ik vraag ze om hun hak proberen naar de grond te brengen, dus goed zakken in het gewricht (enkel) en in de knie. Vaak zijn ze daar dan zo mee bezig dat ze ophouden met wiebelen en prikken.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 23:02

Het is inderdaad heel erg hinderlijk, ik denk dat ze zelf geen idee hebben of zich eruit willen praten door te zeggen dat ze het paard niet echt raken.
Vindt het enorm jammer dat er niet naar gekeken wordt door instructeurs. Die zouden er toch constant wat over moeten zeggen of het advies moeten geven geen sporen aan te doen tot ze hun benen goed onder controle hebben.
En dat de Jury ze er ook niet voor afstraft, wat mij betreft zou zo iemand geen winstpunten verdienen en eerst een goed moeten werken aan hun basis. Want die is dan erg slecht want paard reageert totaal niet op het been iets wat toch heel belangrijk is.
Maar goed het is volgens mij een heel algemeen beeld er zijn toch veel topruiters die ook totaal geen stille beenligging hebben, terwijl ze wel op hoog niveau meedraaien erg zonde vindt ik dat. Het algehele beeld is gewoon heel onrustig en slordig.

xxOrlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 10:17

mensen die sporen gebruiken waarvan het paard niet reageert hebben sporen om omdat het paard wss niet meer reageert en daarom denken ze ik doe sporen om dat reageren ze wel.
Maar die paarden zijn gewoon been doof ;) Ikzelf rij ook met sporen alleen zit ik er niet de hele tijd in maar afentoe heeft hij gewoon het extraatje nodig om net iets meer verzamelder te lopen.

Het paard van een vriendin van mij die rijd al sinds dat het paard 5jaar is met sporen ( paard is nu 17) en die reageert gewoon niet meer op het been , die heeft ook nog geen stille beenligging maar had ook geen verstand van paarden,maar reed wel met sporen want dat deed iedereen..

Dus ik denk dat ze door rijden met sporen omdat het paard zonder sporen helemaal niks doen en met sporen toch nog iets voelt ?!

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 13:02

Sommige paarden zijn snel beendoof. En juist bij die paarden moet je de neiging onderdrukken om met te veel been te rijden. Want die stoppen dan met lopen zodra jij stopt met drijven. En dat is de omgedraaide wereld. Een paard moet gewoon op één kuitdruk lopen en dan uit zichzelf blijven lopen. Pas daarmee stoppen als de ruiter dat aangeeft. Maar mensen verergeren dit gedrag bij paarden juist door te blijven drijven.

Ik roep bij zulke ruiters altijd dat ze één x hard in moeten komen, dusdanig hard dat het paard goed reageert en daarna roep ik AFBLIJVEN! Als hij loopt moeten ze hem gewoon met rust laten. En gewoon merken wanneer hij terug komt in tempo. MAar dat moment willen ze vóór zijn, en dan gaan ze dus steeds blijven drijven.
Laat het paard dan maar die fout maken dat hij uit zichzelf terugkomt in tempo. Maar pas dán moet je ingrijpen, en niet eerder.

Margot1001

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 09:48

ik vind dat zo irritand! als ik dat zie op wedstrijd!.. geef dan eens een goede prik i.p.v prik.. prik.. prik.....etc..

ben het eens met langcara!

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 09:54

ik heb ook geen stille beenligging en ben me daar ook goed van bewust.
Mijn paard echter is wel gewent met lange sporen gereden te worden.
Dat merk je direct als je ze af doet.
Maar zit je onbewust of ongemerkt onterecht op hem in te prikken dan word hij boos en bokt :')
Nou ja....dan rijd ik met hele korte spoortjes en als hij weer aangeeft niet blij te zijn dan trek ik ze gewoon even uit
Jammer dat niet meer paarden het zo duidelijk aangeven

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 09:54

Mijn paard rij ik nooit met sporen, ze is goed aan het been.
Ik rij ook niet in de sport dus ik heb 't ook niet nodig voor bepaalde oefeningen.

Laatst reed ik even op het paard van een stalgenoot.
Dat paard is pas 3 maar wordt gereden met sporen.
Het paard reageerde helemaal niet op kuitdruk van mij.
Jammer vind ik dat, de eigenaresse zit echt niet constant te prikken met de sporen.
Maar toch is het paard niet goed aan het been zonder sporen.

He quartel, dat is toevallig :')

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 13:21

quartel schreef:
ik heb ook geen stille beenligging en ben me daar ook goed van bewust.
Mijn paard echter is wel gewent met lange sporen gereden te worden.
Dat merk je direct als je ze af doet.
Maar zit je onbewust of ongemerkt onterecht op hem in te prikken dan word hij boos en bokt :')
Nou ja....dan rijd ik met hele korte spoortjes en als hij weer aangeeft niet blij te zijn dan trek ik ze gewoon even uit
Jammer dat niet meer paarden het zo duidelijk aangeven

Dat is inderdaad fijn dat hij het aangeeft. Zo leer je het wel af. Zeg ik ook tegen een vriendin van mij die op een rillerige fries rijdt, die ik zelf ingereden heb. Die is heel snel beledigd. "ja maar dan zit ik er aan met mijn sporen en dan bokt hij". Zegt ze dan. Ik antwoord dan "heel goed, dan leer je het wel af!".

Het is inderdaad jammer dat niet meer paarden dat doen.

Cateyess

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 19:05

Ik vind het ook altijd zoon vervelend gezicht als mensen sporen om hebben en altijd maar prikken/duwen etc..
En dan boos worden als hun paard niet reageerd als ze het wijken of iets vragen… en maar harder gaan schoppen

Galopje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 14:47

Ik zie helaas op wedstrijd ook vaak ruiters die aandrijven met hun sporen. Ik krijg een beetje het idee dat het 'stoer' is om sporen te dragen, ongeacht of het nodig is. Overgang naar draf: hak optrekken en met sporen 'been' geven. Het valt me op dat ook in de lagere klassen vrijwel alle ruiters met sporen rijden (uitzonderingen daargelaten), terwijl ze daar nog niet klaar voor zijn ivm wiebelende benen en onstabiele zit. Omdat dit zoveel gebeurt denk ik dat het niet voldoende afgestraft voor door jury's, maar daar kan ik natuurlijk niet over oordelen. Ik vraag me wel af wat die ruiters voor cijfers krijgen voor het onderdeel 'rijvaardigheid en effect van de hulpen'. Uiteraard zijn er ook genoeg ruiters in de lagere klassen die wel keurig zitten en een stille beenligging hebben. Die ruiters dragen sporen, maar zie je hun sporen bijna niet gebruiken in een B- of L proef en dat geeft een veel fijner en rustiger beeld :)

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 15:53

Galopje1 schreef:
Ik zie helaas op wedstrijd ook vaak ruiters die aandrijven met hun sporen. Ik krijg een beetje het idee dat het 'stoer' is om sporen te dragen, ongeacht of het nodig is.

Niet zozeer stoer, maar meer zelfoverschatting. Zoals ook veel ruiters denken dat ze op zo'n mooie bloedkikker met veel vermogen kunnen rijden, of met stang en trens. "ik doe dat dus ik kan dat". Niet dus.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 16:00

ik rij ook altijd met sporen omdat mijn paard ook bijster goed weet wanneer ik ze niet aan heb. En zweepgebruik is niet echt ideaal om ze "scherp" aan de hulpen te houden, bij de kleinste beweging van de zweep springt ze weg. Mijn beenligging is ook niet 100% stil, maar ik prik zeker en vast mijn paard niet aan bij elke pas. De mijn bokt ook goed bij een onterrechte aansporing...

clhufl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 16:48

ikk zag laatst een show'tje (iets van de middeleeuwen ofzo) en ze reden met hele scherpe sporen. Zij zeiden dat dit nodig was, omdat het hengsten zijn en ze de paarde dus bij zich moesten houden d.m.v. die sporen en een stang (bit). Ik vind dit zelf totale onzin, maar ze zaten dus de hele tijd in die paarden te prikken en te gelijk ook nog te trekken.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 19:32

Hengsten kunnen ook verreden worden, vooral als ze geprikt en getrokken worden in de mond. Ik vind het ook de grootste kul dat je hengsten zo grof rijdt. Er rijden zoveel hengsten in de topsport, en die zijn met hun topruiters heel fijn en gevoelig afgesteld.

Shelly21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 21:59

Langcara schreef:
Hengsten kunnen ook verreden worden, vooral als ze geprikt en getrokken worden in de mond. Ik vind het ook de grootste kul dat je hengsten zo grof rijdt. Er rijden zoveel hengsten in de topsport, en die zijn met hun topruiters heel fijn en gevoelig afgesteld.

Klopt

_nathalie_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 23:05

is nutteloos he :)

Surprise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 23:16

Ik was laatst bij een B5 en B6 wedstrijd en daar reed iedereen (ook lager volgens mij) met sporen.. Veel paarden liepen zonder aanleuning what so ever, stellingen waren er zo goed als niet, er was protest, overgangen gingen niet soepel etc etc .. Niet om deze ruiters af te kraken, maar ze waren in mijn ogen nog niet toe aan sporen. Ik zag niet wat het toevoegde aan het rijden. En het zorgde ook niet voor winstpunten :')
Ik ben van mening dat sporen pas 'nodig' zijn, wanneer je de hulpen wil verfijnen. Eerst moet de basis onder de knie zijn.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 23:22

En om deze reden rijd ik niet altijd met sporen, ik moet mijn paard zowel met als zonder aan het been hebben, en gebruik de sporen eigenlijk alleen bij het schouder binnenwaarts, wijken en travers, zodat ik mn been minder ver naar achteren hoef te leggen. klanten die ik les geef mogen pas met sporen rijden als ze hun kuit afzonderlijk kunnen gebruiken van hun hak.