verschillende rijstijlen dressuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Schemerdier

verschillende rijstijlen dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-11 12:46

domme vragen bestaan niet toch :Y)

nou, hier komt ie dan : welke verschillende vormen van dressuur bestaan er nu eigenlijk? (klassieke,duitse,..?)
en kan iemand me de grote verschillen/overeenkomsten uitleggen, want ik snap het niet meer hoor :+

alvast bedankt,
gr

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 18:28

Volgens mij zijn er maar 2. Goed dressuren en slecht dressuren, maar dat zul je wel niet bedoelen.

Schemerdier

Re: verschillende rijstijlen dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-11 18:32

haha nee dat bedoel ik inderdaad niet :D

Maar ik heb mijn antwoord al gevonden op een ander forum :j toch bedankt!

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 18:36

Der is maar 1 goede manier (in mijn ogen) en de rest is onkunde :+

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 18:37

Er zijn nogal wat topics ja die dit bespreken. Kijk ook eens naar klassiek versus academisch onder rijtechnisch (bovenaan) of misschien had je dat al gevonden. ;)

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-11 18:40

ok bedankt :)

gilecasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 09:55

vur schreef:
Volgens mij zijn er maar 2. Goed dressuren en slecht dressuren, maar dat zul je wel niet bedoelen.

die is der ook haha,
je hebt ook veiligheids dresuur maar weet niet of hij hier ondervalt! :)

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-11 14:18

Nee ik bedoelde meer de verschillen tussen Franse, Duitse, Klassieke, Moderne dressuur.
En daarbij dan de grote voorbeelden (om eens een filmpje op te zoeken)

@gillecasper; veiligheidsdressuur ken ik niet? of bedoel je misschien vrijheidsdressuur?

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 14:24

Dit onderwerp komt ook ter sprake in het topic "Flexie van de achterhand, welke manier". Hier verdedig ik een rijstijl die uit de mode is.
Wat zelden ter sprake komt is de pretentie van het woord 'klassiek'. Velen eisen die kwalificatie voor zich op. Zij stellen twee dingen (de definities in de Dikke van Dale geven alleen deze aan als voor de hand liggend in dit verband) enerzijds dat zij rijden als de oude meesters; " 5 traditioneel", vaak beginnend bij Antoine de la Baume Pluvinel. Anderzijds pretenderen zij dat ze rijden op een manier die tot voorbeeld sterkt voor anderen; "2 voorbeeldig in zijn soort, etc.".
De eerste opvatting verbaast mij eerder. Alsof er na een bepaalde auteur (Pluvinel bijvoorbeeld) geen ontwikkeling meer heeft plaatsgevonden. Dat lijkt mij onwaarschijnlijk. Ook de rijkunst ontwikkelt zich, niet alleen op sportief maar ook op kunstzinnig vlak. Waarom zou men stilstaan in een tijdperk dat echt niet alleen bekend stond om zijn fijnzinnigheid, men denke maar aan de 'Bloedbruiloft'. Men ging niet zachtzinnig met z'n medemens om, laat staan met dieren. Rekening houden met dierenleed is iets van de jongste geschiedenis.

De tweede betekenis komt op mij erg arrogant over. Iemand die zich zo noemt pretendeerd immers dat hij/zij rijdt op een wijze die zo goed is dat het een voorbeeld kan zijn voor anderen. Wie kan dat werkelijk van zichzelf beweren. Ik zou het nooit van mijzelf durven beweren, terwijl ik tegelijkertijd enorm blij zou zijn indien men dat over mij zou zeggen (hoe onjuist ook).
En dan komt daar nog een probleem bij. In deze groep van ruiter, kan men totaal van elkaar verschillende rijstijlen waarnemen. Welke van deze is dan de WARE, de enige echte klassieke rijkunst. Men kan hetgeen bijvoorbeeld Anja Beran laat zien nauwelijks verenigen met hetgeen Egon von Neindorf voorstond. Ik schrijf dit zonder waarde oordeel. Ik duid een probleem van klassifikatie aan. Iedereen wilt zich graag klassiek noemen maar wie is het?

Vur heefft mijns inziens de nagel op de kop getroffen; eigenlijk gaat het alleen om goed of slecht paardrijden. Maar ook dat is niet probleemloos want aan welke criteria moet een combinatie voldoen om 'goed' gevonden te worden? Komt 'goed' in verschillende rijstijlen voor?

Klassiek lijkt mij in ieder geval niet zo'n geschikte benaming (zie bovenstaand). Maar wat dan? Goed of slecht? Ik betwijfel of iemand vol trots zal beweren: "Ik rij 'slecht'. Dus iedereen vindt dat ie goed rijd, of in ieder geval de juiste rijstijl aanhangt. Die indeling is dan ook geen oplossing voor de indeling van de rijkunst.

Enfin, voor velen is dit onderwerp geen gedachten waard. Maar voor degene die zichzelf graag 'klassiek' noemen is er mijns inziens wel een probleem, ook al willen zij zich er niet van bewust zijn.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 16:07

Er is dressuur en er is dresseren (kunstjes).
Ik denk dat dressuur gaat om eerlijk paardrijden.
Wat is eerlijk paardrijden?
Dat is m.i. rijden met de biomechanica als uitgangspunt.
Biomechanica is de studie over de mechanische bewegingen, die gevraagd worden van het paard die PÁST bij de structuur van het skelet en de ligging van het spierweefsel.
Die relatie, die ontwikkeling is zo belangrijk omdat alleen zó het gevraagde op een harmonieuze manier uitgevoerd kan worden.
Men moet altijd vanuit het paard beredeneren, vanuit de anatomie, fysiologie en psychologie van het paard, waarbij het paard de tijd krijgt hierin te worden opgeleid.
De wedstrijd is daarbij nooit het uitgangspunt, maar is een test om te kijken "waar sta ik in de opleiding van mijn paard en mijzelf".
Ik sta dan ook achter de richtlijnen van de F.E.I, die uitgaat van de richtlijnen die samengevat zijn in het Scala der Ausbildung.
Welk label je daar aan wilt hangen is mij om het even.
Eerlijk paardrijden heeft het doel een paard zo lang mogelijk gezond oud te laten worden door een correcte opleiding afgestemd op diens biomechanica.
Dit vind ík terug in de Klassieke Rijkunst. Dit versta ík dus onder klassiek.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 17:10

@Murphy (voor mij bent U zo uniek dat mij niet kan voorstellen dat er 102 van zijn)

In de kern ben ik het geheel met U eens en ik wil daarom niet verder ingaan op de kleine punten van verschil, daar zou de duidelijkheid niet mee gediend zijn.
Maar als ik uw bericht moet zien als antwoord op dat van mij, dan heb ik de indruk dat het niet helemaal raakt waarop ik doelde.

Nogmaals:
Het argument met betrekking de betekenis 'traditie' spreek voor zich en behoeft geen nadere uitleg.

Met betrekking tot de betekenis 'voorbeeldig', zie ik veel ruiters die zich graag 'klassiek' noemen en die onderling ONVERENIGBAAR verschillen in de uitvoering van dat woord. Ik onderschrijf (uw) factoren die het gebruik van het woord 'klassiek' rechtvaardigen. En ofschoon ik erna streef zou niet zo gemakkelijk durven stellen dat ik aan die voorwaarden voldoe. Klassiek is de perfectie en wie kan zonder arrogantie van zichzelf zeggen dat hij/zij perfect is.

Die 'onverenigbaarheid' moet ik even uitleggen. Henri van Schaik (Simpel thrughs and some misconceptions about horsemanship) heeft mij ooit eens een snuf-video van Egon von Neindorf doen toekomen. Kort samengevat; daar wordt je niet vrolijk van. Een wereld van verschil met hetgeen men via Youtube kan zien van Anja Beran m.b.t. lichtheid en ongedwongenheid. En toch!! Bekijkt men deel 3 van haar introductie video's dan ziet men daarin een valkkleurige portugees, door haar gereden, in een, wat de spreker noemt, een 'gestrekte passage' . Ik vind de beweging heel imponerend, het paard is ontspannen, maar de achterhand is op vakantie (waarschijnlijk in z'n geboorteland }> ) steppent in grote passen, maar in geen verband met de voorhand, voor mij een treffend voorbeeld van absolute oprichting zoals ik het niet wil uitvoeren (ofschoon ik er wel een beetje bewondering voor heb dat het paard zo ver krijgen). Dit zou dan weer in de ogen van von Neindorf nooit goedkeuring vinden. Net zo min als de video van von Neindorf in de ogen van Beran (wat overigens nooit zal gebeuren). Beiden, Neindorf en Beran, claimen voor zichzelf dat zij absoluut klassiek te werk gaan. En zij hebben aanhangers die hen verafgoden. Begrijpt U nu mijn probleem? Wie is de enige echte ?!?! Ik vind het woord 'klassiek' niet zonder meer het woord dat de lading kan dekken, terwijl de door U omschreven uitvoeringspraktijk (met kleine kanttekeningen) onderschrijf.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 17:32

Ik weet niet of de TS hier op zit te wachten, maar allereerst denk ik dat het gaat om een stréven naar perfectie. Perfectie wordt nooit bereikt, het kan altijd beter, altijd harmonischer.
Ik doe geen uitspraken over Beran of Von Neindorff. Von Neindorrf heeft zich denk ik wel bewezen en heeft een nalatenschap voor wat betreft de Klassieke Rijkunst.
Anja Beran zal vast ook goed dingen laten zien en of dit nu Klassiek of Academisch is, maakt mij niet uit.
Zij zal sommigen of velen tot de verbeelding spreken.
Het gaat m.i. om het uitgangspunt: de biomechanica.
Om bij de TS terug te komen: "Duits, Frans" of wat dan ook:
Ik denk wel dat we kunnen stellen dat onder meer Franse en Duitse leermeesters door de eeuwen heen de Rijkunst hebben ontwikkeld, ieder met zijn eigen invloed.
Dat maakt dat de Klassieke Dressuur heel breed is en dat er voor elk paard en elke ruiter met ieder zijn eigen "probleem" daarbinnen een oplossing ligt.
De één geeft de voorkeur aan die wijze, manier, invloed en de ander doet het op een andere manier, net wat bij de combinatie past en dat hangt weer af van de hippische opleiding (welke leermeester) van de instructeur/instructrice.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-11 18:18

o nee hoor, ik vind dit heel interessant :)

Maar wat ik mij nu afvraag, waarom betekent klassiek perfectie? ik dacht dat klassieke dressuur gewoon afstamde van vroeger, en een richting als een ander was? of ben ik nu helemaal fout?

gr.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 18:33

@ Damned
Het is vrij simpel. Men kan niet zo maar een betekenis geven aan een woord. Dat wordt door taatkundige bepaald en maar goed ook anders zou iedereen z'n eigen betekenis aan een woord geven en ontstond er een babilonische spraakverwarring. In de Nederlandse taal wordt de betekenis van woorden vastgelegd in de 'Dikke van Dale'. Dat woordeboek geeft 5 betekenissen van het woord 'klassiek'. Drie daarvan kunnen nauwelijks van toepassing zijn op het begrip dat wij bedoelen. De twee die overblijven heb ik globaal beschreven hierboven vandaag om 14u24 en 17u10.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-11 18:36

ok dat snap ik wel hoor :)
Maar ik dacht dat klassieke dressuur betekende; 'oude' dressuur. zoals andere 'dingen' uit de klassieke tijd.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 18:53

Velen denken dat klassiek voor ouderwets en stoffig staat, helaas, maar dat is vanuit onwetendheid.
Wél is het zo dat grootheden in het verleden, zulke belangrijke bevindingen gedaan hebben dat die ook hedentendage op de zeer sensibele paarden waar we nu mee te maken hebben, van toepassing zijn. De Rijkunst is door al die verschillende grootheden door de eeuwen heen "gevormd".
In het Scala liggen de richtlijnen die vandaag de dag door de gehele wereld als richtlijn wordt gezien en ook zo wordt gehanteerd door juryleden. Kijk maar in het dressuurproevenboekje blz. 15 en 16, moderner kan niet.
Wij hoeven het wiel niet opnieuw uit te vinden.
Het doel is lichtheid, ongedwongenheid, harmonie hetgeen terug te vinden is in de Happy Athleet.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 20:57

In het boek van Gerd Heuschmann vond ik eigenlijk de treffenste uitleg over "klassiek" ;)

Wat afkomstig is uit de HDV12 (waar de Duitse ruitersport op gebaseerd zou zijn :+ )

"Doelstelling en basisprincipe's van de dressuur;
De dressuur stelt zich ten doel het paard op te leiden tot ZIJN hoogst mogelijke prestatievermogen en het gehoorzaam maken.
Dit doel wordt alleen bereikt als het paard met behoud en bevordering van zijn natuurlijke aanleg en talenten in een vorm en houding wordt gebracht waarin het zijn krachten volledig kan ontplooien.
In een dergelijke vorm en houding zal het paard ook lang opgewassen blijven tegen de inspanningen van zijn diensten"

En dan kan men eigenlijk gelijk stellen dat vele vormen van "klassiek" dit doen.
Wat voor mij dan weer inhoudt dat geen één aparte "klassieke" stijl alleen maar zaligmakend zou wezen.

En in de uitvoering zijn er natuurlijk verschillen.
Duits/frans/spaans/portugees, allemaal "klassieke" rijstijlen, maar met onderling toch wel verschillen qua uitvoering.
Maar de mooiste overeenkomst in deze rijstijlen is dat men de TIJD neemt om een paard op te leiden.

En dat is nu ook gelijk de grootst mogelijke tegenstelling met de "moderne" rijstijl die tegenwoordig zo vaak te zien is in de wedstrijdring.
Daar is het juist de bedoeling (blijkbaar) om het paard zo vroeg mogelijk tot het hoogst haalbare in de wedstrijdsport op te leiden.

En daar schuilt nu net een groot gevaar voor het paard. Het is er niet op gebouwd om zo vlug (vroeg) mogelijk te "spetteren" in de wedstrijdring.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 17:54

@cherie En daarom is dit boek voor mij als simpele basis/hobbyruiter goed te begrijpen! En inderdaad TIJD is een woord dat veel basis/amateur/hobby ruiters niet willen uittrekken om hun "oh, zo geliefde" paard op te leiden. Winstpunten en oranje linten willen ze!

Een paard dient voor veel ruiters als middel om een wedstrijd te rijden met punten en linten. En een leuke dag te hebben in het weekend.
Het "opleiden" van een paard daar denken weinig ruiters over na.
Jammer....

@kadankovitch en ook door uw uitleg is het voor veel hobbyruiters die NIET over een zeer goed rijkunstig ontwikkeld gevoel en talent beschikken, erg lastig om te bepalen wat nu wel en niet goed is. Het probleem is dan ook dat veel ruiters maar "iets" proberen. Bijvoorbeeld LDR want ja, dat doet Anky en zij is wereldberoemd?! En mensen die idd Anja Beran thuis proberen na te doen en zo kan ik nog wel wat voorbeelden noemen. Maar wat doet dat met de paarden??? Ik denk nl dat de meesten van dit soort mensen (waaronder ikzelf) op Bokt zitten.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 22:42

[***] schreef:
@cherie En daarom is dit boek voor mij als simpele basis/hobbyruiter goed te begrijpen! En inderdaad TIJD is een woord dat veel basis/amateur/hobby ruiters niet willen uittrekken om hun "oh, zo geliefde" paard op te leiden. Winstpunten en oranje linten willen ze!

Een paard dient voor veel ruiters als middel om een wedstrijd te rijden met punten en linten. En een leuke dag te hebben in het weekend.
Het "opleiden" van een paard daar denken weinig ruiters over na.
Jammer....

@kadankovitch en ook door uw uitleg is het voor veel hobbyruiters die NIET over een zeer goed rijkunstig ontwikkeld gevoel en talent beschikken, erg lastig om te bepalen wat nu wel en niet goed is. Het probleem is dan ook dat veel ruiters maar "iets" proberen. Bijvoorbeeld LDR want ja, dat doet Anky en zij is wereldberoemd?! En mensen die idd Anja Beran thuis proberen na te doen en zo kan ik nog wel wat voorbeelden noemen. Maar wat doet dat met de paarden??? Ik denk nl dat de meesten van dit soort mensen (waaronder ikzelf) op Bokt zitten.

Het zijn jammer genoeg niet alleen de hobby/basis/amateur ruiters die het begrip TIJD niet willen "gebruiken" in hun training van (wedstrijd)paarden.
Veel "toppers" waren al jong te vinden in de wedstrijdring.
Als voorbeeld Totilas, Salinero enz

Voor paarden is het nog altijd beter om bv Anja Beran proberen na te doen, dan bv Anky
Zoals Gerd Heuschmann ook schreef in zijn boek; "een "losse" verbinding is nog altijd beter dan een te "strakke" verbinding.
Van een te losse verbinding lijdt het paard geen "schade", maar van een te strakke verbinding wel.
Voor de loodlijn is nog altijd "beter" dan achter de loodlijn.
In het aangehaalde boek is het ook begrijpelijk te lezen wat deze verschillen in rijstijl doen met een paard.

Wat al enorm scheelt is goede instructie en zelf theoretisch op de hoogte zijn van het opleiden van een paard.
Waarbij die goede instructie dan kan onderwijzen in de praktijk.
Maar die goede instructie is net als de spreekwoordelijke speld in de hooiberg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 08:29

@cherie, klopt wat je zegt aangaande de professionals, maar omdat ik zelf maar amateur ben waag ik mij niet aan het beoordelen van de rijkunsten van de Anky's, Edwards, Hans-Peters enz enz.

Zoals ik al eerder schreef kan ik gelukkig zelf goed beoordelen of ik iets prettig vind om naar te kijken. En dan bedoel ik met name of ik zie, dat het paard er goed en ontspannen uitziet. Technisch gezien kan ik het niet goed beschrijven, dus dat doe ik dan ook niet.

Instructie blijft een heikel punt. Als ruiter ga je er vanuit dat je instructie je kan helpen bij het opleiden van je paard. Maar ja, wanneer is je instructie goed??? Dat blijft voor degene die iets wil leren toch lastig te bepalen. Nogmaals ik laat mijn gevoel en het gevoel dat mijn paard mij geeft daarin leiden, maar hoevaak zie ik niet om mij heen dat mensen LDR rijden, slofteugel gebruiken omdat de instructie dat zegt? Erg vaak, want de ruiters gaan er vanuit dat de instructie het weet.

Oh en wat het dan allemaal nog veeeel lastiger maakt is het feit dat er natuurlijk allemaal geweldige en ook heel veel afschuwelijke filmpjes van allerlei "toppers" te vinden zijn. Zo heb ik op Bokt in één van de vorige discussie ook een heeeeeeel naar filmpje van Gerd Heuschmann te paard gezien.
En ja, wat is dan goed en wat is dan fout???? Voor de "simpele" ruiters onder ons die wel de TIJD nemen wordt het er niet veel duidelijker op.
Voor mij is intussen wel duidelijk dat ik voorlopig mijn gevoel nog maar even laat leiden. En rustig verder knutsel en knuffel met mijn paard. Op mijn dooie gemakkie......

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 14:30

[***] schreef:

Bedankt [***] dat U mij zo veelinvloed toedicht door te stellen dat "OOK door" mijn "uitleg" "het voor veel hobbyruiters ....etc.., erg lastig" is "om te bepalen wat nu wel en niet goed is." Dat is teveel eer. Ik heb het ook niet gehad over wat zij zouden moeten "proberen" . Ik heb slecht duidelijk proberen te maken dat een bepaald woord niet geschikt is om te gebruiken in deze discussie.

Wat het "proberen" betreft. Iedereen zal sneller genegen zijn om degene na te doen die hun qua rijden het meeste aanspreek. In mijn jonge 'rijkunstige' jaren (eind jaren zeventig en begin jaren tachtig) waren er topruiters die voor velen een voorbeeld waren, die met de nek van het paard als hoogste punt reden zonder elk ruggebruik (bijv. Jonh Swaab met Jungle Doruto, Jo Rutten met verschillende paarden en bijzonder bruut). Zij werden nagevolgd. En wat te denken van Cristine Stückelnberger met Granat. Geen foto te vinden waar zij niet in de teugels hangt met haar bovenlichaam 45 graden naar achter gekanteld de mond altijd open getrokken (zoals met al haar paarden gereden met een aangesnoerde neusriem voorzien van een medisch verband). Mooie voorbeelden, maar zeker niet rond laag en diep, maar de kop erop en vanachter erbij geprikt. Deze beelden zijn nog altijd te zien, maar daar hoor en lees ik het minste over. Ik krijg sterk de indruk dat vele op dat oog blind zijn.

Ik ben wel erg blij dat U (als een van de weinigen) durft aan te halen dat ook van de grote profeet Gert Heuchman opnamen bestaan van SCHANDALIG RIJGEDRAG. Wat voor hem veel zwaarder weegt omdat hij met zeer beschuldigende vingers naar anderen heeft gewezen. You have to have clean hands when you go to court (men moet schone handen hebben, indien men naar de rechtbank gaat), schiet mij daarbij naar binnen. Meestal hoor zwakke verhalen over een eenmalige foto, maar het is 'n video (en overigen niet de enige die bestaat). Het zou mij een lief ding waard zijn indien iedereen, meer in zijn/haar eigen 'rijkunstige hof' zou vegen in plaats voordurend met een beschuldigende vinger naar de ander te wijzen.
Dit laatste bedoel ik zeker niet op U, [***], of hetgeen U schrijft. Het is mij duidelijk dat U het probleem aangeeft hoe te bepalen wat goed of slecht is. Daar ben ik het ook mee eens.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 15:14

Kadankovitch schreef:
[***] schreef:

Bedankt [***] dat U mij zo veelinvloed toedicht door te stellen dat "OOK door" mijn "uitleg" "het voor veel hobbyruiters ....etc.., erg lastig" is "om te bepalen wat nu wel en niet goed is." Dat is teveel eer. Ik heb het ook niet gehad over wat zij zouden moeten "proberen" . Ik heb slecht duidelijk proberen te maken dat een bepaald woord niet geschikt is om te gebruiken in deze discussie.

Wat het "proberen" betreft. Iedereen zal sneller genegen zijn om degene na te doen die hun qua rijden het meeste aanspreek. In mijn jonge 'rijkunstige' jaren (eind jaren zeventig en begin jaren tachtig) waren er topruiters die voor velen een voorbeeld waren, die met de nek van het paard als hoogste punt reden zonder elk ruggebruik (bijv. Jonh Swaab met Jungle Doruto, Jo Rutten met verschillende paarden en bijzonder bruut). Zij werden nagevolgd. En wat te denken van Cristine Stückelnberger met Granat. Geen foto te vinden waar zij niet in de teugels hangt met haar bovenlichaam 45 graden naar achter gekanteld de mond altijd open getrokken (zoals met al haar paarden gereden met een aangesnoerde neusriem voorzien van een medisch verband). Mooie voorbeelden, maar zeker niet rond laag en diep, maar de kop erop en vanachter erbij geprikt. Deze beelden zijn nog altijd te zien, maar daar hoor en lees ik het minste over. Ik krijg sterk de indruk dat vele op dat oog blind zijn.

Ik ben wel erg blij dat U (als een van de weinigen) durft aan te halen dat ook van de grote profeet Gert Heuchman opnamen bestaan van SCHANDALIG RIJGEDRAG. Wat voor hem veel zwaarder weegt omdat hij met zeer beschuldigende vingers naar anderen heeft gewezen. You have to have clean hands when you go to court (men moet schone handen hebben, indien men naar de rechtbank gaat), schiet mij daarbij naar binnen. Meestal hoor zwakke verhalen over een eenmalige foto, maar het is 'n video (en overigen niet de enige die bestaat). Het zou mij een lief ding waard zijn indien iedereen, meer in zijn/haar eigen 'rijkunstige hof' zou vegen in plaats voordurend met een beschuldigende vinger naar de ander te wijzen.
Dit laatste bedoel ik zeker niet op U, [***], of hetgeen U schrijft. Het is mij duidelijk dat U het probleem aangeeft hoe te bepalen wat goed of slecht is. Daar ben ik het ook mee eens.

Ik ben het helemaal met je eens, Kadankovitch :j
Ook wb het "schandalige rijgedrag" van Heuschmann zelf. Er zijn "excuse's" in omloop over dat gedrag, maar voor dat gedrag is nooit een excuus mogelijk.
Trouwens dat excuus is er voor geen enkele ruiter die zich schuldig maakt aan 'wangedrag" tov paarden en paardrijden.
Hooguit een "excuus" voor onwetende ruiters. Het is dan wel te hopen dat die "onwetendheid" omgezet gaat worden in "wetendheid".
Alhoewel die wetendheid nooit tot in de finesse's behaald zou kunnen worden.

Er blijft dan inderdaad alleen maar GOED en SLECHT over tov paarden.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 10:13

Daar kan ik het alleen maar mee eens zijn. Je kunt een rode draad aangeven, maar zult altijd moeten bekijken wat bij het specifieke paard de nadruk moet hebben in de training. Geen paard is hetzelfde, dus zul je altijd je training aan moeten passen aan de trainingsbehoeft voor het paard. Ze zijn niet allemaal hetzelfde gebouwd, hebben niet allemaal hetzelfde temperament en niet allemaal dezelfde africhtingsgraad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 14:04

@kadankovitch, dank voor uw uitleg. Ik denk dat mijn eerdere post niet helemaal heeft gezegd wat ik bedoel (pffff altijd lastig om je op papier zo uit te drukken, zodat de boodschap die je wilt geven ook duidelijk is)of dat ik uw reactie hierop niet begrijp, maar dat doet er nu even niet toe.

Ik vind het goed dat u mensen als John Swaab en Jo Rutten aanhaalt, dit zijn ruiters van "voor mijn tijd", maar de beelden die u aanhaalt heb ik wel gezien. En idd daar hoor je niemand over?!
John Swaab heeft nu toch zelfs een opleiding gestart? Noemt zichzelf en zijn methode "klassiek". Ik heb dezelfde indruk als u dat velen op dat oog blind zijn.
En ja, dhr Heuschmann zou zijn ogen uit zijn hoofd moeten schamen voor de al eerder genoemde video.

@cherie, ik durf te zeggen dat ik op veel vlakken nog "onwetend" ben, maar doe werkelijk verschrikkelijk mijn best om "wetend" te worden. Dit betekent zeker niet dat ik zomaar van alles ga uit proberen. Ik volg voor het overgrote deel mijn gevoel. D.w.z. dat ik erg kritisch ben naar instructie (ik heb al heel wat instructie afgewezen :j ). Omdat veel mensen mij geen antwoord kunnen geven op "kritische" vragen die ik stel tijdens de lessen. En ik heb instructie nodig omdat ik dáár iets van wil/moet leren.

Mijn ervaring leert mij ook dat veel mensen het liefst "onwetend" blijven en gewoon maar doen wat er gezegd wordt zonder er over na te denken wát er nu allemaal in een paardenlijf gebeurt op het moment dat wij er op gaan zitten. Het is nu éénmaal een stuk makkelijker om het paard met een paar sporen in zijn buik te trappen, aan de voorkant vast te houden en daar een winstpunt + lintje voor te krijgen ;(

Ach door steeds weer dit soort discussies te lezen en de duidelijke posts ter harte te nemen, word ik steeds wijzer -:)

@vur, ook met jou ben ik het helemaal eens, maar om te kunnen inschatten wat ieder paard nodig heeft, moet je al een behoorlijke ervaringsdeskundige zijn met het nodige rijkunstige gevoel. En daar schort het bij veel hobbyisten nog wel eens aan :roll:

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 18:04

Tja, dat is waar. Ik probeer mijn leerlingen in hun les altijd dat stukje gevoel mee te geven, zodat ze zo zelfstandig mogelijk worden en dus zelf kunnen bepalen wat op welk moment het beste is om te doen om hun paard beter te laten bewegen. Maar ja, dat vergt jaren oefenen.