nou, hier komt ie dan : welke verschillende vormen van dressuur bestaan er nu eigenlijk? (klassieke,duitse,..?)
en kan iemand me de grote verschillen/overeenkomsten uitleggen, want ik snap het niet meer hoor
alvast bedankt,
gr
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
toch bedankt!
) steppent in grote passen, maar in geen verband met de voorhand, voor mij een treffend voorbeeld van absolute oprichting zoals ik het niet wil uitvoeren (ofschoon ik er wel een beetje bewondering voor heb dat het paard zo ver krijgen). Dit zou dan weer in de ogen van von Neindorf nooit goedkeuring vinden. Net zo min als de video van von Neindorf in de ogen van Beran (wat overigens nooit zal gebeuren). Beiden, Neindorf en Beran, claimen voor zichzelf dat zij absoluut klassiek te werk gaan. En zij hebben aanhangers die hen verafgoden. Begrijpt U nu mijn probleem? Wie is de enige echte ?!?! Ik vind het woord 'klassiek' niet zonder meer het woord dat de lading kan dekken, terwijl de door U omschreven uitvoeringspraktijk (met kleine kanttekeningen) onderschrijf. 

)[***] schreef:@cherie En daarom is dit boek voor mij als simpele basis/hobbyruiter goed te begrijpen! En inderdaad TIJD is een woord dat veel basis/amateur/hobby ruiters niet willen uittrekken om hun "oh, zo geliefde" paard op te leiden. Winstpunten en oranje linten willen ze!
Een paard dient voor veel ruiters als middel om een wedstrijd te rijden met punten en linten. En een leuke dag te hebben in het weekend.
Het "opleiden" van een paard daar denken weinig ruiters over na.
Jammer....
@kadankovitch en ook door uw uitleg is het voor veel hobbyruiters die NIET over een zeer goed rijkunstig ontwikkeld gevoel en talent beschikken, erg lastig om te bepalen wat nu wel en niet goed is. Het probleem is dan ook dat veel ruiters maar "iets" proberen. Bijvoorbeeld LDR want ja, dat doet Anky en zij is wereldberoemd?! En mensen die idd Anja Beran thuis proberen na te doen en zo kan ik nog wel wat voorbeelden noemen. Maar wat doet dat met de paarden??? Ik denk nl dat de meesten van dit soort mensen (waaronder ikzelf) op Bokt zitten.
[***] schreef:@kadankovitch en ook door uw uitleg is het voor veel hobbyruiters die NIET over een zeer goed rijkunstig ontwikkeld gevoel en talent beschikken, erg lastig om te bepalen wat nu wel en niet goed is. Het probleem is dan ook dat veel ruiters maar "iets" proberen. Bijvoorbeeld LDR want ja, dat doet Anky en zij is wereldberoemd?! En mensen die idd Anja Beran thuis proberen na te doen en zo kan ik nog wel wat voorbeelden noemen. Maar wat doet dat met de paarden??? Ik denk nl dat de meesten van dit soort mensen (waaronder ikzelf) op Bokt zitten.
Kadankovitch schreef:[***] schreef:@kadankovitch en ook door uw uitleg is het voor veel hobbyruiters die NIET over een zeer goed rijkunstig ontwikkeld gevoel en talent beschikken, erg lastig om te bepalen wat nu wel en niet goed is. Het probleem is dan ook dat veel ruiters maar "iets" proberen. Bijvoorbeeld LDR want ja, dat doet Anky en zij is wereldberoemd?! En mensen die idd Anja Beran thuis proberen na te doen en zo kan ik nog wel wat voorbeelden noemen. Maar wat doet dat met de paarden??? Ik denk nl dat de meesten van dit soort mensen (waaronder ikzelf) op Bokt zitten.
Bedankt [***] dat U mij zo veelinvloed toedicht door te stellen dat "OOK door" mijn "uitleg" "het voor veel hobbyruiters ....etc.., erg lastig" is "om te bepalen wat nu wel en niet goed is." Dat is teveel eer. Ik heb het ook niet gehad over wat zij zouden moeten "proberen" . Ik heb slecht duidelijk proberen te maken dat een bepaald woord niet geschikt is om te gebruiken in deze discussie.
Wat het "proberen" betreft. Iedereen zal sneller genegen zijn om degene na te doen die hun qua rijden het meeste aanspreek. In mijn jonge 'rijkunstige' jaren (eind jaren zeventig en begin jaren tachtig) waren er topruiters die voor velen een voorbeeld waren, die met de nek van het paard als hoogste punt reden zonder elk ruggebruik (bijv. Jonh Swaab met Jungle Doruto, Jo Rutten met verschillende paarden en bijzonder bruut). Zij werden nagevolgd. En wat te denken van Cristine Stückelnberger met Granat. Geen foto te vinden waar zij niet in de teugels hangt met haar bovenlichaam 45 graden naar achter gekanteld de mond altijd open getrokken (zoals met al haar paarden gereden met een aangesnoerde neusriem voorzien van een medisch verband). Mooie voorbeelden, maar zeker niet rond laag en diep, maar de kop erop en vanachter erbij geprikt. Deze beelden zijn nog altijd te zien, maar daar hoor en lees ik het minste over. Ik krijg sterk de indruk dat vele op dat oog blind zijn.
Ik ben wel erg blij dat U (als een van de weinigen) durft aan te halen dat ook van de grote profeet Gert Heuchman opnamen bestaan van SCHANDALIG RIJGEDRAG. Wat voor hem veel zwaarder weegt omdat hij met zeer beschuldigende vingers naar anderen heeft gewezen. You have to have clean hands when you go to court (men moet schone handen hebben, indien men naar de rechtbank gaat), schiet mij daarbij naar binnen. Meestal hoor zwakke verhalen over een eenmalige foto, maar het is 'n video (en overigen niet de enige die bestaat). Het zou mij een lief ding waard zijn indien iedereen, meer in zijn/haar eigen 'rijkunstige hof' zou vegen in plaats voordurend met een beschuldigende vinger naar de ander te wijzen.
Dit laatste bedoel ik zeker niet op U, [***], of hetgeen U schrijft. Het is mij duidelijk dat U het probleem aangeeft hoe te bepalen wat goed of slecht is. Daar ben ik het ook mee eens.
). Omdat veel mensen mij geen antwoord kunnen geven op "kritische" vragen die ik stel tijdens de lessen. En ik heb instructie nodig omdat ik dáár iets van wil/moet leren.