overspringen in galop.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nicole_hetty

overspringen in galop.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-11 12:28

ik heb een 5 jarig paard sinds maart onder het zadel.
ze heeft veel problemen met de galop.
ik heb al veel dingen geprobeerd maar het wil allemaal niet helpen.
ze springt veel over in de galop en kan haar achter benen niet goed plaatsen,
haar galop doet me een beetje denken aan een konijn.
zowel los als aan de longe als onder het zadel doet ze dit.
ze gaat of heel hard of ze gaat weer terug naar de draf.
ze is nagekeken door een dierenarts( 2 verschillende), osteopaat, fysio, tandarts, de hoefsmid, het zadel is ook nagekeken en er zijn verschillende ruiters geweest te kijken bij haar lopen.deze hebben allemaal geen gekke dingen/oplossingen kunnen vinden.

ik heb haar op verschillende manieren los laten lopen, gelongeerd en gereden. dit maakt allemaal geen verschil op haar galopperen.

heeft iemand een soort gelijk probleem gehad of weet iemand een oplossing?

Anoniem

Re: overspringen in galop.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 12:31

Dat moet haast wel een bekkenprobleem zijn of een balans probleem. Raar dat niemand er nog wat op heeft gevonden zeg, dit is niet normaal gedrag.

Heeft ze trouwens geen ataxie? Heeft ze moeite met eten vanaf de grond? (slingeren, omvallen?)

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 13:56

Is het geen balans probleem? Dan zou je evt. kunnen gaan rechtrichten in de draf en de stap en als dat goed is overgaan naar de galop.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 14:00

Wat IS het voor type paard?
Voordat ik iets zinnigs of onzinnigs ga roepen?
Heb je een foto, of anders beschrijf het paard eens zo goed je kunt?

CharlotteMae

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 14:24

Het beste zou natuurlijk zijn als je een filmpje hebt van het probleem.
Dan kunnen wij hier veel beter bekijken wat er eventueel mis gaat.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 14:27

misschien een idee om een sport DA er bij te halen die is meer voor kreupelheid en zo

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-11 20:31

bedankt voor de reacties. ik zal proberen de vragen zo goed mogelijk te beantwoorden.

@Joolien: ataxtie heb ik zelf ook aan gedacht dit heb ik bij haar klinische keuring aangegeven en is toen ook extra naar gekeken. vorige week is er weer een dierenarts bij geweest( een andere) deze heb ik laten zien wat het probleem is. beide dierenartsen vertelde mij dat ze klinisch gezond is. in stap en draf heeft ze goede/sterke en ruime gangen. maar omdat haar galop zo vreemd is ( een konijn die vooruit springt) durfde hij( en ook de 1e dierenarts) er geen uitspraak over te doen wat het kan zijn. het paard is erg vast ter been en zeker niet slingerig.

@Elise95: in stap en draf loopt ze erg fijn de laatste tijd. ik heb eerder een maand of 3 de galop helemaal weg gelaten zowel met longeren als met rijden. dit doet ze ook heel braaf nu. maar in de galop zit geen verbetering. een balans probleem zou mogelijk zijn. maar ik vraag me dan toch af waarom er nog geen verbetering is? ook al vind ze het heel moeilijk, dan zou ik op z'n minst graag wat verbetering willen zien. ook al zou het maar 1 goede galops pas zijn.

@terpentijn: foto's staan in mijn profiel. dit is een heel vriendelijk en werkwillig paard. alles wat je van haar vraag probeert ze altijd hoe moeilijk ze het ook vind. wel is ze erg gevoelig op alle hulpen die je haar geeft. ze raakt snel in paniek en word snel angstig. om deze rede rij ik haar voornamelijk op mijn stem omdat been hulp bij haar te fel aan komt. op de momenten dat ze zelf rustig is probeer ik soms wat been bij te leggen of iets meer teugel druk te geven, en zodra ze reageert maar rustig blijft prijs ik haar de hemel in. wat verder eigenlijk haar hele karakter omschrijft is dat dit paard zichzelf een prinsesje voelt en ook graag zo behandelt wil worden, als je haar iets op dwingt raakt ze in paniek en doet ze niks meer voor je. maar als je het rustig vraagt en haar de tijd geeft om je vraag even te verwerken zal ze alles willen proberen. ook wil ze zeker weten dat ze niet op haar donder krijgt maar dat een fout in alle rust word opgelost.

@CharlotteMae: ik heb op dit moment geen filmpjes en ook geen recente foto's. van het longeren zo wel los als een de dubbele longe kan ik wel een filmpje maken. met het rijden pak ik de galop al niet meer mee dus daar kan ik geen film van maken. zo aan de grond zonder een ruiter heeft ze het al moeilijk genoeg dus vind ik het niet eerlijk om er dan ook nog op te gaan zitten en galop te vragen. ze is nu altijd nog heel lief en vriendelijk geweest door het altijd te proberen als ik galop van haar vraag. dat wil ik niet verpesten.

@ nicky_rilana: dat is nog een idee ja ! maar zou dit wel iets met kreupelheid te maken hebben? ( het kan maar zo hoor ik weet het niet) omdat ze in stap en draf heel ruim en soepel beweegt.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 20:42

nee dat hoef niet maar het kan zijn dat er iets niet goed zit in de gewrichten in zijn heup ik ken een paard en die had dat ook namelijk en die was ook niet kreupel

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-11 20:46

oke bedankt! ik heb het op mijn lijstje gezet :D

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 20:48

Als je nog een goeie zoekt moet je het even zeggen. Maar ik kan je wel vertellen dat er een prijskaartje aan hankt

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-11 21:07

dat had ik door, daarom wil ik er ook liever niet gelijk weer een DA bij halen. ( ook al is deze net even anders) al de bezoekjes van alle mensen die al zijn geweest hebben al behoorlijk wat geld gekost en tot nu toe heeft het nog geen enkele verbetering gehad. maar ik heb het toch even op mijn lijstje gezet mocht ik toch het idee krijgen dat het haar zou kunnen helpen. natuurlijk wil ik niet te lang door prutsen met haar, maar ik heb niet het idee dat zo'n DA haar zeker kan helpen. gezien de dierenartsen die geweest zijn ook echt duidelijk naar de bewegingen en reflexen hebben gekeken.

maar onthouden zal ik het zeker.!

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-11 15:05

verder niemand een idee?

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 15:20

het heel hard gaan of terug naar de draf, zowel overspringen als als een konijn galopperen, zijn vaak balans problemen in combinatie met een achterhand die nog niet sterk genoeg is en nog niet voldoende draagkracht heeft ontwikkelt. Dingen proberen die niet helpen heeft geen zin, dit heeft tijd nodig en goede begeleiding, als het mijn paard zou zijn dan zou ik de galop een tijdje achterwege laten en mijn focus zou liggen op het versterken en verbeteren van de achterhand. Oefeningen als sb, travers, oevergangen en ook cavalettiwerk zullen je daarbij helpen. Verder zou ik zoeken naar een goede instructie. Nog even over het karakter van je paard, paniek kan ook voortkomen uit onbalans en ik schat ook in dat ze spanning opbouwt in haar lijf ?
Ik heb even in je profiel gekeken, leuk paard en prachtige herder ;) , het lijkt op de foto's dat het paard daar ook boven zijn tempo loopt, terug naar arbeidsdraf veel vwnw, gesloten en jouw vooral tempo en goed aan de hulpen leren komen. Sommige paarden hebben van nature een geweldige galop en sommige moeten echt getraind worden om een goede galop te krijgen. Neem je tijd, ze is pas 5, succes !

Sharissael

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 15:26

garny95 schreef:
het heel hard gaan of terug naar de draf, zowel overspringen als als een konijn galopperen, zijn vaak balans problemen in combinatie met een achterhand die nog niet sterk genoeg is en nog niet voldoende draagkracht heeft ontwikkelt. Dingen proberen die niet helpen heeft geen zin, dit heeft tijd nodig en goede begeleiding, als het mijn paard zou zijn dan zou ik de galop een tijdje achterwege laten en mijn focus zou liggen op het versterken en verbeteren van de achterhand. Oefeningen als sb, travers, oevergangen en ook cavalettiwerk zullen je daarbij helpen. Verder zou ik zoeken naar een goede instructie. Nog even over het karakter van je paard, paniek kan ook voortkomen uit onbalans en ik schat ook in dat ze spanning opbouwt in haar lijf ?

Bah wat vervelend! maar zoals hier boven kan het echt te maken hebben met het onbalans! ik heb mijn paard zelf ingereden en die had ook erg veel moeite met de galop, overspringen e.d bij die van mij was het dan ook een oorzaak dat haar bekken scheef stonden. en dit had als gevolg dat haar linker achterbeen nog niet sterk is , dus haar rechter galop is ook nog niet goed! misschien kan dit ook een beetje bij jou paard zijn, dat ie misschien een iets zwak nog is.
maar balkjes lopen en overgangen kunnen jou misschien wel helpen. de achterhand word natuurlijk niet 1,2,3 gelijk sterk.

Heel veel succes er nog mee :D

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-11 20:37

bedankt voor de reacties.

@garny95: een balans probleem heb ik ook zeker niet uitgesloten. de galop heb ik al 3 maanden achterwege gelaten ( de foto's in mijn profiel zijn van voor dat ik les kreeg met haar) inmiddels loopt ze in stap en draf ongeveer met haar hoofd op knie hoogte. ze wil normaal gesproken nog wel verder naar beneden als ik dat vraag. maar door de natte bak bespaar ik het haar om met haar neus in het water te hangen. ook komt ze braaf omhoog wanneer ik het vraag. op kleine hulpen komt ze ook vrij snel al weer terug in tempo en vaar voren is ook na een kleine hulp goed mogelijk. op dit moment rijd ik haar even niet meer. ik longeer haar alleen maar( 's morgens 15 min aan het halster en 's middags 15 min aan de dubbele longe. aan het halster pak ik de galop ook mee, aan de dubbele longe alleen stap en draf. zo van haar zelf vind ze het allemaal al erg moeilijk. ik wil haar dus het liets het niet moeilijker maken dan het al is ( door de dubbele longe of er op te gaan zitten)
over haar paniek: ook in de omgang heeft ze snel paniek. bv. als ik voor haar sta om het halster om te doen ipv naast haar, als ik de box uit mest wanneer ze nog in de box staat en niet tegen haar praat, voor ze de box uit mag moet ze eerst hoeven krabben begin ik dan van de verkeerde kant is er paniek, als ik uit gemak aan haar rechter kant ga lopen is er paniek, als er een singel van haar deken los is, als ik 's morgens een uur te vroeg of te laat kom om te voeren of buiten zetten heeft ze ook paniek. dit zijn allemaal kleine dingetjes waar ze heel angstig om kan worden als dat net even anders gaat dan dat ze gewend is. en ze is echt niet gemeen hoor want haar paniek uit zich enkel in sneller lopen(vaak buiten) of trillen(vaak binnen) schoppen, slaan, bijten of andere gekke dingen zou ze echt niet doen daar is ze veel te vriendelijk voor.

@sharissael: zeker heeft het tijd nodig, ik wil haar ook alle tijd gunnen die ze nodig heeft. maar een beetje vooruitgang met haar galop zou voor mij toch wat motivatie zijn om echt door te gaan.
een bekken probleem denk ik niet dat het is ( ik weet het natuurlijk nooit helemaal zeker) gezien er 2 dierenartsen een osteopaat en een fysio uitgebreid naar gekeken hebben.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 21:53

vwnw zou ik rijden in een horizontaal balans dus niet met haar neus ten hoogte van haar knieën, dat zouden momentopnames kunnen zijn om even te strechen of checken of ze je hand blijft volgen, maar ter hoogte van de knieën dan loopt ze teveel op de voorhand en je wilt juist dat ze rustig aan meer gewicht op achter gaat dragen en daar buigzamer wordt. Over paniek en stress, meestal ontladen paarden dan door te gaan lopen, zo raken ze de stress kwijt, dat is wel iets om mee te nemen in je training, wel heel leerzaam zo'n paard, ze dwingt je om een goede en geduldige ruiter te worden en hier goed mee om te leren gaan, ik heb er ook zo eentje op stal staan, als ze niet kan ontladen door te lopen dan slaat ze de spanning op in haar lijf.

gilecasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 09:38

mischien een probleem in de ruggenwervels had mijn pony ook last van!

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-11 18:37

er is meerdere malen naar haar wervels gekeken. en daar is niks uit gekomen.

wat ik zelf denk is dat ze een trauma heeft. ze is namelijk erg gevoelig voor alles om haar heen en alles wat er met haar gebeurt. het zou mij niks verbazen als ze als jong paard een keer over de kop is gegaan of zo in galop. en dat ze daarom niet meer durft te galopperen. en van uit die paniek/ niet durven weet ze niet meer waar ze met haar lijf en benen heen moet.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 21:16

Zou best een probleem kunnen zijn met balans, minder sterke achterhand en teveel op de voorhand vallen. Heeft mijn paard ook een tijdje gedaan. Die was scheef, dus had al niet veel balans. Daarbij liep ie niet lekker op de achterhand, en ging steeds gehaaster galopperen. Op rechte stukken in de bak ging het nog wel, maar als ik dan de bocht om ging, kon ie zichzelf niet in de goede galop houden en sprong ie om. Ook op de volte sprong ie steeds verkeerd aan of sprong ie om als ie gehaas was. Nu heeft ie dat nog steeds hoor, als ie te gehaast is, dat ie omspringt, hij is nu 5.

Tip: goed werken aan rechtrichten. Op de volte en dan verkleinen en vergroten helpt. En veel tempowisselingen maken. Eerst in draf. Dus zo langzaam mogelijk draven en zo snel mogelijk en dat afwisselen. Traint de achterhand, zodat het paard die beter kan gebruiken tijdens galop.
Voor de galop zorgen dat jij en je paard ontspannen zijn, stil blijven zitten, duidelijk je buitenbeen naar achter leggen en niet te gehaast gaan. Als dat goed gaat, kun je ook in galop tempowisselingen gaan rijden.

S123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 09:07

Eerst de dierenarts laten kijken of het niets lichamelijks is en dan pas met rijden proberen om te lossen.

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-11 13:41

PKfoto schreef:
Eerst de dierenarts laten kijken of het niets lichamelijks is en dan pas met rijden proberen om te lossen.

als je een beetje beter leest dan kun je lezen dat er al 2 verschillende dierenartsen zijn geweest.

Leetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 14:20

Een balansprobleem is het eerste waar ik aan denk. Het kan goed zijn dat ze door een negatieve ervaring in het verleden ook niet meer zo goed durft. Met veel rust en ontspanning komt je een heel eind.

Zelf zou ik haar ook willen behandelen met homeopathie/ bach bloesem, om een eventueel trauma en haar paniekerige gedrag te begeleiden. Het zal een deel karakter zijn wat je niet veranderd, maar met begeleiding van homeopathische middelen gaat er wel een deur open zodat je haar rijtechnisch beter kan bereiken, is mijn ervaring.

In het rijden vooral veel balanswerk, zoals hierboven aangegeven: Voltes groter/ kleiner maken en heeeeel veel tempowisselingen en overgangen. Daarnaast - als jullie er aan toe zij - schouderbinnenwaarts en andere zijgangen.

Mijn vroegere instructeur waar ik heel veel van geleerd heb zei:
Je kan pas een goede galop verwachten als het paard een correcte schouderbinnenwaarts kan uitvoeren.
En ik ben het daar mee eens :j . Die balans heeft hij eerst nodig!

S123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 15:08

nicole_hetty schreef:
PKfoto schreef:

als je een beetje beter leest dan kun je lezen dat er al 2 verschillende dierenartsen zijn geweest.

Dat begrijp ik, er is naar gekeken :7 . Maar is er ook 'in' gekeken dmv rontgen?
edit: rug, bekken, hals?

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-11 15:42

nee, en hier heb ik over na gedacht maar ga ik niet doen gezien de kosten. ik ben haar nu aan het longeren voor 2 a 3 maanden als de galop beter word ben ik daar natuurlijk heel blij mee! maar mocht het niet beter worden ga ik haar niet op foto zetten. dan is de kans groot dat er iets uit komt waar weinig aan gedaan kan worden. dus ben ik dan veel geld kwijt en heb ik nog steeds een paard die niet kan galopperen. mocht haar galop niet goed worden en het voor ons financieel haalbaar zijn mag ze als luxe grasmaaier blijven ;)

ik ben haar nu al een week lang aan het longeren. ze lijkt iets rustiger te worden met galoperen. ( nog wel overspringen ) als ik zo wat naar haar reactie en haar gedrag kijk denk ik zelf aan een trauma.

misz_irene

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 15:50

Mijn merrie springt in de galop achter ook vrijwel altijd over, dit komt bij haar juist omdat ze achter nog niet sterk genoeg is en scheef liep. Ik ben nu alleen maar bezig met rechtrichten en tempowisselingen en ik moet zeggen dat het echt beter wordt.