Nieuw bit, nieuw paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Debola_89

Nieuw bit, nieuw paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-11 10:40

Hey,
ik open het topic omdat ik graag tips zou willen krijgen, graag geen overbodig commentaar of verwijten dus...

Op aanraden van een oude lesgever van mij ben ik gisteren eens gestart met een pessoabitje (1 ring maar). Mijn paard liep sinds maanden zo lekker niet meer...
Ze heeft altijd de neiging met het hoofd veel te diep willen lopen (ze loopt goed achteraan mee en duwt achteraan, loopt haar dressuur lekker over de rug, maar dat hoofd veel te laag). Nu met dat pessoabitje, is er precies een mirakel gebeurd,... Lekker verzameld, hoofd op een normale manier, over de rug etc.

Reeds jaren ben ik geen voorstander van het pessoa bit, maar gisteren is dat beeld even door elkaar geschud.
Ik weet dat dit een sterk effect heeft door de hefboomwerking, maar dit lijkt de oplossing(?) om het hoofd omhoog te krijgen.
Bestaan er misschien oplossingen dat ik de hefboom alleen op 'moeilijke' momenten gebruik?

Ik zou even willen melden dat ik weet dat je het normaal doet door wat meer vooruit te vragen enzovoorts. Ik heb 2 paarden en deze zijn uiterst verschillend, dus het is niet zo omdat het bij het ene paard zo werkt, dat het bij het andere ook werkt. Graag hiervoor respect en geen tips zoals 'ga bitloos rijden' etc (dat doe ik soms, met zelfde hoofd-probleem). Ik apprecieer gefundeerde en duidelijke uitleg /ervaringen. Ter info, ik rij haar al 5 jaar met een dubbelgebroken watertrensje.

Dankjewel,
Ines

Anoniem

Re: Nieuw bit, nieuw paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 11:51

Wellicht wilde ze wat in je hand hangen maar door iets meer druk doet ze dat nu niet meer? Ik hoop voor je dat dit de oplossing is, al zou ik me nog afvragen waarom ze steeds te diep liep. Misschien gaat dit bitje maar tijdelijk werken, wat ga je dan doen?

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 11:55

Ik ken iemand die met dubbele teugel rijdt, een beetje een zachte vorm van s&t: één teugel aan de gewone bitringen en één aan de ring eronder. Zo kan je het enkel gebruiken voor een ophouding als het erger wordt?
Ik weet er zelf niet zoveel van en ben er geen voorstander van, de oorzaak is wellicht dieper te vinden, zoals Joolien al zei.

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-11 12:00

Wel inderdaad, als je haar niet aandrijft gaat ze hangen. Dat hebben we de voorbije jaren al uitgehaald. Nu loopt ze niet hangend gewoon diep, extra aandrijven gaat ze dieper of als ze de snelheid niet meer aankan, gaat ze niet meer 'nageeflijk' lopen.
Ik ben aan eht overwegen om mn watertrensje als standaard te gebruiken, maar nu en dan bij een intensieve training mss die pessoa? (Is maar een idee, zeg maar als ik fout zit)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 12:01

inesje15 schreef:
Wel inderdaad, als je haar niet aandrijft gaat ze hangen. Dat hebben we de voorbije jaren al uitgehaald. Nu loopt ze niet hangend gewoon diep, extra aandrijven gaat ze dieper of als ze de snelheid niet meer aankan, gaat ze niet meer 'nageeflijk' lopen.
Ik ben aan eht overwegen om mn watertrensje als standaard te gebruiken, maar nu en dan bij een intensieve training mss die pessoa? (Is maar een idee, zeg maar als ik fout zit)

Een ander bitje zal hierbij niet gaan helpen, heb je een foto van het paard wanneer ze nagevelijk te diep loopt?

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 12:03

Denk dat dit hooguit tijdelijk een oplossing is voor je probleem, zou eerder de teugels een tijd losgooien en vooruit rijden, echt vooruit, neus naar voren en eruit, steeds als ie dieper komt, beetje been en gas erop.
zo leert ie weer op eigen benen te lopen, en belangrijker nog, dat ie mag lijken waar ie naartoe gaat.

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-11 12:09

Freeride, klinkt dom, maar dit is geen oplossing geweest, hooguit voor het hangen dat we indertijd hadden. ze loopt echt niet op een '5e been', enkel diep neerwaarts.
Bij losgooien en vooruit gaat ze voor 80% op de voorhand lopen... Iets wat ik met haar ook wil vermijden.
@Jolien, lijkt op jouw 3e foto met Maddock in je profiel.

BettyBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 12:11

Ik zou een lesgeefster zoeken die me zou kunnen leren rijden. In plaats van iemand die met truukjes aan komt zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 12:16

Niet reageren op zulke mensen die niet met onderbouwde kritiek komt.
Het paard in mijn profiel reed ik soms wat ronder alleen kroop hij dan achter de teugel en dan heb ik niks in mijn handen. Hij vond het moeilijk de rug los te laten maar kon dat wel, alleen was ie nog niet sterk genoeg.

Als een paard zo diep loopt maar sterk is durft hij niet los te laten in de rug of in de hals. Rijd je je paard ook laag en rond met de neus op de loodlijn? Kan hij dat of vind hij dat moeilijk? Laat hij dan los of raakt hij uit balans?

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-11 12:26

Joolien schreef:
Het paard in mijn profiel reed ik soms wat ronder alleen kroop hij dan achter de teugel en dan heb ik niks in mijn handen. Hij vond het moeilijk de rug los te laten maar kon dat wel, alleen was ie nog niet sterk genoeg.

Als een paard zo diep loopt maar sterk is durft hij niet los te laten in de rug of in de hals. Rijd je je paard ook laag en rond met de neus op de loodlijn? Kan hij dat of vind hij dat moeilijk? Laat hij dan los of raakt hij uit balans?

Ik snap het niet volledig wat je bedoelt. Ze is inderdaad behoorlijk sterk, maar ik probeer haar steeds zo licht mogelijk te rijden, dwz een beetje toegeving doen op hoofd-halshouding. Als ik haar omhoog wil, mits benen erbij, heb ik steeds meer dan enkele 'eitjes' in mijn handen, met het risico dat ze opnieuw gaat hangen (wat ik ook ten stelligste wiil vermijden). Als ze laag loopt, dan is dat niet met de loodlijn naar de grond nee. Meestal loopt ze behoorlijk in balans (als ik haar niet op de voorhand duw).

@BettyBel; iedereen maakt fouten, het belang is hoe je ermee omgaat... Er bestaan verschillende soorten paarden, die nooit allemaal gelijk zijn, dus hebben alle paarden/ruiters verschillende werkpunten/probleempunten.

BettyBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 12:29

inesje15 schreef:
Joolien schreef:

Ik snap het niet volledig wat je bedoelt. Ze is inderdaad behoorlijk sterk, maar ik probeer haar steeds zo licht mogelijk te rijden, dwz een beetje toegeving doen op hoofd-halshouding. Als ik haar omhoog wil, mits benen erbij, heb ik steeds meer dan enkele 'eitjes' in mijn handen, met het risico dat ze opnieuw gaat hangen (wat ik ook ten stelligste wiil vermijden). Als ze laag loopt, dan is dat niet met de loodlijn naar de grond nee. Meestal loopt ze behoorlijk in balans (als ik haar niet op de voorhand duw).

@BettyBel; iedereen maakt fouten, het belang is hoe je ermee omgaat... Er bestaan verschillende soorten paarden, die nooit allemaal gelijk zijn, dus hebben alle paarden/ruiters verschillende werkpunten/probleempunten.

Je hebt voor 1000% gelijk. Maar een ander bit is NOOIT een oplossing. Je kan wat wisselen met bitten om wat fijner af te stellen. Maar het hoofd omhoog of omlaag heeft niks met fijner afstellen te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 12:29

Dit is wat ik bedoel en dan het laatste plaatje.
Afbeelding

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 12:30

Joolien schreef:
Ik heb je getemd, zo hoor je niet te reageren op bokt.

Wat voor fout maakt ze dan? Vertel dat dan eens? Dan heeft ze er tenminste wat aan.

Wat is er fout aan? Zo aanvallend vind ik het nu ook weer niet. Bokker geeft dé gouden tip, die voor veel paarden opgaat.

De fouten liggen toch 9 van de 10 keer bij de ruiter, niet bij het paard.

Ik rijd zelf ook een fjord die ontzettend op de voorhand loopt (en wat andere issues) en ik los dit op met veel voorwaarts rijden. Schijnovergangen, overgangen. stap, 5 passen draf, stap, halt, halve zijde draf enzovoorts. Hou haar actief.En natuurlijk gymnastiseren en zorgen dat ze haar lijf goed gebruikt in de hoeken enzovoorts.

Ik krijg goede begeleiding en rijd volgens de klassieke dressuur.

Wij zijn nog puur met de basis bezig en dat zal nog wel een hele tijd zo door blijven gaan. Maar we gaan beide stapje voor stapje vooruit en daar gaat het om :j

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-11 12:35

Ah nee, dat laat ik haar doen tussen het intensieve rijden door in stap. Anders loopt ze meestal volgens het 2e plaatje.

@BettyBel; Je kan uit mijn openingspost afleiden dat ik geen voorstander ben om standaard dat bit te gebruiken. Het viel mij op dat mijn uitwendig zichtbare probleem 'plots' opgelost was. Ik weet dat ik fouten maak, anders liep ik GP... De vraag is hoe het komt dat die Pessoa plots dat effect heeft waar ik zolang al naar opzoek was met mijn standaardbitje.

@Laura. Been there, done that. En nog steeds :-)

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 12:40

Je zou mischien af kunnen wisselen? Eens in de week een keer een passoa bitje erin? Anders ben ik bang dat je hem op gegeven moment niet meer met een trensje kan rijden.

Had je niks aan mijn tips? Ik had het wel onderbouwd ;)

BettyBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 12:43

inesje15 schreef:
Ah nee, dat laat ik haar doen tussen het intensieve rijden door in stap. Anders loopt ze meestal volgens het 2e plaatje.

@BettyBel; Je kan uit mijn openingspost afleiden dat ik geen voorstander ben om standaard dat bit te gebruiken. Het viel mij op dat mijn uitwendig zichtbare probleem 'plots' opgelost was. Ik weet dat ik fouten maak, anders liep ik GP... De vraag is hoe het komt dat die Pessoa plots dat effect heeft waar ik zolang al naar opzoek was met mijn standaardbitje.

@Laura. Been there, done that. En nog steeds :-)

Dat pessoa werkt scherper in. Waarschijnlijk durft hij daar niet op te gaan hangen. Maar hier valt vanachter de pc weinig nuttigs over te zeggen. Al was het Anky zelf die achter de pc tips zat te geven. Het enige wat mensen kunnen doen is een gokje. Ik DENK dat...

Dus kom je weer uit bij mijn eerste tip zoek een goede instructeur. En dat is echt niet verkeerd bedoelt. Maar als je naar je pessoa grijpt sla je een stap over in je africhting. Waardoor je in de toekomst ook problemen tegen blijft komen omdat je dit probleem niet goed hebt opgelost.

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-11 12:46

Ja hoor Laura, zeker, is een reactie waar menig bokker veel van kan leren. Maar zover ben ik al (kun je niet weten natuurlijk ;-) ), is een basis van alles vind ik, zorgen dat je paard goed gegymnasticeerd is, constant bezig etc.
Ik denk dat het zeker minder dan 1x per week pessoa zou worden, want zo heel vaak kan ik niet trainen door andere redenen.
M'n paardje liep ook vaak op de voorhand (en nog als ik niet erg oplet), en dat hebben we zo ook 'opgelost" al blijft dit een punt waar je steeds geducht op moet zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 12:53

Op de voorhand lopen is minder zwaar dus pakken ze de gelegenheid aan als jij het niet meteen tegengaat, zo lang ze niet op de achterhand hoeven doen ze het niet. Volgens mij is jouw paard ook iets op de voorhand gebouwd als ik de foto's in je profiel zo inschat, dat maakt het des te moeilijker om dat probleem te verhelpen.
Veel oefeningen blijven doen in overgangen, schijnovergangen, in draf doorzitten en tempo verlagen en weer wegrijden. Maak hem sneller aan het been, been is voorwaarts. Dat zal je gaan helpen om de achterhand sterker te maken, en dt is de basis om hem richting de achterhand te laten komen. Ook zijn dit oefeningen om hem lichter te laten worden van voren. Zodra hij gaat hangen is het voorwaarts en hand mee, hij mag daar geen steun meer op zoeken. Ook al loopt hij met zijn hoofd in de lucht, als hij maar voorwaarts gaat.

Longeer je ook regelmatig? Dan zou je wellicht deze hulp kunnen gebruiken, hierin kan hij niet gaan hangen en moet hij op eigen benen lopen en wordt er gevraagd de rug los te laten.
Afbeelding

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-11 13:08

Inderdaad Jolien, deze tips krijg ik ook van mn instructrice die ik nu soms heb. Ik volg niet zo vaak meer les omdat ik 1* niet altijd tijd heb en dus vaak 'onverwachts' ga rijden 2* ik zeer tevreden ben met mijn instructrice nu en haar aanpak zeker (klassiek), maar soms gaat het slechts met kleine stappen vooruit.

Het bizarre vond ik toen mijn oude lesgever dat bit aanraadde, het plots wel allemaal ging.
Longeren doe ik zelden, omdat paard al lastig doet om een cirkel ipv een ei te lopen, ik het stiekem niet zo graag doe, en ze steeds op de voorhand gaat rennen... Jolien, dat heb je goed ingeschat, ik ken maar weinig paarden die zo op de voorhand gebouwd zijn. Dit is men paardje en daar leer ik mee leven, samen proberen we dat 'detail' aan te pakken ;-) Helaas is dat ook al 5 jaar een probleem waar we aan werken :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 13:13

Ondanks dat je longeren niet leuk vind, is het toch wel erg handig om te doen, en zeker een toevoeging in jouw geval. Dan leert het paard zonder belasting op eigen benen te lopen, het feit alleen al dat ze moeite heeft in een cirkel te lopen geeft aan dat de balans slecht is, maar kun je als longeur goed verhelpen door eerst kleine voltes te oefenen en daarbij de lijn te gebruiken om haar niet te grote volte te laten maken en je longeerzweep om haar niet naar binnen te laten vallen. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Zelf moet je dan ook goed op je plek blijven staan om het paard te begrensen anders gaan ze helemaal slingeren.

guppekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 13:19

Wat is bokt toch weer super vriendelijk tegen elkaar..

Ik vind de tips die Joolien geeft heel goed.. Misschien is het een idee om je paard eerst te longeren met zadel op en met touwtjes/bijzetje, en zodra je ziet dat ze los laat en dus over 4 benen gaat lopen, en zodra je dat ziet, stap je erop en maak je het onder het zadel af..

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-11 13:22

Ja, dat blijven staan heb ik geen problemen mee, dan heb ik alleen problemen met aan de kant van de uitgang een 'te kort' touw, en aan de tegenovergestelde kant een 'overschot' aan touw ;-). Mn verzorgpaard op school daarintegen longeer ik graag, omdat je er echt mee kunt werken (en netjes cirkeltjes loopt ;-).

Hoe kun je dan met het longeren voorkomen dat ze op voorhand met lange nek ofwel korte nek, rechtopstaand, en staartje in de lucht de bak rondvliegt :P? Ook de bak afzetten heeft weinig effect trouwens.

@guppekop: (grappige nickname :P), heb ik inderdaad vroeger nog gedaan met instructrice samen en had inderdaad effect, maar is dat ook geen 'lapmiddel'. Eventjes longeren en dan pas de situatie overnemen?

@MaritAriel, ik ben er ook geen voorstander van, maar het effect gisteren gaf precies zo'n 'voldoening' (of hoe moet ik het verwoorden?)

Over het algemeen: t'is een situatie die ik enorm graag zou overwinnen, die lage instelling. Zou die pessoa geen effect hebben om haar misschien te laten wennen aan het idee om meer opgericht te rijden en dan zo terug over te laten nemen door m'n trensje? Of is dat een slecht idee?

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 13:25

inesje15 schreef:
Ja, dat blijven staan heb ik geen problemen mee, dan heb ik alleen problemen met aan de kant van de uitgang een 'te kort' touw, en aan de tegenovergestelde kant een 'overschot' aan touw ;-). Mn verzorgpaard op school daarintegen longeer ik graag, omdat je er echt mee kunt werken (en netjes cirkeltjes loopt ;-).

Hoe kun je dan met het longeren voorkomen dat ze op voorhand met lange nek ofwel korte nek, rechtopstaand, en staartje in de lucht de bak rondvliegt :P? Ook de bak afzetten heeft weinig effect trouwens.

@guppekop: (grappige nickname :P), heb ik inderdaad vroeger nog gedaan met instructrice samen en had inderdaad effect, maar is dat ook geen 'lapmiddel'. Eventjes longeren en dan pas de situatie overnemen?

@MaritAriel, ik ben er ook geen voorstander van, maar het effect gisteren gaf precies zo'n 'voldoening' (of hoe moet ik het verwoorden?)

Over het algemeen: t'is een situatie die ik enorm graag zou overwinnen, die lage instelling. Zou die pessoa geen effect hebben om haar misschien te laten wennen aan het idee om meer opgericht te rijden en dan zo terug over te laten nemen door m'n trensje? Of is dat een slecht idee?

Ja ik weet het eigenlijk niet zo goed . Ik weet wel dat een paard niet 'zomaar' gaat hangen en dat je nu eigenlijk alleen de symptomen bestrijd en er verder niks aan de oorzaak word gedaan . Dat is natuurlijk nooit goed . In mijn ogen laat hij door dit bit niet meer zien waar hij last van heeft . Mijn paard ging bijvoorbeeld hangen door een blokade in haar rug . Als ik er een scherper bit in zou doen , zou ze ook niet meer hangen .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 13:26

inesje15 schreef:

Dat is goed te leren maar nogal ingewikkeld om uit te leggen.
Kom ik nog op terug.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 13:32

een pessoabit heeft ook deels de werking van een ophaaltrens, wat kan verklaren waarom je paard minder diep ging lopen.

uit ervaring weet ik dat het gebruik bij sommig paarden kan resulteren in het ook lichter in de hand zijn/lopen op hun normale trens. Ik ken enkele mensen die af en toe met pessoabit rijden en verder altijd op hun gewone trens rijden. Misschien niet de meest correcte manier, maar als het helpt...