Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
inesje15 schreef:Wel inderdaad, als je haar niet aandrijft gaat ze hangen. Dat hebben we de voorbije jaren al uitgehaald. Nu loopt ze niet hangend gewoon diep, extra aandrijven gaat ze dieper of als ze de snelheid niet meer aankan, gaat ze niet meer 'nageeflijk' lopen.
Ik ben aan eht overwegen om mn watertrensje als standaard te gebruiken, maar nu en dan bij een intensieve training mss die pessoa? (Is maar een idee, zeg maar als ik fout zit)
Joolien schreef:Niet reageren op zulke mensen die niet met onderbouwde kritiek komt.
Het paard in mijn profiel reed ik soms wat ronder alleen kroop hij dan achter de teugel en dan heb ik niks in mijn handen. Hij vond het moeilijk de rug los te laten maar kon dat wel, alleen was ie nog niet sterk genoeg.
Als een paard zo diep loopt maar sterk is durft hij niet los te laten in de rug of in de hals. Rijd je je paard ook laag en rond met de neus op de loodlijn? Kan hij dat of vind hij dat moeilijk? Laat hij dan los of raakt hij uit balans?
inesje15 schreef:Joolien schreef:Niet reageren op zulke mensen die niet met onderbouwde kritiek komt.
Het paard in mijn profiel reed ik soms wat ronder alleen kroop hij dan achter de teugel en dan heb ik niks in mijn handen. Hij vond het moeilijk de rug los te laten maar kon dat wel, alleen was ie nog niet sterk genoeg.
Als een paard zo diep loopt maar sterk is durft hij niet los te laten in de rug of in de hals. Rijd je je paard ook laag en rond met de neus op de loodlijn? Kan hij dat of vind hij dat moeilijk? Laat hij dan los of raakt hij uit balans?
Ik snap het niet volledig wat je bedoelt. Ze is inderdaad behoorlijk sterk, maar ik probeer haar steeds zo licht mogelijk te rijden, dwz een beetje toegeving doen op hoofd-halshouding. Als ik haar omhoog wil, mits benen erbij, heb ik steeds meer dan enkele 'eitjes' in mijn handen, met het risico dat ze opnieuw gaat hangen (wat ik ook ten stelligste wiil vermijden). Als ze laag loopt, dan is dat niet met de loodlijn naar de grond nee. Meestal loopt ze behoorlijk in balans (als ik haar niet op de voorhand duw).
@BettyBel; iedereen maakt fouten, het belang is hoe je ermee omgaat... Er bestaan verschillende soorten paarden, die nooit allemaal gelijk zijn, dus hebben alle paarden/ruiters verschillende werkpunten/probleempunten.
Joolien schreef:Ik heb je getemd, zo hoor je niet te reageren op bokt.
Wat voor fout maakt ze dan? Vertel dat dan eens? Dan heeft ze er tenminste wat aan.
inesje15 schreef:Ah nee, dat laat ik haar doen tussen het intensieve rijden door in stap. Anders loopt ze meestal volgens het 2e plaatje.
@BettyBel; Je kan uit mijn openingspost afleiden dat ik geen voorstander ben om standaard dat bit te gebruiken. Het viel mij op dat mijn uitwendig zichtbare probleem 'plots' opgelost was. Ik weet dat ik fouten maak, anders liep ik GP... De vraag is hoe het komt dat die Pessoa plots dat effect heeft waar ik zolang al naar opzoek was met mijn standaardbitje.
@Laura. Been there, done that. En nog steeds
), is een basis van alles vind ik, zorgen dat je paard goed gegymnasticeerd is, constant bezig etc.
Helaas is dat ook al 5 jaar een probleem waar we aan werken
. Mn verzorgpaard op school daarintegen longeer ik graag, omdat je er echt mee kunt werken (en netjes cirkeltjes loopt
.
? Ook de bak afzetten heeft weinig effect trouwens.
), heb ik inderdaad vroeger nog gedaan met instructrice samen en had inderdaad effect, maar is dat ook geen 'lapmiddel'. Eventjes longeren en dan pas de situatie overnemen?inesje15 schreef:Ja, dat blijven staan heb ik geen problemen mee, dan heb ik alleen problemen met aan de kant van de uitgang een 'te kort' touw, en aan de tegenovergestelde kant een 'overschot' aan touw. Mn verzorgpaard op school daarintegen longeer ik graag, omdat je er echt mee kunt werken (en netjes cirkeltjes loopt
.
Hoe kun je dan met het longeren voorkomen dat ze op voorhand met lange nek ofwel korte nek, rechtopstaand, en staartje in de lucht de bak rondvliegt? Ook de bak afzetten heeft weinig effect trouwens.
@guppekop: (grappige nickname), heb ik inderdaad vroeger nog gedaan met instructrice samen en had inderdaad effect, maar is dat ook geen 'lapmiddel'. Eventjes longeren en dan pas de situatie overnemen?
@MaritAriel, ik ben er ook geen voorstander van, maar het effect gisteren gaf precies zo'n 'voldoening' (of hoe moet ik het verwoorden?)
Over het algemeen: t'is een situatie die ik enorm graag zou overwinnen, die lage instelling. Zou die pessoa geen effect hebben om haar misschien te laten wennen aan het idee om meer opgericht te rijden en dan zo terug over te laten nemen door m'n trensje? Of is dat een slecht idee?