paard heel erg gevoelig in de mond

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dressuur518

paard heel erg gevoelig in de mond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-11 22:37

Hallo Bokkers ,
Mijn paard is erg gevoelig in zn mond behalve dat ze erg scheef is, vindt ik het ook wel lastig om mn handen stil te houden en met gelijke druk. Daarbij kan ze al om de meest kleine verandering van de teugel haar hoofd omhoog gooien . Dit doet ze de laatste tijd steeds erger. Ik krijg ook een keer per week les en dan moet ik heel goed contact houden en op twee teugels rijden , mijn vraag is waarom schud ze nog met haar hoofd of is het gewenning geworden? en waarom is het zo gevoelig ? of ligt het misschien aan het bit ? (het bit heb ik bij haar gekregen en ik heb dr nu een half jaar) het is een dubbel gebroken bit > het is echt alleen als ik bv. mn teugels korter maakt of in eens een ophouding die ze niet verwacht en ook met springen als ik een korte bocht in stuur .
het kan best zijn dat het aan mijn hand ligt om dat als ik niets doe en mn teugels stil houdt ze heel fijn loopt maar owee als ik een beetje druk geeft op de teugel>>>

heeft iemand tips voor me ?

x_Quinta_x

Re: paard heel erg gevoelig in de mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 22:39

Tanden nakijken
Overstap naar bitloos
Of een ongebroken watertrens met aurigan

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 22:39

* zit je bit op de goede hoogte? (niet te hoog/te laag)
* heb je de juiste maat bit?
* is het bit niet te dik/dun?
* heb je er een tandarts naar laten kijken?(klinkt als pijn)

en zou je wat meer informatie of het paard kunnen geven?

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 22:41

Wat mij enorm heeft geholpen (en helpt!) is met halster rijden.
Zo word je veel bewuster van je eigen hand, je eigen houding, en dan leer je beter te voelen wat er onder je gebeurd, zonder dat je in de mond aan het storen bent.

Ik denk dat je bewuster moet worden van je eigen lichaam, van je hand, maar ook je been.
Succes :)

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-11 22:47

x_Quinta_x schreef:
Tanden nakijken
Overstap naar bitloos
Of een ongebroken watertrens met aurigan

tandarts is vorige week geweest en ze had wel haken maar die zijn dr nu met veel moeite (ze werkte niet echt mee ) af gehaald
bit loos daar zien ik niet zo veel !
wat is aurigan? en is dat zachter dan dubbel gebroken ?

nog over mn paard
ze is 7 jaar maar voor ik haar kocht (half jaar geleden)
weinig gereden
ze loopt heel fijn alleen ze is heel gevoelig in dr mond en dat is best lastig
en ze is KWPN

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-11 22:48

EngeltjeS schreef:
Wat mij enorm heeft geholpen (en helpt!) is met halster rijden.
Zo word je veel bewuster van je eigen hand, je eigen houding, en dan leer je beter te voelen wat er onder je gebeurd, zonder dat je in de mond aan het storen bent.

Ik denk dat je bewuster moet worden van je eigen lichaam, van je hand, maar ook je been.
Succes :)

ja dat zou ik best wel eens kunnen doen ! alleen wat moet ik doen al ze met dr hoofd gaat schudden als ik met halster rijd ?
en schudden is ook heel erg in de galop omdat ik dan niet echt goed zit en dan is mn hand ook aan het schuiven en schud ze dus ook erg met dr hoofd !

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-11 22:49

AdnerB schreef:
* zit je bit op de goede hoogte? (niet te hoog/te laag)
* heb je de juiste maat bit?
* is het bit niet te dik/dun?
* heb je er een tandarts naar laten kijken?(klinkt als pijn)

en zou je wat meer informatie of het paard kunnen geven?

ik ga morge idd ff kijken of het bit wel goed zit het is niet heel dik maar ook niet dun en hoogte zou best eens kunnen en maat ook . ik kijk morge even.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 22:51

Als ze met haar hoofd gaat schudden, geef je been :j
Ik las dat je ook een instructrice had die je les geeft, misschien kan je onder begeleiding met halster rijden?
Waarsch. reageerd je paard zo (schuddend) omdat jij onstabiel bent?

Met halster rijden, helpt mij enorm, om bewust te worden van het rijden, het voelen en gebruiken van m'n lichaam.

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-11 23:16

EngeltjeS schreef:
Als ze met haar hoofd gaat schudden, geef je been :j
Ik las dat je ook een instructrice had die je les geeft, misschien kan je onder begeleiding met halster rijden?
Waarsch. reageerd je paard zo (schuddend) omdat jij onstabiel bent?

Met halster rijden, helpt mij enorm, om bewust te worden van het rijden, het voelen en gebruiken van m'n lichaam.

ja ik heb les op de club dus geen prive les . en ja ik ben miss. ook wel onstabiel vooral in galop dus maar ik ga het zeker proberen !
dankjewel !

maar wat heb jij er aan gedaan dat je paard zo enorm reageerd op druk dan ?

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 23:20

Mijn pony heeft een stille (hele stille) hand nodig.
Eerder gebruikte ik meer druk, en 'dwong' hem zo te lopen waardoor we samen niet lekker door de bak reden.
Nu ik met een stillere hand rijd, leert bij 3x zo snel, is hij veel braver en energieker, en: hij krijgt nu meer spieren!

Ik heb een hele goede instructrice, die enorm eerlijk en duidelijk is.
Zelf probeer ik eens in de week op halster te rijden, wat ook iedere keer beter gaat! :D
Succes!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 00:16

dressuur518 schreef:

aurigan is een koperlegering waardoor het bit een beetje zoetig smaakt.
ongebroken ligt stil in de mond en is dus voorspelbaar, sommige paarden vinden dit veel fijner dan het constant van vorm en dus positie veranderen wat een dubbelgebroken bitje doet.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 00:37

Het kan ook zijn dat je paard gevoelig reageert doordat ze last had van de haken.
Weet je zeker dat haar mond goed is behandeld en alle haken zijn weggenomen (ook achter in de mond)?
Geef haar ca 2 weken de tijd, zodat haar mond kan genezen.
Vervolgens kun je rustig weer opbouwen.
Ze moet weer vertrouwen krijgen dat haar mond niet pijn hoeft te doen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 09:48

Waarom geef je teugelhulpen die je paard niet verwacht? Zoals ik geleerd heb laat je elke teugelhulp voorafgaan door een gewicht/beenhulp (als is dat voorafgaan maar een seconde). Met de bedoeling dat je uiteindelijk je paard steeds meer op die gewicht en beenhulpen gaat rijden. Of heb ik nu zulke afwijkende instructie gehad?

bauke135

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 10:27

rij maar eens meer met je benen en blijf uit de mond weg
je rijd je paard van achter naar voren, dus beenhulp is veel belangrijker dan je handen
blijf doorzitten in draf zodat je handen stil blijven ,als je lichtrijd dan bewegen je handen meer

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-11 21:26

tamary schreef:
dressuur518 schreef:

aurigan is een koperlegering waardoor het bit een beetje zoetig smaakt.
ongebroken ligt stil in de mond en is dus voorspelbaar, sommige paarden vinden dit veel fijner dan het constant van vorm en dus positie veranderen wat een dubbelgebroken bitje doet.

hmmm dat kan ik eens proberen

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-11 21:26

senna21 schreef:
Het kan ook zijn dat je paard gevoelig reageert doordat ze last had van de haken.
Weet je zeker dat haar mond goed is behandeld en alle haken zijn weggenomen (ook achter in de mond)?
Geef haar ca 2 weken de tijd, zodat haar mond kan genezen.
Vervolgens kun je rustig weer opbouwen.
Ze moet weer vertrouwen krijgen dat haar mond niet pijn hoeft te doen.

ja dat zou zeker kunnen

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-11 21:29

klopt dat ik snel t groot stuur enzo maar mijn pony is er nu of door mijn hand of door de haken erg aangewent om met zn hoofd te schudden ! dus hoe kom ik daar dan vanaf want bv in de galop zit ik niet heel stabiel omdat mijn paard veel sprong heeft en ik hier voor alleen pony s heb gereden. dat schud ik erg met mijn hand en gaat zij schudden met haar hoofd en heb ik zowat geen stuur meer en vindt ik het niet fijn galoperen !

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-11 00:02

zou ik misschien een tijdje met stiek rijden om te zorgen dat ze het omhoog gooien van haar hoofd afleerd ?! :j

PLK

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 00:06

een dubbelgebroken bit is NIET zacht voor de mond, itt wat velen denken! Probeer eens een enkelgebroken bit, je merkt vast snel het verschil!

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-11 00:30

PLK schreef:
een dubbelgebroken bit is NIET zacht voor de mond, itt wat velen denken! Probeer eens een enkelgebroken bit, je merkt vast snel het verschil!

ik kan dat wel eens proberen ik heb haar gister ook met passoa bit gereden en die was ook enkelgebroken daar ging het niet echt beter van !
maar dat is denk ik een heel ander verhaal maar met een enkelgebroken krijg je toch een notenkraker effect ? of ligt ie juist stiller ?
wel bit zal ik nemen of zal ik toch mn eigen bit houden en een elastiek er aan doen ?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 01:31

Tja, door het hoofdschudden geeft je paard aan last te hebben van jouw bewegende handen.
Het hoofdschudden zorgt er ook voor dat je paard minder sterk last heeft van jouw handen, dus dan een elastiek eraan knopen zou ervoor zorgen dat je paard er meer last van krijgt. Maw je paard wordt nog meer de dupe van jouw wiebelhanden. Dat vindt ik eigenlijk niet eerlijk naar je paard toe.
Gelukkig heb je door dat het schudden door jou komt, dat is heel belangrijk. En je werkt eraan, ook heel goed! Maar natuurlijk, iets afleren is niet in 1 dag gedaan. Logisch, daar gaat tijd over, jij hebt die tijd nodig en daar moet je paard doorheen. Maar voor het hoofdschudden geldt hetzelfde, daar heeft je paard tijd voor nodig (namelijk tot jij je handen verbeterd) en daar moet jij dus doorheen. Eerlijk oversteken toch??

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 01:48

Tandarts en ze werkte niet mee? is ze wel gesedeert met het doen van haar tanden? zo nee laat nog maar een andere tandarts komen die automatisch werkt, met de hand kun je namelijk niet bij de achterste kiezen komen dus daar kunnen nog haken zitten.

Verder PLK @ en dan een enkel gebroken bit aanraden als je een dubbelgebroken niet zacht vind? dubbelgebroken verdeeld de druk over het gehemelte waar het bit indrukt, enkel gebroken geeft dezelfde druk maar op 1 plaats..
Wel kan je een ongebroken bit proberen TS, die geeft enkel druk in de mondhoeken.

Pessoa kun je wel in je kast hangen, dit is een redelijk streng en "gemeen" bit, voor een paard met een gevoelige mond absoluut geen goed bit. Dit bit geeft door de hefboom een sterkere druk, en daarbij ook druk achter de oren.

Elastiek heb je ook niks aan, houd hij misschien zijn koppie naar beneden maar niet ontspannen en je kan niet meer zonder.

Beste dingen die jij nu kunt doen is goede begeleiding zoeken, les nemen op dit paard of op een ander en je handen stil leren houden. Desnoods dan maar met een touwtje aan het zadel of om de hals.
Tot je dit beheerst teugels aan de neusriem of bitloos of met halster waar je je teugels aan vast maakt.

Vervolgens kijken wat je paard vervelend vind aan het bit, laat je door de tandarts adviseren over de dikte van het bit (dit heeft namelijk met de ruimte in de mond te maken, als jij 14 mm plek hebt en er een bit van 18 mm inhangt is dat niet fijn) DIK IS NIET ALTIJD ZACHTER!!
Dan zoeken naar een zacht bit, sommige paarden reageren zeer goed op ongebroken, andere op een kneveltrens(ligt iets stiller). Dan kun je ook nog kijken naar de neusriem: een africhtingsneusriem( een lage) zorgt ook voor een stillere bit-ligging dan een gecombineerde neusriem.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 02:21

Naast alle tips die al gegeven zijn: past je zadel wel? Vaak komt schudden met het hoofd vandaan bij een slecht passend zadel. Wat je zeker niet moet doen, is naar allerlei hulpmiddelen zoals een stiek grijpen. Je pony probeert je iets duidelijk te maken. Probeer te ontrafelen wat dat is.
En daarnaast voor jezelf: neem privéles van een goede instructrice. Clubles is best leerzaam en gezellig, maar tijdens een privéles kun je veel meer leren.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 08:31

Probeer eens, als je het al eens gedaan hebt, of iemand die weet hoe het moet, met dubbele lijnen aan een halster, daarna met bit, dan met zadel, dan er op zitten aan de longeerlijn, zonder teugels te gebruiken, dan met teugels aan halster, dan teugels aan het bit, zo kan je proberen er achter te komen waar het aanlicht. :list:

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-11 09:55

Ik denk dat ik er achter ben wat er aan de hand is namelijk dat ze last had van de pijn van de haken in combinatie met het storen van mijn onrustige hand omdat ik soms heel groot kan sturen of mn handen vast ze vindt ze dat niet fijn en doet ze haar hoofd omhoog . En omdat ze nu dus bang is voor die druk loopt ze telkens met dr hoofd te schudden. Dus nu moet ik heel goed op mn handen gaan letten . Heeft iemand tips om goed contact te houden . Dat vindt ik best lastig omdat ze het bit aan de linkerkant vast houd. En ook ben ik van plan om een zachter bitje te kopen zou dat helpen ? ;)

Ik denk aan een bit met tong speeltje een rubbere bit je ongebroken bit of happy mounth . En natuurlijk een vriendelijkere hand dat blijft het belangerijkste om dit probleem op te lossen. Als iemand tips heeft heel graag ook over de keuze voor een vriendelijker bit zodat ze zelf ook wat rustiger in de mond wordt wat ze is heel erg gevoelig in de mond , des te meer reden voor een zachte hand natuurlijk ! :j

Want mijn andere paard die ik een jaartje langer heb heb ik dat veel minder.