Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Slofje schreef:Hoeveel en wat voor voer krijgt hij per dag? Sommige paarden raken helemaal hieperdepiep van al de energierijke brok die ze krijgen.
Het is ook mogelijk dat hij gewoon stiekem nog niet heeft geleerd hoe aan de longeerlijn te lopen, dat zul je dan met veel rust er in moeten krijgen.
Eerlijk gezegd zou ik eerder nog langer vanaf de grond bezig gaan, hem leren kennen, wandelen, longeren, grondwerkoefeningen, zodat hij jou leert kennen en respecteren en bovenal leert vertrouwen, dan zal alles ook veel makkelijker gaan.
Daarna kun je gewoon eerst een keer een rustig stapritje maken van 10 minuten oid, en daarmee klaar.
Niet te veel pushen, niet te veel willen.
Als dat goed gaat, de volgende keer 20 minuten met een rondje draf en zo verder uitbouwen.
Quir schreef:Wat krijgt hij t eten? En staat ie gewoon op de wei?
Voor dat je er op gaat zorgen dat je aan de longe al ruim voldoende controle hebt.
BenB schreef:Het wordt buiten steeds frisser en dit merk je aan de meeste paarden. Zeker met wat hardere wind wat deze week weer terugkomt. Ondanks het feit dat hij buiten komt kan hij gespannen zijn omdat hij weer aan het werk mag. Rustig beginnen en opbouwen met grondwerk en zodra hij wat meer ritme krijgt en rustiger wordt dan kun je iemand vragen of diegene het paard aan de longe wil houden (in stap) zodat je aan elkaar kunt wennen. Zelf rustig blijven en weten wat je wilt trainen, dan komt het vanzelf in orde.
Heb je ervaring met jonge paarden?
mrie schreef:Gefeliciteerd, hij vindt het leuk dingen met je te doen.
Gewoon niet opgeven en elkaar beter leren kennen. Begin met oefenen in stoppen gewoon in stap, heeeel vaak wel een keer of zes op een lengte. Net zo lang tot hij mee gaat werken Vervolgens in draf (minder per lengte anders gaat het niet) en pas over een paar dagen in galop. gebruik daarbij de binnenteugel en je buitenbeen. Tot die tijd, een volte en die kleiner maken doet ook wonderen, hij wordt vanzelf moe....
Slofje schreef:Mm, dat zou niet heel erg veel moeten zijn denk ik.
Ik denk dat je toch gewoon eerst wat grondwerk moet gaan doen, en veel longeren -en veel halthouden-.
Je kunt misschien de eigenaar gewoon uitleggen dat je eerst wat vertrouwen wil opbouwen
kimdegroot schreef:mrie schreef:Gefeliciteerd, hij vindt het leuk dingen met je te doen.
Gewoon niet opgeven en elkaar beter leren kennen. Begin met oefenen in stoppen gewoon in stap, heeeel vaak wel een keer of zes op een lengte. Net zo lang tot hij mee gaat werken Vervolgens in draf (minder per lengte anders gaat het niet) en pas over een paar dagen in galop. gebruik daarbij de binnenteugel en je buitenbeen. Tot die tijd, een volte en die kleiner maken doet ook wonderen, hij wordt vanzelf moe....
Dat is wel een goed idee, maar als ik ga longeren als ik geen zweep meeneem en alleen het touw eraan begint ie al te galopperen.. dan krijg ik hem alleen terug als ik de volte steeds kleiner maak..
anneliesdj schreef:Eerst opvoeden aan de hand, hij loopt wanneer jij dat zegt en stopt wanneer jij dat zegt.
Dan aan de longe hetzelfde verhaal, heel consequent stap, draf en galop aanleren.
Als hij jou als baas accepteerd kan hij nog zoveel energie hebben maar luisterd hij wel, onder het zadel heb je er enorm voordeel van als hij stemcommando's kent.
riagr schreef:Heb jij dit paard als verzorgpaard of mag je dit paard verzorgen omdat de eigenaar dit net verkeersmakke paardje op een goedkopere manier meer doorgereden wil hebben?
Het klinkt nl alsof er nogal wat druk op je gezet wordt (eigenaar wil dat je het paard gaat rijden). Laat je niet overhaasten / overhalen tot dingen waar jij je nog niet zeker over voelt en zorg er voor dat je in ieder geval de eerste keren met het rijden ervaren hulp hebt, totdat je weet hóe zadelmak het 'zadelmak' van dit paard is.
Verder kan het natuurlijk zo zijn dat dit paard aan de longe heel veel drukker/brutaler is dan onder de man ( mijn merrie was er zo eentje) maar dan nog; Jouw veiligheid moet wel voorop staan!
Ik heb de foto's bekeken en het is een prachtig paard, maar ziet er inderdaad ook uit als een paard met temperament, enerigiek.. Niet de eerste de beste "dodo" . Kortom, nogmaals: laat je niet opjagen en zoek begeleiding, doe NIETS waar jij voor jouw gevoel nog niet aan toe bent.
) riagr schreef:Dat hij er trots op is kan ik me voorstellen! Dit klinkt gelukkig al een een stuk leuker! Verdere tips zijn er denk ik al voldoende gegeven. Ik denk zelf dat hoe hij aan de hand is, een betere graadmeter gaat zijn voor hoe hij onder het zadel is, dan zijn gedrag aan de longe... ( Dat wil zeggen: dat is mijn ervaring... aan de longe zijn al mijn paarden toch wat vrijer en frisser dan aan de hand / onder het zadel... ( kan ook komen omdat ik niet heel handig in het longeren ben....)

Daar heb je ohz zeer veel profijt van!
.riagr schreef:Verder kan het natuurlijk zo zijn dat dit paard aan de longe heel veel drukker/brutaler is dan onder de man ( mijn merrie was er zo eentje) maar dan nog; Jouw veiligheid moet wel voorop staan!