Doorzitten in Gallop HOE?!?!?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

HorsieLovver

Doorzitten in Gallop HOE?!?!?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-11 12:17

Hey iedereen ik rij best lang paard alleen lukt mij dat doorzitten niet als ik dan doorzit stuiter ik de hele wereld over iemand tips???

Emie99

Re: Doorzitten in Gallop HOE?!?!?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 12:20

Misschien wat meer informatie geven :)
Lukt het wel in draf?

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 12:23

negen van de tien zet je je heupen vast.blijven zitten in galop wilt eigenlijk zeggen precies hetzelfde meebewegen.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 12:28

Aan de longe, voeten uit je beugels, en eerst in draf. Niet aan teugels vast houden maar aan het zadel, en daar gaan doorzitten. Lukt dat goed? Doe het dan maar eens met beugels, maar blijf van de teugels af.
Vervolgens hetzelfde geintje in galop, benen in de beugels, maar teugels los en aan het zadel vasthouden. Dan naar achter hangen.

Mijn vriend had nog nooit paardgereden. Hem zo op paardlief laten rijden, en hij zat behoorlijk vast, paard is niet de makkelijkste :)

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 12:31

Hoelang is lang en wat vooe rij ervaring? Een manege ruiter zal andere problemen kunnen hebben dan iemand met een eigen paard.

HorsieLovver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-11 14:34

In draf lukt het wel maar gallop gaat echt niet ik rij op een manege en ongeveer 4 jaar (Dan moet je het toch al lukken)

NinaHeutink

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 13:36

hee!

ik lees dat het in draf wel lukt..
wat ik denk is dat je eerst goed in draf moet gaan oefenen. en dan in galop knieen tegen het zadel drukken achterover zitten en meebewegen. als dat goed lukt gaat het van zelf goed met blijven zitten! :) ,
en misschien je beugels korter maken als je gaat galopperen!

gekoppaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 13:38

De kunst is om ontspannen te zitten en met de beweging mee te gaan. zonder beugels en evt. oefeningen (zitles) zal je het best helpen. ik zou de beugels niet aan doen. zonder heb je er geen steun aan waardoor je eerder het ritme gaat oppakken.

Primeur11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 13:42

In ieder geval veel oefenen en ook zonder beugels proberen terwijl je paard aan de longe loopt, zodat je niet op het paard hoeft te letten.

wat je zelf thuis kunt doen, is hoelahoep oefenen, want dan maak je dezelfde draaiende beweging met je heupen als die in de galop.

succes er mee

Anoniemkl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 13:58

waarschijnlijk ben e te gespannen, probeer e te ontspannen en haal diep adem. goed achterover zitten en dan moet het wel lukken. gewoon veel oefenen ook zonder zadel

HorsieLovver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-11 17:03

Dankje wel iedereen ik ga alles probeeren!!

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 17:06

Ontspannen :j Bij sommige paarden die wat hoger opgooien heb ik ook wel moeite, maar dan moet je je richten op de houding van je bovenlichaam, bij mij lukt het dan om te ontspannen.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 15:16

NinaHeutink schreef:
hee!

ik lees dat het in draf wel lukt..
wat ik denk is dat je eerst goed in draf moet gaan oefenen. en dan in galop knieen tegen het zadel drukken achterover zitten en meebewegen. als dat goed lukt gaat het van zelf goed met blijven zitten! :) ,
en misschien je beugels korter maken als je gaat galopperen!

Je knieen juist niet tegen het zadel drukken, dan druk je jezelf uit het zademl, je moet proberen het zitten in galop als plakken in je zadel, met een losse bibs :)

Neok_Grijsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 15:51

je moet het ook eigenlijk niet willen, alles ontspannen en meegaan met je paard. ook is het zo, dat he ik ook, ddat je bij het ene paard makkelijker meezit dan op de ander

lindetessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 15:53

een klein beetje naar achter leunen en je mag best wel een beetje op en neer gaan

ripoboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 16:12

doorzitten in galop kan je ook lichtrijden in galop dan

bij B een volte in galop lichtrijden?

Oedi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 18:27

Klinkt misschien raar, maar het helpt ook als je hardop fluit. Daardoor ontspan je je middenrif waardoor je een stuk ontspannener op je paard zit.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 18:30

Je moet loslaten in het bekkengebied en je daar laten meedeinen met de beweging in de paardenrug. Daarvoor moet je dus ontspannen zijn, óók tussen de oren. Ik heb de indruk dat mensen niet helemaal durven los te laten, dat ze dan bang zijn dat ze uit balans gaan en er af zullen vallen.

In de galop moet je gewoon los kunnen zitten, zonder dat je ergens vasthoudt of klemt. En als je het gevoel hebt dat je in een wending naar buitenvalt, moet je gewoon druk nemen op de binnenbeugel. Zorg dat je in geen van beide kanten in je taille inknikt want dan zit je scheef. Steek je borstbeen vooruit en trek je kin iets in, zo zit je in balans, in het midden van het zadel en recht op. Veer door je gewrichten, knie en enkel en let op je ademhaling, want die stagneert nogal eens als je vasthoudt in het lijf op het moment dat je gespannen bent.

WAt je zou kunnen doen en dat is een hele zware oefening: je benen op kunnen tillen, zo van het paard af. Dan blijf je wel in het zadel! Doe het niet te lang, want dan val je er alsnog af. Van de vermoeidheid.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 18:31

ripoboe schreef:
doorzitten in galop kan je ook lichtrijden in galop dan

bij B een volte in galop lichtrijden?

Je kunt in de verlichte zit. Maar in de draf ga je steeds zitten, in galop doe je dat niet. Je blijft gewoon staan in de beugels. Ook leuke oefening. GEwoon dus in de verlichte zit, zo recht op mogelijk (dus niet te veel voorover) en zo lang mogelijk. Word je moe van hoor! Maar het is ook goed voor je balans en voor je spieren.

iloveuu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 10:16

Met je heupen mee bewegen met het ritme van je pony/paard. Wel raar dat het indraf wel lukt en galop niet. Ik zou juist andersom verwachten.

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 11:28

Tja,ik ken het probleem (je wil niet weten hoe ik eerst stuiterde.ik zat te ver naar voren) maar het enige war ik kan zeggen is net zoals de rest,ontspannen en achterover zitten.bij mij gaat het nu ook veel beter,blijven plakken aan je zadel :)

Shelly21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 12:11

idd wat iedereen zegt meebewegen en ontspannen, wat loveuu zegt zou ik ook verwachten dat het andersom was. had altijd meer moeite met draf dan galop.

Equine72

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 12:27

Ik weet niet waar je vandaan komt, maar ik heb zelf flexchair gedaan in Oisterwijk NB. Dit helpt super omdat je precies leert waar je moet ontspannen in je rug. Ik kan het dan ook aan elke ruiter en rugpatient aanbevelen. Als je wilt weten waar het over gaat kijk eens op http://www.fysio-wb.nl/Page2.aspx
misschien heb je er wat aan. Wordt evt via ziekenfonds vergoed als fysio.

pollylove23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 13:58

je moet je billen in het zadel drukken probeer het eerst eens in stap dan in draf en dan gallop

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 18:32

durf je zonder beugels te galloperen? moet je maar eens proberen! en dan goed je knieën klemmen en hakken uitdrukken. maar misschien in iets van zitles iets voor jou?