Pony die hangt op haar bit.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

caramelove

Pony die hangt op haar bit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-11 13:14

Hallo ik heb de laatste tijd problemen met mijn pony dat ze heel hard leunt op haar bit.. Ik heb ze bijna 4jaar,
en ze had dit nog nooit gedaan, we hebben haar tanden al laten nakijken en alles is in orde.
zelf als ik met lange teugels rij doet ze haar hoofd zoveel mogelijk naar beneden tot ze hangt, ik heb al ander bit geprobeert
maar dat helpte maar een week. Weet er iemand een goed paardvriendelijk bit waar ze niet op kunnen leunen? & bitloos rijden is geen optie, want ze is heel actief.

Anoniem

Re: Pony die hangt op haar bit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 15:46

Dat zul je rijtechnisch op moeten lossen.

Voorwaarts rijden, tempowisselingen, schakelen, aan het werk zetten! Geef ze de kans niet om te gaan hangen. En als ze dan wel hangt, voorwaarts, been eraan, en reactie éisen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 16:28

Weet je zeker dat je haar niet teveel inhoudt? Aangezien je zegt niet bitloos te kunnen rijden omdat ze actief is. (Dan neem ik aan dat jij de voorkant veel gebruikt om haar iets minder actief te laten lopen, daar gaan paarden van hangen)

Dus ik ga met Yamcha mee, dit paard lekker naar voren rijden, gebruik die energie.

Dit probleem moet je niet op willen lossen met een bit.

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 16:35

ik zou een paard wat hangt op het bit juist niet naar voren jagen, dan breng je haar (hem?) alleen maar verder op de voorhand. als ze over haar tempo moet lopen zal ze nog meer steun zoeken.
ik zou juist wat gaan terugrijden en porberen te verzamelen. rij oefeningen warbij ze terug moet komen op haar achterbeen en van haar voorhnd af moet komen. tempowisselingen terug kunnen, ook schijnovergangen. haakse wendingen ( vierkantjes rijden) en schouderbinnenwaarts zijn een optie.
let hierbij wel op dat JIJ niet aan maar mond mag gaan zitten. je mag best contact houden en inwerken, maar niet gaan trekken of haar hoofd gaan dragen. als je terugrijdt, doe je dat op je zit en niet op je teugels om haar zo juist lichter in de hand te maken. je stem mag je ook gebruiken als dat helpt.
succes ermee :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 17:14

abeltje_xx schreef:
ik zou een paard wat hangt op het bit juist niet naar voren jagen, dan breng je haar (hem?) alleen maar verder op de voorhand. als ze over haar tempo moet lopen zal ze nog meer steun zoeken.
ik zou juist wat gaan terugrijden en porberen te verzamelen. rij oefeningen warbij ze terug moet komen op haar achterbeen en van haar voorhnd af moet komen. tempowisselingen terug kunnen, ook schijnovergangen. haakse wendingen ( vierkantjes rijden) en schouderbinnenwaarts zijn een optie.
let hierbij wel op dat JIJ niet aan maar mond mag gaan zitten. je mag best contact houden en inwerken, maar niet gaan trekken of haar hoofd gaan dragen. als je terugrijdt, doe je dat op je zit en niet op je teugels om haar zo juist lichter in de hand te maken. je stem mag je ook gebruiken als dat helpt.
succes ermee :)

*\o/* Niets aan toe te voegen. Tip nummer 1 en 2 wordt probleem alleen maar erger. Tip van Abeltje is goed. Daarbij denk aan ga ook goed diep in je zadel zitten op je zitbeenknobbels terwijl je jouw benen als het ware rond het paard legt zodat je met lichte kuit druk kunt rijden. Zacht zeer zacht met je hand zijn. In stap kun je al het tempo terug brengen en voelen of je de schommel beweging van je paard voelt, links achter naar voren begeleid je met lichte kuit druk, rechts achter naar voren met rechter zachte kuit druk. Dan dwing je al je paardje om beter onder te treden. Als je de links - rechts beweging niet voelt is tempo waarschijnlijk in stap al veel te hoog en kan je paard alleen maar op de voorhand en dus gaan hangen.

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 18:47

Je pony gaat hangen omdat ze steun zoekt op je handen, dit zal ze ook doen wanneer je met een lange teugel rijdt. Je pony moet dus (weer) leren op eigen benen te lopen, dit doe je door bovenstaande. Veel overgangen rijden en zorg ervoor dat been ook WEG is en terug ook TERUG, hij moet leren het achterbeen te gebruiken ipv op de voorkant (en jouw handen) te hangen, probeer zelf ook los te laten.

NB bitloos kan ook prima bij actieve paarden of pony's, als een paard wil gaan, dan gaat die ook door een bit heen.
Mijn paard reageerde bitloos zelfs beter (sneller/heftiger) dan met bit.
Het hoofdstel kan hierbij wel een rol spelen overigens.

caramelove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-11 19:04

Yamcha schreef:

Voorwaarts rijden, tempowisselingen, schakelen, aan het werk zetten! Geef ze de kans niet om te gaan hangen. En als ze dan wel hangt, voorwaarts, been eraan, en reactie éisen.

dat doe ik ondertussen al een half jaar, bij mijn lesgeefster doet ze juist hetzelfde, het ligt niet aan de ruiter dus, maar gewoon aan haar, vroeger reed ze met een pessoa, maar daar steld ze haar heel de tijd mee recht, toch bedankt (:

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 19:06

caramelove schreef:
Yamcha schreef:

dat doe ik ondertussen al een half jaar, bij mijn lesgeefster doet ze juist hetzelfde, het ligt niet aan de ruiter dus, maar gewoon aan haar, vroeger reed ze met een pessoa, maar daar steld ze haar heel de tijd mee recht, toch bedankt (:

aan je paard zal het niet liggen ... en paard kan namelijk niet denken van goh laat ik eens even hangen :+

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 22:51

Beste TS. Je hebt gelijk als je zegt dat het aan je paard ligt als je daar mee bedoelt dat het ene paard gemakkelijker op de voorhand gaat en hangt als het andere paard. Ik heb twee paarden en de een kan vanwege zijn bouw veel beter zich in evenwicht bewegen als de ander. Dat neemt niet weg dat ook al kost het veel meer moeite, want andere paardje is overbouwd en voor haar is het qua bouw veel moeilijker om haar achterhand goed onder de massa te brengen, dat ze wel degelijk in evenwicht kan lopen. Dat kost tijd en veel inspanning maar het kan wel degelijk. Vandaar dat ik mijn post heb geschreven en Abeltje heb ondersteund. Ik ken je probleem.
Als je schrijft "het ligt niet aan de ruiter en niet aan het paard", dan geef je jouw paard op en kijk je niet kritisch naar de ruiters die op hem rijden. Begrijp me goed, het is moeilijk maar het kan wel degelijk om je paard van het "vijfde been" te krijgen. Als ik kijk naar mijn paardje nu en een half jaar geleden dan word ik erg blij van haar. Wellicht moet je van instructie gaan veranderen. Dat heb ik ook een half jaar geleden gedaan met zeer goed resultaat. Vandaag heeft mijn paardje maar heel kort zwaar op de hand rond gelopen na een nieuwe oefening die ze kreeg maar had ik het probleem zo opgelost. Ik weet nu waarom mijn paardje zo gemakkelijk het vijfde been gebruikt maar weet nu ook hoe ik dit door oefeningen te rijden kan oplossen. Een beetje van mijn ervaring heb ik voor jou opgeschreven. Succes er mee en nog veel plezier met je paardje.

caramelove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-11 10:31

pien_2010 schreef:
Beste TS. Je hebt gelijk als je zegt dat het aan je paard ligt als je daar mee bedoelt dat het ene paard gemakkelijker op de voorhand gaat en hangt als het andere paard. Ik heb twee paarden en de een kan vanwege zijn bouw veel beter zich in evenwicht bewegen als de ander. Dat neemt niet weg dat ook al kost het veel meer moeite, want andere paardje is overbouwd en voor haar is het qua bouw veel moeilijker om haar achterhand goed onder de massa te brengen, dat ze wel degelijk in evenwicht kan lopen. Dat kost tijd en veel inspanning maar het kan wel degelijk. Vandaar dat ik mijn post heb geschreven en Abeltje heb ondersteund. Ik ken je probleem.
Als je schrijft "het ligt niet aan de ruiter en niet aan het paard", dan geef je jouw paard op en kijk je niet kritisch naar de ruiters die op hem rijden. Begrijp me goed, het is moeilijk maar het kan wel degelijk om je paard van het "vijfde been" te krijgen. Als ik kijk naar mijn paardje nu en een half jaar geleden dan word ik erg blij van haar. Wellicht moet je van instructie gaan veranderen. Dat heb ik ook een half jaar geleden gedaan met zeer goed resultaat. Vandaag heeft mijn paardje maar heel kort zwaar op de hand rond gelopen na een nieuwe oefening die ze kreeg maar had ik het probleem zo opgelost. Ik weet nu waarom mijn paardje zo gemakkelijk het vijfde been gebruikt maar weet nu ook hoe ik dit door oefeningen te rijden kan oplossen. Een beetje van mijn ervaring heb ik voor jou opgeschreven. Succes er mee en nog veel plezier met je paardje.

mijn pony loopt niet recht vanachter, maar we hebbbn ze zo gekocht, dus het ligt waarschijnlijk daar aan..

caramelove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-11 10:32

ik vraag hier gewoon een ander bit, geen tips of whatever.. ik weet hoe ik kan rijden, en ik denk dat ik meer weet van paarden dan jullie hier allemaal, dus zeg me gewoon een bit. en begin niet dat het aan mij ligt.
Laatst bijgewerkt door caramelove op 10-12-11 10:35, in het totaal 1 keer bewerkt

sourih

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 10:34

probeer dan bit af te wiselen koop er 4 of 5 kan je de heele tijd af wiselen

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 12:18

caramelove schreef:
pien_2010 schreef:

mijn pony loopt niet recht vanachter, maar we hebbbn ze zo gekocht, dus het ligt waarschijnlijk daar aan..

Carmelove, alle paarden en pony's zijn scheef. De een wat meer dan de ander. Dat noemen we de natuurlijke scheefheid. Is geen reden om te gaan hangen. Scheefheid kun je met rijden door recht te richten al wat op lossen.

je schreef: "ik vraag hier gewoon een ander bit, geen tips of whatever.. ik weet hoe ik kan rijden, en ik denk dat ik meer weet van paarden dan jullie hier allemaal, dus zeg me gewoon een bit. en begin niet dat het aan mij ligt".
Dat is jammer dat je zo denkt want ik rijd nu al 40 jaar (jij bent 14 jaar dus je rijdt nog niet zo lang) en ik weet dat alles wat niet goed gaat bij het paard te maken heeft met natuurlijk vermogen en onvermogen van het paard, maar uiteindelijk met mijzelf en mijn onkunde om problemen zoals jij beschrijft op te kunnen lossen. En dat is maar gelukkig ook, want als het aan mij ligt dan kan ik er wat aan doen en dan heeft het zin om zo een topic te openen. Als het dus niet aan jou ligt dan had je dit topic niet moeten openen want dan sta je dus niet open voor tips! Dus wees gerustgesteld het is een combinatie, het ligt aan je paardje en het ligt aan jou als ruiter. Jij kunt het oplossen maar daar heb je goede instructie voor nodig. En als jouw instructrice niet in staat is om het op te lossen dan moet je op zoek gaan naar iemand die dat wel kan, want dan is ze niet kundig genoeg.
Succes ermee. Je bent pas 14 jaar, dus je hebt nog jaren voor de boeg om goed rijgevoel te ontwikkelen en nog veel te leren. :+

caramelove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-11 14:40

mijn mama rijd al 30 jaar, en mijn papa ook, en hij is daarbij ook nog hoefsmid.
en alle paarden zijn scheef ja,
maar bij haar is het niet gewoon scheef dat ze loopt.
iedereen die haar de eerste keer ziet lopen denkt dat ze serieus mank staat
zeker als ze een tijdje niet heeft gereden.
dus ik denk wel als ze allemaal zeggen dat ze een ander bit moet hebben
dat het niet aan ons ligt ofzo?
en als ik hier vraag voor een bit, moeten jullie niet tips geven ofzo?
ik vraag alleen naar een bit, niet naar jullie tips.

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 18:06

caramelove schreef:
mijn mama rijd al 30 jaar, en mijn papa ook, en hij is daarbij ook nog hoefsmid.

nou, dat is dan heel kortzichtig van je. :roll:
maar goed, het wordt vast allemaal opgelost door er een ander bit in te hangen en eens lekker aan z'n mond te sjorren :evaw:

caramelove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-11 19:12

abeltje_xx schreef:
caramelove schreef:

nou, dat is dan heel kortzichtig van je. :roll:
maar goed, het wordt vast allemaal opgelost door er een ander bit in te hangen en eens lekker aan z'n mond te sjorren :evaw:

eej, wa peist gij wel? hahahah, bitch. alsde het zo goed kunt eh, rijd er dan zelf keer mee, keer zien wie er dan nog zo zal praten.
ik vraag hier gewoon om een bit, en iedereen zit ier te zeveren. ik vraag gewoon een bit is dat zo moeilijk? ik denk het nie eh, makom stop maar allemaal met under zever, ik zoek zalf wel een bit, toch danku voor al jullie zever.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 19:15

TS, als het je hier nu al niet meer bevalt, zou ik zeggen, keer niet terug, maar ga weg, ver hier vandaan.

Aangezien er aantal mensen je serieus probeert te voorzien van tips, maar jij slechts wacht op 1 antwoord.
Het antwoord wat jou het meeste aanstaat.
En als je ouders al 30 jaar rijden en je vader smid is en hij het bij je instr. ook doet, ga daar dan ten rade.

(edit, heb vandaag geen zin om aardig te zijn.)

caramelove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-11 19:28

[quote="Sjolvir"]TS, als het je hier nu al niet meer bevalt, zou ik zeggen, keer niet terug, maar ga weg, ver hier vandaan.

Aangezien er aantal mensen je serieus probeert te voorzien van tips, maar jij slechts wacht op 1 antwoord.
Het antwoord wat jou het meeste aanstaat.
En als je ouders al 30 jaar rijden en je vader smid is en hij het bij je instr. ook doet, ga daar dan ten rade.

(edit, heb vandaag geen zin om aardig te zijn.)

hhahahahah, gij zijt een dikke fail. ga zelf weg? en ga gaan zeveren op nn ander

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 19:36

Citaat:
eej, wa peist gij wel? hahahah, bitch. alsde het zo goed kunt eh, rijd er dan zelf keer mee, keer zien wie er dan nog zo zal praten.
ik vraag hier gewoon om een bit, en iedereen zit ier te zeveren. ik vraag gewoon een bit is dat zo moeilijk? ik denk het nie eh, makom stop maar allemaal met under zever, ik zoek zalf wel een bit, toch danku voor al jullie zever.
.

hahaha, met plezier hoor, juffie horlepiep! :')

en waar je om vraagt is niet altijd wat je nodig hebt. jij hebt iemand nodig die je leert het rijtechnische probleem op te lossen dat je hebt.
maar wat je vooral nodig hebt is iemand die je eens bij je lurven grijpt en flink wakkerschud, want met zo'n grote mond jaag je iedereen tegen je in het harnas.
als je niet kritisch naar je eigen rijden kunt kijken en je probleem allemaal op je pony afschuift ben je imo een waardeloze ruiter.

maar zoals ik al zei: hang er vooral een scherp bit in, sjor em een paar keer in z'n mond, dan doet het hem genoeg pijn dat ie er niet meer op zal durven leunen. dan heb je zeker een maand of 4-5 voordat je pony er wel aan gewend is en ook op je nieuwe bit gaat hangen. dan mag je weer lekker een nieuw bit gaan kopen. :evaw:

linnieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 19:39

abeltje_xx schreef:
Citaat:
.

en waar je om vraagt is niet altijd wat je nodig hebt. jij hebt iemand nodig die je leert het rijtechnische probleem op te lossen dat je hebt.
maar wat je vooral nodig hebt is iemand die je eens bij je lurven grijpt en flink wakkerschud, want met zo'n grote mond jaag je iedereen tegen je in het harnas.
als je niet kritisch naar je eigen rijden kunt kijken en je probleem allemaal op je pony afschuift ben je imo een waardeloze ruiter.

maar zoals ik al zei: hang er vooral een scherp bit in, sjor em een paar keer in z'n mond, dan doet het hem genoeg pijn dat ie er niet meer op zal durven leunen. dan heb je zeker een maand of 4-5 voordat je pony er wel aan gewend is en ook op je nieuwe bit gaat hangen. dan mag je weer lekker een nieuw bit gaan kopen. :evaw:

Amen! _/-\o_

caramelove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-11 21:48

abeltje_xx schreef:
Citaat:
.

stop keer met u hollandse uitspraakskes, sorry ze, ma gaat gij zeggen dat het aan mij, mijn lesgeefster en mijn pa ligt? hou gewoon u bek, ik vraag hier niet om jullie tips die ik al een jaar gebruik dus zwijg gewoon, jullie weten niet eens hoe een moeilijke pony ik heb. ik zeg niet dat het aan mijn pony ligt? staat dat hier ergens. ik weet waar het aan ligt, ma we kunnen er niets aan doen, en we moeten dringend een ander bit hebben waar we 2weken kunnen mee rijden, en daarna terug naar het oude gaan. ik weet wat ik doe ma fy! ga gewoon weg! met under scheve commentaar ;s

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 21:54

Als je pony op het bit gaat hangen,moet je zorgen dat de motor van achteren blijft draaien dan kan je
pony ook niet gaan hangen op het bit,
Dus veel tempowisselingen gaan rijden, en figuren gaan rijden dan laat je pony zijn kaken los en dan heeft hij geen behoefte meer om te gaan hangen op het bit,
Een ander bit gaat hier niet bij helpen, tenzij je nu met een te dik bit rijd, ;)

caramelove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-11 21:56

hallo, met de lesgeefster hier. deze ponny heeft iets aan haar linkerachterbeen, en sinds dat we begonnen zijn met springen, want het is zo aangeboren dus het kan geen kwaad, is ze meer op haar voorhannd gaan lopen, waarschijnlijk omdat ze last had van haar achterbeen, dan zijn we 3maand gestopt met springen, maar het hielp niet, we reden haar constant voorwaarts neerwaarts, en lieten haar veel schakelen en overgangen maken, na de drie maanden zijn we opnieuw gestart met springen en zijn we jumpings beginnen doen met haar, maar is ze amper te houden en stelt ze haar constant recht, ze heeft nu een watertrens, en reed vroeger bij de vorige eigenaar met een pessoa, maar daar hebben we het niet zo voor. We rijden vooral op de benen, maar als we ons benen aanduwen, gaat ze zelf gaan hangen, als je haar uitstapt steekt ze haar hoofd in de grond zodat ze kon hangen, daarom zijn we opzoek naar een bit die we 2 weken kunnen gebruiken dat ze weer wat anders gewoon is, en daarna weer over te schakelen op ons gewoon bit, ofwel een ander bit, maar gewoon met een andere functie, daarom niet perse een zwaarder bit.

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 21:58

caramelove schreef:
hallo, met de lesgeefster hier. deze ponny heeft iets aan haar linkerachterbeen, en sinds dat we begonnen zijn met springen, want het is zo aangeboren dus het kan geen kwaad, is ze meer op haar voorhannd gaan lopen, waarschijnlijk omdat ze last had van haar achterbeen, dan zijn we 3maand gestopt met springen, maar het hielp niet, we reden haar constant voorwaarts neerwaarts, en lieten haar veel schakelen en overgangen maken, na de drie maanden zijn we opnieuw gestart met springen en zijn we jumpings beginnen doen met haar, maar is ze amper te houden en stelt ze haar constant recht, ze heeft nu een watertrens, en reed vroeger bij de vorige eigenaar met een pessoa, maar daar hebben we het niet zo voor. We rijden vooral op de benen, maar als we ons benen aanduwen, gaat ze zelf gaan hangen, als je haar uitstapt steekt ze haar hoofd in de grond zodat ze kon hangen, daarom zijn we opzoek naar een bit die we 2 weken kunnen gebruiken dat ze weer wat anders gewoon is, en daarna weer over te schakelen op ons gewoon bit, ofwel een ander bit, maar gewoon met een andere functie, daarom niet perse een zwaarder bit.

heel grappig ts dit schrijf jij gewoon zelf, je lesgever schrijft pony niet met twee nn.

caramelove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-11 21:59

dior_bokt schreef:
Als je pony op het bit gaat hangen,moet je zorgen dat de motor van achteren blijft draaien dan kan je
pony ook niet gaan hangen op het bit,
Dus veel tempowisselingen gaan rijden, en figuren gaan rijden dan laat je pony zijn kaken los en dan heeft hij geen behoefte meer om te gaan hangen op het bit,
Een ander bit gaat hier niet bij helpen, tenzij je nu met een te dik bit rijd, ;)

ik rijd nu gewoon met een trens, vroeger met een pessoa, daar deed ze dat niet mee, maar we hebben het niet zo voor een pessoa, daarom zijn we gewoon opzoek naar een bit maar niet perse zwaarder, ofwel een zwaar bit waar we een paar keer mee rijden.