Babette (v. Matterhorn) aan het werk.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MerelxG_R

Babette (v. Matterhorn) aan het werk.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 19:27

Afbeelding

:+ Ik was mijn laarzen aan het dichtdoen.

:wave:
Dit is Babette, een vijfjarige merrie met als afstamming Matterhorn x Goodwill. In 2012 verwacht ze een veulentje van Bretton Woods. Ik rijd Babette nu vanaf september, meestal twee keer per week. Met verkort lesrooster, vakantie of uitval rijd ik d'r vaker. Op het begin ging het een beetje stroef tussen ons maar daar is sinds enkele weken zeker wel vooruitgang in gekomen. Het gaat nog láng niet perfect maar dat weet ik zelf ook. :) Babette heeft deze zomer samen met Audrey B en L1 gelopen en was L2 startgerechtigd. Ik heb vroeger wat FNRS proefjes gereden op de manege en een jaartje ponyclubwedstrijden. Ondertussen heb ik al 3 jaar geen wedstrijden meer gereden maar aankomende zondag heb ik een onderling wedstrijdje met Babette. Gewoon voor het plezier en om te kijken hoe het gaat.

Momenteel zijn we nog gewoon bezig met de basis, overgangen, tempowisselingen, draf-halt, halt-draf, etc en we hebben nu twee/drie keer een stukje wijken meegepakt. Ik moet vooral echt op mijn hakken letten.

Ondanks dat het vandaag niet echt goed weer was heeft Audrey toch foto's gemaakt met mijn camera en die van haar. Nogmaals dankjewel. :)) Had voor Sinterklaas onder andere een bruine cap, bruine rijbroek en een offwhite dekje gekregen en ik had mijzelf net daarvoor DeNiro's gegeven, dus ik heb ons vandaag maar even in het net gestoken.

Tips zijn altijd welkom.

1. Net aangedraafd.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4. In de galop moet ik echt meer op m'n kont gaan zitten. Moet hier ook mijn tenen naar binnen doen en mijn hakken uitdrukken.

Afbeelding

5. Galop op de linkerhand moet nog sterk verbeterd worden.

Afbeelding

6. Van hand veranderen.
Afbeelding

7. Grappig kiekje tussendoor.
Afbeelding

8. Weer tenen naar binnen en hakken uitdrukken.
Afbeelding

9.

Afbeelding

10.
Afbeelding

11. Stukje laten zakken. Hakken uitdrukken.
Afbeelding

12. En uitdraven. :)
Afbeelding

:evaw:[/center]
Laatst bijgewerkt door Leo op 10-12-11 00:06, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: foto's vervangen

Talitha15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 19:33

Leuk paard en je bent zo te zien op de goede weg. Het rijden ziet er vriendelijk uit, mooi rug- en beengebruik. Mooie merrie! Veel plezier verder met rijden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 19:35

Hee, die ken ik nog van audrey!

Ziet er netjes uit, maar probeer zelf wat meer te gaan zitten, nu hang je nog geregeld naar voren. Succes!

Dame23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 19:41

Laat je niet mee naar voren uit het zadel trekken, maar blijf in balans boven je paard. Verder heb je zelf al de punten aangegeven dat je moet blijven zitten tijdens de galop en van je voeten.
En verder vind ik het er heel netjes en prettig uitzien.
:D

Bnet

Re: Babette (v. Matterhorn) aan het werk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 19:51

Ziet er heel netjes uit!
Je hebt je voeten soms wat ver in de beugels, waardoor je je hakkeb ook minder goed kunt uitdrukken. Hou je voet ter hoogte van de bal van de voet in de beugel, druk je hakken een paar keer stevig uit en begin dan pas met rijden. Af en toe tijdens het halthouden is dit een goede oefening om te doen. Dus heel bewust een keer flink optillen en weer uitdrukken. Op een gegeven moment kan je dit ook in stap doen (alleen wel oppassen dat je niet per ongeluk aandrijft :p)

Verder mag je wat meer je balans naar achteren houden. Voor mij heeft het heel erg geholpen voor een spiegel halt te houden en, net als met je voeten, heel bewust met je houding te spelen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 19:55

Kijk hier word ik nu echt vrolijk van! Wat een fijne combi.

Probeer zelf recht te blijven zitten en niet al het gewicht op je binnenzitbeenknobbel te zetten.

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 19:58

Het ziet er heel mooi ontspannen uit, dit geeft een heel fijn beeld!

Mooie foto's, succes verder. :)

Jo85

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 20:19

Ziet er netjes uit hoor. Alleen alert blijven op jouw eigen houding inderdaad.

marjo_elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 20:42

Ziet er netjes uit! Op foto 2 zag ik dat je je handen wat meer rechtop kunt houden. Je hebt hier pianohandjes. Als ik het goed heb gezien.
Erg mooi beestje! :D

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 21:46

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.
Op RT-HAW is het alleen toegestaan om te reageren als je opbouwend werktechnisch commentaar kunt plaatsen en iets toe kunt voegen aan degenen die al eerder gereageerd hebben.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 22:12

Ziet er netjes uit Merel, lekker ontspannen en heel vriendelijk. Probeer zelf echt meer te gaan zitten en inderdaad je benen. Maar op een aantal foto's heb je ook een hele nette beenhouding, dus je bent op de goede weg. +:)+ Leuke combinatie zijn jullie! :D

x_Lys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 08:17

Wat een mooi paardje zeg! Super mooi lang gelijnd! Zie ook wel dat het je daarom niet heel gemakkelijk af gaat, maar straks heb je profijt van die mooie lange lijnen ;)!

Je rijd hem nu super mooi laag over de rug heen, ik denk dat die ook een hele goede basis is, maar ik zou dit misschien ook even in galop proberen. In galop komt die eigenlijk net wat tegen je hand aan, waardoor die wat meer opgericht is, maar ik zou ook beginnen die wat lager te rijden. En dan straks in zijn geheel op te richten.

Ik vind je trouwens echt super netjes en vriendelijk rijden! Heel veel mensen kunnen er een voorbeeld aan nemen :D! Echt top!

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 08:19

Zo wat ziet dat er netjes uit zeg! Heel vriendelijk! Hij heeft super achterbeen gebruik en zo te zien activeer jij die zelf goed! Top hoor!

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 10:55

Ik vind dat je heel netjes en vriendelijk rijdt. Je trekt je hakken soms op en laat je af en toe naar voren trekken, maar meestal zit je wel netjes.
Babette loopt goed actief en meestal met haar hoofd op de loodlijn, maar op foto 8 kantelt ze haar hoofd wel een beetje. Probeer te vinden wanneer en waarom ze dat precies doet.

Niceee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 12:25

Hier word ik blij van :) Wat een super leuk paard en wat loopt ze netjes over de rug. Erg fijn om naar te kijken! Het rijden ziet er vriendelijk uit en geeft een heel fijn beeld. Je zou zelf nog wat meer rechtop kunnen zitten en je benen lang kunnen maken. Veel succes samen, jullie zijn een erg leuke combinatie!

MerelxG_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-11 22:23

Wat een leuke reacties! :D Leuk om te lezen. Ik ben mij ook echt bewust van mijn houding en ben ook bezig met dit te verbeteren. :j Voeten heb ik eigenlijk nooit last van gehad, maar dat is misschien vanwege nieuwe laarzen en (daardoor) langere beugels? Hoe dan ook, ik ga hier zeker op letten. :j

Jessicoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 22:30

Leuke combi om te zien!
Jullie zijn zeker op de goede weg!
Wat me opvalt(foto 8 & 9) en wat ik niet erg duidelijk kan zien maar het lijkt net of ze wegloopt over de buitenschouder.. denk er dus ook om dat je de buitenteugel ergoed bijhoud!

Verder zou ik zeggen ga zo door!:D

mariekie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 08:59

Mooi paard! En wat een gave laarzen heb je. Ziet er goed uit, hij loopt lekker actief en ontspannen! alleen je houding kan soms nog wat beter maar dat zeg je zelf al. Suc6 met je onderlinge wedstrijd!

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 20:32

Gaaf vosje zeg! Mooi getekend ook. Let op dat je rechtop blijft zitten, je handen recht op houdt en op je beenhouding, maar dat geef je zelf eigenlijk ook al aan ;) Ik vind het er verder erg vriendelijk en ontspannen uit zien! (O, niet alles vriendelijk trouwens, die donkerbruine op de achtergrond kijkt niet zo vriendelijk :') )

MerelxG_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-11 21:22

:') :')
Normaal is die heel braaf en lief. :j En bedankt voor de complimenten. Benen, handen, rechtop zitten.. ik weet het en ik ga d'r hard aan werken!

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 21:30

mooie foto's zeg, prima als je wat naar voren zit, tenslotte is het een jong paard die nog op de voorhand loopt en dan zou ik geen belastende zit aannemen. Op de foto's lijkt het tempo wat hoog, waardoor de voorbenen te lang op de grond blijven, misschien kan je daar wat mee, succes je rijdt haar erg netjes, erg leuk paard ook trouwens.

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 19:21

Ten eerste een compliment voor de fotograaf, wat een prachtige kwaliteit foto's, ook de pony is erg mooi.
Op rijtechnisch gebied voor jou; Het ziet er naar uit dat je erg naar voren valt, maak je zo lang mogelijk en houd je bovenlichaam terug. schouders ontspannen en ellebogen bij je houden. Handen iets rechter op en handen iets hoger en dichter bij elkaar houden. Beugel aan de bal van de voet houden en hakken omlaag drukken. Het lijkt alsof je een dressuurzadel hebt, als dit het geval is mogen je beugels wel een gaatje langer, dan bol je je rug minder en zit je veel beter, het is wel even wennen. Ook met aandrijven je benen niet zo ver naar achteren leggen (als het een dressuurzadel is). Verder ziet het er netjes uit.
Succes verder.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 17:49

De fotograaf heeft goed werk geleverd!

Ik wordt alleen niet zo blij van het plaatje [sorry, ik zie dat iedereen heel enthousiast is]. Als ik kritisch ben dan zie ik een paard dat niet door het lijf beweegd en niet door de hals is maar enkel in de kaak knikt. Ik vind het paard ook heel strak in de rug, achter het zadel. Ik vind het er heel srak uit zien en te veel op het plaatje gereden.
Ik zou met zo'n paard veel meer aan de gymnastische oefeningen werken, losmaken, losmaken en nog een losmaken. tempo wisselingen en varieren in stelling en buiging en ook de positie van de hals meer varieren.
Zo als het er nu uit ziet is dit voldoende voor de klasse L maar ik vrees dat je in de klasse M echt gaat vastlopen.

MerelxG_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-11 22:10

Bedankt. Normaal rijd ik haar ook wat vaker lager, tempowisselingen zijn we ook genoeg mee bezig, staat ook in de openingspost. :) Ik heb er ook bij gezet dat dit nog lang niet perfect is en er hoeft ook nog lang geen M gereden te worden dus daar hoef ik mij niet druk over te maken. Ik heb zelf namelijk nog niet eens ooit B gestart. Tuurlijk mogen zulke posts ook geplaatst worden, geen probleem zelfs, alleen kan ik hier niet zo veel mee. Wat voor oefeningen zou jij dan rijden? Aangezien ik tempowisselingen en de andere dingen die jij opnoemt regelmatig meepak. Ik rijd haar pas 4 maanden en dit is eigenlijk het eerste paard waar ik echt serieus mee aan de slag (wil) ga(an) dus voor mij is het ook nog even aftasten natuurlijk. :)

kollee3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 22:14

Ookal ziet het er allemaal niet perfect uit, ik vind het echt fijne foto's om te zien! Je straalt rust uit op 1 of andere manier en vind jullie samen een enorme mooie combinatie.

Ik wens jullie samen enorm veel plezier :D