slofteugel of een sterke bit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jasna_jasna

slofteugel of een sterke bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-11 20:47

wat denk je wat is better te gebruiken voor een paard dat wil niet ronde zijn (of als ik better zeg, een paard dat ik kan niet ronde maken), slofteugel (schlaufzugel) of een sterkere bit (welke bit is better)?

Anoniem

Re: slofteugel of een sterke bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 20:48

Les nemen en leren wat nagevelijkheid is.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 20:51

geen een van beide.
Heb je les zo nee nem les.
Ga terug naar de basis want een paard rond rijden doe je niet met slof of een sterker (scherper) bit maar door middel van het paard van achter naar voor te rijden.
ALs je dat goed doet dan komt het paard van zelf rond en gaat het zichzelf dragen.
maar zoals ikal zei een goede lesgever kan je daar bij helpen zonder naar hulpteugels en dergelijke te grijpen

santana67

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 20:51

Is dit serieus?

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 20:53

Geen van beide. Bereik je helemaal niets mee. Slofteugel dient alleen maar om de gebreken van de ruiter te verbergen of om de rug te doen werken bij het longeren.

Als een meer ervaren ruiter met je paard rijd, loopt hij dan wel verzameld ?

Het is echt niet erg hoor als je je paard nog niet verzameld krijgt. Veel oefenen, je benen goed gebruiken om hem onder je te krijgen en geduldig zijn. Sommige paarden kunnen het door hun bouw ook gewoon niet en dan doe je hen alleen maar pijn met het te willen forceren.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 20:54

Een fiets kopen....

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 20:55

Geen een van beide inderdaad. :)
Nageeflijk is niet in de krul trekken :n

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 20:56

zoals Joolien al zegt,les nemen..
hulpteugels en sterkere bitten zijn niet bedoeld om je paard op een juiste manier nagevelijk te rijden!
hiermee maak je je paard alleen maar kapot :n

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 20:57

Een hobbelpaard kopen of een goede instructeur/instructrice zoeken!
Nageeflijkheid bereik je niet door je paard met een slof in de krul te trekken. Gas geven en remmen tegelijk lukt toch ook niet op een fiets? Ook bij een paard dus niet.
Als je paard niet goed los laat/rug gebruikt is dit een rijtechnisch probleem en dat los je alleen op door op een correct manier te (leren) rijden.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 21:45

Moderatoropmerking:
Het nemen van les is niet voor iedereen vanzelfsprekend. Op de eerste pagina al meteen gezegd worden dat je maar een hobbelpaard moet nemen, niet serieus genomen worden en al zullen iemand weinig doen aannemen. Graag gewoon fatsoenlijk verder, met uitleg en argumentatie bereik je nog altijd het meest.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 21:53

Ok ik zal mijn post nuanceren maar ik word een beetje kriegelig dat mensen meteen altijd naar allerhande scherpere bitten, hulpteugels e.d. grijpen zonder de inwerking te weten bij niet correct gebruik/onervaren ruiters...Een paard dat niet nageeft is niet aan het been en niet recht (uitgesloten dat er medisch iets niet goed zit). Eerste vereiste dat je paard onvoorwaardelijk op een voorwaartse hulp reageert, vanuit het voorwaartste kan je gaan rechtrichten en van daaruit komt ontspanning, losgelatenheid en nageeflijkheid.
Een paard dat niet onvoorwaardelijk op een voorwaartse hulp reageert kan niet loslaten/nageven. Als je dan van voren de boel "vastzet" of er een scherper bit inhangt krijg je een valse krul.
Maar zoals gezegd een goede instructeur/instructrice kan jou precies vertellen hoe dit te bereiken zonder allerhande hulpteugels/scherpere bitten.

Marijke1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 22:47

ik zou inderdaad gaan voor lessen ga niet zelf klooien met een scherper bit of hulpteugels je maakt het alleen maar erger succes

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 22:52

rond lopen doet een pony enkel en alleen als hij nageeft. Dit doet hij als hij ontspant in kaak- en nekgewricht. Dat bereik je alleen door ontspanning van het paard. En dus hoogstwaarschijnlijk niet met slof of een sterker bit waar je paard zich, als hij nu niet eens wilt ontspannen, enkel tegen zal verzetten. Verbeter me als ik fout ben, maar volgens mij kom je daar echt nergens mee...

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 22:58

haha :D tja, wat zal ik zeggen? Ik gebruik mijn paardenkennis en gezond verstand? :D

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 08:43

Leren rijden zou ik zeggen

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 08:47

Als je moet kiezen zou ik liever de slof kiezen een scherper bid kom je nooit meer vanaf.
De slof wel mits je hem op de goede manier gebruikt.
Maar soms is geen van beide nodig als je je effe door iemand laat helpen.

mellanion84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 10:29

Als je je paard helemaal niet rond krijgt zou ik ook niet voor een ander bit of slofteugel gaan. ik rij zelf een haflinger met een ongebroken bit en een slof, het bit omdat ze daa beter mee uit de voeten kan omdat ze ook een ongebroken bit gewend is voor de kar en een slof om tijdens het rijden te begrenzen. Dus als ze al rond loopt neem je de slof iets aan zonder dat er druk op staat om te voorkomen dat ze haar hoofd steeds eruit gooit. Maar ik ben het met alle eerder posts eens, als je het niet voor elkaar krijgt met je been gaat een teugel of bit je ook niet helpen.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 11:30

mellanion: :n ongelooflijk dat die dingen nog steeds niet verboden zijn, een paard heeft wel een reden waarom die niet 'rond' blijft lopen... Een paard loopt zelf aan de teugel als jij hem goed rijd en hij daar aan toe is, je moet dit gewoon niet afdwingen. Schiet je niks mee op.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 14:24

Je kunt met een scherper bit of met een slofteugel een paard wel rond krijgen, maar niet nageeflijk. Je gaat enkel een paard op de verkeerde wijze trainen, omdat het paard in een gespannen houding rond gaat. Hierdoor gebruikt het niet de juiste spieren, en train je jezelf alleen maar verder weg van nageeflijkheid.

Neem les, en laat je daar uitleggen wat jij verkeerd doet waardoor je paard niet onder jou kan ontspannen, en dus kan gaan nageven.

mellanion84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 14:37

Hoe zouden jullie een paard trainen zijn rug te gebruiken als het nooit anders heeft geleerd dan haar rug wegdrukken? zoals ik al zei, ik rij EERST rond en nagevelijk, DAN neem ik de slof aan om haar te begrenzen. tussendoor natuurlijk ruimte geven om even de spieren te strekken. tips zijn altijd welkom.

Jolliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 15:17

mellanion84 schreef:
Als je je paard helemaal niet rond krijgt zou ik ook niet voor een ander bit of slofteugel gaan. ik rij zelf een haflinger met een ongebroken bit en een slof, het bit omdat ze daa beter mee uit de voeten kan omdat ze ook een ongebroken bit gewend is voor de kar en een slof om tijdens het rijden te begrenzen. Dus als ze al rond loopt neem je de slof iets aan zonder dat er druk op staat om te voorkomen dat ze haar hoofd steeds eruit gooit. Maar ik ben het met alle eerder posts eens, als je het niet voor elkaar krijgt met je been gaat een teugel of bit je ook niet helpen.

saskiakefie schreef:
mellanion: :n ongelooflijk dat die dingen nog steeds niet verboden zijn, een paard heeft wel een reden waarom die niet 'rond' blijft lopen... Een paard loopt zelf aan de teugel als jij hem goed rijd en hij daar aan toe is, je moet dit gewoon niet afdwingen. Schiet je niks mee op.

Daar ben ik het helemaal mee eens. Daarbij maakt het niets uit of een paard voor de kar staat, ik heb ook een merrie beleerd die alleen nog maar voor de kar had gelopen, met een gewoon simpel bitje (dubbelgebroken) en die kon ook best aan de teugel, zonder een ongebroken bit.
Sowieso, maar het kan aan mij liggen, ik vind een ongebroken bit al erg scherp, maar er dan ook nog een slof aan hangen.... Weet niet, klinkt mij voor het paard niet echt lekker in de mond... :n

mellanion84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 19:32

zoals met veel dingen werkt het een wel voor een paard en het andere niet.
ik heb een tijd met een gebroken trensje gereden maar dat werkte niet goed, een ongebroken bit loopt ze lekkerder op omdat ze rustiger is in de mond. ik krijg het idee dat jullie hele nare beelden hebben bij het gebruik van een slof. als ik ermee rijd staat er geen druk op als ze nagevelijk loopt. btw de slof ben ik gaan gebruiken voor de veiligheid buiten. maar we gaan oftopic. een bekende uitspraak is "waar de rijkunst eindigd begint de tuigwinkel"
Just my two cents

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 19:35

Ongebroken bit is juist heel vriendelijk.. Vriendelijker zelfs dan een gebroken bit.

@TS: Ga goed les nemen dan leer je het vanzelf.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 20:37

Geen van beiden. Je hoort je paard niet in de krul te rijden. Daar word je paard absoluut niet beter van en jij ook niet, want dan ga je je nog meer frustreren als hij het helemaal niet meer doet.

Probeer eens veel overgangen te rijden, lekker veel figuurtjes te maken, zelf ontspannen op je paard zitten. En absoluut niet als een gek gaan rukken aan die teugels 'om hem maar naar beneden te krijgen'. Dan zul je zien dat je paard na een tijdje zelf ook ontspant en nagevelijk wordt, en dat is wat je wil bereiken.

Het beste is inderdaad nog altijd les nemen.

Jolliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 20:45

Cath_16 schreef:
Ongebroken bit is juist heel vriendelijk.. Vriendelijker zelfs dan een gebroken bit.

Echt? Dat is apart zeg, ik dacht echt dat het andersom wat....
Dan kan ik beter mijn antwoord terug nemen..... :o