dingen die ik nog moet proberen volgens jullie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chris_Fire

dingen die ik nog moet proberen volgens jullie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-11 17:17

Op dit moment ben ik behoorlijk gefrustreerd.
Ik heb sinds een maand of 3 mijn eerste eigen rijpaard (heb nog wel een jaarling). Dit paard ken ik van vroeger. Ik heb haar toen ze 4 was een paar maanden gereden. Een lekker pittig (merrie), maar braaf paard. Kan heel goed springen en is goed buiten te rijden. Af en toe wel wat snel schrikkerig maar dat is wel te overzien. Dit was voor mij het ideale paard toen ik haar weer op marktplaats zag.
Ik gaan kijken en daar gereden. Nog precies hetzelfde naar mijn idee. De galop was wat verslechterd, maar dat kende ik van haar. Met een beetje oefenen en trainen zou dat wel goedkomen, dat was toen ook gelukt. Ze is nu 8 jaar)

Paard was bij vorige verkoop gekeurd en was toen helemaal goedgekeurd. Dus ik heb haar niet meer laten keuren. Paard ingeladen en hij kon weer terug naar zijn oude vertrouwde stal. (hier heeft ze dus 4 jaar geleden ook gestaan)

Ook het rijden thuis ging de eerste paar keer best goed. De galop was ver te zoeken, maar dat ging uiteindelijk beter en beter. Ik vind het allemaal al snel goed, als er maar verbetering te zien is.

Totdat mevrouw het in haar bol kreeg. Dit was eigenlijk al vrij snel. In de binnenbak is ze bijna niet te rijden. We hebben een grote en een kleine binnenbak. In allebei de bakken is de achterkan 'doodeng'. Ik heb hier al eens eerder een topic over geopend.
Ze gaat echter niet alleen kijken, maar gaat huppelen als een hert en heeft ze een hele slechte dag dan gaat ze echt gevaarlijk hoog steigeren. Het is bij de C eng en vandaag begon ze al toen ik alleen maar een rondje wilde stappen bij de A. Zodra ikook maar richting de C ga, is het drama.

Ik heb een week niet gereden, omdat ik gewoon geen zin meer had. Ik ben gaan longeren met dubbele longe en dit ging wel goed. Vandaag had ik weer zin om te rijden en ik dacht laat ik het maar is proberen. Helaas, het was erger dan ooit. Iemand van stal heeft toen geholpen en uiteindelijk krijgen we haar er wel langs.

Ik ben het alleen echt heel erg beu dat ik dit gevecht elke dag aan moet gaan. Dit is het enige waar we mee bezig zijn met rijden en ik ben er echt klaar mee. Ik zit elke dag huilend op mijn paard en dat is niet mijn bedoeling van een eigen paard hebben.

Er zijn een aantal dingen die ik al geprobeerd heb uiteraard en ook die ik nog in de planning heb staan. Mijn vraag is of jullie nog dingen weten die ik als laatste redmiddel met haar kan proberen. Mocht echt niets helpen, is dit gewoon niet het juiste paard voor mij. Of denken jullie dat ik het niet op moet geven?

De dingen die ik al geprobeerd heb:
* Veel verschillende manieren met rijden. (veel afleiden, stelling naar binnen, vooral bij de A blijven, vanuit lang en laag (ontspanning) de hoek door gaan)
* eten geven in de hoek
* los laten in de bak (vrijspringen) hierbij gaat ze gewoon in de 'enge' hoek staan
* door bak wandelen
* iemand anders op mijn paard (niet met heel veel ervaring met zulke paarden)
* met verschillende zadels
* les
* oude eigenaresse gesproken. Volgens haar nooit iets gebeurd en volgens haar was dit bij haar ook niet. (zij hadden bij stal een buitenbak, binnenbak waren ze dus zelden)
(kan zijn dat ik nog dingen vergeet

De dingen die ik zo ie zo nog ga proberen:
* zadel na laten kijken
* longeren in de 'enge' hoek voordat ik ga rijden
* tandarts, fysio. (lijkt mij niet dat het vanuit pijn komt, want is ze in de buitenbak is er niets aan de hand)
* iemand erop laten die wel veel ervaring heeft met zulke paarden
* Naar een geheel vreemde bak gaan
* natuurlijk middel tegen merrie's die last hebben van hormonen (veel last van echte merrie-trekjes, misschien is dit ook wel eentje)

Misschien zeggen jullie je geeft het veel te snel op. Dat wil ik dan ook graag horen, want dat wil ik ook niet. Maar op dit moment weet ik het niet meer. Ik rij niet meer met plezier, maar het is absoluut geen angst.

NAIWHL

Re: dingen die ik nog moet proberen volgens jullie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 17:38

Ik zou juist bij C op de volte gaan. Ik heb een paard die af en toe ook een enge hoek of kant heeft.
Dan besteed ik daar juist geen aandacht aan en ga in die hoek aan het werk.

Waarschijnlijk ga je nu bewust/onbewust anders rijden waardoor het 'spel van de enge kant' weer gespeeld kan worden.

En wellicht is het desondanks toch niet het juiste paard voor je. Dat is iets om voor jezelf te bepalen. Paardrijden kan een uitdaging zijn, maar over het algemeen moet het wel leuk blijven :)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 18:30

Als ze gewoon de enge hoek ingaat wanneer ze los in de bak loopt, en als ze met buiten rijden wel normaal te rijden is dan denk ik dat het geen angst is en ook niet een fysieke reden heeft. Het lijkt mij puur uitproberen wat mogelijk versterkt wordt door jouw reactie op het gedrag. Ik zou les nemen met haar en/of er eens iemand op laten die durft door te pakken om te kijken hoe ze daarop reageert. Van alle dingen die je nog wil proberen is dat het eerste wat ik zelf ook zou doen in jouw situatie.

Verder ga ik mee met de vorige tip maar dat zou ik pas gaan doen als de rust bij jou er weer genoeg in zit om dit aan te durven. Mijn paard ziet ook af en toe spoken en wil er dan niet langs beste aanpak is nog altijd doen alsof er niks aan de hand is en goed been eraan. Maar dat werkt alleen als je zelf genoeg vertrouwen erin hebt dat je je paard erdoor heen kunt rijden.

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 19:00

ik zou vragen aan iemand of diegene je paard zou willen longeren en dan jij er op. Als de longeur dan er goed achteraan gaat met de longeerzweep zodat ze blijft lopen en niet zoveel tijd heeft om na te denken moet dit beter gaan denk ik. En als ze er dan normaal langs loopt goed belonen uiteraard zodat ze dat ziet als iets wat niet eng is. Veel succes

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 19:03

Je bent gewoon niet snel genoeg in je reacties om op het op te lossen. Dat is ook niet te leren vanaf het internet. Zorg dus dat je iemand langs de kant hebt staan die je er doorheen praat en jou op het juiste moment het juiste laat doen.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 19:12

Ik denk dat je even door deze 'fase' heen moet. Zoek een goede instrutrice die met jullie actief aan de slag gaat.
Inderdaad eerst een paar keer aan de longe om jouw zelfvertrouwen weer terug te krijgen en daarna los.

Ik krijg het idee dat ze je toch aan het uit proberen is (zit nu ook in zo'n fase met de merrie die ik rijd). Laat je niet uit het veld slaan door je merrie, jij bent de leider dus jij bepaald. Probeer dat ook zo te voelen. Mocht je angstig zijn geworden begin dan rustig aan de longe met instructie en breidt dat uit naar gelang jij meer vertrouwen terug hebt.

Succes! Niet te snel opgeven hoor!

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 19:20

heb allerlei goeie tips al voorbij zien komen :) toch is het mis ook een goed idee om haar tijdelijk wat minder krachtvoer te geven,en wat meer vrije beweging in die bak,gewoon om eventuele extra overtollige energie te voorkomen ;) niet wat laten drentelen maar echt even uit laten leven :) nou ja, wie weet :D succes!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 19:21

Vudress schreef:
Je bent gewoon niet snel genoeg in je reacties om op het op te lossen. Dat is ook niet te leren vanaf het internet. Zorg dus dat je iemand langs de kant hebt staan die je er doorheen praat en jou op het juiste moment het juiste laat doen.

dit is idd meestal het geval. Dus elke manier is niet goed genoeg wanneer je timing niet juist is ;)

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 19:45

Ze neemt je in het ootje, want ze kan bij C niet wat ze bij A wel kan ;-)
Logisch dat je baalt en dat de tranen je hoog zitten!
Even ademhalen, en proberen te lachen om zo'n paard wat eventjes slimmer is dan jij :-). Hoe rot het ook voelt.

En serieus: in je profiel is genoeg ervaring te zien. Maar misschien zit er wel meer achter dat je zegt "Ik vind het allemaal al snel goed, als er maar verbetering te zien is. " Ben je te makkelijk geweest? Wanneer heb je haar voor het laatst aangepakt? Vaak is het zo dat als iemand een probleem heeft bij het rijden (en dan in de zin van paard wil iets niet wat ie op een andere plek wel kan) dat er dan in feite ook al lang een probleem is bij het gedrag op stal, aan de hand, in de trailer, enz. Maar bij het rijden valt het meestal veel meer op, en als je je paard aan de hand over je heen loopt ben je allang blij als ie weer op de plek staat waar je hem wou hebben.
Ga eens na of dat misschien bij jou het geval is. Aan de hand is het zo makkelijk al gauw goed, want juist een lastig paard die aan hand aanhalig is, daar ben je vaak allang blij mee. Maar let eens op hoe ze in de omgang is. Ben jij echt de baas? Loopt ze mee, en niet voor je uit, staat ze stil als jij dat doet, let ze op je? En vooral: walst ze niet stiekum over je heen, of even quasi op je voet staan? Duidelijke tekenen van de leiding overnemen. Een cursus Freestyle kan je daarin enorm ondersteunen. Ik heb zo'n cursus gedaan, en paar jaar daarna ook bij dezelfde instructrice een andere cursus, en in beide kwam de gehoorzaamheid en het de leider zijn aan de orde. Je wil niet weten wat ik daar zag bij iemand anders (pony die de eigenaar gewoon de baas was, maar ja, die was zo schattig, onderhand werd de pony op zijn plek gezet en werd ie bloedgevaarlijk).

Misschien is dit helemaal niet aan de orde bij je, maar het is wel zaak om dit eerst uit te sluiten. Absoluut leiderschap en dan ook nog rustig blijven (niet boos worden) is hartstikke moeilijk en wordt vaak onderschat. Het kan best zijn dat het paard door verschillende eigenaren een beetje de draad kwijt is geraakt van hoe ze zich hoort te gedragen. Niet iedere vorige eigenaar vertelt werkelijk was er gebeurd is (waaarmee niet gezegd is dat de laatste iets heeft verzwegen, maar je weet het gewoon nooit).

Het idee van longeren lijkt me een heel goed plan. Gaat het paard probleemloos tot C? Dan kan het dat ook als er iemand op zit, en zo ga je langzaam terug naar echt zelf rijden.

Ik zou zeker nog niet opgeven, misschien moet je hier gewoon doorheen. Je bent echt niet de enige met dit soort problemen (de meeste hoor je nooit want niemand vertelt ze graag ;-)). Opgeven kun je altijd nog, maar is misschien helemaal niet nodig! Succes!

laura123456

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 21:00

ik denk dat je paard er een spelletje van maakt.
Probeer eens een persoon met veel ervaring erop te zetten. Dan kan je zien hoe je paard kan reageren :)
Ik zou zeker de hoek niet vermijden hoe lastig het ook is , wat je misschien ook kan doen is een cirkel in het midden van de pisten rijden en die steeds wat langer maken naar de c toe ? wie weet :P
Voor de rest euhm veel langs wandelen/longeren ofz ? Ik hoop dat je eruit komt want zo is het natuurlijk niet leuk voor je, succes !

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 21:04

je zou eens bloed kunnen laten testen, een magnesium te kort komt tegenwoordig wel vaker voor en geeft nerveuze paarden.
Ik vind de methode van stefje goed klinken en ben benieuwd of het werkt!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 21:10

Paard hol maken werkt voor mij altijd. Makkelijk gezegd, omdat veel paarden even de schouder eruit brengen of een been buiten de massa zetten en zich zo rechter maken om vervolgens weg te kunnen springen.

kippetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 20:39

Hoi hoi,

Heb toendertijd een filmpje gezien, waarvan ik denk dat dit een uitkomst voor je kan zijn.

http://www.youtube.com/watch?v=ORd_DX_fDnw

Het gaat over buddy sour, het niet weg willen bij de uitgang of een vriendje. Maar het principe kun jij ook heel goed toepassen. Jouw paardje zou je dus in haar veilige gebied flink aan de slag moeten zetten, en haar steeds laten rusten in het "probleemgebied". Ik denk dat het kwartje dan snel zal vallen dat het daar toch niet zo akelig is.

Ik zou bijna willen dat ik zelf zo'n gebakkie had omdat het mij een ideale manier van aanpakken lijkt om je paard dit af te leren.... :-)

Groetjes en veel succes!

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 22:18

kippetje schreef:
Hoi hoi,

Heb toendertijd een filmpje gezien, waarvan ik denk dat dit een uitkomst voor je kan zijn.

http://www.youtube.com/watch?v=ORd_DX_fDnw

Het gaat over buddy sour, het niet weg willen bij de uitgang of een vriendje. Maar het principe kun jij ook heel goed toepassen. Jouw paardje zou je dus in haar veilige gebied flink aan de slag moeten zetten, en haar steeds laten rusten in het "probleemgebied". Ik denk dat het kwartje dan snel zal vallen dat het daar toch niet zo akelig is.

Ik zou bijna willen dat ik zelf zo'n gebakkie had omdat het mij een ideale manier van aanpakken lijkt om je paard dit af te leren.... :-)

Groetjes en veel succes!

Mooi geweldig filmpje! En zo simpel... Zijn commentaar is ook geweldig!!! A bit of hussle at the gate... haha.
En jouw 'gebakkie' haha.
Heel leerzaam! Thanks kippetje.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 15:14

Ik denk dat de manier van het filmpje de beste tip is die we zo via internet kunnen geven. Draai het maar lekker om!

Bij de A is het hard werken en bij de C is het lekker rusten. Heb je nou juist een paard wat heel graag wilt lopen, dan is rusten natuurlijk geen beloning, maar lekker lopen. Heb je al een tijdje bij de A gewerkt, dan zal rusten ook een grotere beloning zijn dan wanneer je het om de 5 min. doet.

Ik zou dan dus ook beginnen met 20min. werken bij de A, even rusten bij de C. 20min. werken bij de A, en dan rusten bij de C, bij de C afstappen en stoppen. Heb je dit een paar keer gedaan, dan kun je weer gewoon rondjes rijden, en de techniek elke keer toepassen als het paard terug naar de A wilt.

Wat dus wel van belang is, is dat als het paard terug naar de A wilt huppelen (als een hert), je hem dat laat doen, maar dan heel hard aan het werk zet!

En om nog even antwoord te geven op je vraag: ik denk inderdaad dat je het te snel opgeeft. Het is natuurlijk een vervelend probleem, maar valt in principe makkelijk op te lossen. En lukt dat niet in je eentje (of met vrienden), dan komt de welbekende instructrice weer om de hoek kijken ;)

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 16:04

leuk flimpje. Ik rij dan wel engels dressuur maar ik heb het precies zo geleerd! Het wordt alleen lastig wanneer het paard het echt gruwelijk op een lopen zet of zo snel is dat je binnen een seconde al buiten het hek staat. Maar dat is allemaal rijtechnisch

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 16:56

Ik heb op dit moment precies hetzelfde met mijn paard, ik weet hoe je je voelt. Tijdens mijn carrousselles ben ik er zelfs mee gestopt, omdat ze andere paarden aan de kant beukte omdat ze niet door de 'enge' hoek wilde. Ze begon toen ook erg te stuiteren (half steigeren/bokken) Iemand anders heeft er toen even op gezeten en toen heeft ze ook nog gekloot, maar zij kreeg haar uiteindelijk door de hoek. Mijn bijrijder had ook grote moeite om haar door de hoeken te krijgen, dit lukte na er een paar keer bijna afgevallen te zijn uiteindelijk na drie kwartier. Bij mijn paard is het puur aantelleritus, want als je goed doorzet kan ze er prima door en is er niks aan de hand.
Wat ik nu met mijn instructrice doe is constant hele kleine wendingen rijden (keertwending linksom, gevolgd door rechtsom, voltes 10 meter en nog kleiner, kleine achtjes), waarbij je juist constant met stelling en buiging naar binnen blijft rijden. Veel mensen laten een paard naar het enge stuk kijken, dit mag ik niet van mijn instructrice doen, ze moet naar binnen blijven kijken. Door het constant rijden van die hele kleine wendingen is ze zo druk, dat ze zich minder druk maakt om die enge hoek. Daarbij moet ik haar heel erg opsluiten tussen mijn teugels en benen.
Vandaag had ik weer privé les en omdat het zo waaide en er daardoor veel lawaai was, heb ik les gehad aan de longe. Ik moest constant voor de stelling en buiging naar binnen zorgen en haar met mijn binnenbeen steeds meer richting die enge hoek drukken. Mijn instructrice hield haar vooruit door de longeerzweep te gebruiken. Ze sloeg haar niet hoor, maar tikte alleen haar achterbeen aan met het uiteinde. Ook hierdoor had ze het zo druk dat ze geen één keer is gaan klooien in de hoek.
Verder gebruik ik tijdelijk een martingaal en voor mijn eigen veiligheid een bodyprotector, want ze kan best link doen.
Ik hoop dat je iets hebt aan mijn verhaal.. ook ik heb op dit moment soms tegenzin om erop te stappen, want je wil gewoon lekker rijden en niet de hele tijd druk zijn met die hoeken door rijden. Daarbij gaat mijn paard soms best eng staan stuiteren en ik heb als ik slecht in mijn vel zit niet altijd de durf om door te rijden. Dan kies ik voor mijn veiligheid.

Chris_Fire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-11 14:57

Nou ik ben weer wat verder, er zijn verschillende dingen die ik geprobeerd heb:

-zadel is nagekeken en opgevuld
-fysio is erbij geweest
-heeft bioresonantie behandeling gehad (daar kwam uit dat ze last heeft van schouder, dat een deel vertrouwen is, deel uitproberen en deel hormonen)
-heb 3 verschillende mensen in de bak gehad voor tips ed.

er is echter helemaal niets veranderd. Het lijkt alleen maar erger te worden.

Ik ga nu nog even door met fysio, laat nog iemand komen die erop kan, ga verder met lessen bij instructrice en ga longeren voor het rijden en longeren in de hoek (dit mag officieel niet in deze bak, maar heb ik gelukkig toestemming voor gekregen).
Zelfs iemand op stal die heel erg van het natuurlijke is, praten met paarden en alles zacht lief en aardig doet zag vandaag dat het echt etteren was, dat ze echt niet bang is in die hoek.

Ik krijg haar ALTIJD uiteindelijk ontspannen door die hoek, eerder stop ik niet. Maar elke dag opnieuw het gevecht, ben ik echt klaar mee. Moet niet heel lang meer duren ben ik bang.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 15:20

Heb je de tip van het filmpje al geprobeerd? Ik heb echt zitten grinniken om zijn commentaar, maar dit is dus precies wat ik ga doen met onze pony die de achterkant zo eng vind. Voorin hard werken met dochter en achterin rust....

Chris_Fire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-11 15:22

Oohja dat wilde ik er ook nog bij zetten, wil ik zeker nog gaan proberen!
Ik kan dan het beste afstappen denk ik om naar die hoek te gaan, want anders kom ik er niet zo makkelijk :p
Of kan ik dat het beste doen als ze wel de hoek uiteindelijk in loopt, dus als ze klaar is met het stuiteren en steigeren?

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 15:29

Hmmm afstijgen is opgeven zou ik zeggen. Zoals die man het doet is werk-werk-werk in de veilige zone. En dan stil zetten in de enge hoek en belonen. Hij stapt pas af als hij klaar is met werken.

Dus ik zou zeggen idd: begin met rijden. Gaat ze moeilijk in die hoek dan weg sturen en in de veilige zone flink aan het werk zetten (stelling, wijken, kleine voltes. Net wat echt moeilijk is voor haar) en dan richting hoek draven, stappen en op het punt waar ze normaal gaat staan om te etteren zelf stilzetten en belonen (VOOR ze haar ge-etter gedrag laat zien). Nadat je haar daarmee overrompeld hebt nog voordat ze gaat etteren (dus na een tel of 10 misschien korter dat moet je zelf aanvoelen) weer omdraaien, terug naar die veilige zone, flink laten werken kort en weer naar haar enge hoek en stil zetten en rust geven. En dat een keer of 3 en dan klaar voor vandaag.

Chris_Fire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-11 15:30

bedankt, ik ga het proberen.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 15:33

Dit is maar gewoon hoe ik het interpreteer hoor. Maar ben dus van plan het wel zo aan te pakken bij de pony van dochter.

In elk geval succes!

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 15:44

Weet je zeker dat het aan het paard ligt en niet dat jij onbewust gespannen bent achterin de bak?
Die van mij vloog vroeger ook regelmatig van achteren terug naar voren (beide binnenbakken en buitenbakken). Misschien in het begin een klein beetje uitproberen van haar, maar verder 99% spanning van mij. Nu ik die schrik kwijt ben heb ik nergens last meer van. En kan ik zelfs zonder problemen langs een kerstboom in de bak.

Chris_Fire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-11 15:56

Nee dit weet ik uiteraard niet zeker, maar ik heb op alle manieren geprobeerd om er op te letten dat ik echt ontspannen blijf zitten. Dit lukt mij echter niet (of het ligt niet aan mij). En daarom denk ik, als dat het is, dat ik niet weet of dit het paard voor mij is. Al zou ik het wel heel erg vinden, vooral voor haar. Dan zou ze weer weg moeten, dat is eigenlijk ook niet wat ik wil. Maar als ik aan mezelf denk, is dit het niet. Maarja ik ben gewoon niet alleen, dus zal ook aan haar moeten denken.