Noon @ wedstrijd L1

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Noon @ wedstrijd L1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-11 14:31

Gisteren weer in de baan geweest met Wainonia, nog steeds in het L1. Helaas geen winstpunten gehaald, maar ik was redelijk tevreden met hoe het ging. 178 en 176 punten.

Wainonia heeft ontzettende spanning in binnenbakken en wat dat betreft deed ze het gisteren heel behoorlijk. Wel gespannen, maar geen vlucht/bok of andere rodeo-partijen deze keer.

De belangrijkste punten die op de coupons stonden zijn eigenlijk al tijden dezelfde: spanning, gespannen, verzet, tegen de hand enz. Dat zijn telkens (kleine of grotere) haperingen tijdens een oefening doordat paardelief telkens maar zenuwachtig/angstig/gespannen blijft in wat voor binnenbak dan ook. Daardoor wordt een proef minder vloeiend en krijg ik dus telkens zo'n 5-6-7 proefje zonder uitschieters.

Qua oefeningen beheersen we het L1 wel, hoewel de middendraf en middengalop gisteren niet helemaal goed ging (te weinig verruimd en te hoog tempo).

Positief punt is, dat ik voor het eerst sinds lange tijd weer 2 zevens gescoord heb op mijn houding en zit, en dat is iets waar ik de laatste tijd erg hard aan heb gewerkt (en nog steeds mee bezig ben). Ook was ik met deze punten toch nog gedeeld 4de en 7de met deze punten, dus algemeen gezien kon het slechter.De foto's zijn van draversfoto, maar ik mag ze hier posten.

Ik zou graag jullie verbeterpunten willen horen, want we willen toch wel graag een keer richting de L2 zo onderhand :D :

arbeidsdraf
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

middendraf:
Afbeelding

inzet en wijken:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

galop:
Afbeelding

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 15:42

Ik vind jullie een mooie combi zo!

Je hebt alleen wel de neiging wat naar voren te vallen, probeer daarop te letten.

Rij je trouwens buiten de wedstrijden om ook wel in binnenbakken?
Als je namelijk regelmatig in een binnenbak rijdt, denk ik dat het vanzelf wel went.
Of is het bij jouw paardje vooral wedstrijdstress?
Probeer zelf zo ontspannen mogelijk te blijven, zing of neurie een beetje tijdens het losrijden, dat is goed voor je ademhaling. Je adem blijft rustiger dan wanneer je gespannen bent, waardoor je hele lichaam makkelijker ontspant.

Muronia

Re: Noon @ wedstrijd L1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-11 17:39

Dank je!

Dat voorover vallen is inderdaad een bekend probleem, maar begint nu wel veel beter te worden gelukkig! Het komt ook deels ervan dat mijn zadel net te klein is voor mijn achterste, maar het is een paardje met een hele moeilijke rug en ik ben nog op zoek naar een grotere maat, die zowel mij als mijn paardje past :D.

Ik rij niet wekelijks ofzo in een binnenbak, maar ze gaat toch wel minimaal 2x per maand mee op concours en bij slecht weer train ik ook in een binnenbak. Dit is nu al 2 jaar hetzelfde probleem en ik zie zelf nog niet echt veel verbetering qua spanning helaas. Komend seizoen gaan we voor het eers buiten op gras starten. Dit hebben we vorig jaar niet gedaan omdat onze hoefsmid haar niet durft te beslaan ("pismerrie"). Ze is ook vrij link bij de hoefsmid, maar dit jaar wil ik het toch proberen op ijzers, desnoods verdoofd, want buiten loopt ze veel beter.

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 18:45

Aan de foto's is niet te zien dat je geen wp hebt gehaald. Pas alleen wel op dat je paard niet achter de LL wil kruipen. Ik vind het er netjes uitzien hoor!

Cuddie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 19:29

Ondanks de spanning zie ik wel een paard die er plezier in lijkt te hebben om voor je te werken..
Waarom kan je zonder ijzers niet op gras rijden dan?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-11 20:30

Broccoli dank je wel, ook voor je tip! Dat ligt ergens aan mij met de loodlijn, maar ik heb er nog niet echt een oplossing voor. Thuis gaat dat op zich wel beter dan op cc, maar het blijft een lastig puntje. Ik heb dat met vorige paarden ook gehad namelijk...

Cuddie_ dank je, ja ik weet het niet. Soms twijfel ik eraan of ze er wel plezier in heeft, door die spanning steeds, maar we houden de moed er in. Zonder ijzers op gras starten heb ik 1x geprobeerd, maar ze gleed alle kanten uit daarbij en dat vind ik toch wel gevaarlijk. Als mijn eigen hoefsmid het niet ziet zitten, dan ga ik kijken of ik een ander kan vinden die dat wil doen. De huidige hoefsmid heeft echt slechte ervaringen met haar, dus ik kan me ook wel voorstaan dat hij het niet wil.

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 20:33

Leuk zijn jullie! Waar was je wedstrijd? Die blauwe spannen komen me zo bekend voor! Ik heb evt nog wel een smid voor je, als je een nr wilt moet je maar even een berichtje sturen!

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 20:35

Gehele plaatje ziet er niet onaardig uit, maar ik zie liever de neus er meer uit en een veel lichter teugelcontact, ik heb de indruk dat je er met je been amper aan kunt komen nu, en ik denk dat als je de voorkant vrijer laat, ze zelf in het lichaam ook zal verzachten. je houding is nu wat gespannen, en je been is er niet lekker zacht tegenaan als je begrijpt wat ik bedoel.
verder een tip om haar wat relaxter te krijgen in een binnenbak; doe eens alleen iets simpels in een binnenbak, longeren of gewoon wat wandelen en poetsen en iets lekkers natuurlijk.
Zou er niet koste wat kost ijzers onder laten leggen, blote voeten op 't gras gaat ook prima, en verdoven om te beslaan is helemaal absurd, leert je paart niks van, en is niet geheel onschadelijk hoor, gewoon een goede smid met kennis van paarden nemen....ze kunnen het uiteindelijk allemaal leren met geduld en vertrouwen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-11 20:47

Sundral: dank je! Het was in Onstwedde. Ik overleg eerst nog met onze eigen hoefsmid wat hij wil, dus tegen de tijd van het voorjaar kan het zijn dat ik je even vraag.

freeride: Dat lichtere teugelcontact wil ik ook wel graag, maar is op dit moment op vreemd terrein gewoon nog niet te doen, dan vliegen we letterlijk alle kanten op namelijk. Het is te strak aan de voorkant, ben ik helemaal met je eens, maar iedere cm extra ruimte betekent op dit moment "yeehah". Thuis is dat dus niet het geval en is het contact voor wel veel losser. Ik kan mijn been er prima aan leggen hoor trouwens, dat zal misschien van de foto's komen, want daar is ze helemaal niet schieterig op. En verder.. ik doe dit soort dingen op zich wel tussendoor (niet heel vaak, want meestal als ik naar een binnenbak ga, is dat omdat mijn buitenbak te slecht is en dan ga ik wel om te trainen zeg maar), maar voordat ik opstap laat ik haar wel eens los in een binnenbak of ga met haar wandelen e.d.
Voor wat betreft de hoefsmid.. mijn keuze is dat onze veiligheid voor gaat en daarom vind ik een ijzer wel van belang voor ons buiten. Mijn hoefsmid is gerennomeerd en heeft absoluut goed paardenverstand, maar dit paard heeft het niet op (eender wat voor) hoefsmeden, nooit gehad en slaat gericht (en super rap ook), dus ik begrijp hem wel. Daarom vind ik verdoven niet zo vreselijk absurd hoor. Hoeveel paarden worden wel niet verdoofd voor het scheren (en zij wordt niet geschoren)?

Cuddie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 21:20

Nou ik zie in ieder geval een paard die constant de oortjes naar voren heeft. Ziet in mijn ogen vriendelijk uit.
Mijn ervaring is dat ijzers op (nat) gras meer glijdt dan de hoefjes zelf. Als ik jou was zou ik haar dus niet laten beslaan als het zo'n drama voor haar is.

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 21:25

Nja met ijzers kun je er natuurlijk stiften indraaien.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-11 21:54

Cuddie_ ik heb ervaren dat mijn paard glijdt op blote voeten op gras, dus ik ben daar niet zo van eigenlijk.

Broccoli, inderdaad, dat doe ik idd normalerwijze altijd

Cuddie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 21:55

Dat is waar ja.

UniFlap

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 10:18

Erg leuk dier! Hoe rij je los op wedstrijden? Anders dan thuis?

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 10:30

ik denk dat jij met een ruimer zadel beter uitkomt met je zit. Je zit nu automatisch wat meer op de lepel, wat ervoor zorgt dat jij je bovenlichaam wat naar voren plaatst, ter compensatie om in balans te blijven verplaats jij je benen ook iets. (wel minder dan ik normaliter zou zien). Vind je bovenbeen ook niet echt passen bij de wrongen en zweetbladen.

Hier kan ook dat stukje spanning vandaan komen, omdat jij op concour toch bezig bent met je zit. Hierdoor breng jij onbewust je paard uit onbalans en valt het soms wat op de voorhand. kan ook de reden zijn van verzet/spanning en het niet volluit willen verruimen maar wel sneller willen bewegen.

denk wel dat jij er echt voordeel uit kan halen. Want je zit gewoon dat je het wel in je hebt.
Zou je graag weer willen zien met ander zadel, dan doe mij maar een pb.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 18:47

Uniflap: ik geloof zo niet dat ik superanders losrij dan thuis. Ze voelt wel gelijk wat anders aan, dat zeker. Thuis is ze de 100% bomprove brave sul die ieder zich wenst zeg maar, maar op concours of als ik in een binnenbak train dan is ze een bommetje.

Knert: Ja ik denk dat je zeker gelijk hebt, maar het is superlastig om een passend zadel voor dit paardje te vinden. Ze heeft weinig schoft, is redelijk rondgeribd en erg lang qua inches mag het zadel ook niet zijn ivm korte rug (kun je op de foto's wel zien, veel langer mag het zadel echt niet worden). Dan kom ik al snel op een maatwerk zadel, als ik ook nog eens rekening hou met mijn lange benen en daar heb ik helaas echt geen budget voor. Dit zadel past op haar rug helemaal goed, dus het is op dit moment even een compromis van mijn kant, haar rug gaat voor mijn zitcomfort. Ik ben wel aan het kijken naar een ander zadel hoor, dat zeker, en het liefste gooide ik er een dure massimo of stubben of hulsebos op, maar dat gaat nu even niet helaas.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 22:12

mja ik snap je ook wel goed hoor. Is een zadel voor gangenpaard niet wat? Of een zadel met wat minder keil, zodat als je toch achterin gaat zitten, je niet zo naar voren hoef te hellen.

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 10:46

probeer je een beetje te ontspannen in je schouders en houd je bovenlichaam terug. op sommige foto's mogen je handen ook iets dichter bij elkaar en wat rechter op. Verder ziet het er heel netjes uit!
Succes verder.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 17:34

Fijn paard, leuke combi en jullie hebben echt potentie. Dat je nu geen winst rijdt heeft denk ik alles te maken met dat je paard te kort in de hals is en soms achter de LL loopt. In de lagere klasses zien ze graag een paard dat lang in de hals is en een beetje tegen de LL aan loopt te hikken.

Wat ik met zo'n paard doe is langer doortrainen thuis zodat je meer controle hebt en hij al veel meer oefeningen kent die je weer gebruikt om de aandacht op jou te richten. Tijden het losrijden kun je het paard dan goed aan het werk zetten door veel voltes te draaien, schoudervoor rijden, sb of een stukje travers. Op die manier hou je de aandacht bij jou en maak je het paard oplettend. En als hij lekker aan je hulpen staat geeft jou dat ook meer vertrouwen om je hand voor te plaatsen en hem uit je hand te laten kauwen.

Op zich eigenlijk wel fijn een paard dat op concours net een beetje scherper is. Alleen nog leren om dat in goede banen te leiden :)

Mel_Fayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 11:07

Probeer altijd het hoofd zo ver mogelijk van je weg te rijden
door voorwaarts te rijden en te bespelen .
Zo heeft ze nog die mooie dressuurkrol
maar gaat haar hoofdje toch en beetje verder weg ;)
Voor de rst gewoon zien dat je je schouders mooi achteruit houd .

Well een mooie combinatie julie 2 :p

_Marjoo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 20:12

Ik vind het er goed uitzien!
Enige puntje is inderdaad het naar voren vallen,
wellicht dat dit beter wordt als je een nieuw zadel hebt.
en ik vind het tof dat je zonder sporen rijdt :D

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 21:21

Ik vind dat jullie sinds de laatste foto's vooruit zijn gegaan :j
Zo van de foto's ziet het er al een stuk minder gespannen uit.

Hoe zit het met je eigen doelstellingen voor een wedstrijd?
Stel je voor een wedstrijd bepaalde doelen, zoals een winstpunt halen?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-11 22:41

Zo, wat een reacties! Bedankt :)

haflinger_ je hebt gelijk, handen mogen wat dichter bij elkaar. ik zal ermee bezig gaan.

abacab ik begrijp wat je bedoelt, maar thuis loopt ze de M oefeningen al redelijk bevestigd inmiddels. Ik probeer dat ook in het losrijden mee te nemen, inderdaad juist om haar concentratie er goed bij te houden. Ik ben het L1 inmiddels ook wel een beetje (boel) zat en twijfel soms om naar het L2 door te gaan. De oefeningen zitten er prima op en ik weet eigenlijk niet of de spanning wel helemaal er uit gaat. We tuffen nu al 2 jaar in het L1 rond he (niet supervaak op wedstrijd, maar toch).

Mel_Fayla 2 cm meer van me af en we gaan achterstevoren en overal heen waar we niet moeten zijn in een proef. Dat gebeurt thuis wel natuurlijk, en met losrijden lukt het soms ook al stukjes, maar in een proef echt not done tot op heden. Jammer natuurlijk, want dat is ook wat ik graag wil, maar goed..

Marjoo, dank je! Ik moet het ook niet wagen om een spoortje aan te doen hoor bij deze, dan hebben we feest haha. Maar van mij hoeft dat sowieso niet zo heel nodig. Mn vorige peerd liep zelfs zn piaffe en passage zonder spoor.

Evy: als ik geen doel zou hebben, dan zou ik niet op wedstrijd gaan. Op dit moment is het doel niet om bij de eerste 3 te eindigen, maar om de proef te kunnen "rijden" en niet bezig te hoeven zijn om de proef te "overleven". In geval 1 is een winstpuntje zeker wel haalbaar. In geval 2 uiteraard niet.

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 13:14

Lastig dilemma om naar de L2 te gaan of niet. Voordeel is wel dat er weer nieuwe dingen gevraagd worden en je paard daardoor misschien meer geconcentreerd is. Anderzijds kun je ook weer meer spanning opbouwen. Misschien een keer HC proberen? Dat mag toch?

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 11:57

Citaat:
Het is te strak aan de voorkant, ben ik helemaal met je eens, maar iedere cm extra ruimte betekent op dit moment "yeehah".
Maar dan hou je de spanning dus ook in stand ... Vasthouden = spanning. Ik snap je probleem, heb het zelf ook gehad met een van mijn paarden: druk, hektisch en soms bijna niet te houden. Maakte zich te kort, met te hoge spierspanning. Ben met haar teruggegaan naar de basis: veel rust en voorwaarts-neerwaarts rijden, spanning af laten vloeien. Eerst alleen in stap. Ze had namelijk al in stap de neiging om onder me vandaan te lopen. Nu kan ik haar tussen de oefeningen door lekker helemaal laten ontspannen aan een lange teugel (wel met contact) en blijft ze rustig onder me door lopen zonder te versnellen. En ook tijdens de oefeningen is er nu veel meer rust en ontspanning. Kortom: een ander paard. Als de rust en ontspanning er meer in komt, krijg je vanzelf meer controle. Door de teugel op druk te houden, houd je de spanning in stand. Misschien even wat minder focussen op wedstrijden, en het probleem in de basis oplossen, daar heb je echt enorm profijt van.