15de keer onder het zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

leonie87

15de keer onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-11 23:31

Na een keer of 15 erop geklommen te zijn, zijn we hier beland:

http://youtu.be/CJLLpK2TPQw

Ter vergelijking voor wie wil. Onze eerste keer:

http://www.youtube.com/watch?v=klmK-OUlp2Y

Hij was toen ongeveer 10 keer bereden door iemand anders. Vond het toch iets te spannend om zelf de eerste keer op te stappen dus heb ik dat uit handen gegeven aan een professional.
Sinds onze 2de keer galopperen we ook al. De trainer deed dat al op dag 2!

Hij is nog heel jong dus hij loopt maar 2 of 3 x in de week en krijgt straks in het voorjaar weer rust om even lekker bij te komen van al die indrukken.

Note: ik plaats hier geen topic om te gaan discussiëren of je hem te jong vind!

Maggie_Eddy

Re: 15de keer onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 00:01

:o Ondanks dat het er wel vriendelijk en rustig uitziet, wáárom in vredesnaam zo vroeg erop? Je kan er wel bij zetten dat je er niet over wil discussiëren, maar hé, het is wel @work op Bokt he... Ik zal er verder niet op in gaan, wil alleen zeggen dat ik dit liever volgend jaar rond deze tijd pas had gezien.. En ehm, zo'n jonkie, zonder cap? Ik bedoel, ik rij ook zonder cap, maar de beebies toch écht wel altijd met! Als je al schrijft dat je de eerste keer uitbesteed hebt, waarom dan daarna toch zo onbeschermd erop?

Wel een mooi paard om te zien :)

floosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 00:16

Als hij van 2009 komt is het wel heel erg vroeg ja, of je moet hem hierna een tijd niet meer berijden en een jaar later weer oppakken, betwijfel of dit goed voor hem is. En zonder cap is zeker niet verstandig, hij kan er nog zo braaf bijlopen en geen kwaad in zich hebben maar bij een jong paard weet je nooit wat ze doen! Verder ziet het er goed uit en is het een braaf beestje zo te zien.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 00:33

Fijn dat hij dit nu al kan, de vraag is echter toch echt wel: hoe lang nog?
Het is daarbij ook nog eens in type een nog heel onaf, jeugdig overkomend paard... Waarom toch? En wáárom dit hier neerzetten ( en geen commentaar willen??). Snap ik echt niets van. En pas in het vóórjaar rust? Waarom, waarom, Waarom??

Nou ja...
Dit wilde je niet horen, maar ik snap je gewoon echt niet

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 00:34

Een paard van 2,5 jaar oud.....zucht...

Valeria

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 00:37

je plaatst een topic omdat je tips wil nou ik geef je 1 tip laat je paardje nog even lekker paard wezen in plaats van dat je er met zijn 2,5 jarige leeftijd al op klimt.

Citaat:
Nou ja...
Dit wilde je niet horen, maar ik snap je gewoon echt niet

Dit is nou precies wat ik ook dacht, ben bang dat dit nog eens een heel heftig topic kan gaan worden....

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 00:42

Pff 2,5 jaar pas en dan heeft hij ook nog een maand in training gestaan en heb je hem zelf ook alweer een maand thuis.
Sorry maar ik vind dit ronduit egoistisch, snap ook niet dat die diegene hem heeft willen aannemen voor het zadelmak maken, belachelijk.

Enja, dit wordt zeker een heftig topic, ga maar vast om een slotje vragen.

Everytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 01:29

Véélste vroeg.. :n Ik snap dat écht niet.

Buiten dat ziet het er netjes uit. ;)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 01:50

Ik vraag me toch wel af hoe stom mensen kunnen zijn. Veel meer kan ik er niet van maken. Van buiten lijkt hij misschien al redelijk af, in zijn koppie is hij er misschien aan toe, maar zijn lichamelijke binnenkant gaat daar hoe dan ook niet in mee. Om nog maar te zwijgen van de eerste keer erop, zonder cap, en gelijk al draven? En dan niet eens vanuit een longeur die hulpen geeft, maar puur vanuit de ruiterhulpen?

Dit is een prachtig dier qua karakter, wees er toch zuinig op.
Nu een beetje geduld en verstand zal in de toekomst voor zoveel langer en meer plezier zorgen.

Dat je het niet wilt horen geeft in mijn ogen alleen maar aan dat je ergens verdomd goed weet dat je niet correct bezig bent, anders zou je het commentaar wat volgt laten voor wat het is en geen behoefte hebben aan verdere bevestiging van bokt.

cientje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 06:51

Vind het een leuk paardje,
Maar zou toch graag wat meer rust zien met name in je handen, in tempo en bij het opstappen.
Tja verder kan ik alleen meegaan met de rest, 2,5 jaar is erg jong, waarom niet nog een jaartje wachten?

Je zult zien dat je paard dat jaartje nog wel kan gebruiken, vind hem er ook nog niet aan toe om op deze manier gereden te worden door in mijn ogen een te onervaren iemand.

Succes in iedergeval, en ik hoop dat je iets doet met het commentaar.

Ik zie trouwens nergens staan dat hij uit 2009 komt? :o?

PalermoZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 07:21

In haar onderschrift.. Holy F. die van mij stond nog heerlijk in de opfok.. Maar deze is wel wat meer gevormd al, maar toch... Ziet er overigens wel netjes uit.

loisbr96

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 07:26

Oke geen commentaar op de leeftijd.

Ik vind dat je netjes rijdt. Mooie houding en wat lossere teugel.
Ik zeg niks over het paard

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 07:29

loisbr96 schreef:
Oke geen commentaar op de leeftijd.

Ik vind dat je netjes rijdt. Mooie houding en wat lossere teugel.
Ik zeg niks over het paard

mwah en ik vind van niet handen te hoog belemmer je het paard, zit je meer in de mond en lijkt af en toe achter te blijven in draf.
vind het onrustige houding

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 07:30

Waar staat dan hoe oud dit paard is? Iedereen roept veel te vroeg, maar er staat niet wat de geboortedatum is.
Dat onderschrift kan ook van vorig jaar zijn.
Ik zie weinig verschil tussen de 1e en 15e keer. Waar heb je aan gewerkt al die keren?

magootie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 07:38

Ik vind het ook erg vroeg om al met een 2-jarige te gaan rijden, is nog niet uitgegroeid en ziet er nog erg jeugdig uit! Zonde!

Er worden nu ook al veel 2-jarige hengsten volop getraind voor de hengstenkeuring, als ze door de 1e bezichtiging komen moeten ze ook al bijna onder het zadel! Vind dat echt veel te vroeg!

Akhal_Teke schreef:
Waar staat dan hoe oud dit paard is? Iedereen roept veel te vroeg, maar er staat niet wat de geboortedatum is.
Dat onderschrift kan ook van vorig jaar zijn.
Ik zie weinig verschil tussen de 1e en 15e keer. Waar heb je aan gewerkt al die keren?

In het filmpje zie je dat hij van 2009 is ;)

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 07:40

Neem aan dat het een kwpner is en zijn naam begint met een E dus klopt het dat hij 2,5 is. Ik ben wel blij om te zien dat ze hem nog niet in de krul rijdt.

cientje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 07:54

Citaat:
mwah en ik vind van niet handen te hoog belemmer je het paard, zit je meer in de mond en lijkt af en toe achter te blijven in draf.
vind het onrustige houding

Te hoog vind ik nogal meevallen, vind het storend dat de handen in draf vooral zo meegaan.
Zeker bij een net beleerd paard vind ik dat je een erg stille, rustige maar vooral zachte hand nodig hebt.
Bij 2 min. 20 vind ik het nogal trekkerig.

Daarbij vind ik dat je beter aan de longe had kunnen rijden, dit om het paard niet gelijk op ruiterhulp te moeten laten rijden.

nikkielvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 07:56

Ik ga niet over 2,5 jaar beginnen dat is al meerdere malen gezegd.
En iedereen moet doen waar hij/zij zich in kunnen vinden. :)
Vind het er vriendelijk en rustig uit zien.
Geen cap vind ik inderdaad ook niet verstandig maar dat is je eigen keus.

Wat ik me wel afvraag dat jij al 30 December heb gehad.(staat denk verkeerd op je filmpje)
En ik pas op 2 December zit.... :D

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 08:07

ik vind het erg onrustig uitzien met name je houding/zit
je zit zelf niet in balans (stoelzit) en je handen mogen ook veel stiller..

erg mooi paard trouwens waar je schijnbaar niet zuinig mee omspringt erg jammer!

nnicolex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 08:16

Een super mooi paard, en vind hem maar wat braaf dat hij dit al toelaat, pff 2.5 jaar..
Je wilt er geen commentaar op maar meisje meisje..

Waarom al zo vroeg? je hebt zo'n mooi paard maar erg zuinig ga je er niet mee om...
en natuurlijk merk je er nu niks van, maar over een paar jaar kan je van deze actie heel veel problemen tegenkomen..

Verder vind ik het er onrustig uitzien en ga ik met mijn medebokkers mee dat ik het liever nog even aan de longe had gezien, als je dan toch persé wilt rijden..

edit; ik zeg maar niks over je cap, want daar zijn genoeg commentaren over geleverd, maar ik weet wel; ik rij nooit meer zonder. Ben 1x zo hard er vanaf gevallen dat ik een enorm zware hersenschudding heb opgelopen en er na 2,5 jaar nog steeds last van heb. Zonder cap had ik het 100% zeker weten niet meer na kunnen vertellen! :j
Laatst bijgewerkt door nnicolex op 02-12-11 08:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 08:18

Over de leeftijd kan je zelf wel bedenken lijkt mij na bovengenoemde commentaar kwa rijden op een 2.5 jarige, dus denk dat ik niet veel hoef toe te voegen behalve sonde meid...vaak zie je te jonge paarden die ingereden worden later met gevolgen aan rug etc.

En rijden zonder cap, absoluut onverstandig zeker met zo'n jong paard die net onder t zadel is en dus nog behoorlijk kan schrikken of gek doen waardoor je eraf valt... en dan zijn de gevolgen voor jouw en je hoofd, maar dat is je eigen keuze.

Kwa je houding.. ik vind het er ook onrustig uitzien, je handen gaan vaak op en neer, lijkt alsof je sterk je teugels gebruikt(trekt met sturen)terwijl je ook je benen meer kan gebruiken. en vind je sta en zit houding ook wat onrustig.
Ook lijkt het tijdens je galop dat je het paard vervelend in de mond zit. Ik vind overal het paard ook erg gespannen lopen en lijkt niet echt te genieten.. misschien idee om minder te denken aan jezelf en galop maar gewoon rustig te beginnen met eerst ontspannen onder je te laten lopen voor je verder gaat.
Pas als je afstapt zie je t paardje een beetje ontspannen in je filmpje..

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 08:36

Een braaf paard, zo te zien!
Je handen zijn onder andere wel een aandachtspunt.

Wat is de reden dat hij nu al onder het zadel is dan?

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 08:41

Ik dacht oh, leuk iemand die ongeveer net zover is als ik, even kijken hoe het er uit ziet.
Tot ik zag dat hij pas 2 en nog wat is :oo . Ik vind mijne al jong (3.5) en doe nog heel rustig aan.

Vind het wel een leuk paardje maar je zit zelf idd wat uit balans. Misschien kan je je balans beter vinden als je de beugels een gaatje korter zou doen.

Dat hij zo braaf is kan natuurlijk ook te maken hebben met het feit dat hij al moeite genoeg heeft met jou dragen en de oefeningen. Ik hoop voor het paard dat hij hier later geen last van krijgt.

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 09:18

Er is al veel feedback gegeven :) wat ik er nog even aan toe wil voegen is dat het lijkt of je heupen heel strak staan, probeer deze te ontspannen en mee te gaan met de beweging van je paard. ontspan je rug. Vooral in de galop oog je als een plank.
heel veel plezier met je paardje!

x_Fadigho

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 09:58

22 juni 2011 kocht ik Empaier (Dayano x Holland).
Hij moet mijn nieuwe topper en dressuurpaard worden.
Hij is pas 2,5 dus ik zal nog wat geduld moeten hebben.
Inmiddels is hij al wel zadelmak!
--------------------------------------

Dat staat in je profiel.. je zal nog wel even geduld moeten hebben?
waarom zit je er in godsnaam op, vind het echt nog veel te jong!
Verder wel een leuk beest, jammer dat je er nu al opzit en vanalles al vraagt
terwijl niet eens alles is ontwikkeld. verder zit je er best gespannen op,
of dat kan aan mij liggen.. positief bedoeld allemaal, als je lang van je paard
wil genieten, zet je paard dan terug op wei :)

Edit: ik heb ook een jonge van 3jaar en 6 maanden.. Doe nog heel rustig aan,
daar heb ik alleen maar voordelen mee, begin met grondwerk oid :)