Comeback van Vifa

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Miesjaa_vifa

Comeback van Vifa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-11 19:15

Hii bokkers..

de titel zegt het al. de Comeback van vifa.
Vifa is een 9 jarige merrie van donnerslagh x sultan.
vifa heeft lange tijd stil gestaan vanwege blessures.
eerst een beschadiging aan het kogeldraagapparaat wat opgevolgd werd door een overbelasting.
dit was genezen toen vifa viel en beschadiging op liep aan banden in 2 benen.
al met al zijn we ruim een jaar zoet geweest.
en nu eindelijk weer rustig aan het opbouwen en weer voorzichtig wat wedstrijden mee te pakken.(M1 niveau)

we hebben nu 2 wedstrijden gereden waarvan maar elke keer 1 proef.
op het filmpje is de wedstrijd te zien van november een thuiswedstrijd.
de proef voelde super fijn en het laatste stukje van de film zit ik ook met een BIG SMILE.:D
de proef werd beloond met een 1ste plek en 195 punten.
hierdoor haalde we ook meteen onze laatste 2 puntjes binnen voor het M2.
dit willen we pas volgens jaar feb/maart gaan starten.

ik ben heel benieuwd wat jullie ervan vinden en welke tips jullie hebben.
ik weet dat ik behoorlijk streng met me handen kan zijn en dit moet gaan oplossen met been.
hier zijn we ook druk mee bezig.
op de film zie je ook dat ze zich wat scheef drukt in het halthouden en de galop. we zijn dan ook druk bezig met het recht richten.

al met al hebben nog een flinke weg te gaan om alles nog beter te verfijnen en te verbeteren.
en doen we het lekker rustig aan. de winter komt er aan dus starten staat niet op de planning. gewoon lekker oefenen en haar de kans geven nog meer aan te sterken.

Enjoy!!

Gioyy

Re: Comeback van Vifa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 19:30

hee, hij loopt een beetje kort, hij loopt een beetje te dribbelen zegmaar.

jackie1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 19:34

Hoi,

Ik vind het er vriendelijk uitzien, alleen zou ik je veel voorwaartser willen zien rijden. Je houd haar nu te kort en te vast waardoor ze eigenlijk haar pas niet goed af kan maken wat erg zonde is want ze kan denk ik erg mooi lopen! Ook de galop kan iets meer bergopwaarts, succes !

Danmaarzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 19:37

Heb het idee dat hij zich wat strak houdt. Maar ergens snap ik het ook wel hoor. Na een jaar rust gehad te hebben.

Hij mag van achter wat actiever. Niet sneller, vindt je tempo erg hoog liggen, mag iets rustiger maar actiever zodat hij zijn passen wat meer gaat afmaken. Niet zoals Jackie zegt voorwaartser, Hij moet leren zijn passen af te gaan maken en dat werkt niet als je gaat jagen. Eerder je tempo rustiger leggen en je activiteit behouden.
In zijn galop rolt niet mooi door. Hij stuitert wat. Zeker in de middengalop. Ook hierin mag hij achter wat meer eronder komen en meer gaan zitten.

Let verder op dat je je activiteit behoudt in je oefeningen in de draf :)

Succes verder

Edit: Typfout

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 19:44

Ben ik nou de enigste die hem niet helemaal zuiver vind?

Qua commentaar ga ik helemaal met degene boven mij mee. Hij mag van achter een pak activer. Nu maakt hij absoluut zijn passen niet af, en hoe meer jij gaat jagen hoe erger dit wordt. Probeer veel te schakelen ( maar probeer daarbij niet te gaan jagen) en meer rust in het geheel te krijgen.

Succes ermee, vind het wel een heel aansprekend paard om te zien! :)
Laatst bijgewerkt door Aukelizzy op 28-11-11 19:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Danmaarzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 19:46

Aukelizzy schreef:

Qua commentaar ga ik helemaal met degene boven mij mee. Hij maakt absoluut zijn passen niet af, en hoe meer jij gaat jagen hoe erger dit wordt. Probeer veel te schakelen en meer rust in het geheel te krijgen.

Ik vond hem inderdaad ook niet helemaal rad hoor, maar twijfelde.
Keek na mijn reactie het filmpje verder af en ook het eerste stuk nog een keer bekeken en je ziet het eigenlijk wel goed in de middendraf!

Miesjaa_vifa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-11 19:53

Damoiseaux2 schreef:
Heb het idee dat hij zich wat strak houdt. Maar ergens snap ik het ook wel hoor. Na een jaar rust gehad te hebben.

Hij mag van achter wat actiever. Niet sneller, vindt je tempo erg hoog liggen, mag iets rustiger maar actiever zodat hij zijn passen wat meer gaat afmaken. Niet zoals Jackie zegt voorwaartser, Hij moet leren zijn passen af te gaan maken en dat werkt niet als je gaat jagen. Eerder je tempo rustiger leggen en je activiteit behouden.
In zijn galop rolt niet mooi door. Hij stuitert wat. Zeker in de middengalop. Ook hierin mag hij achter wat meer eronder komen en meer gaan zitten.

Let verder op dat je je activiteit behoudt in je oefeningen in de draf :)

Succes verder

Edit: Typfout

met de galop zijn we veel bezig. dat ze meer afrolt en groter gaat springen.
nu kan ze regelmatig nog galopperen als een hertje.
en houd ze flink vast.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 19:54

Heb tot aw gekeken, vond hem toen zo onregelmatig dat uit heb gezet... onrustige staart geeft ook wel aan dat ergens nog wat dwars zit, net als de onrustige aanleuning (lijkt ook of jij steun zoekt aan je handen ipv te zitten!)

Train aan je eigen houding, ga meer onafhankelijk zitten! En werj aan je voorwaartse gngen, wat anders ben ik bang dat die punten je erg op gaan breken in het z! (Vind het nu nog niet l-waardig, sorry)

Miesjaa_vifa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-11 19:57

Damoiseaux2 schreef:
Aukelizzy schreef:

Qua commentaar ga ik helemaal met degene boven mij mee. Hij maakt absoluut zijn passen niet af, en hoe meer jij gaat jagen hoe erger dit wordt. Probeer veel te schakelen en meer rust in het geheel te krijgen.

Ik vond hem inderdaad ook niet helemaal rad hoor, maar twijfelde.
Keek na mijn reactie het filmpje verder af en ook het eerste stuk nog een keer bekeken en je ziet het eigenlijk wel goed in de middendraf!

dit zie je voordat ik de proef de begin??
daar trekt ze re-achter niet helemaal in door omdat ik haar in de weg zit met me handen.
hierdoor maakt ze de pas korter en zet ze het niet goed eronder
waarvan ik me ook bewust ben. ik moet me handen niet opslot zetten en inderdaad meer op achterbeen en actief met been naar voren rijden.

in de stap zie je ook dat ze een korte pas maakt. richting telgang idee.
dit weet ik en is ook altijd ons probleem geweest.
wat we ook altijd proberen te verbeteren.
hierbij speelt de spanning ook wat mee. vooral met de wedstrijden.
en hierin vind ik het nog wel eens moeilijk om de ontspanning te vinden vooral in het stadsgedeelte

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 20:02

Ik vind het ook geen prettig beeld om te zien.. Het paard is onzuiver, zwaait met de staart.. Het is duidelijk dat er iets in de weg zit. Een idee om het paard eens te laten zien bij een "goede" fysio??

Danmaarzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 20:04

Nee je was al begonnen. Je eerste middendraf. Vooral als je hem terugpakt loopt hij niet lekker.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 20:05

Om heel eerlijk te zijn vind ik hem op geen een stuk lekker lopen...

Danmaarzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 20:07

Aukelizzy schreef:

Ja is ook hoor! Maar je ziet een duidelijke onregelmatigheid op dat stukje middendraf.
Voor de rest houdt hij zich strak, zwiept met de staart en is niet 100 % rad

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 20:08

Damoiseaux2 schreef:
Aukelizzy schreef:

Ja is ook hoor! Maar je ziet een duidelijke onregelmatigheid op dat stukje middendraf.
Voor de rest houdt hij zich strak, zwiept met de staart en is niet 100 % rad

Klopt idd hoor, daar zie je het helemaal goed. :j

kimmert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 20:09

Mooi dier, maar vind hem ook erg kort in de draf en zijn staart gedrag vind ik ook geen prettig beeld. Misschieten idee om hem een keer door een ostheo te laten nakijken?? Succes!

Miesjaa_vifa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-11 20:19

kimmert schreef:
Mooi dier, maar vind hem ook erg kort in de draf en zijn staart gedrag vind ik ook geen prettig beeld. Misschieten idee om hem een keer door een ostheo te laten nakijken?? Succes!

ze is laatst nog manueel behandeld.

Miesjaa_vifa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-11 20:31

dat ze op sommige stukken niet helemaal zuiver is, daar ga ik in mee.
maar vind niet dat ze de gehele proef onregelmatig loopt.

in ieder geval bedankt voor de tips, gaat er verder mee aan de slag.

Suzanne_18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 20:32

Of je paard is nog niet genezen en heeft nog pijn, of ze loopt verschrikkelijk teugelkreupel, wat me erg waarschijnlijk lijkt als ik je rijstijl zo bekijk. Je werkt terug met je hand, duwt met je zit en zet je volledig vast in je lijf. Daarnaast klappert je zadel achter. Je paard kan hierdoor haar passen met geen mogelijkheid af maken. Dit kan ook een goede oorzaak zijn van de telgang waarnaar ze neigt in stap.

Misschien is het verstandig je zadel eens te laten checken. Verder wil ik je als tip meegeven dat je los moet laten. Niet alleen in je hand, maar in je hele lijf. Niet meer duwen met je zit, daar werk je je paard enkel mee tegen in de beweging met als resultaat dat ze op de rem gaat lopen. Haal bewust laag vanuit je buik adem en verplaats daar ook denkbeeldig je zwaartepunt naartoe. Ontspan je armen en schouders en wees stil in je zit, ook wanneer je een overgang vraagt. Blijf los in je bekken. Ga maar eens bewust zitten als een zoutzak en laat je mee nemen door de beweging van je paard. Probeer van daaruit weer recht te gaan zitten en de lossigheid van het zoutzak gevoel te behouden. En DURF haar los te laten van voren. Leer haar eerst weer op eigen benen te lopen en correct aan je zit te rijden en dan komt de nagefelijkheid en daarna de verzameling met de oprichting vanzelf wel weer. Even back to basic ;) .

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 20:34

TS Vifa loopt niet goed,ze is te kort en houdt de rug erg vast,waarschijnlijk heeft ze pijn aan haar houding te zien,ook wordt dit geuit in het gezwiep van haar staart die ze hoort te dragen en in het begin probeert ze ook haar hoofd omhoog te steken ook teken van verzet waarschijnlijk door pijn.

In de galop houdt ze haar rug vast waardoor ze springt als een hert en niet voorwaarts is,ook zie je dat ze haar achterhand naar binnen gooit.
Volgens mij loopt ze lateraal achterwaarts ipv diagonaal,waarschijnlijk kan ze niet zakken door haar kruis.

Heb respect voor het dier dat ze nog zo braaf door haar pijngrens blijft lopen zonder al te veel verzet te tonen behalve haar staartgezwiep,hopelijk ben je verstandig en laat je haar nog eens grondig onderzoeken voor je verder gaat met rijden!Succes.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 20:38

Ik snap niet dat je voor deze proef zo hoog kan scoren :o Ook een jury moet dit zien...

Miesjaa_vifa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-11 20:42

Suzanne_18 schreef:
Of je paard is nog niet genezen en heeft nog pijn, of ze loopt verschrikkelijk teugelkreupel, wat me erg waarschijnlijk lijkt als ik je rijstijl zo bekijk. Je werkt terug met je hand, duwt met je zit en zet je volledig vast in je lijf. Daarnaast klappert je zadel achter. Je paard kan hierdoor haar passen met geen mogelijkheid af maken. Dit kan ook een goede oorzaak zijn van de telgang waarnaar ze neigt in stap.

Misschien is het verstandig je zadel eens te laten checken. Verder wil ik je als tip meegeven dat je los moet laten. Niet alleen in je hand, maar in je hele lijf. Niet meer duwen met je zit, daar werk je je paard enkel mee tegen in de beweging met als resultaat dat ze op de rem gaat lopen. Haal bewust laag vanuit je buik adem en verplaats daar ook denkbeeldig je zwaartepunt naartoe. Ontspan je armen en schouders en wees stil in je zit, ook wanneer je een overgang vraagt. Blijf los in je bekken. Ga maar eens bewust zitten als een zoutzak en laat je mee nemen door de beweging van je paard. Probeer van daaruit weer recht te gaan zitten en de lossigheid van het zoutzak gevoel te behouden. En DURF haar los te laten van voren. Leer haar eerst weer op eigen benen te lopen en correct aan je zit te rijden en dan komt de nagefelijkheid en daarna de verzameling met de oprichting vanzelf wel weer. Even back to basic ;) .

Bedankt voor de tips voor me houding.
Van me zadel weet ik.
Die is 3 maanden geleden nog aangepast en ik heb nu
Voor aankomende woensdag weer een afspraak.

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 20:50

Wat een verschrikkelijk braaf paard. Ze krabbelt heel erg met de achterbenen, en de draf is tactmatig erg slecht........

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 20:52

Ach Miesjaa_vifa, je bent zo trost op je merrie en je bent zo blij dat je er weer mee kan starten. Je krijgt een hoop om je oren (meestal terecht), maar ik kan me voorstellen dat je heel blij bent dat je haar weer voor kan stellen.

Niet al de symptomen komen door pijn, staartzwiepen doet een merrie vaak, gewoon door het been aanleggen.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 20:53

Udo2001 schreef:
Ik snap niet dat je voor deze proef zo hoog kan scoren :o Ook een jury moet dit zien...

Dat was ook mijn gedachte..

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 21:01

setteke schreef:
Ach Miesjaa_vifa, je bent zo trost op je merrie en je bent zo blij dat je er weer mee kan starten. Je krijgt een hoop om je oren (meestal terecht), maar ik kan me voorstellen dat je heel blij bent dat je haar weer voor kan stellen.

Niet al de symptomen komen door pijn, staartzwiepen doet een merrie vaak, gewoon door het been aanleggen.

Je kunt zien dat TS haar benen niet aanlegt,ze lift gewoon mee en rijdt het paard niet ze zit erop en that's it, het enige wat ze doet is haar handen sluiten,hopelijk is ze verstandig en luistert ze naar mensen die wel zien wat zij niet kan voelen en zien als ze haar paard nog langer wil voorstellen(zou mijn paard trouwens niet eens op deze manier willen voorstellen en die jury die er gezeten heeft had ook zijn ogen dichtzitten denk ik!)