Moeilijke kant

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Browniee

Moeilijke kant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-11 19:30

Hoi allemaal,

ik heb sinds kort een verzorpony, een 10jarige haflinger genaamd Taz. Hij rijdt erg lekker maar heeft zoals veel paarden ook een moeilijke kant, de rechterkant,
zodra ik hierop rijd doet ie raar, hij wordt opeens erg sterk, hij loopt erg naar binnen, heeft daarbij daan stelling naar buiten en heeft geen mooie gangen meer zoals op de linkerkant,
hebben jullie misschien tips?

Groetjes Browniee

p.s binnenkort komt er wel een prof. insructeur die dit probleem ook heeft gehad met haar pony maar dat kan nog wel even duren i.v.m haar tijd

Jojoow1

Re: Moeilijke kant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 19:39

tja, heeft elke paard wel een beetje..
ik zou afwachten wat je insturcteur hiervan zegt, achter de pc kan je weinig zeggen x

xSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 19:40

Ik denk dat je pony scheef is.
Goed rechtrichten en les nemen dus!

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 19:42

Veel longeren en zacht in de hand. Druk op twee teugels en je been er aan houden. Op welke kant is ze sterk? Je verzorpony is gewoon heel erg scheef, dit kost veel tijd. Ik heb hier ook heel veel problemen mee gehad: geduld, geduld en geduld. En vooral zacht in je had blijven buiging en stelling kan je immers niet afdwingen.

Browniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-11 19:45

Zowieso vind ik les belangrijk, zowel voor mij als het paard, zelf wordt ik er weer wat meer ervaren door en het paard zal (hoop ik) geen last hebben van een ruiter die maar op z'n rug zit te !@#$ waardoor over en paar jaar de pony zo slecht loopt dat ie niet meer bereden kan worden.

xSimonee, wat bedoel je met scheef en rechtrichten? :$

Browniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-11 19:48

Hij is op de rechterkant erg sterk, zus van de eigenaresse rijdt al een tijd dressuur en haar vriendin komt mij dus binnenkort lesgeven, ik wordt volgende week aan mijn voet geopereerd dus ga sowieso de komende tijd ook veel longeren, bedoel je dan longeren met zo'n heel tuig om off alleen lijn en hoofdstel?

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 20:03

Je zou kunnen bijzetten onder begeleiding. Iemand die goed weet hoe je het moet afstellen zodat het invloed heeft maar niet te veel. Ik longeer zelf met een thiedemann, deze werkt alleen als ze haar hoofd om hoog doet, wanneer ze haar hoofd laat afhangen werkt de thiedemann ook niet meer. Onder het rijden gebruik ik deze absoluut niet. Ik ben geen voorstander van bijzetten maar die thiedemann heeft toch wel meer geholpen als ik ooit had gedacht. Instructeur heeft het aangeraden, ik was koppig en wilde het niet. Uiteindelijk toch maar geprobeerd en meteen de eerste keer had het al effect. Hoewel ze natuurlijk destijds nog niet de benodigde spiermassa had om links constant op te rekken en rechts aan te spannen. Maar dat geeft niet, heel veel geduld hebben. Jouw paard heeft dat ook, kans links niet op rekken, met de buiging naar rechts moet je dat dus oprekken. Rechts moet het aanspannen, ook dus door middel van buiging naar rechts. In de kaken moet het ten alle tijden los zijn, net zoals de gehele bovenlijn. De achterhand is actief, ondertredend dus. Dit kan je voelen door een paard dat nageeflijk loopt je hebt contact maar niet teveel. Het wil je hand ten alle tijden volgen. Dit gehele proces duurt erg lang.

Mijn paard was op de rechterkant ook erg sterk, veel rechtsom rijden, eindeloos links begrenzen, rechts los, en veel voltes met de gekste creaties, zolang het maar buigt. Linksom ook uiteraard maar de nadruk ligt op rechts.

Veel succes met je les en de operatie!

Browniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-11 20:10

ik wordt iedere x nog net niet duizelig van de voltes, hij loopt in principe wel ok met zijn hoofd maar de stelling is op de rechterkant gewoon ineens enorm slecht, stelling naar buiten terwijl z'n hele lichaam naar binnen gaat, hij 'zwabbert' zegmaar.

bedankt, t is geen zware operatie, alleen een stuk huid weghalen omdat ze bang zijn dat het later iets kan worden, begrijp je.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 20:20

Je moet ook niet eindeloos op 1 volte blijven. Verleg je buitenbeen zodat het in de buiging zijn achterhand niet naar buiten gooit. Je binnenbeen stimuleert het binnenachterbeen tot ondertreding (wat lastig is voor jouw paard omdat dit zijn zwakkere been is) je houdt met je teugels enkel contact. Pas als je paard de linker teugel echt aan neemt en in zijn rechterkaak los laat haal je je rechterhand iets van de hals. Enkel opzij, niet naar achteren. Ook afwisselen naar links zodat je voelt het hoe het moet. Je paard is erg slap in zijn lichaam, dat kan hij niet helpen. Het is een kwestie van tijd en geduld.

Als je paard zwabbert moet je de buitenkant dus meer begrenzen en het rechterachterbeen meer ondersteunen. Als je gewoon eerlijk rijd dan komt het helemaal goed, niet opgeven. Ik weet dat het heel lastig is, ik heb ook wel eens op mijn paard gezeten en dat ik dacht: 'jeetje ik stop er mee.' Volhouden, zet alles op een rijtje en vooral met ondersteuning van een goede begeleiding waardoor je meer zelfvertrouwen krijgt, ook in je paard.

Je kunt afwisselen met gebroken lijnen, voltes openen en sluiten. Balkjes lopen kan ook nog een leuke afwisseling zijn zodat het zijn rug leert te gebruiken. Laten kan je ook wijken. Contrastelling op de linkerhand. Heel veel overgangen. Je herkent een goede ruiter aan de kwaliteit van de overgangen. Zoek door de vele tempowisselingen je arbeidstempo op. Stelling op de lange zijdes. Wellicht dat je over een tijd nog een leuke schoudervoor kunt rijden. Je kunt ook nog in-uitjes springen voor meer rug gebruik en een goede smoes om af en toe even te ontkomen aan de dressuur.

Nog even over het longeren, wellicht dat een thiedemann geen uitkomst bied voor jouw. Hoewel het wel een zachte hulpteugel is. Overleg het met de eigenaar wat die wil qua bijzetten. Iedereen denkt er weer anders over, ik ben er wel een voorstander van maar misschien de eigenaar niet.

Browniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-11 20:27

Eigenaar heeft gezegd dat ik er alles mee mag doen zolang het paard er maar baat bij heeft, ik rustig aan doe en alles natuurlijk paardvriendelijk blijft. ik rijd niet elke x alleen maar 1 volte, dan wer bij a dan eb volte, dan weer 2 rondjes gewoon, ff van hand veranderen zodat ik hem niet verveel, en wachten tot de instructeur komt

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 20:35

Ik weet niet precies in hoeverre jouw paard scheef is en hoever jullie al zijn in het aannemen van de buitenteugel maar slangenvoltes en achtjes zijn ook heel handig in het afwisselen van de buiging en buitenteugel. Probeer de achterhand er ook bij te betrekken en het op twee teugels te krijgen op de lange zijdes. De meningen zijn verschillend of je eerst aan de nageeflijkheid moet werken of eerst aan de buiging. Ik zelf vind dat dat een beetje met elkaar gelijk opgaat. Wanneer ik aan de buiging werk gaat de nageeflijkheid beter als dat beter gaat, gaat de buiging ook beter.

Browniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-11 20:40

Ik rijd hem nog niet zo erg lang, echt pas 4 weken ofzo, dus ik wil ook wel de tijd hebben om hem echt te leren kennen, ik wil ook niet dat hij een hekel aan mij krijgt doordat ik mezelf en hem de kans niet geef elkaar te leren kennen.

Daantje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 22:58

Veel voltes rijden, slangevoltes.
Veel stelling vragen en begin hiermee met stilstaan.
Stelling links en rechts vragen.
Op de rechterhand voltes rijden, steeds kleiner en weer groter.
Probeer het stap voor stap, dus eerst stilstaan, dan de stap en zo verder.
Bij mij heeft het geholpen.
Wij hadden dat probleem bij een draver, en nu heeft ze mooie stelling naar binnen, zowel links als rechts.
Succes!!

Daantje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 22:59

Probeer in ieder geval niet tegen het paard of pony in te gaan, dat win je niet.
Handen goed ontspannen en kleine kneepjes geven en met veel rust kom je ver...

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 14:00

Browniee schreef:
Ik rijd hem nog niet zo erg lang, echt pas 4 weken ofzo, dus ik wil ook wel de tijd hebben om hem echt te leren kennen, ik wil ook niet dat hij een hekel aan mij krijgt doordat ik mezelf en hem de kans niet geef elkaar te leren kennen.

Al zou hij jouw niet goed leren kennen, daar van zal hij niet direct een hekel aan jouw krijgen. Wees gewoon net zoals met het rijden streng maar rechtvaardig, en ook positief ingesteld en dan komt het wel goed. Niet onzeker zijn daar over, als jij gewoon geduldig blijft dan zal dat absoluut niet gebeuren!:)

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 14:06

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 18-11-22 13:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Browniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-11 16:25

Danique_G schreef:
Browniee schreef:

Al zou hij jouw niet goed leren kennen, daar van zal hij niet direct een hekel aan jouw krijgen. Wees gewoon net zoals met het rijden streng maar rechtvaardig, en ook positief ingesteld en dan komt het wel goed. Niet onzeker zijn daar over, als jij gewoon geduldig blijft dan zal dat absoluut niet gebeuren!:)

dat denk ik ook niet helemaal want een manegepaard kent mij ook helemaal niet, maar voor mezelf vind ik een band creëren ook wel fijn, ik poets hem vaak en knuffel hem veel, misschien achterlijk maar ik hang ook echt hele verhalen tegen hem op, en als ik bijv. van hand wil veranderen en paar wil dat niet en denkt lekker eigenwijs te zijn, blijf ik gewoon net zolang proberen tot ie het wel doet, niet met veel zweepslagen en lekker hard de sporen erin zetten (gebruik ik niet eens) maar gewoon veel oefenen

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 16:37

Het probleem zit niet aan de rechter, maar aan de linker kant! Hij gooit zijn hoofd naar buiten omdat hij de linkerkant niet langer wil maken.
Paard is inderdaad scheef zoals al gezegd.
Tips zijn... les nemen in het weer rechtmaken van het paard, je losse teugel ( daar waar jij denkt dat hij loslaat) in aan leuning houden en zijn vaste teugel door vragen losser maken, maar zeker niet aan gaan " trekken"
Dan maak je hem alleen maar sterker aan zijn sterke kant n.l!

Browniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-11 16:43

uitleg is duidelijk, erg bedankt. Maar ik wil niet nu al teveel gaan 'uitproberen' en dat dan zometeen blijkt dat ik het niet goed heb gedaan, ik ben erg bezig met stelling en soms lukt het een paar passen en dan denk ik: 'Ja nu loopt hij goed!' en dan valt ie weer terug in z'n oude patroon.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 16:45

maar dat geeft niet, dat is heel normaal. Zijn spieren kunnen het nog niet aan. Vergelijk het maar met hardlopen, des te sterker je bent hoe langer je het vol kunt houden.

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 16:46

Probeer de ontspanning die je op de linkerhand hebt,mee te nemen naar de rechterkant.
Wees blij met korte stukje's en op de linkerhand zou je contra stelling kunnen proberen,niet lang niet overdreven veel maar probeer eens op de rechte zijde eens afwisselend links/rechts laten kijken.
(Dit kan je ook doen op de volte,rustig aan beginnen en niet te lang ermee doorgaan)
Verder ontspanning erin proberen te houden

Bontjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 16:47

Dus eigenlijk loopt je verzorgpony niet op twee teugels, heb je ook bij de ene kant veel meer druk als bij de andere? Veel grondwerk wil wel helpen, ook kan je proberen om veel rechte lijnen te rijden in de bak heel vaak binnenhoefslag maar een buitenrit kan ook wel even goed zijn.

Browniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-11 16:49

ja dat klopt, ik probeer natuurlijk trouwens wel alle tips even uit en kijk welke er werkt, maar ik ga er niet lang mee door want dalijk komt er een instructrice en die vertelt mij misschien weer iets heel anders.
Zijn gangen in de stap en draf zijn trouwens in principe erg netjes, maar de galop is gewoon niet meer dan enorm slecht, hij valt uit elkaar, springt steeds over of zit gekruisd, ook hierbij ga ik hulp vragen als ik les heb.

Browniee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-11 16:56

Bontjee schreef:
Dus eigenlijk loopt je verzorgpony niet op twee teugels, heb je ook bij de ene kant veel meer druk als bij de andere? Veel grondwerk wil wel helpen, ook kan je proberen om veel rechte lijnen te rijden in de bak heel vaak binnenhoefslag maar een buitenrit kan ook wel even goed zijn.

paard is wel verkeersmak, maar ik heb mijn ruiterbewijs nog niet, weet niet of je dan al buiten mag rijden. alle figuren die ik ken rijd ik, ook veel gebroken lijnen en afwenden.
Als hij op de linkerkant loopt, is hij ontspannen en is de druk op beide teugels hetzelfde, op de rechterkant is het echt beroerd

xLavender

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 17:05

Inderdaad, waarschijnlijk is de pony scheef. Ik zelf zou wachten tot deze prof. instructeur komt. Grondwerk zou inderdaad wel wat helpen, en het schijnt dat aan verschillende kanten op en afstappen ervoor zorgen dat het paard niet scheef (of nog schever) wordt...