Galop problemen!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

stephanie404

Galop problemen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-11 20:18

Hallo,
Ik heb nu ongeveer 1,5 maand een mooi friese merrie. Het gaat echt super. Behalve 1 ding. Als ik begin met rijden in stap en draf is ze heel braaf en luistert goed. Maar als ik in galop wil legt ze gelijk haar oren in haar nek en die blijven ook daar tot we weer stappen. Zodra ik dan weer wil draven gaan gelijk de oren plat en wil ze racen. Ook gaat haar kop de lucht in. Het lijkt wel alsof ze niet in galop wil maar ook weer wel. (sorry maar het is heel raar om uit te leggen). Iemand enig idee?

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Re: Galop problemen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 20:19

ik weet dat voor friezen de galop een moeilijke gang is. maar dit probleem zit misschien meer in de rug ofzo

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 20:26

kijk het zekere voor het onzekere en laat de rug en nek eens na kijken. misschien zit daar het probleem :)

stephanie404

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-11 20:31

pinkie87 schreef:
kijk het zekere voor het onzekere en laat de rug en nek eens na kijken. misschien zit daar het probleem :)

Maar zou ze daar in stap en draf dan geen last van hebben dan? In die gangen is niets te merken totdat ik in galop ben geweest.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 20:34

Galop is ook een hele andere beweging dat stap en draf, dus dat kan best in de rug zitten.

Verder vinden de Friezen die ik ken galop allemaal erg moeilijk. Dus dat kan het ook zijn. Dat ze dat doet om al haar kracht te kunnen gebruiken. Toch eerst de rug even na laten kijken en je zadel.

stephanie404

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-11 20:39

PriscaZ schreef:
Galop is ook een hele andere beweging dat stap en draf, dus dat kan best in de rug zitten.

Verder vinden de Friezen die ik ken galop allemaal erg moeilijk. Dus dat kan het ook zijn. Dat ze dat doet om al haar kracht te kunnen gebruiken. Toch eerst de rug even na laten kijken en je zadel.

Ja ik zat ook aan het zadel te denken. Ze doet ook erg moeilijk als ik haar aansingel is dat een verband? Ik heb 8 jaar geen paard meer gehad dus alles is weer even nieuw voor mij. Maar het zadel wat ik heb heb ik overgenomen toen ik haar kocht dus die zou toch goed moeten zijn?

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 20:46

Daar kan je echt niet vanuit gaan. Er rijden echt heel veel mensen met een klapperend, klemmend of hoe dan ook niet goed passend zadel rond. Altijd zelf ook nog laten nakijken.

Het kan zijn dat reageren op de singel komt door pijn aan het zadel, maar kan ook op pijn in de rug zijn of buik of waar het zadel het paard ook raakt. Het kan ook dat je paard aansingelen gewoon niet fijn vindt, zonder daar echt een aanwijsbare reden voor te hebben... Oftewel je weet het pas als je je paard laat nakijken.

Heb je je paard laten keuren bij de aankoop door een dierenarts?

stephanie404

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-11 20:48

Ja ik heb haar laten keuren. Een klinische keuring en ze was met vlag en wimpel geslaagd.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 20:51

Zal denk ik een balans probleem zijn een fries is erg duwend in zijn beweging , ga eerst eens aan de gang met de basis dingen in stap en draf b.v eerst eens de schouderbinnen en travers aanleren zodat de achterhand soepeler en sterker en dragend word en probeer dan de galop eens neem de tijd het duurt echt maanden jaren om je paard goed te laten lopen , hoeveel tijd heb je en is de galop zo belangrijk zorg eerst dat de basis ok is en dat is om te beginnen de stap

stephanie404

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-11 20:55

Ja ik krijg vanaf volgende week ook les van iemand die ons helpt met het rechtrichten. Maar hebben jullie ook alvast tips zodat ik zelf kan oefenen.

stephanie404

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-11 20:57

Hoe plaats je een foto? Want misschien zien kunnen jullie wat zeggen over het zadel.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 20:58

je moet dan op de foto met je rechter muisknop klikken en dan bij eigenschappen, en dan url selecteren en die tussen zetten de foto moet wel op internet staan

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 21:06

Niemand kan vanaf een foto zien of een zadel past , dus Miss even iemand er bij halen die er verstand van heeft, ik zou niet te veel op die galop gaan focussen maar wachten op je les en als je een goeie instructrice hebt gaat zij ook bij het begin beginnen en de galop even op een zijspoor zetten, ga eerst eens gymmen/rechtrichten in stap en doe het ook echt stap voor stap zorg darde basis ok is dan kune je altijd terug naar waar het wel goed gaat is ook wel motieverender voor het paard dan steeds iest korte doen wat hijecht niet kan in zij lichaam dat heeft tijd nodig

stephanie404

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-11 21:12

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 21:15

ze drukt hier heel haar rug weg, als je mij deze foto zou laten zien en zeggen dat ze zo altijd loopt dan heeft ze echt last van haar rug

stephanie404

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-11 21:19

nicky_rilana schreef:
ze drukt hier heel haar rug weg, als je mij deze foto zou laten zien en zeggen dat ze zo altijd loopt dan heeft ze echt last van haar rug

Wat bedoel je met ze drukt haar rug weg? Dit was de eerste keer dat ik op haar reed toen ik haar gekocht had was dus niet echt een ontspannen ritje. Zou niet durven zeggen of ze nu nog zo loopt.

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 21:22

haar rug is hier heeeel hol en dat is niet de bedoeling, je moet ze een beetje bol proberen te krijgen.

KadySurkana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 21:24

sinds ik mijn verzorgpony 1 keer in de week longeer loopt ze beter over dr rug heen !!!
met dr hoofd omhoog hebben wel erg veel friezen!
maar dr bitje kan ook te strak zitten..

stephanie404

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-11 21:25

nicky_rilana schreef:
haar rug is hier heeeel hol en dat is niet de bedoeling, je moet ze een beetje bol proberen te krijgen.

ok dank je wel en wat voor oefeningen kun je dan het beste doen om haar bol te krijgen?

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 21:28

Afbeelding zo ongeveer rijden
je moet proberen het hoofd meer richting de knieen te krijgen

stephanie404

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-11 21:31

Dus nageeflijk rijden? Dat is wel heel lastig. Ik ben er al mee aan het oefenen, maar ben te onervaren denk ik. Ben blij dat ik vanaf volgende week les krijg :D

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 21:32

ja, en een fries is ook niet het makelijkst omdat die de rug al makkelijk weg drukken, en niet makkelijk naar benede willen

stephanie404

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-11 21:34

KadySurkana schreef:
sinds ik mijn verzorgpony 1 keer in de week longeer loopt ze beter over dr rug heen !!!
met dr hoofd omhoog hebben wel erg veel friezen!
maar dr bitje kan ook te strak zitten..

Ja ik ga haar ook maar longeren. Ja met dr hoofd omhoog is wel vervelend maar we werken eraan. Hoe weet je dan of het bit te strak zit? Hoe weet je de goeie maat dan?

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 21:37

als je aan het bit terekt moet het recht in de mond hangen ongeveer, dus het mag de mond hoek iets op terekken.
longeeren met slof of zo is denk ik het makkelijkst die kun je dan onder aan de singel vast maakt, en aan de zijkant dan moet hij wel naar beneden, en de longeerlijn door het bit heen dan kun je ook meteen makkelijk stelling vragen

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 21:48

Idd heel de rug word weggedrukt erg nare houding voor het dier heel snel les nemen ,ook de foto van de bruine pony is erg slecht voorbeeld de pony loopt heel erg op de voorhand dus ook met verkeerd Rug gebruik , je moet ook niet aan het bit zitten maar op je zit rijden, maar nogmaals daar is tijd voor nodig ook een slof zou ik niet gebruiken ,leer zelf te voelen en gebruik geen dwang middelen als je zelf al niet weet waar je mee bezig ben