rijden met bijzetteugels?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ylime12

rijden met bijzetteugels?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-11 18:43

mijn vriendin wil haar pony aan de teugel leren lopen met een bijzetteugel. maar als de pony zijn hoofd omhoog gooit zit er totaal geen elastisiteit in de bijzetteugels. toen vroeg ik me af of het verntwoord is om met bijzetteugels te rijden en ten tweede of het het meest ideaale is om haar doel te bereiken...

Eske_B

Re: rijden met bijzetteugels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 18:43

Aan de teugel is ontspanning.
En een bijzetteugel is gedwongen, dus nee, niet doen.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 18:46

ik denk dat jouw vriendin heel gauw goede lessen moet gaan nemen, ontspanning krijg je niet door het paard vast te binden :n

ylime12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-11 18:47

dit dacht ik dus ook al... bedankt

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 20:01

Eventueel kan een elastiek gebruiken. Het rekt mee maar het paard krijgt wel druk achter de oren. Dat is weer zielig. Ik zou in haar geval zeker bij een jong paard les gaan nemen.

ArsVivendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 20:45

ze zou les moeten nemen, dan kan ze het ook op een andere manier leren

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 19:41

Aangezien het niet gaat om een soort bijzetteugels verplaats ik het naar RT-P

NoTrouble

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 19:50

Ik ben er helemaal geen voorstander van. Sommigen worden echt geholpen met de juiste bijzetteugels of andere hulpmiddelen, maar daar zou ik zelf niet snel voor kiezen. Ik denk inderdaad dat ze eerst goed les moet nemen, en zeker geen bijzetteugels moet gebruiken zonder begeleiding; je kunt er ook een hoop mee kapotmaken..

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 19:54

nee, niet onnodig hulpteugels gaan gebruiken, en al zeker neit om je paard 'aan de teugel' te laten lopen. Aan de teugel lopen is voor ontspanning en moet zeker niet gedwongen worden omdat het bijv. mooi is.

ook zou ik les nemen.
succes

Laviina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 23:00

Je lost een probleem zeker niet op met een bijzetteugel of iets, neem les idd dat zal je verder helpen:)

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 23:09

Elastiekje eraan... Kan een hoop rug problemen en een stijf paard voorkomen. ( mits opgebouwd)

Zelf ben ik geen voorstander van ''zooi'' aan mijn paard.. Helemaal niet als het ''vast'' zit in zin van bijzet/stoot/elastiek.. Ik heb onder het rijden of een slof ( kan ik zelf regelen en mocht het paard er tegen in komen optijd los laten. of zonder al deze troep..

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 12:20

Volgens mij hoef je een paard niet te leren om aan de teugel te lopen. Die van mij gaat vanzelf als ze ontspannen is...

Jiwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 19:47

ylime12 schreef:
mijn vriendin wil haar pony aan de teugel leren lopen met een bijzetteugel. maar als de pony zijn hoofd omhoog gooit zit er totaal geen elastisiteit in de bijzetteugels. toen vroeg ik me af of het verntwoord is om met bijzetteugels te rijden en ten tweede of het het meest ideaale is om haar doel te bereiken...

Allereerst moet je vriendin eerst maar eens gaan researchen wat 'aan de teugel lopen' (aanleuning) is, voor ze haar pony probeert 'iets aan te leren'.
Aanleuning is iets dat je krijgt door je paard goed voorwaarts neerwaarts, in ontspanning en rechtgericht te rijden. Dan zal je paard zakken in je hand en dat noemt men aanleuning.
Geen kunstje dat je je pony even leert dus, en al helemaal niet met een bijzetteugel. Wel door goed les te nemen en begeleiding te zoeken.

Het enige dat je krijgt van een bijteugel is een pony met pijn in z'n nek omdat z'n hoofd in een krulletje getrokken wordt.

GFans

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 21:07

idd Jiwa, ben het met je eens. aan de teugel of in de krul is geen juiste houding, een paard moet nageeflijk zijn, dat betekend dat hij nageeft, ontspant en door zijn lijf loopt, dat kan je niet afdwingen. je moet wel allenoodse goed kunnen rijden om je paard met hulpteugels echt beter te krijgen......

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 08:45

Ik zou je vriendin ook aanraden om les te nemen en te leren rijden

leanR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 09:54

Ik ben hier niet echt voor.
Sommige worden echt geholpen door een bijzetteugel in sommige gevallen,maar een bijzetteugel is er naar mijn mening niet voor om je paard/pony in een bepaalde houding te dwingen omdat dat misschien mooi is. Je moet, ook vooral bij jongere paardjes, dit niet willen. Je kan zoveel kapot maken.
Ik zou ook even aan je vriendin vragen wat precies de bedoeling is van " aan de teugel rijden ". :+

Ik zou serieus aan je vriendin aanraden om les te nemen of iemand opzoeken die hier wat vanaf weet.
Succes.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 10:35

Ik ben er wel voor om een paard te trainen of te rijden in de juiste houding als de ruiter nog niet in staat is om een paard naar die juiste houding toe te rijden. Niet om het dier in de krul te dwingen, wel om een fijne stabiele aanleuning te stimuleren, en dat de ruiter ondertussen op andere zaken kan letten zoals houding, licht contact houden met de mond, aan het been en de zit rijden van een paard. Als je de bijzet niet te strak zet kan het dier zelf die bijzet opzoeken als het voor de rest genoeg teugelruimte krijgt en goed naar de bijzet toegereden wordt.

GFans

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 19:47

maar joyce, als je niet eens normaal kan rijden moet je toch ook nog helemaal niet aan correcte aanleuning denken???

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 19:50

Op de manege waar ik vroeger reed deden ze dit bij beginnerpony's
Ze zetten ze heel strak vast zodat ze niks konden in feite en de kindjes eerst leerden om
te zitten en rondjes te rijden..
Wat waren die beestjes blij als ze die ellendige touwtjes af hadden zeg..

Imke1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 19:53

Ik zou het niet doen.
Aan de teugel lopen is eigenlijk ontspannend.
misschien kun je het wel eens proberen met een martingaal (als ik dat goed schrijf).
Dit is minder gedwongen, maar het zou wel kunnen helpen!

Ostra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 20:29

Een martingaal helpt het tegengaan dat je paard zijn hoofd omhooggooit, zie je bij springen vaak.Bij een martingaal heeft je paard dus wel de vrijheid om zijn hoofd omhoog te doen, dus niet aan de teugel lopen maar kan hij niet gaan races met zijn hoofd in de lucht. Je ziet idd regelmatig slof of elastiek als bijzet ben zelf geen voorstander hiervan omdat je je paard dan dwingt, als je op de juiste manier rijdt heb je in princiepe geen bijzet nodig ik gebruik het nooit. Ik denk dat les nemen voor je vriendin een betere optie is :)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 16:43

GFans schreef:
maar joyce, als je niet eens normaal kan rijden moet je toch ook nog helemaal niet aan correcte aanleuning denken???

Wel voor het juiste spiergebruik van het paard, niet om het dier te dwingen.
Je kunt met korte teugels dwingen en je kunt met korte bijzetteugels dwingen, maar het gaat er om dat je ze juist uitnodigd de bijzet op te zoeken, zonder dat ze belemmerd worden door een onhandige ruiter met te korte dwingende teugel. Als het paard dan `de hand` van de bijzetteugel op zoekt omdat er lekker voorwaarts wordt gereden en de bijzetteugel een langere hals stimuleert (of in werkt bij sterrenkijken) dan loopt het paard uit zichzelf al met minder schadelijke houding en zit fijner en daardoor hoeft de ruiter niet zo te knoeien om op die houding te letten, maar kan op andere dingen letten. Het is niet voor niets dat zitlessen gegeven worden aan de longe met bijzetteugels, net als de zitcompetitie.

Ik heb ook perioden gehad dat mijn paard niet lekker wilde ontspannen, maar als ik dan een bijzetteugel er aan deed en vervolgens zelf gewoon langere teugels hield, dan had het paard geen last van eventuele spanning of onhandigheid van mijzelf (en ik niet de neiging om te gaan prutsen) en zo kon ik dan toch fijn rijden omdat ik me gewoon met andere dingen bezig kon houden. Op die manier heb ik de slof ook wel gebruikt. Maar een slof kun je makkelijker verkeerd gebruiken en misbruiken dan een netjes afgestelde bijzetteugel of elastieken halsverlenger. Met die laatste is het een longeren-idee terwijl je wel je been en zit/gewichtshulpen kunt gebruiken, dat is wat ik bedoel...

Het is gewoon een hulpmiddel om te voorkomen dat het paard tegen de hand gaat lopen en gaat sterrenkijken, omdat de ruiter wil dat hij nagevelijk loopt, en sterrenkijken ook niet goed is voor de rug/spieren etc. Veel ruiters die het moeten leren voelen nog niet of hun paard voldoende voor het been loopt, vinden het moeilijk constante aanleuning te houden, zonder zwabberteugels of juist vastgezette hand (ook op hoger niveau hebben ruiters daar nog wel problemen mee, vooral als het paard scheef voelt of als zij zelf hun moeilijke kant hebben en dat is echt geen schande, maar wel een punt van aandacht)
Daarbij is timing en dosering van zowel been/zit als teugelhulp heel belangrijk en dat is ook nog niet zo eenvoudig. Ik kies er dan liever niet voor om mijn pony een 45 minuten met neus in de lucht te laten lopen en ondertussen te oefenen met de ruiter op die dingen. Dan heb ik liever dat mijn pony ontspannen en laag loopt met hals en zij met lange/losse teugels rijd om dan eventueel als het dier ontspant, te proberen dat contact met de normale teugel op te pakken en zo te houden.

Dat werkt paardvriendelijker in mijn ogen dan instructeurs die zeggen dat je met korte teugels (op maat noemen ze dat) weerstand moet bieden, of kneepjes in de teugels moet geven etc. en tegelijkertijd steeds harder moeten drijven of bijtikken om ze toch nog vooruit te krijgen omdat je net nog die handrem er op houd of juist weer los gooit en alles weer kwijt bent.

Maar goed, misschien zie ik dat net even anders dan standaard.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 16:56

Tja...moeilijk als je zowel het paard als de amazone niet kent!
Ik ben als het paard echt met zijn hoofd bij god op tafel ligt tijdens het rijden zeker niet tegen een bijzetje.
Vaak kan het ook net even het gevoel geven aan de ruiter wat nageven nu is, want dat is bijna niet uit te leggen en voor heel veel ruiters ook niet te rijden.
De bijzet mag dus nooit zo strak staan dat het een gedwongen hoofd houding oplevert.
Het paard moet iets voor de loodlijn kunnen lopen, maar niet meer zijn hoofd zo hoog doen dat hij zijn rug weg drukt.
Het is en blijft een heel moeilijk uit te leggen verhaal dat nagevelijk rijden!
Vaak zie je dat ruiters het krulletje kunnen krijgen, maar daar in blijven hangen zeg maar!
probeer dan uit te leggen dat dat pas het begin is en je vanuit die houding je paard moet gaan los maken en over de rug moet laten lopen.
Dus lengte buiging, los werken links/rechts d.m v stelling en buigen enz. enz.
Lange weg en alleen maar haalbaar met een goede instructie langs de kant!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 13:57

ylime12 schreef:

Als het om het leren van de pony gaat, zou ze ook gewoon kunnen longeren met touwtjes of bijzetteugels. Dan kun je ook niet terugwerken met de gewone teugels of de pony op een andere manier in de weg zitten.
Kan zij op een goed gereden pony wel een pony netjes nagevelijk rijden? En krijgt ze les/begeleiding?

Daantje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 23:16

Lekker losrijden en laten ontspannen, zeker niet dwingen met bijzetteugels.
Als het paard/pony los is, dan teugels oppakken en ontspannen blijven rijden.
Kost even tijd maar zeker de moeite waard