Paard is veel te snel en reageert te fel op lichte hulpen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sharona95

Paard is veel te snel en reageert te fel op lichte hulpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 11:01

Ik heb nu een half jaar een hele lieve merrie. Al vanaf het begin hadden we problemen met het feit dat ze echt enoooorm voorwaarts is, niks mis mee natuurlijk. Maar vind het wel fijn dat op het moment dat ik terug wil naar stap ik er niet een hele lange zijde over hoef te doen. Op het moment dat ik mijn been aanleg (ben echt heel zachtjes met de hulpen) schiet ze weg. Natuurlijk heel fijn die snelle reactie, maar dan stuift ze echt vooruit en duurt het weer heel lang voordat ik haar met mijn zit terug heb tot een normaal tempo.

Gisteravond met springles had ik ook dit probleem, ze balkjes draven, werd balkjes denderen. En toen ik haar er eindelijk rustig, op eigen benen, overheen had. ging het kruisje daarachter, van op het derde gaatje, echt belachelijk raar. Helemaal niet erg als ze er raar over heen springt, maar dit kruisje hebben we veel vaker gedaan en dan ging het super. Nu sprong ze er als een soort kikker overheen, 4 benen tegelijk, rug bol hoofd omlaag en haar linkervoorbeen sloeg ze naar voren, en dit tot 3x toe. Ik snapte er niks meer van. uiteindelijk dus maar de hele les stap-draf overgangen gemaakt totdat ze lichtjes van voren was en rustig weg draafde.

En bij de dressuur is dit dus precies hetzelfde, en op het moment dat ik dan een keer de noodrem moet gebruiken, loopt ze er gewoon vol doorheen en drukt ze zichzelf eruit. Vooral na de galop is het een ramp. We hebben maandag in de les goed geoefend op mijn ontspanning in mijn bovenbenen, ging al wel iets beter.

We hebben elke week priveles en sinds kort ook nog een groepsles dressuur en een groepsles springen.
We hebben dus 3x per week goede begeleiding, maar ik blijf dit probleem houden.

Overigens rijdt een vrouw haar op zaterdag, die rijdt er best fijn mee, wel wat te strak in de aanleuning, ze steekt haar tong steeds naar buiten, maar bij haar is ze ook echt gevoelig aan de hulpen. Alleen schiet ze toch niet onder haar uit..

Ik hoop dat jullie me ergens mee kunnen helpen, dat jullie een idee hebben waar het aan kan liggen..
Laatst bijgewerkt door Elles op 18-11-11 11:04, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Onduidelijke topictitel aangepast: "Ik weet het niet meer" is geen goede titel. Probeer in je titel al duidelijk te maken waar je topic over gaat!

Daihyo

Re: Ik weet het niet meer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 11:02

Wat krijgt ze voor voer?
Hoe vaak is ze aan het werk in de week?

FriesWytske

Re: Ik weet het niet meer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 11:02

Hoe oud is je paard?

Princesj

Re: Paard is veel te snel en reageert te fel op lichte hulpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 11:06

Is je zadel in orde? Ik had namelijk precies het zelfde probleem, mijn zadel leek op het oog perfect passend. Na electronische meting, bleek mijn paard last te hebben van de gehele kussens. Ik heb nu een ander zadel (Bates), want mijn paard blijkt wolzadels niet te waarderen kwa druk.

Regallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 11:07

Heel veel overgangen rijden en daarbij halthouden wanneer je paard 'drammerig' is.
2 passen draven en weer stappen, overgang niet naar jou wens dan halthouden. Weer voorzichtig aandraven, paar passen en weer terug en dat een hele poos volhouden. Heel stom werk maar het hielp bij mijn paard er goed en ik doe het nog steeds.

Je kunt ook om de zoveel passen gaan halthouden, worden ze vanzelf wel zat ;)

Succes

Juultjejuul

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 11:15

Kun je hem niet wat desensibiliseren op t been? Is het ook in de omgang een rillerig paard?

Sharona95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 11:19

Amanda schreef:
Wat krijgt ze voor voer?
Hoe vaak is ze aan het werk in de week?

Voer gaat vanuit de stal zelf, gewoon basisbrok, 2 kg per dag.
Het is trouwens een paard van 1.73. Ze krijgt na het rijden nog kruidenmuesli met een beetje maisgrutten, voor het dikker worden, een halve kilo. Verder krijgt ze een/twee keer per dag kuil. Ze loopt eigenlijk iedere dag! Dinsdag is haar vrije dagje, dan doen we meestal wat longeerwerk/aan een halster de longeeerbak rond.

FriesWytske schreef:
Hoe oud is je paard?

Ze is nu 6, dus kan natuurlijk ook de puberteit zijn...

Princesj schreef:
Is je zadel in orde? Ik had namelijk precies het zelfde probleem, mijn zadel leek op het oog perfect passend. Na electronische meting, bleek mijn paard last te hebben van de gehele kussens. Ik heb nu een ander zadel (Bates), want mijn paard blijkt wolzadels niet te waarderen kwa druk.

Voor zover ik weet wel.. maar kan er altijd even naar laten kijken. Hij lijkt alleen perfect te passen, net als jij zegt!

Regallie schreef:
Heel veel overgangen rijden en daarbij halthouden wanneer je paard 'drammerig' is.
2 passen draven en weer stappen, overgang niet naar jou wens dan halthouden. Weer voorzichtig aandraven, paar passen en weer terug en dat een hele poos volhouden. Heel stom werk maar het hielp bij mijn paard er goed en ik doe het nog steeds.

Succes

Ja daar ben ik nu ook veel mee bezig, maar ze blijft doordrammen, elke keer weer. en die 2 passen draven worden er dan 6 omdat ik haar dan pas weer terug heb..

Juultjejuul schreef:
Kun je hem niet wat desensibiliseren op t been? Is het ook in de omgang een rillerig paard?

desensibiliseren? :o Nee totaal niet, ze kijkt ook nergens van op, ze is nergens bang voor, je kan alles met der, ze is overal heel koel onder..

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 11:20

Regallie schreef:

Succes

een heel heet en druk paard wordt van deze overgangen nog veel heter.....
misschien eens met een lesgever over hebben?
consequent zijn is altijd de beste oplossing, maar je moet wel eerst de oorzaak weten.
Heeft ze teveel energie (kun je oplossen door van te voren te longeren, als het probleem dan weg is, is teveel energie de oorzaak)
krijgt ze teveel voer, minimaal 2 weken voer evt. halveren (ik weet natuurlijk niet wat ze krijgt)
wordt ze hier rustiger door, ligt het aan het eten.
Of is ze gewoon rillerig (kan ook, moeilijk op te lossen en vaak alleen te verhelpen door je paarden eerlijk hard aan het werk te zetten....hierbij is een goed lesgever echt noodzaak)

sourih

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 11:23

het kan zijn dat er iets mis is met het zaadel dat hd ik ook is ze nog jong???????
en hoevaak berijdje haar per week?????????

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 11:24

Wat heeft ze voordat ze van jou was gedaan?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 11:24

Ik zou het krachtvoer eens halveren (de brok) en het ruwvoer verdubbelen.
Wel opletten dat ze geen tekorten gaat krijgen, dus eventueel aanvullen met een multivitamine.
2 kilo is op zich niet gek voor zo'n groot paard, maar misschien haalt ze er wel heel veel energie uit.
1/2x per dag kuil is echt te weinig. 3/4 x per dag is beter.

Loopt ze overdag ook buiten of staat ze op stal?

Poeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 11:29

Ik lees even mee, heb een soortgelijk probleem ;)

Sharona95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 11:29

sourih schreef:
het kan zijn dat er iets mis is met het zaadel dat hd ik ook is ze nog jong???????
en hoevaak berijdje haar per week?????????

Zoals ik hierboven al zei, ze is 6 en het zadel lijkt perfect te passen, maar hier kan ik naar laten kijken. ik rij haar zelf 5x per week en een z-dressuur ruiter rijdt haar 1x per week..

griebels schreef:
Wat heeft ze voordat ze van jou was gedaan?

Ze was van een vrouw die verder met haar wilde, alleen werd haar zoontje ziek, toen heeft iemand haar gekocht en is met haar verder gegaan om te verkopen, ik heb haar van die gene gekocht. Heel veel heeft ze dus niet gedaan! Ze is nu al wel een jaar onder het zadel.

Amanda schreef:
Ik zou het krachtvoer eens halveren (de brok) en het ruwvoer verdubbelen.
Wel opletten dat ze geen tekorten gaat krijgen, dus eventueel aanvullen met een multivitamine.
2 kilo is op zich niet gek voor zo'n groot paard, maar misschien haalt ze er wel heel veel energie uit.
1/2x per dag kuil is echt te weinig. 3/4 x per dag is beter.

Loopt ze overdag ook buiten of staat ze op stal?

Ja dat voerschema is hoe ze het daar op stal doen.. ik weet niet of ze het willen veranderen, met het ruwvoer etc.
Waar kan ik die multivitamines uithalen? Nee klopt.. Alleen zit ik dus ook met het voerschema.. ik zou evt kunnen vragen of het kan/mag..

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 11:32

Het eerste kwartier flink naar voren rijden dan? Dus niet terug terug bij een heet paard, maar naar voren naar voren naar voren.
Word ze snel moe? Of heeft ze echt de conditie van een marathonloper?

Sharona95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 11:35

ja dat zou ik ook nog kunnen proberen!
haha maar ze heeft alleen de conditie van een marathonloper.. nadat ze een uur heeft rond lopen sjeesen, staat ze erbij alsof er niks aan de hand is, wel zweten, maar haar ademhaling is zo weer normaal..

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 11:35

Multivitamines hebben ze bij de Paardendrogist wel :j

Loopt ze overdag buiten? Dan kan ze haar energie ook kwijt.

De galop/na de galop klinkt meer als een balans probleem.
Longeer je ook wel eens met bijvoorbeeld pessoa of dubbele lijnen? Zo kun je haar spieren ook goed trainen, zonder dat een ruiter haar nog extra uit balans kan brengen.

Verder je eigen houding. Ontspan jij voldoende? Geef je (onbewust) niet constant hulpen met benen, zit of armen?

Veel overgangen met zo'n paard kan juist averechts werken.
Wel kun je haar binnen een gang aan het werk zetten.
In stap bijvoorbeeld stukjes middenstap meepakken en weer terug, keertje halthouden tot ze (en jij) ontspant. Is de stap wel rustig? Belangrijk is dat je die rustig hebt, zodat je daar altijd naar terug kan om rust te pakken op het moment dat ze zo voorwaarts is.
Belangrijk is dat je rust bewaart in je rijden. En lukt dat alleen in stap? Dan rij je gewoon alleen de stap.
Is de stap constant rustig, pak je eens een stukje draf mee. Bij mijn halfinger (ook een heethoofd) werkt veel oefeningen juist averechts, hij wordt rustig van simpel hoefslag draven, omdat hij zo veel makkelijker kan ontspannen en balans heeft. Rechtuit lopen als het ware. Je moet even zoeken naar waar je paard rustig van wordt. Want dan kun je dat gebruiken, op het moment dat ze te heet onder je wordt.

Sharona95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 11:43

Ja ze loopt overdag buiten, samen met anderen. Nu alleen nog in de paddocks, de wei mag niet meer.
Dubbele lijnen doe ik ook regelmatig! ik heb moeite met het ontspannen van mijn bovenbenen, en dat is het gekke, ik heb dat alleen bij haar.. misschien omdat ik weet dat ze onder me uit schiet.

In de stap is ze altijd heel erg rustig en ontspannen. Ze laat haar rug netjes los en stapt over haar afdrukken heen. Dus dat scheelt wel, als ik haar eenmaal terug heb, krijg ik haar al weer heel gauw rustig..

Bedankt voor je tip!

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 11:45

Bekent probleem had dit met mijn oude pony ook, daar keek ik ook naar voer waar de laagste energie waarde inzat(was toen Subli) doordat ze te voorwaarts was verbrande ze ook veel waardoor ze nimmer te dik was, en erg moeilijk op gewicht te houden was(was ook moeilijke eter ernaast) maar met rijden was het door dat voorwaartse erg aantrekkelijk zoveel mogelijk je been af te steken in de hoop dat je geen reactie uitlokte echter werkte juist constant been eraan het beste dusanig dat ik op den duur gewoon een spoortje om kon doen zonder dat ik er extra reactie uitkreeg, maar dit was wel met elke keer rijden dat ik daar goed om moest denken anders was het gewoon een kanon die wegvloog op je been, veel oefeningen en verschillende oefeningen waarbij je duidelijke beenhulpen moet geven werken het beste en veel overgangen, bij het voorwaarts rijden moet jij al weer denken aan het terugrijden, en been eraan houden, verklein en vergroot voltes en in die oefening overgangen rijden.
Succes ;)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 12:27

Juist die spanning in je bovenbenen zorgt ervoor dat een voorwaartse pony "op scherp" blijft staan. Jij spanning? de pony ook... Het is dus zeker de moeite waard om daar veel aandacht aan te blijven besteden, want daar zit veel van je antwoord.

Verder heel consequent terug. En dan echt stap-stop oefeningen. Als je paard daar heet van wordt, dan even een rondje draven, en weer opnieuw stap-stop. En die stop moet ook echt meteen stop zijn, alsof je leven er vanaf hangt. Zorg dat je ook snel de overgang terug maakt, dus echt met 1 of 2 stappen. Zorg dat je daar controle over gaat krijgen. Bij die stop is het heel belangrijk dat je diep in je zadel met een ontspannen been komt. Met spanning in je been en boven je zadel staan (wat veel ruiters een beetje doen in een stop) geef je namelijk een voorwaartse hulp, wat verwarrend voor je pony is.

kirishu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 14:25

je kunt proben haar in de aanleuning te diep te laten buigen, en vanuit daar haar alle oefeningen te laten doen. hoe dieper het paard met haar hoofd loopt, hoe meer ze haar rug zal moeten ontspannen, hoe veder ze haar benen er onder kan zetten, en daar mee verbrand ze heeeeeel veel enegie. als het paard ook diep loopt hoef je veel minder te doen in de mond om het goed door te laten komen. iets wat voor bijde veel ontspannener is, omdat jij je niet rot hoeft te werken, en dus ontspannen bent. en een ontspanne ruiter is uit eindelijk een ontspannen paard. als ze dit echt goed doet kun je haar weer vanuit die hele lage aanleuning stukje bij beetje omhoog gaan rijden.

als tweede kun je vanaf het begin dat je gaat rijden je benen iets meer aanleggen/aangesloten houden dan je gewend bent. hierdoor is het niet zo dat jou been de heleijd van los naar eraan gaat, maar dat jou been van licht-eraan naar eraan gaat. dit is een minder grote overgang en kan er voor zorgen dat je paard het als een zachtere hulp opvat, maar in theorie doe je bijna niets anders.

als laatste zou je even kunnen controleeren of je paard haar tong niet over het bit heen gooit. dit doen ze alleen maar om het uit te proberen, en ze snappen niet dat als ze dit doen het alleen maar meer pijn doet in hun mond. als ze pijn hebben in de mond, en jij haalt haar terug, dan krijgt ze alleen maar meer pijn, en zal ze echt niet zo graag doen wat jij van haar vraagt.
de oplossing als ze haar tong over het bit heen doet, gewoon de neus en spare riempjes iets strakker doen. echt niet metheen beginnen met een tong lepel of zo.

veel suc6 hopelijk helpt dit iets ;-)

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 14:39

Dit komt me wel aardig bekend voor, mijn paard was toen ik hem had net zo (nu nog, maar wel hanteerbaar). Hij was zo ril op het been en mn zit dat het twee jaar (!!) heeft geduurd voordat ik mijn benen gewoon aan zn buik kon laten hangen en ze niet meer van zijn buik hoefde te houden.
Heb dus veel geduld. Leer haar overgangen maken op je stem en probeer zo langzaam dat te combineren met hele kleine hulpen. Dat kun je dan steeds meer uitbreiden.

Zelf moet je proberen zo ontspannen mogelijk te zitten, losse armen, wel contact natuurlijk, masr zo weinig mogelijk spanning. Je bovenbenen ontspannen is al een goed begin!

Wat je ook zou kunen doen als ze te hard gaat, is in elke hoek een volte van tien meter rijden, zo komt ze uit zichzelf terug (ze moet wel door de volte) en bouw je geen onnodige spanning op.

Edit: je zou eventueel magnesium kunnen gaan bijvoeren, vaak worden paarden daar iets rustiger van.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 14:48

Sky_As schreef:
Regallie schreef:

Succes

een heel heet en druk paard wordt van deze overgangen nog veel heter.....

De bedoeling is dat het paard leert wachten op de ruiter en niet zelf innitiatieven gaat ontwikkelen. En heet worden is niet erg, zo lang je dat maar kunt controleren.

Als ik er vanuit mag gaan dat dit paard gezond is zie ik enkel een rijtechnisch probleem. Het is juist heerlijk om zo'n gevoelig paard te hebben. Het is juist de kunst om dat te behouden en dan te leren alle tiptoetsen te bedienen!

kirishu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 14:50

pytje: je moet wel goed oppassen met magnesium! ik zou dan eerst een testje door de vee arts laten doen voordat je zomaar gaat voeren, te veel magnezium zorgt er voor dat de lever het begeeft!

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 14:54

Goeie, dat wist ik niet. Heeft ern paard snel zoveel te veel dat het schadelijk is?

kirishu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 15:07

das heel moeilijk te zeggen, want als een paard al veel magnesium in zijn sisteem heeft, dan is iets al snel te veel, maar als hij weinig magnesium in zn sisteem heeft dan is een beetje echt niet te veel!
darom dus ook slim om effe bloed onderzoekje te laten doen.