Gypsy Eyes @longeerwork

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

noukie175

Gypsy Eyes @longeerwork

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-11 20:11

Hallo,

Vandaag heb ik mijn pony Gypsy aan de longe gehad. Gyps is 4 weken terug bij een osteopaat geweest omdat ze al een poos kreupel liep in het begin met rijden. Het bleek dat zij (oude)blokkades in haar rug had, hoe ze hier aan is gekomen is een raadsel.. Wij denken afgelopen winter omdat ze met springen toen last van haar rug had gekregen en een aantal x zomaar ervan door ging onder het rijden. In de winter hadden we dat onder de mom van frisheid geplaats maar nu gaat er een belletje rinkelen.. Nadat we bij de osteo zijn geweest moest ze 1 week op weiderust zodat haar lichaam de behandeling kon verwerken. Na die week 1x gelongeerd wat beter ging en 2x gereden waar ze nog erg stijf/kreupel was. Toen maar weer 2 daagjes op rust gezet.. Eerst duurde het minstens 20-25 min voordat de kreupelheid enigzins weg was. Na de 2dagen opnieuw rust was het 2-3 pasjes zoeken en ze liep weer als ooit te voren! Alleen rechtsom in het begin nog wat moeite want daar was de blokkade het ergst. Het gaat nu elke dag weer een stuk beter met gyps en rij haar nu 4-5x in de week ongeveer 45 min en 1x longeerwerk ongeveer 30 min. Over 2 weken krijgt ze een 2e behandeling van de osteo.

Hier de foto's van vandaag, helaas niet zo goede kwaliteit (Ipod) en een kort filmpje. Op het filmpje wappert de longeerlijn heel erg omdat ik de lijn en de zweep in 1 hand moest houden en in de andere hand de Ipod.. En aangezien mevrouw zonder zweep niet doorloopt was het een beetje moeilijk. Ook loopt ze soms beetje overhaast, komt ook door mijn gekluns.. :+

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=p1VirWvsl0M

Commentaar is welkom, maar houd het netjes. :j
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 17-11-11 14:24, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Lettertype normaal gemaakt.

LiVetime

Re: Gypsy Eyes @longeerwork

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 20:29

Oeii.. maak me gelijk zorgen om het gebruik van de bijzet. Zeker nadat ik las over blokkades in de rug.
Daar werk je dit wel weer mee in de hand. Zeker in zo'n zware bak.
Zou persoonlijk die bijzet eraf halen en lekker aan de enkele lijn gaan werken om de rug losser te krijgen, zodat ze vanuit ontspanning zelf wil gaan zakken.
Je kunt veel beter werken aan het goed beter leren ondertreden van de achterbenen ipv een bijzet eraan vast te maken. De rug krijg je er 1000x losser door.

noukie175

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-11 20:32

Oh okee, ik heb juist de bijzet (touwtje) gekocht als ondersteuning voor haar, ook op advies om hier mee te gaan longeren. Ja de bak is idd erg zwaar..

Heb weinig ervaring met bijzet, moet deze nog losser?

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 20:38

Het is belangrijk dat de rug goed leert te dragen en soepel blijft. Door te longeren met een bijzet, zet je de hals van voren vast en blokkeer je zijn beweging.
Wat ik duidelijk zie in het filmpje is dat de achterhand vrijwel niks doet. Die beweegt wel mee, maar draagt vrijwel niet. Wat je juist wil is dat de rug meer los leert te laten, maar je pony beweegt alles behalve soepel de volte door. Dan zou ik graag lengtebuiging willen zien, maar die is er geen moment. En dat komt ook mede door het gebruik van de bijzet.
Begrijp je me een beetje? Als je het niet begrijpt dan heel graag aangeven :) Probeer je alleen te helpen.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 20:41

Ik vind de bijzet hier niet verkeerd gebruikt worden, hoor. Enige waar je dan extra op moet letten is actief (niet hard) en dat ze de rug blijven gebruiken. Dat actieve mis ik hier wel een beetje, ze zou wat meer mogen aantreden en dus wat actiever met meer impuls mogen lopen.

Bijzet wordt hier in mijn ogen gewoon netjes gebruikt, niet te strak en niet te los. Alleen dus blijven zorgen voor de impuls. :)

Overigens kan je er met bijzet net zo goed voor zorgen dat ze gaan aantreden van achteren, als zonder bijzet. Dubbele longe zou hier ook perfect voor zijn!

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 20:44

Quir: Het gaat mij hier niet zozeer direct om het gebruik van de bijzet, maar om de REDEN waarom deze gebruikt wordt. Met als doel om de rug los te krijgen en te houden.
De pony kan hier geen impuls krijgen van achteren, omdat deze wordt begrenst door de bijzet.
De rug staat constant strak. En dat wil het het liefst vermijden.

noukie175

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-11 20:46

@Livetime
Sorry maar ik blijf wel longeren met bijzettouwtjes. :o
Wel erg bedankt voor de tips, ik zou proberen daar op te leten! (sorry klinkt heel koppig, maar over al die longeer manieren zijn zoveel verschillende meningen..)
Ik snap wat je bedoeld. Miss is het filmpje niet zo goed, maar we (moeders en ik) hadden vandaag juist het idee dat ze een stuk beter loopt. Waar we op moeten letten (daar is ook bijzet voor) is de stelling naar binnen, zogauw ze die aanneemt zet ze haar achter been meer onder en laat ze los. Hiermee trainen we met rijden ook op.
Wij zijn eigenlijk ook niet zo van hulpmiddeltjes, en willen alles het liefste dressuurmatig oplossen, maar wat we wel merken van het longeren dat gyps er op vooruit gaat en eigenlijk wel losser wordt. Dit hulpmiddeltje heb ik me laten vertellen dat het de meest paardvriendelijk is.. Toch wat opgerigdheid maar wel ruimte om neusje eruit te kunnen laten komen.

noukie175

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-11 20:50

@Quir;
Die overhaast heid komt door mijn gestuntel, sorry. Zal volgende x iemand anders laten filmen. Gyps is erg slim en had meteen in de gaten dat ik met 1 hand alles aan het doen was, dus was beetje raar met zweep aant zwaaien. :p

Hoe kan ik voor dubbele lijne zorgen? Dan moet je toch ook een longeerlijn aan de buitenkant? Als een soort van teugels?

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 21:00

Ik zou inderdaad ook gewoon op deze manier door gaan met de bijzetjes hoor, heb er alleen maar goede ervaringen mee en je hebt ze netjes afgesteld.

Filmen en longeren tegelijk is inderdaad niet handig, maar kan alleen even hier op oordelen en mis dan net wat impuls en mag ze meer aantreden met het achterbeen. Al geloof ik goed dat het zonder filmen een stuk makkelijker en beter gaat. :)

noukie175

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-11 21:37

@Quir;

bedankt voor je positieve commentaar. :) Met de impuls en achterbeen gaan we aant werk, het is er nu stukjes een beetje maar dat moet natuurlijk stukken altijd worden. ;)

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 21:51

Ik moet Vince ook trainen op meer ruggebruik en soepelheid. Ik heb dat eerder met pessoa gedaan, maar daar nam die stelling op naar buiten. Nu longeer ik veel met alleen simpel een halster. Door veel overgangen te maken ('ja' is galop, en niet een paar passen draf en dán galop) maak ik hem actief en neem hij z'n achterbenen mooi onder z'n lichaam. Doe het op een speelse manier, als ze lekker tijdje rustig aan het stappen is, even pesten door draf te vragen. Opletten! En wegdraven is dan niet sloffen maar gelijk actief. Ook veel overgangen of schijnovergangen. Ook dat kan zonder dat je er op zit! :)
Vince loopt dan vaak na 7 á 10 minuutjes al met z'n neus over de grond. Soms als die wat drukker is loopt hij uit zichzelf nagevelijk. Geen ruiter of touwtje kan daar tegenop :+

noukie175

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-11 21:54

Helemaal mee eens eline, bij gyps ook altijd gedaan gewoon zonder hulpmiddel (wel hoofdstel) maar dan loopt ze te veel om zich heen te kijken. Denk dat ik ook maar eens op stem ga oefenen, idd actief maken en consequent zijn..

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 23:43

Moreno wordt ook getraind op zijn rugspieren na zijn osteopaat-behandeling in mei.
In het begin heb ik veel los gewerkt, dus zonder bijzet, omdat hij door zijn rugpijn van het vluchten was geworden. Toen hij stopte met vluchten, heb ik hem op advies van mijn osteopaat aan de bijzet gegooid.
Exact op dezelfde manier als jij hem nu hebt zitten.

Toen hij zijn ontspanning daarin had gevonden, kon de bijzet af. Ik longeer hem nu 1 keer in de twee weken met bijzet. Puur voor de herinnering aan hoe hij moet lopen.
Onder het zadel ging hij het ook ineens sneller oppakken en doordat hij zo lekker ging lopen, schieten we momenteel vooruit.

Ik zou als ik jou was een goede instructeur/instructrice in de arm nemen om je te begeleiden bij het rijden en dan verder gewoon zo doorgaan. Alles heeft tijd nodig en dus je pony ook!

noukie175

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 07:15

@jolinda, dat is nu precies wat ik bedoel. Ik longerr ongeveer 1-2 x per 2 weken en precies om de reden die jij zegt! Een goede instructeur heb ik al, ben in het kleine halfjaartje dat ik bij haar les stukken vooruit gegaan. Niet alleen gyps maar ook mijn houding en offcourse wij samen. Omdat het slecht ging met gyps zijn we met lessen op de pc gestopt en ook privé. Na de 2e behandeling gaan we dit weer oppakken.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 08:36

Ik ben het helemaal eens met liVetime!
Ik houd helemaal ook niet van touwtjes, maar voor dit paard lijkt het me al helemaal niets.
Op zich is het gebruik niet slecht, vind ze ook niet te strak, maar het verbetert ook niets.
De achterhand bungelt er maar een beetje bij en paard loopt ook niet over de rug. Lengtebuiging is er ook niet.
De meningen zijn idd verdeeld over de touwtjes. Naar mijn mening werk je vaak alleen aan de voorkant ermee, tenzij je echt een paard hebt wat zelf al een heel erg goed achterbeen heeft en goed over de rug loopt.
Ben het ook met de rest eens, je kunt beter dit paard leren het binnenachterbeen goed onder te brengen, waardoor hij uit zichzelf mooi naar beneden gaat komen en dragen en de rug gebruiken. Je kunt dat aan de enkele lijn doen, maar ook goed aan de dubbele longeerlijn. Dan heb je ook alles zelf helemaal in de hand, de druk op de lijn, de stelling enz.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 11:14

noukie175 schreef:
@Livetime
Sorry maar ik blijf wel longeren met bijzettouwtjes. :o
Wel erg bedankt voor de tips, ik zou proberen daar op te leten! (sorry klinkt heel koppig, maar over al die longeer manieren zijn zoveel verschillende meningen..)
Ik snap wat je bedoeld. Miss is het filmpje niet zo goed, maar we (moeders en ik) hadden vandaag juist het idee dat ze een stuk beter loopt. Waar we op moeten letten (daar is ook bijzet voor) is de stelling naar binnen, zogauw ze die aanneemt zet ze haar achter been meer onder en laat ze los. Hiermee trainen we met rijden ook op.
Wij zijn eigenlijk ook niet zo van hulpmiddeltjes, en willen alles het liefste dressuurmatig oplossen, maar wat we wel merken van het longeren dat gyps er op vooruit gaat en eigenlijk wel losser wordt. Dit hulpmiddeltje heb ik me laten vertellen dat het de meest paardvriendelijk is.. Toch wat opgerigdheid maar wel ruimte om neusje eruit te kunnen laten komen.

Ik zie op niet 1 foto dat je pony ruimte heeft om de neus eruit te steken, dit is wel nodig, pony loopt op alle foto's op de rem en achter de loodlijn, bijzet moet losser, of longeren met dubbele lijnen, op deze manier spannen de verkeerde spieren aan en wordt de rug zeker niet sterker, wel een knappe pony!!!!

sanne_winnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 11:44

op het filmpje is te zien dat ze wel naar beneden wil met haar hoofd/hals maar dat niet kan omdat ze tegen gehouden word door de bijzet zo kan ze niet over haar rug lopen. bijzet zo laag mogelijk houden zodat ze die mogelijkheid heeft. je kan ook de longeerlijn door de bitring halen en dan bevestigen aan de longeersingel om haar rustig wat naar beneden te vragen( absoluut niet trekken). de achtehand komt later wel zorg eerst maar dat ze fijn over dr rug gaat lopen.

veel succes:-)

noukie175

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 12:17

@Sanne, bedankt vOor de tips, hoe kan ik de bIjzet lager makn dan dat deze nu is? En longeerlijb eerst door de singel laten? Dan heb je toch geen leiding meer of zie ik dat verkeerd..

@freeride, neusje kan idd niet helenaal eruit, maar met bijzet wel meer dan met andere hulpmiddelen, zou volgende x wat meer filmen als iemand anders longeerd, want filmpje was zeker niet haar beste stuk gister door mijn geklungel..

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 10:39

Pff wat is het paarden wereldje moeilijk af en toe.. Bij de 1 lijkt dat de werke en bij de ander weer niet...

Dit jaar is mijn paard ook behandeld door een osteo maar ze adviseerde me absoluut niet te longeren met bijzets eerst een week de wei op daarna met een enkel lijntje longeren... En de 2e week met dubbele lijnen :) ik houw zelf ook niet van bijzets heb ik ooit moeten doen met een les ik vond het echt geen fijne manier voor mijn paard, ik twijfelde echt even aan haar kunde de persoon die me les gaf want het is zoooo makkelijk om naar bijzets te grijpen.. Gelukkig iemand anders gezocht met een vriendelijkere methode wat beter bij me past :o

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 18:27

Ik vind het persoonlijk altijd vervelend dat er hier op bokt zo ontzettend makkelijk negatief commentaar wordt gegeven. Tips zijn altijd op dreigende toon.
Maar een enkeling die het op een normale manier kan brengen.

9 van de 10 personen doen net alsof je op een vreselijke wijze met je paard omgaat en dat ze het zelf allemaal zoveel beter doen. Zelfs als de professionals en geleerden het je op een andere manier hebben verteld.

Jammer is dat. Als iedereen het beste wil voor zijn of haar paard, zoals iedereen hier doet beweren, dan moet je hem lekker loslaten in je achtertuin en er af en toe naar kijken... Een paard is ook niet gemaakt om op te rijden dus komop?

Die bijzet mag misschien ietsje losser om inderdaad die neus iets verder eruit te drukken, maar ga nu niet alles bestempelen als slecht... Want zo komt het wel allemaal over.

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 18:58

Vind dat er in dit topic heel normaal wordt gereageerd hoor :) Het is zowiezo allemaal goed bedoeld advies en de TS doet er ook wat mee. Ik ga haar woensdag even helpen, wie weet komen we er dan uit. De tips die hier in het topic worden gegeven nemen we mee :)

noukie175

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 19:09

Mensen hebben nu eenmaal allemaal een mening hierover, daar was ik op voorbereid. Maar ik vind dat ik mijn pony niet slecht behandel met de manier van longeren. Heb haar vandaag gereden en heb alleen maar positieve veranderingen bij haar gemerkt na het longeren afgelopen dinsdag. Ze zakt makkelijker en gebruikt haar achterhand goed. We zijn nog aan het opbouwen na de osteo en ze moet weer wennen aan haar lichaam, maar slechter wordt ze niet. Ze gaat sterker nog met sprongen vooruit en we bouwen het rustig op. Gyps is een super pony en doet goed haar best, ik ben heus wel zuinig op mijn knappe meid, wees maar gerust. :o

Assepoester gaat mij idd helpen met longeren om het nog wat beter te kunnen doen en meer effect heeft voor Gyps. *D

linnnde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 19:15

eens met Def, dubbele longe is een super manier voor paarden die last hebben van de rug.
Mijn paard had 0 spier op dr rug. en toen ben ik alleen maar met dubbele longe gaan longeren.
sindsdien heeft zij geen last meer van dr rug omdat er weer lekker veel spier opzit!
je kan alles bepalen qua stelling en druk, net zoals Def al zei :)

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 22:02

noukie175 schreef:
Mensen hebben nu eenmaal allemaal een mening hierover, daar was ik op voorbereid. Maar ik vind dat ik mijn pony niet slecht behandel met de manier van longeren. Heb haar vandaag gereden en heb alleen maar positieve veranderingen bij haar gemerkt na het longeren afgelopen dinsdag. Ze zakt makkelijker en gebruikt haar achterhand goed. We zijn nog aan het opbouwen na de osteo en ze moet weer wennen aan haar lichaam, maar slechter wordt ze niet. Ze gaat sterker nog met sprongen vooruit en we bouwen het rustig op. Gyps is een super pony en doet goed haar best, ik ben heus wel zuinig op mijn knappe meid, wees maar gerust. :o

Assepoester gaat mij idd helpen met longeren om het nog wat beter te kunnen doen en meer effect heeft voor Gyps. *D

Ik bedoelde het niet als kritiek :) Ik heb gewoon weer een andere ervaring ;) mijn pony loopt pas lekker zonder druk en vastzetten dus bij heel licht contact...
En zo heeft natuurlijk iedereen zijn eigen ervaring en mening :j iedergeval top dat het bij jouw wel lijkt te werken *D

noukie175

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 22:09

@Franka, jou kritiek was niet erg hoor, :o
Alleen sommige mensen zeggen soms wel heel makkelijk hun mening uit eigen ervaringen idd, terwijl ze even vergeten dat andere ook een mening/ervaring hebben. Zo is ieder paard ook weer anders aan de longe.. :)