Candyman metall x uptown, m'n 4 jarige kanjer.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Stac3y

Candyman metall x uptown, m'n 4 jarige kanjer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-11 12:45

hallo allemaal.

Ik ben stacey, 20 jaar en ben al 16 jaar bezig met paarden.
nu ben ik ook bezig met ze zelf zadelmak te maken samen met marleen waarmee ik al die 16 jaar al bezig ben met paarden.
Marleen doet het grondwerk aan de longe en ik doe het grondwerk onder het zadel.

Nu heb ik candy vanaf februari 2011 onder het zadel, dat ging allemaal eigenlijk wel lekker, hij is heel leergierig en is nu in de fase dat hij allemaal wel weet wat ie moet doen, dus dat dan ook doet. vind het super natuurlijk dat hij zo meedenkt, maar toch moet hij wel even wachten op m'n hulpen.

Ik rij wedstrijden met hem, ben nu L1 + 2 , de foto's van de wedstrijd was onze eerste keer in de L1 met gelijk winst, dat is toch wel een fijn begin.

ook doe ik af en toe een sprongetje met hem, wat hij ook weer heel goed oppakt en het maar al te leuk vind.
daar heb ik ook wat foto's van bij gedaan.

TIPS ZIJN WELKOM, maar hou het netjes. paardrijden moet leuk blijven.
- ik weet dat ik mijn armen vaak te wijd heb, daar ben ik al mee bezig.
- en ik vind z'n hoofd heel spannend :P

http://i32.photobucket.com/albums/d10/S ... C04948.jpg
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
http://i32.photobucket.com/albums/d10/S ... C05629.jpg
http://i32.photobucket.com/albums/d10/S ... C05627.jpg

hoop dat jullie het leuk vinden
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 16-11-11 21:40, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto's in link gezet, maximaal 15 foto's per openingsbericht.

kleinvosje

Re: Candyman metall x uptown, m'n 4 jarige kanjer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 13:10

Knap dier, pas op dat je niet te snel wilt gaan, neem de tijd om hem te laten ontwikkelen. En omdat het HAW is: het wijken is niet goed, de achterhand komt erg voor, terwijl juist de schouder voor moet zijn.

Stac3y

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-11 13:19

kleinvosje schreef:
Knap dier, pas op dat je niet te snel wilt gaan, neem de tijd om hem te laten ontwikkelen. En omdat het HAW is: het wijken is niet goed, de achterhand komt erg voor, terwijl juist de schouder voor moet zijn.

dankjewel, ja qua wijken denkt hij net iets te veel voor mij en als ik hem dan wil begrensen zodat z'n voorhand eerst gaat, denk hij ; ooo maar dan ga ik toch gewoon de andere kant op wijken baasje haha, hij vind het wijken net iets te leuk :P
maar bedankt voor de tip en ik ben er druk mee aan de slag.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 13:53

Dat meedenken "ah ik weet wel wat je bedoelt, laat mij maar even ;-) " dat komt vaak bij Ramiro vandaan (dat zit weer in Metall). Ik herken het type ;-) Wat een leuk paard en jullie zijn een leuke combinatie. Hoe groot is hij? Dat springen doet ie ook op zijn Ramiro's :j :j - goed dus!! Kijk je wel uit dat je nog niet te veel/vaak springt? Hij is nog jong :j

Stac3y

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-11 13:56

fargo schreef:
Dat meedenken "ah ik weet wel wat je bedoelt, laat mij maar even ;-) " dat komt vaak bij Ramiro vandaan (dat zit weer in Metall). Ik herken het type ;-) Wat een leuk paard en jullie zijn een leuke combinatie. Hoe groot is hij? Dat springen doet ie ook op zijn Ramiro's :j :j - goed dus!! Kijk je wel uit dat je nog niet te veel/vaak springt? Hij is nog jong :j

ooh dan weet ik waar het vandaan komt haha, nee springen doe ik ongeveer 2 x in de maand, niet dat ik echt wedstrijden wil gaan springen maar meer omdat hij het zelf zo leuk vind en is ook lekker even wat afwisseling voor zo'n jong ding, even lekker de lendenen strekken :P

hij is nu denk ik rond de 1.69m.

bedankt voor de leuke reactie.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 15:27

Moderatoropmerking:
Ik heb enkele berichten verwijderd. Op HAW is het alleen toegestaan om te reageren wanneer je daadwerkelijk rijtechnisch opbouwend commentaar hebt. Ook herhalingen van eerder gegeven tips zijn niet toegestaan.

Dees90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 21:56

Ik vind het er goed uitzien.
Alleen die foto na de sprong lijk je wat scheef te zitten? Uit balans?
En je tenen wat minder naar buiten op sommige foto's.

Vind het een knap paard!!!

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 21:59

kleinvosje schreef:

mm wil je dat eens uitgebreider uitleggen? Ik zag er in eerste instantie niet veel aan, dus ben erg benieuwd of ik het dadelijk wel zie.

maaike_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 22:01

Knap paard! Je hebt hem netjes voor elkaar, zowel in het springen als in de dressuur, maar je bent in beide wel een beetje streng met je hand, ik zou hem iets meer met zn neus naar voren laten lopen, nu loopt hij net iets achter de loodlijn soms. foto 9 vind ik de fijnste foto :)

rakker2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 22:16

gaaf! zou proberen hem wat meer op lengte te rijden tot voor de LL en dan komt het vast helemaal goed met die topper!!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 10:29

Knert schreef:
kleinvosje schreef:

mm wil je dat eens uitgebreider uitleggen? Ik zag er in eerste instantie niet veel aan, dus ben erg benieuwd of ik het dadelijk wel zie.

Ik neem aan dat je het wijken bedoelt? Dan zal ik dat proberen uit te leggen aan de hand van de foto van TS. Ze is aan het wijken voor het linkerbeen, gaat dus naar rechts. De voorhand hoort eerst opzij te gaan, de achterhand wordt meegenomen. Als ze bij de hoefslag komt op deze foto, zal de achterhand eerst de hoefslag raken en dan pas de voorhand, en dit moest juist andersom zijn. Als jury bij C zie je het recht van voren, als je wijkt voor je linkerbeen hoort de achterhand dus aan de linkerkant van de voorhand te zijn, op de foto zit deze echter rechts. De achterhand gaat dus voor de voorhand opzij. Snap je wat ik bedoel?

Stac3y

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 10:45

Dees90 schreef:
Ik vind het er goed uitzien.
Alleen die foto na de sprong lijk je wat scheef te zitten? Uit balans?
En je tenen wat minder naar buiten op sommige foto's.

Vind het een knap paard!!!

ja met die tenen ben ik hard aan het oefenen, en die foto na de sprong dat was omdat hij eigenlijk de andere kant op wilde en ik het met m'n zit wilde oplossen :P maar vond de foto zo leuk.

Lieees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 17:56

Gaaaaf paard. Ik vind je zit een beetje verkrampt, probeer trotser te zitten op deze knapperd!

pieceofpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 10:04

Wat een leuk paard om te zien! Op de spring foto's vind ik dat je je hand iets meer naar voren mag brengen, dat hij iets meer de ruimte krijgt. Op de dressuur foto's vind ik persoonlijk dat hij zijn neus wat meer naar voren mag brengen, misschien dat je iets te veel spanning hebt in armen/schouders? Helemaal met een jong paard vind ik dat hij iets langer mag zijn in de hals, laat hem op zijn eigen benen lopen! Voor de rest, echt een leuk paard, en veel succes met hem!

teunticheler

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 10:18

knap paardje!!! let op dat je achterover blijft zitten na de sprong

Stac3y

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-11 10:31

Dankjullie wel voor de tips allemaal, ik kom op dit moment niet verder. Denk dat hij in de paardenpuberteit zit maar het enigste wat hij nu doet is staken, steigeren en achteruit lopen. Ben nu alleen maar aan het proberen om voorwaarts te blijven rijden.
Iemand nog tips hoe ik dat kan afleren bij hem?

Dankjullie wel voor de complimenten over candy!

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 17:44

Krijg je ook les met hem? (aangezien je laatste bericht?)
Probeert voorwaarts te blijven en evt even terug te gaan naar de basis en figuren rijden :).
Hoe is hij aan de longe?

Ik vind je wel wat spannend/gespannen/onzeker? op hem zitten. Misschien dat hij dit aanvoelt?
Pas op met zijn " ik weet wat je bedoelt ,laat mij maar even!" Erg fijn als je paard meedenkt maar ze nemen je vanzelf dus ook over.

Tis wel een mooierd zeg!

Stac3y

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-11 19:07

Romanoff schreef:
Krijg je ook les met hem? (aangezien je laatste bericht?)
Probeert voorwaarts te blijven en evt even terug te gaan naar de basis en figuren rijden :).
Hoe is hij aan de longe?

Ik vind je wel wat spannend/gespannen/onzeker? op hem zitten. Misschien dat hij dit aanvoelt?
Pas op met zijn " ik weet wat je bedoelt ,laat mij maar even!" Erg fijn als je paard meedenkt maar ze nemen je vanzelf dus ook over.

Tis wel een mooierd zeg!

Ja ik heb elke week les en mijn instructrice zegt ook alleen maar voorwaart maar het is heel lastig omdat hij echt stijl overeind staat en ik geen zin hem om eronder te liggen.
aan het einde met rijden gaat het wel goed, maar ontspanning is ver te zoeken.
Aan de longe is hij superbraaf, doet geen stap verkeerd.

Met wedstrijden ben ik altijd supernerveus dus dat zal het wel zijn!

Groetjes.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 12:22

Ligt het zadel goed? Zijn zijn tanden al een keertje nagekeken (jonge paarden wisselen rond deze tijd behoorlijk en dan zitten er soms hele scherpe stukken aan de doppen en die steken dan in hun mond) - erg pijnlijk. Rond deze leeftijd komt bij mij de tandarts 2 keer per jaar.
Heeft hij gevoelige delen op zijn rug als je hem borstelt? Raar dat ie zo staakt, lijkt mij belangrijk om mond en rug uit te sluiten! Sterkte, niet fijn als zo'n vent de lucht in gaat!

Stac3y

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 13:39

fargo schreef:
Ligt het zadel goed? Zijn zijn tanden al een keertje nagekeken (jonge paarden wisselen rond deze tijd behoorlijk en dan zitten er soms hele scherpe stukken aan de doppen en die steken dan in hun mond) - erg pijnlijk. Rond deze leeftijd komt bij mij de tandarts 2 keer per jaar.
Heeft hij gevoelige delen op zijn rug als je hem borstelt? Raar dat ie zo staakt, lijkt mij belangrijk om mond en rug uit te sluiten! Sterkte, niet fijn als zo'n vent de lucht in gaat!

alles is nagekeken daarom vind ik het zo raar, heb wel een tijdje naar een passend zadel gezocht omdat hij nogal een korte rug heeft. toen hadden we een zadel gevonden dat volgens iedereen goed zat maar op een gegeven moment kwamen we erachter dat hij dus te lang was, waardoor hij heel erg in de staak ging omdat ie pijn had natuurlijk, dus heb een ander wel passend zadel opelegd en heb het toch nog goed afgesloten. maar heb hem een week rust gegeven met af en toe wat longe werk erbij zodat z'n rug beter zou worden, toen was zijn rug over & ben ik weer rustig aan gaan rijden maar nu is het zo dat hij waarschijnlijk denkt van : vorige keer is ze afgestapt toen ik zo ging steigeren en bokken dus als ik nou gewoon door ga stapt ze vanzelf af. daar heeft ie alleen wel een verkeerde aan want ik stap niet zomaar af, en helemaal niet nu ik weet dat hij nergens last van heeft.. dus ben hem nu alleen maar voorwaarts aan het leren denken, (het ziet er niet uit) maar het is goed voor m'n baby! dus we gingen heel hard vooruit en nu is het even weer terug bij de basis, maar ga der vanuit omdat ik zo'n slim paard heb, dat hij er vanzelf wel overheen groeit. en het kan natuurlijk ook de paardenpuberteit zijn he haha, hij is nou eenmaal pas 4 jaar.

dankjullie wel.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 13:59

In principe hebben paarden geen voorbedachte rade, maar goed het kan wel dat hij merkt dat hij op deze manier zijn zin krijgt, maar toch zou ik zeker willen weten dat er niets in zijn rug fout zit. En zijn mond is recent ook bekeken? Want dat wisselen kan echt wel met pijn gepaard gaan en ook scherpe randen aan kiezen kunnen echt zeer doen.

Stac3y

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 14:56

fargo schreef:
In principe hebben paarden geen voorbedachte rade, maar goed het kan wel dat hij merkt dat hij op deze manier zijn zin krijgt, maar toch zou ik zeker willen weten dat er niets in zijn rug fout zit. En zijn mond is recent ook bekeken? Want dat wisselen kan echt wel met pijn gepaard gaan en ook scherpe randen aan kiezen kunnen echt zeer doen.

Ja ook allemaal nagekeken, ongeveer 2 maanden geleden is er een onderhuidse wolfstand uitgesneden dus dat is het sowieso niet.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 15:04

Stac3y schreef:
Dankjullie wel voor de tips allemaal, ik kom op dit moment niet verder. Denk dat hij in de paardenpuberteit zit maar het enigste wat hij nu doet is staken, steigeren en achteruit lopen. Ben nu alleen maar aan het proberen om voorwaarts te blijven rijden.

Komt heel vaak voor bij jonge en gevoelige paarden. Meestal is de oorzaak dat ze de hulpen van de ruiter niet begrijpen, steigeren is dan zijn protest om te laten merken dat hij het niet snapt.

Ik denk dat je af en toe net iets te veel of iets te lang je hand er aan houdt. Als je been geeft met hand zal een jong paard daar niets van begrijpen. Als je dit te vaak doet zal hij al stik gaan staan zodra je been geeft. Let er dus op dat je echt los laat van voren, waslijntjes, als je been geeft. Je kunt gebruik maken van een helper op de grond die je paard voorwaarts houdt dmv longeerzweep. Jij moet daarbij ook het commando draf of galop uitspreken. Op die manier boots je de situatie van longeren het meeste na.

Stac3y

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 15:10

Abacab schreef:
Stac3y schreef:

Komt heel vaak voor bij jonge en gevoelige paarden. Meestal is de oorzaak dat ze de hulpen van de ruiter niet begrijpen, steigeren is dan zijn protest om te laten merken dat hij het niet snapt.

Ik denk dat je af en toe net iets te veel of iets te lang je hand er aan houdt. Als je been geeft met hand zal een jong paard daar niets van begrijpen. Als je dit te vaak doet zal hij al stik gaan staan zodra je been geeft. Let er dus op dat je echt los laat van voren, waslijntjes, als je been geeft. Je kunt gebruik maken van een helper op de grond die je paard voorwaarts houdt dmv longeerzweep. Jij moet daarbij ook het commando draf of galop uitspreken. Op die manier boots je de situatie van longeren het meeste na.

ja daar zijn we vanmorgen mee begonnen, we hebben he, eerst gelongeerd en toen ben ik erop gaan ziten, veel overgangen gereden en heeeeeeel simpel gereden.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 15:17

;) Simpel rijden,
that's the magic word!