Flo en ik, thuis trainen en conditie opbouwen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Flo en ik, thuis trainen en conditie opbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 20:22

Florentino en ik zijn inmiddels een maandje of 2 een combinatie aan het vormen onder het zadel. We rijden nog niet zo vaak, een keer of 2 a 3 per week, maar zo langzamerhand beginnen we wat dingetjes tegen te komen waar we tegenaan lopen, maar ook wel een stukje vooruitgang in verschillende dingen. Wil je ons hele verhaal weten, dan is dit een linkje: [RT-HAW] Florentino en ik, nieuwe start, voor het eerst weer @ work

Ons huidige niveau is lager dan B, maar het doel is om over een maandje of 5 a 6 zover te zijn dat we een leuk proefje kunnen doen. Nog even ruim de tijd nemen dus. En dat is ook wel nodig, zoals je straks gaat zien. Er zijn nogal wat werkpunten voor mij.

Het grootste "probleem" tot nu toe, is dat ik op de één of andere manier erg moet wennen aan zijn draf en mijn evenwicht raakt soms wat in onbalans. Niet zodanig dat ik aan hem ga hangen, want ik ga juist wat te voorzichtig zitten, maar het voelt wat wiebelig en ziet er ook niet echt charmant uit. Hier zou ik ook graag tips voor krijgen! Het is enerzijds zo dat de draf nog niet constant is in tempo (dan een pasje harder, dan langzamer en als ik voorover zak dan stappen we vrijwel meteen ipv draf). Ergens ook nog wel logisch omdat Flo als compleet groen gezien mag worden, ondanks zijn leeftijd en dus nog wat in onbalans is. Op mijn andere paard en mijn vorige paarden, had ik dit probleem nooit echt, er scheelde wel eens iets aan de houding, maar balans was er altijd wel en dat zet me nu aan het denken.

Het tweede werkpunt is, dat ik niet zo voorover moet zitten, en daarbij mijn onderbeen naar achteren leg. Daar ben ik nu al een tijdje bewust mee bezig, maar ik betrap me er toch nog vrij vaak op. Tips?

Verder loop ik er wat tegenaan dat Flo op de linkerhand vrij snel wat met zijn neus naar binnen kantelt (nek naar buiten, neus naar binnen). Als ik de teugels op gelijke druk probeer te houden, neigt hij snel door het begrenzende buitenbeen heen in de hoeken (en dus te ver de hoek in, richting bakrand). Hoe kan ik hem hier goed in begeleiden?

Uiteraard is ook de galop zeker een trainingspunt, maar ik heb de foto's er ondanks mijn vreselijke zit toch bij gezet omdat het voor ons de eerste keer in galop was, sinds we begonnen zijn. Ik schrok er een beetje van dat ie zo goed luisterde en netjes aansprong en moest er even aan wennen dat ie zo groot springt in galop. Mn andere paard heeft een vlak galopje en dan is dit wel even andere koek. Helaas waren er maar 2 foto's van gemaakt, maar goed, het is een begin :)

Andere tips zijn natuurlijk ook welkom.

Nou, hier komen ze dan!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

even halthouden
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

nou euhm.. whahoeewww :o (lichtrijden in galop bestaat echt.. bewijst deze foto hahaha)
Afbeelding
en hier galopperen we de grond in geloof ik }>
Afbeelding

maar ik was wel heel blij! galop geweest en we leven beide nog. Volgende keer hoop ik dat het al iets beter lukt!
Afbeelding

little_birdy

Re: Flo en ik, thuis trainen en conditie opbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 21:51

ziet er leuk uit,
ze zou iets lager mogen in haar hals vind haar nu nog wat te hoog en opgekropt lopen,
ook is je zadel veel te klein voor je :)

cecil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 07:13

leuk paardje.

Idd een ander zadel zal miss een goed idee zijn, zowel voor jouw houding als voor het paard.
Zowel bij je bibs en been/knie houding zie je dat hij aan de erg krappe kant is......

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 08:43

ponylies: Ik geef hem op dit moment nog veel ruimte voor zodat we eerst wat meer stabiliteit in de draf kunnen krijgen en dat ie op zn eigen benen leert lopen. Daarom ben ik nog niet zo echt bezig met laag, diep en rond. Ik probeer nu wel wat aanleuning te krijgen en dit constant te houden en als dat goed gaat, kan ik wat meer bezig met de lengte en het over de rug gaan.

ponylies en cecil: Ik snap wat jullie bedoelen.. dit is een 17,5 inch zadel en ik moet eigenlijk een 18 (of 18,5) inch hebben. Probleem is dat er bijna geen zadel is die op mijn andere paardje past, heb er zeker wel 20 geprobeerd inmiddels omdat zij een hele lastige rug heeft. Ook ben ik al een aantal 18 inch zadels tegengekomen die gewoon nog kleiner vallen dan mn huidige zadel. Ik heb kledingmaat 44, nou vertel mij maar wat voor inchmaat ik nodig heb, want ik weet het echt niet meer |( . Daarnaast heb ik hele lange benen en zit ik bij elk standaard zadel met mn knie over de wrongen (bij dit zadel is het 10 x beter dan bij de andere zadels), dus zou ik dan eigenlijk op maatwerk komen als ik het helemaal goed wil doen voor mezelf. Daarvoor heb ik helaas echt het geld niet op het moment.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 20:12

ja leorah dat probleem met benen heb ik zelf ook last van dat is erg rottig.
maar je kunt dan beter een VZH zadel nemen want door de diepe zitjes van dressuurzadels worden ze veel kleiner van ;)
ik heb ook maat 40 brede heupen en in een 17 inch vzh zadel pas ik een dressuur niet

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-11 21:57

uhm nou dan zit ik eerlijk gezegd liever eerst nog even wat te krap in dit zadel dan op een vzh, want daar kan ik echt niet op zitten. Ben sinds een jaar of 15 dressuurzadels gewend en dan is een vzh echt niet meer te doen haha. Maar goed.. ik denk niet dat het hele probleem alleen ligt aan een zadel wat iets te krap is, want op mn andere paard zit ik wel in evenwicht en dat is hetzelfde zadel.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 21:58

hmm das dan knap lastig :D
nee ik kan op de meest harde zadels zitten hihi

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 05:30

Is inderdaad lastig, op bijv kunststof zadels kan ik ook absoluut niet zitten, en ook zadels met een brede zit zijn niet geschikt voor mij. Maar ik hou mijn ogen open, dus mocht ik iets tegenkomen dat beter is, dan komt dat wel. Ik hoop alleen dat er mensen zijn hier, die misschien tips hebben ivm het sneller vinden van de balans. Ik heb gisteren nog eens goed nagedacht tijdens het rijden en heb het idee dat ik te hoog ga lichtrijden en daardoor achter de beweging aan geraak. Daarna geprobeerd om minder hoog te gaan staan, maar dat was nog niet zo makkelijk, ik word gewoon een flink eind uit het zadel gewipt door zijn draf. Heb ook al gedacht of ik iets aan de beugellengte moet veranderen, maar 1 gat langer doen betekent zwiebelbenen (haha) en 1 gat korter betekent pijn in mn heup/knie, dus dat is ook niet echt wat.

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 05:37

misschien tussen die twee gaatjes een gaatje prikken?zodat je er net tussenin zit?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 19:02

Ik weet eigenlijk niet of het daar wel aan ligt.. Op mijn andere paard zijn de beugels precies goed zoals ik ze nu heb. Zou dat zoveel verschil maken met een ander paard?

Panimra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 21:29

probeer met halthouden wat been te geven en voor te begrenzen, zodat je hem wat meer aan de teugel krijgt bij het ahlthouden!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 21:45

dat is eerlijk gezegd mijn laatste zorg op dit moment hoor ;). Dat komt vanzelf, is ook helemaal nog niet belangrijk. Als hij maar op de hulpen stil gaat staan en ontspannen blijft staan tot hij weer voorwaarts moet.

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 00:00

Leorah schreef:
Ik weet eigenlijk niet of het daar wel aan ligt.. Op mijn andere paard zijn de beugels precies goed zoals ik ze nu heb. Zou dat zoveel verschil maken met een ander paard?

kan, als deze wat breder is...?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 00:05

Panimra schreef:
probeer met halthouden wat been te geven en voor te begrenzen, zodat je hem wat meer aan de teugel krijgt bij het ahlthouden!

Hmmm dat is niet echt aan de orde lijkt me. Begrenzen is eigenlijk 'vastzetten'. Jij geeft been, maar het paard kan niet naar voren lopen. In feite trek je dan

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 00:43

Leorah schreef:
Is inderdaad lastig, op bijv kunststof zadels kan ik ook absoluut niet zitten, en ook zadels met een brede zit zijn niet geschikt voor mij. Maar ik hou mijn ogen open, dus mocht ik iets tegenkomen dat beter is, dan komt dat wel. Ik hoop alleen dat er mensen zijn hier, die misschien tips hebben ivm het sneller vinden van de balans. Ik heb gisteren nog eens goed nagedacht tijdens het rijden en heb het idee dat ik te hoog ga lichtrijden en daardoor achter de beweging aan geraak. Daarna geprobeerd om minder hoog te gaan staan, maar dat was nog niet zo makkelijk, ik word gewoon een flink eind uit het zadel gewipt door zijn draf. Heb ook al gedacht of ik iets aan de beugellengte moet veranderen, maar 1 gat langer doen betekent zwiebelbenen (haha) en 1 gat korter betekent pijn in mn heup/knie, dus dat is ook niet echt wat.

Dat is lastig met die zadels, wat je houding betreft is dit wel heel handig:http://www.atletischerijkunst.nl/pagina204.html
Zelf zou ik zeggen qua rijtechnisch, ik vind dat je een beetje naar voren valt. Misschien helpt om je schouders wat naar achter te doen. Op die site die ik stuurde staan trouwens ook hele nuttige oefeningen.
Het paarse ebook over zitoefeningen, daarin staat ook iets over verlichte zit, het is heel nuttig om dat tijdens het draven of galopperen te doen, waarom weet ik niet allemaal precies meer, maar kun je allemaal lezen, is miss wel leuk om te doen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-11 13:06

Kenyada ik zal vanmiddag eens proberen of dat inderdaad verschil maakt.. maar.. zouden de beugels volgens jullie dan korter of juist langer moeten zijn?

grietje14, dank je voor de link! Ik ga het eens doornemen :).

Is inderdaad heel lastig met de zadels, vooral omdat ik op het moment ook nog met een heel beperkt budget zit, dat maakt het niet makkelijker helaas.

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 10:10

Asje :)
Dat zou eigenlijk iedere ruiter weleens door moeten nemen, want die info is
belangrijk voor iedereen.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 16:55

Lastig, dat je een zadelprobleem hebt.
Er zijn iig wel zadels te vinden die wat groter zijn voor de billen maar niet langer...arabiereneigenaren hebben dit probleem ook!
Als ik eerlijk ben zie ik je op geen één foto goed zitten, of je zit te ver naar achter, of naar voren, of je zit heel krom...dat lijkt me niet echt bevordelijk voor de balans van je paard en dan krijg jij ook weer problemen.
Wat je in ieder geval kan doen is je handen wat meer dragen, probeer echt rechtop te zitten en niet met een bolle rug/te ver achteroverIk denk dat als je je paard wat meer onder controle hebt jouw zit ook wat stabieler zal zijn.
Voor het begrenzen van je buitenbeen kun je volte openen/sluiten, zo leer je je paard atent op binnen én buitenbeen te reageren.
Succes!

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 22:55

Heb je eigenlijk wel les met Florentino?
Weet niet wat t precies is maar je beenligging stoort me een beetje op de foto.
Het oogt net alsof je aan t afremmen bent.
Misschien een op maat gemaakt zadel laten maken?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 06:56

Ik heb les met mn andere paard. Zodra ik met deze stap, draf en galop er een beetje op heb zitten (bijna dus, we zijn deze week met galop begonnen), ga ik ze afwisselen met les. Ik wil wel even recht zetten dat ik hem absoluut niet in zijn mond hang of in de rug klap of iets van dat, dat is namelijk absoluut niet het geval. Ik ben eerder te voorzichtig, omdat ik hem juist niet tegen wil werken, waardoor ik dan voorover zit, gevolg, onderbeen te ver naar achteren, gevolg, ik rem hem onbewust af. Is natuurlijk niet goed, maar daar willen we juist aan werken. Paysbas.. ik wou dat ik een maatzadel kon betalen, maar dat zit er echt absoluut niet in helaas.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 10:33

Ik heb nog wel een goede fashion tip voor je. Draag geen bomberjackets meer. Die dingen maker je altijd 2 maten dikker en zijn alleen mooi als je een size 0 hebt :))
Koop een iets getailleerde bodywarmer die wat langer is en die je zitvlak een stukje bedekt. Je houding zal beter uitkomen en je lijkt meteen 10 kilo lichter.

Ik vind dat je dit paard heel fijn laat lopen. Je houding heeft nog wel wat aandacht nodig.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 13:34

euhm dank je :o , is misschien inderdaad wel zo met die jas.. ik draag eigenlijk juist van die "zakken" om mn buik te verstoppen :o . Mijn buikspieren zijn tijdens mn zwangerschap gespleten en ik schaam me er suf voor. Maar nu ik er zo naar kijk lijkt het zo inderdaad misschien nog wel erger dan het is.

Heel erg bedankt voor je verdere reactie, doet me goed om te horen dat we toch wel wat op de goede weg zijn ondanks mijn beroerde zit op dit moment. Ik ben inmiddels weer op speurtocht naar toch maar een groter zadel, maar het kan nog wel even duren voordat die er is.

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 15:50

Van mijn instructrice mag ik me niet omhoog laten gooien door de draf van mijn paard. Zij zegt altijd dat ik moet gaan staan net voordat hij me omhoog gooit. Bij mij werkt dat altijd wel goed op een paard met een grote draf omdat je dan veel meer controle houdt over je eigen bewegingen.
En verder echt heel goed om je houding denken. Hakken netjes laag, onderbeen op de juiste plaats enz. Dat geeft ook een deel van de stabiliteit. En het is natuurlijk ook een kwestie van wennen, zowel voor het paard als voor jou. Veel kilometers maken, dan ga je vanzelf aan zijn gangen wennen en hij zal ook wel stabieler worden als hij sterker wordt.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 19:38

Aurora ik zal er eens bewust op gaan letten met het lichtrijden. Het is alleen lastig omdat het draftempo nog niet helemaal stabiel is (dan weer wat sneller, dan wat langzamer enz), daar moet balans in komen, dan is het lichtrijden ook een stukkie makkelijker.

linnie28

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 16:00

Hee,

Ik heb enorm lange benen, en een D pony. En ik heb een zadel op maat laten maken. Was niet anders. Want je belemmert niet alleen jezelf en je zit ermee maar ook je paard. Ik merkte erg dat ik mijn pony bijvoorbeeld met springen erg belaste omdat het zadel te klein is. En tevens vind ik dat je op elk zadel moet kunnen rijden dus ook VZH en dressuur. Een VZH van wintec is niet super duur en past best vaak op veel paarden. Zou je daar misschien naar moeten kijken. Verder vind ik het wel redelijk onspannen uitzien. Moet je wel opletten bij die galop dat je op de billen blijft zitten.
Je hebt echt een heel leuk paard! En het zal zeker allemaal goed komen!