Ik heb een 'diesel' paard.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sophie1818

Ik heb een 'diesel' paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-11 19:32

Hoi allemaal.

Het is niet echt een probleem hoor, gewoon een vraag.
Ik heb zegmaar een 'diesel' paard. Die net als een diesel auto, even warm moet worden tijdens het rijden.
Nu is dat natuurlijk logische, want ieder paard moet dat.
Maar als ik begin met rijden is hij moeilijk nagevelijk te rijden. Het duurd ong een half uur (soms wat korter als het meezit) Voordat hij echt lekker ad teugel loopt. Hij kan het makkelijk, en soms rijden er mense op die hebben hem meteen ad teugel. Nu ben ik vrij zachthandig met mn handen, absoluut geen geruk en gepluk. Maar evengoed wel gewoon goed teugel eraan. Heb ook les etc.

Wat denken jullie, goed bezig gewoon?
Of zou ik het ook moeten redden om 'strenger' te zijn en hem meteen na 15 min nagevelijk te laten lopen.
Anders tips.

En ja ik heb les ;) maar gewoon benieuwd naar wat jullie vinden.
Thnks!

midgie

Re: Ik heb een 'diesel' paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 00:10

Hij is een diesel zeg je , dus geef hem die tijd dan, ik zou zeker niet strenger worden maar vraag me wel af of je weet wat nageeflijk rijden is?

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 00:13

Hij moet eigenlijk nageeflijk te rijden zijn zonder teugelgebruik. Je paard moet net als een echte diesel de motor laten warm worden: en die motor zit achteraan! Als de achterhand actief meewerkt, komt de rest vanzelf! :)

Donkerblauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 00:15

Ik heb ook een diesel-paard. :)
Ik rijd altijd eerst een hele uitgebreide warming up, van een half uurtje, en daarna gaan we lekker aan de slag.
Geef je paard gewoon de tijd om warm te lopen, dan gaat 't rijden vanzelf ook een stuk fijner. :)
Laatst bijgewerkt door Donkerblauw op 12-11-11 00:20, in het totaal 1 keer bewerkt

loveruby

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 00:17

@ saars ,

Beetje off topic. Wat is actief ? dat je paard gewoon lekker doorloopt want dat doet dei van mij namelijk altijd daardoor gaat ze nog niet gelijk aan de teugel of? Is misschien dom maar vind dat iedereen er zo onduidelijk over doet. Aub geen reactie's over neem les.

Verder heb ik dat bij mijn pony ook na half uurtje loopt ze een stuk lekkerder als in begin. meer op mij gelet etc. Vanderest denk ik niet dat ik er meer verstand van heb dan jij...

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 00:49

Actief is dat hij goed aan het been voorwaarts rijd en een goed tempo aanhoud (niet loperig of traag)
Ik ken ook wat dieseltjes en ik merk dat je het wel kan verkorten door goed/vaak te trainen
Maar je zal ze toch altijd even de tijd moeten geven om te kunnen pieken
Ze kuennen nu eenmaal niet na 5 min de sterren van de hemel lopen :)

Ik denk dat als ie eenmaal lekker warm is en goed te rijden, je weer een prima paard heb dus dat is toch super, hi/zij heeft alleen wat meer tijd nodig :)

Ohja ikzelf vind dat schakelen ook wel helpt met dieseltjes, daar worden ze wakker van (en actiever)

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 01:09

Diesel is juist goed, dan gaat het ontspannen.
Niet onzeker zijn hoor meid! Sneller komt vanzelf als je verder bent en je paardje ook.

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 01:10

hoi :) ik ben het er niet mee eens dat je een diesel hebt en het paard de tijd moet geven. okee,je moet een warming up doen maar niet een half uur wachten tot het paard moe wordt/ zich uiteindelijk maar s een beetje voor jou gaat inzetten. hoe langer je paard niet nageeflijk/voorwaarts-neerwaarts loopt,hoe meer hij de verkeerde spieren traint en blijft zn macht over jou (grof gezegd maar je hebt een half uur nodig voor je enigzins wat over hem te zeggen hebt,in die tijd doet hij meer zn eigen zin ;) ) veel te groot. nu is het wel zo, dat blijkbaar andere mensen het wel zo voor elkaar hebben bij je paard,dus hij kan het wel en wil het wel maar waarschijnlijk heb jij nog niet ervaring genoeg. je kunt hem bijgezet longeren,en hem regelmatig laten rijden door zo iemand, dat kan je helpen je paard beter nageeflijk te krijgen. maar het belangrijkste is wel dat jijzelf leert hem ook zo te rijden, dus je moet daarin erg goed begeleid worden door een goede lesgever. misschien in t begin zelfs een paar x per week, zodat jij het gevoel ontwikkeld en je paard echt doorkrijgt wat jij wilt en het voor hem ook meteen duidelijk is dat het voortaan anders zal gaan,jij gaat hem aan t werk zetten en niet wachten tot hij denkt dat hij er wel een beetje klaar voor is..dit is mijn mening en mijn ervaring,ik wens je heel veel succes! groetjes deess :)

BeauGeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 01:29

Helemaal eens met deess. Herken het helemaal! Als je het op die manier aanpakt en goed les krijgt, kom je daar vanzelf doorheen. Succes!

sophie1818

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-11 01:38

aller eerst bedankt voor jullie reacties.

Het is misschien inderdaad een idee om er een andere lesgeefster by te nemen. die er een andere kyk op heeft. Ik ben een gevorderde ruiter, maar geen L ruiter om het zo maar te zeggen.

En ja ik weet wat nagevelijk rijden is.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 01:47

Even losstappen met lange teugel (links en rechtsom),
Testen of het paard op je zit is voor de tempowisselingen in stap,
Lang en laag voltes rijden,
Lang en laag draven en voltes rijden,
Veel overgangen stap/ draf, draf/stap, tempowisselingen in stap en draf,
En paardje langzaam oppakken...

Zo zou ik het aanpakken.
Succes!

Goed dat je ermee aan de slag gaat in je les :j

Natasjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 01:49

Maar waarom zou je er een andere instructrice/instructeur bij nemen? Die reden snap ik niet helemaal om eerlijk te zijn?!

Hier overigens ook een dieseltje hoor, en wil eigenlijk niet anders ook, want zodra ze loopt, loopt ze ook Heerlijk... Ik zou zeggen, geef je paard gewoon even de tijd die die nodig heeft om warm te draaien, met dwingen om eerlijk nageeflijk te gaan lopen, wordt het een trekspelletje of in ieder geval ga je dan tegen zijn 'natuur' in, en denk niet dat je daar op zit te wachten?!

sophie1818

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-11 01:52

Natasjaa schreef:
Maar waarom zou je er een andere instructrice/instructeur bij nemen? Die reden snap ik niet helemaal om eerlijk te zijn?!

Misschien voor een x dat die er een andere kyk op heeft ofzo?! You never know. T kan nooit fout zijn iig!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 02:09

Integendeel, een tweede instructeur kan juist héél fout zijn!

Pensionhoudtser is er net mee gestopt, van twee verschillende mensen les krijgen. De ene zegt zus, de ander zegt dat je het zo moet doen, en ondertussen ging het paard er niet beter op lopen en de ruiter wist het ook even niet meer zo zeker. Uiteindelijk de beste instructeur eruit gepikt en daarmee door gegaan. De tijd nemen, komt wel goed. Er zijn gewoon paarden die even op moeten warmen (en wat Deess schrijft... de macht, niet willen... ehm, sorry maar ik neem je niet serieus in deze). Is toch prima? Niks overhaasten, lekker een half uurtje warmrijden. Er zijn ook paarden waar je bij A op de rug gaat zitten en die bij B al lwegdravenm alsof ze warm zijn.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 02:36

Die van mij is ook een dieseltje.
Niet in het nageevelijk rijden, maar wel in het soepel worden..

Ik rij hem gewoon altijd lekker los.
Ik neem er lekker de tijd worden.
na 20 minutjes is hij lekker op gang en is hij van top tot teen een elastiekje.. ;-)

Gewopn de tijd geven.
Veel overgangen en schijnovergangen rijden, binnenhoefslagen pakken voor het recht richten en eraan denken dat je vaak genoeg van hand veranderd.
Beginnen met grote voltes en ruimere figuren..

Niet teveel forceren.

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 08:57

Ik heb zelf ook een diesel en die moet ik echt wel nagevelijk rijden, ook in het begin. Als ik dit niet doe denk hij de rest van het uur ook bekijk het maar net hoefde het ook niet dus nu ook niet. In het begin heb ik hem natuurlijk wel wat langer en lager ingesteld. Zo rijd ik dan even in stap draf en galop en als ik eenmaal wat gegaloppeerd heb dan wordt hij ook los door het lijf en kan ik fijn rijden! Wat bij mij ook goed helpt (ik dnek bij iedereen) is heeel veeel schakelen! Dat is vaak de sleutel naar veel dingen ;)

Lola96

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 10:02

Jouw paard heeft gewoon wat langer nodig om los te worden, geeft toch niet als hij het daarna gewoon doet?
Wat ik zelf doe is lekker lang losrijden, eerst aan een lange teugel in alle gangen.
Er zijn nl ook paarden die pas lopen na de galop, die van mij is daar een van.
Eerst alleen maar tempo rijden en overgangen maken.
Bij die van mij werkt dit altijd.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 12:16

Een half uur voor een diesel vind ik wel erg lang hoor.

Hoe oud is dit paard, Wat is het ras/type? Hoe is hij met longeren, hoe komt hij in het algemeen over (stram en stijf of juist los en soepel). Komt hij overdag gewoon buiten of staat hij vaak op het hok.

sophie1818

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-11 12:39

Sammie schreef:
Een half uur voor een diesel vind ik wel erg lang hoor.

Hoe oud is dit paard, Wat is het ras/type? Hoe is hij met longeren, hoe komt hij in het algemeen over (stram en stijf of juist los en soepel). Komt hij overdag gewoon buiten of staat hij vaak op het hok.

Het is een kpwner van 15 jr. Hy is iet wat stijf maar meestal aan het begin alleen. En hy staat de hele dag buite. Van ong 8u 'sochtends tot 18u .

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 12:42

Prisca is ook een diesel. Dat was ze al toen ik haar kocht (bijna 7) en is ze nu na 10 jaar nog. Niets mis mee.

Mijn bijrijdster en ik rijden haar gewoon los met licht contact (ik wat lager en ronder dan zij) in alle gangen en dan is het goed. Ze is lekker los in haar lijf en wil graag werken, maar ze heeft die tijd ook gewoon nodig om op te warmen.

horse4fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 13:01

doei schreef:

Zo zou ik het aanpakken.
Succes!

Hier nog eentje met een diesel... Dus ik rijd ook zoals hierboven en dat gaat heel goed. Ik rijd B dressuur met mijn paard maar moet echt de achterhand flink activeren en dat doe je met voltes en overgangen...
@TS: Merk je ook verschil tussen rijden in de zomer (warm) en winter (koud)? In de winter heeft mijn paard echt tijd nodig om lekker warm/los te worden met rijden...
Maar vooral: Doe rustig aan en concentreer je op de achterhand want als dat goed gaat komt de rest vanzelf...

sophie1818

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-11 13:27

horse4fun schreef:
doei schreef:

Zo zou ik het aanpakken.
Succes!

Hier nog eentje met een diesel... Dus ik rijd ook zoals hierboven en dat gaat heel goed. Ik rijd B dressuur met mijn paard maar moet echt de achterhand flink activeren en dat doe je met voltes en overgangen...
@TS: Merk je ook verschil tussen rijden in de zomer (warm) en winter (koud)? In de winter heeft mijn paard echt tijd nodig om lekker warm/los te worden met rijden...
Maar vooral: Doe rustig aan en concentreer je op de achterhand want als dat goed gaat komt de rest vanzelf...

Ja dat verschil merkl ik zeker ;)

Tssaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 14:45

Je hebt hier ook warm-up producten voor maar denk niet dat dat echt een goede oplossing is...
Bij mijn merrie werkt een kwartiertje onder het solarium ook vaak, hangt van paard tot paard af. :)
Altijd goed losrijden en heel veel overgangen maken.

sophie1818

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-11 14:47

@ Tssaa, Ja wij hebben geen solarium dus dat is voor ons geen oplossing :) !

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 18:47

ik heb ook een echte diesel. maar in 20 min kan ik wel echt met hem aant werk. daarvoor ist heel lang instappen rustig drafje met lange teugel en wat galopwerk vooral van galop wordt hij al wat losser. dan nog wat lang laag en buiging even stappen en zodra meneer begint door te stappen is hij los en kan ik hem oppakken en echt aant werk. geef hem gewoon lekker de tijd. ene paard is met 10 min los andere heeft gewoon wat langer nodig.