pony verder doorrijden door volwassen ruiter

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

snuggle

pony verder doorrijden door volwassen ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 10:50

Ik heb voor mijn kinderen een pony gekocht, heel leuk beest, makkelijk in de omgang, maar moet eigenlijk nog verder doorgereden worden. Ik heb me daar een beetje op verkeken, werd verliefd op dr mooie koppie :) Mijn kinderen hebben nog niet genoeg ervaring om haar echt goed te rijden, dus ben ik zelf maar aan de slag gegaan. Alleen ben ik bang dat ik te groot ben voor haar. Ze heeft een stokmaat van 1.38 en ik ben 1.70. Kan ik haar zelf doorrijden of zoek ik beter een kleiner iemand om haar te trainen? Ze is wel stevig, een new forest.

jorretje

Re: pony verder doorrijden door volwassen ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 10:53

Ik denk dat gewicht belangrijker is dan je lengte. Natuurlijk zou het beter zijn als je een klein en licht persoon zou vinden. Ik vind 1,70 op de grens, maar als je de pony niet in de weg zit met je lichaam en je niet te zwaar vind ik het net kunnen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 11:03

Ik zou eerst toch opzoek gaan of je een geschikt kleiner iemand vindt om het voor jouw te doen. Zou je nu geen geschikte mensen kunnen vinden zou je als nog zelf eens kunnen proberen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 11:13

Voor doorrijden zou het geen punt moeten wezen als jij niet te zwaar bent. Ponies kunnen best wat hebben hoor en zolang het plaatje je niet stoort zou ik me er niet te druk over maken. Wel eens een ijslander combinatie zien rijden?

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 11:16

Ikzelf rijd nu ook een pony door van een kennis, hun dochter mist ook net even de ervaring om het zelf goed op te lossen. Pony is 1.37 en ik ben 1.65 lang en 55 kg. Qua lengte gaat het net, maar doordat ik een smal postuur heb en niet zwaar ben gaat het verder prima. Ik denk ook dat 1.70 op het randje is, maar met een goede balans is het geen groot probleem. Gewicht is dan belangrijker, als ik 10-15 kg zwaarder zou zijn geweest was ik er niet opgestapt.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 11:16

Heb je een foto? Dat geeft een beter beeld dan alleen de nummers. Maar op basis van 1.38 en stevig en 1.70 en niet te zwaar, dan denk ik niet dat het een probleem hoeft te zijn.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 11:17

Als je niet te zwaar bent zou het geen probleem moeten zijn imo.
Zeker niet als je zelf gewoon netjes kan rijden en het beestje niet uit zijn evenwicht haalt.

_ley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 11:19

Ik vind het nog wel kunnen, je moet er wel op letten dat je hem niet hindert met je benen. Als je benen er ver onderuit steken dat je de pony zijn voorbenen niet belemmert (dus je benen niet vooruit steken). Maar voor de rest zie ik niet veel problemen. Zelf zou ik er wel rekening mee houden dat je kinderen minder kracht hebben dan jij, en dat je de pony dus vooral met je zit en stem rijdt en niet op kracht. Anders gaat hij binnenkort als je kinderen ermee rijden niet meer reageren op hun hulpen, omdat hij dat niet gewend is. Maar voor de rest zie ik geen probleem. Veel succes ermee.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 11:25

Op een foto is het inderdaad een stuk beter te beoordelen. Een lang bovenlijf kan je pony bijvoorbeeld uit balans brengen.

Woon je in de buurt van Leiden?

malouvdb

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 11:27

ik vind dat ook wel kunnen, maar zou het misschien wel afwisselend houden met bijvoorbeeld longeren en/of je eigen kinderen laten rijden (misschien met een hulpteugeltje)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 12:46

ligt aan het paard.
Wat voor paardje is het?
Verder ga ik met de rest mee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 12:53

Het is nog best wel link, een kleine pony kun je zo ondersteboven trekken, ik heb het te vaak gezien. Ik zou het dus niet riskeren. Het is verstandiger om gewoon een beestje te kopen wat al meer kent, of een kleinere ruiter te vinden die wel heel handig is.

snuggle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 12:56

Ik heb nog geen fotos van mezelf op haar, ga ik laten maken.

Ik ben niet echt superlicht: 69 kilo, en komt het gewicht van het zadel nog bij (is wel een lichtgewicht wintec, dus valt mee)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 12:56

Wat je ook kan proberen is je kinderen les te laten nemen met deze pony. Zo doen ze meteen de ervaring op die ze nodig hebben om een onervaren pony te rijden, en ze krijgen de hulp van iemand met veel ervaring. Iemand die ze kan HELPEN met doorrijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 12:57

snuggle schreef:

Ik ben niet echt superlicht: 69 kilo, en komt het gewicht van het zadel nog bij (is wel een lichtgewicht wintec, dus valt mee)

Dat is te zwaar denk ik zo. Stel dat de pony in de staak gaat en steigert, trek je hem zo achterover. Dat is levensgevaarlijk. Niet doen dus.

GMR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 13:04

Joolien schreef:
snuggle schreef:

Dat is te zwaar denk ik zo. Stel dat de pony in de staak gaat en steigert, trek je hem zo achterover. Dat is levensgevaarlijk. Niet doen dus.

Misschien ben je een beetje te zwaar ja, maar dat voorbeeld van dat als die gaat staken en hij gaat dan misschien steigeren en je trekt hem zo achterover dat vind ik wel een beetje overdreven...
Laatst bijgewerkt door GMR op 08-11-11 13:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 13:04

Ik vind 69 kg inderdaad ook best wel zwaar voor een pony van 1.38. Zou ik toch ook eerder iemand zoeken die wat kleiner en lichter is maar wel de ervaring heeft. En niet alleen omdat je hem evt. makkelijk achterover trekt (met een verkeerde balans trek je ook een fries omver) maar vergis je niet in rugproblemen e.d. op langere termijn voor je pony.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 13:05

Heb je een foto van de pony?
Ik rij met mijn 1.74 op mijn haflinger van 1.40 en dat gaat prima, ik weeg 60 kg. Maar ik heb een ouderwetse haflinger en ik kom net met mijn voeten onder haar buik vandaan.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 13:06

Joolien schreef:
snuggle schreef:

Als je fatsoenlijk mee zit hoeft dat niet te gebeuren lijkt me. En dat kan met een paard ook overigens als je niet mee zit.

Toch zou ik ook voor een kleinere/lichtere ruiter gaan. Een jonge pony letterlijk opzadelen met te veel gewicht is niet eerlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 13:25

Ik overdrijf niks, ik heb het dit jaar toevallig 2 keer gezien. 1e keer schrok de pony, wilde omdraaien, dame hing aan de teugels om in balans te blijven en boem daar lagen ze.
2e keer andere pony, schrikt en wil opzij springen, dame ging mee en pakte de hals maar doordat ze groot was, was het zwaartepunt heel anders en hup daar lag ze met de pony bovenop haar.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 13:32

Als je daarvoor al niet van de teugels kan blijven heb je sowieso niks op een jong dier te zoeken. Pony of paard ongeacht je grootte.
Again; ik zeg niet dat het niet kan. Ik zeg dat dat met een grote jonge slungel net zo vlot kan gebeuren als je zulke kunsten uit haalt.

GMR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 13:41

Ayasha schreef:
Als je daarvoor al niet van de teugels kan blijven heb je sowieso niks op een jong dier te zoeken. Pony of paard ongeacht je grootte.
Again; ik zeg niet dat het niet kan. Ik zeg dat dat met een grote jonge slungel net zo vlot kan gebeuren als je zulke kunsten uit haalt.

helemaal mee eens.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 15:31

LoveUggs schreef:
Wat je ook kan proberen is je kinderen les te laten nemen met deze pony. Zo doen ze meteen de ervaring op die ze nodig hebben om een onervaren pony te rijden, en ze krijgen de hulp van iemand met veel ervaring. Iemand die ze kan HELPEN met doorrijden.

Dat is een goede, als de kinderen al enige ervaring hebben. Maar ik heb het idee dat het nog echte beginners zijn. Klopt dat TS?
Zoek anders een leuke meid die al wat meer ervaring heeft en laat die les nemen.
Of een ervaren iemand van onder de 165 en die niet al te zwaar is.

snuggle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 15:51

Ok bedankt voor jullie advies. Ik ga gewoon lekker verder met grondwerk en zoek er iemand bij voor het rijden. Mijn kinderen zijn echt nog beginners, ik laat hun eerst nog een halfjaartje bij de manege lessen. Ze rijden wel op de pony maar dan loop ik er naast met de pony aan een touw. Hopelijk groeien pony en kinderen na een poosje naar elkaar toe.

Jbloks

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 14:41

Mij lijkt het geen probleem er zijn ook meiden onder de 18 die zelf al 1,70 zijn en nog steeds op hun pony rijden, dus waarom zou het een probleem zijn als een volwassen persoon het zelfde doet.