Lieees schreef:@ Joolien, Ik zou mijn paardje ook graag lager instellen maar aangezien hij nog zo jong is laat ik hem liever zelf lopen dan dat ik aan zijn mond ga zitten. En dat ik heel veel spanning in mijn bovenlichaam heb zitten valt erg mee hoor, maar je hebt recht op jou mening. Bedankt voor de tips.
@Couple, Dankjewel! Jaa dat is een goede tip inderdaad. En nee dat zijn inderdaad uggs, ik wissel ze altijd om op stal maar was het in alle haast vergeten. Normaal rijd ik wel altijd met laarzen!
Daar ga je de fout al in, je moet ook niet in de mond zitten. Lager instellen komt puur en alleen vanuit been, als jij drijft en je paard een langere teugel met contact geeft, moet hij je hand op gaan zoeken en zakt hij zo mooi in je hand en ontspand hij de rug. Dit kun je het beste combineren met stelling. Dus op de volte je binnenhand naar binnen, licht contact op de buitenteugel om de buitenschouder te begrenzen, dan druk je met je binnenbeen door zodat hij actief gaat stappen en om je binnenbeen heen komt. Je haalt niet je hand naar je toe maar houdt je handen op dezelfde lijn, het enige wat je kunt doen is zachtjes wat kneepjes geven.
Dan hoef je hem niet in de mond te zitten, en krijg je een heel licht paard wat op eigen benen loopt, en loslaat in de rug. Als je m laag en rond bevestigd hebt kun je hem langzaam oppakken en hoger instellen, maar ook altijd vanuit het achterbeen, dus jouw been.