Ilex (Warkant v. t' Gestelhof) eerste keer at work!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lieees

Ilex (Warkant v. t' Gestelhof) eerste keer at work!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-11 16:19

Hallo lieve bokkers!

Dit is de eerste keer dat ik mijn knappe vent in horses at work zet.
Ik heb Ilex sinds 1 oktober 2011 in mijn bezit! Voor dat ik hem in mijn bezit kreeg was hij ongeveer 2 maanden onder het zadel. We doen samen lekker rustig aan en maken veel buitenritjes en 1 a 2x per week dressuren we wat. We zijn pas net bezig dus wees lief!

Eigen commentaar: Handhouding, te laag en te breed

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Couple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 16:39

Als eerste wil ik even zeggen dat het echt een heel mooi paardje is :)

Je had zelf al wat dingen gezien die er niet goed waren maar nog een tip: je tenen wat meer naar binnen en je hakken meer naar beneden drukken. Dan zit je al steviger.

En zijn dat wel echte paardrijlaarzen? :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 16:39

Je zegt het zelf al, je handen heb je te laag. Doordat je spanning hebt in je bovenlichaam duw je je arm recht omlaag. Probeer je schouders te ontspannen en een hoek te creeren in je elleboog, zoals de laatste foto.
Ik zie je paardje graag ook wat lager ingesteld, maar dat is lastig als jij zoveel spanning in je bovenlichaam hebt. Geef hem de kans wat meer te zakken in je hand en hem wat meer ontspannen te laten lopen.

Lieees

Re: Ilex (Warkant v. t' Gestelhof) eerste keer at work!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-11 16:45

@ Joolien, Ik zou mijn paardje ook graag lager instellen maar aangezien hij nog zo jong is laat ik hem liever zelf lopen dan dat ik aan zijn mond ga zitten. En dat ik heel veel spanning in mijn bovenlichaam heb zitten valt erg mee hoor, maar je hebt recht op jou mening. Bedankt voor de tips.

@Couple, Dankjewel! Jaa dat is een goede tip inderdaad. En nee dat zijn inderdaad uggs, ik wissel ze altijd om op stal maar was het in alle haast vergeten. Normaal rijd ik wel altijd met laarzen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 16:52

Lieees schreef:
@ Joolien, Ik zou mijn paardje ook graag lager instellen maar aangezien hij nog zo jong is laat ik hem liever zelf lopen dan dat ik aan zijn mond ga zitten. En dat ik heel veel spanning in mijn bovenlichaam heb zitten valt erg mee hoor, maar je hebt recht op jou mening. Bedankt voor de tips.

@Couple, Dankjewel! Jaa dat is een goede tip inderdaad. En nee dat zijn inderdaad uggs, ik wissel ze altijd om op stal maar was het in alle haast vergeten. Normaal rijd ik wel altijd met laarzen!

Daar ga je de fout al in, je moet ook niet in de mond zitten. Lager instellen komt puur en alleen vanuit been, als jij drijft en je paard een langere teugel met contact geeft, moet hij je hand op gaan zoeken en zakt hij zo mooi in je hand en ontspand hij de rug. Dit kun je het beste combineren met stelling. Dus op de volte je binnenhand naar binnen, licht contact op de buitenteugel om de buitenschouder te begrenzen, dan druk je met je binnenbeen door zodat hij actief gaat stappen en om je binnenbeen heen komt. Je haalt niet je hand naar je toe maar houdt je handen op dezelfde lijn, het enige wat je kunt doen is zachtjes wat kneepjes geven.

Dan hoef je hem niet in de mond te zitten, en krijg je een heel licht paard wat op eigen benen loopt, en loslaat in de rug. Als je m laag en rond bevestigd hebt kun je hem langzaam oppakken en hoger instellen, maar ook altijd vanuit het achterbeen, dus jouw been.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 16:57

Mooi paardje, gaat vast nog een stuk sterker en voller worden,erg schattig ook dat kopersnoetje.
Je zou hem van mij nog losser en meer naar voren mogen laten lopen, neusje er nog meer uit, laat hem je hand opzoeken, maar nog niet echt "vinden" op die manier zal hij de juiste bovenlijnspieren trainen ipv degene er net onder.
Dus, handen naar voren en een touwtje aan de ringetjes van je zadel bij de boom, daar je pinken doorheen halen,en handjes netjes naast elkaar houden boven de schoft,is even vervelend, maar werkt wel.

Lieees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-11 17:04

@ Joolien Ik zeg juist dat ik hem niet in zijn mond wil zitten dus hoe ga ik daar de fout in? Ik laat hem ook heel erg mijn hand opzoeken. Als ik geen contact heb zal hij ook moeilijk lager ingesteld kunnen lopen. Wel bedankt voor de nuttige tips!

@Freeride, Dankjewel! ik hoop ook dat hij een stuk sterker en voller gaat worden. Jaa daar zijn we ook heel hard mee bezig. Dat is een leuke tip! Ik ga het binnenkort een keertje proberen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 17:06

Lieees schreef:
@ Joolien Ik zeg juist dat ik hem niet in zijn mond wil zitten dus hoe ga ik daar de fout in? Ik laat hem ook heel erg mijn hand opzoeken. Als ik geen contact heb zal hij ook moeilijk lager ingesteld kunnen lopen. Wel bedankt voor de nuttige tips!

@Freeride, Dankjewel! ik hoop ook dat hij een stuk sterker en voller gaat worden. Jaa daar zijn we ook heel hard mee bezig. Dat is een leuke tip! Ik ga het binnenkort een keertje proberen!

Ik bedoel het misschien wat hard, maar wat ik wil zeggen dat het 'fout' denken is dat je hem dan in de mond zit. Als je geen contact hebt zul je meer met been 'naar je hand toe' gaan drijven.
Succes ermee :)

Carbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 17:19

Wat een leuk paard, erg leuke kleur ik hou wel van donkere paarden.. Evenals Jolien vind ik ook dat er in jou eigen lichaam spanning wordt veroorzaakt doordat je je handen naar beneden 'drukt'. Probeer je ellebogen ontspannen aan te sluiten en je handen niet naar beneden te drukken. Hierdoor maak je een knik in je ellebogen waardoor er 1 verbinding loopt vanuit de mond van het paard naar jou (rustige/ontspannen) hand. Dit is moeilijk dat weet ik, heb hier zelf ook problemen mee. Verder vind ik het gevaarlijk dat je met Ugs rijdt, losse haren en een lang vest! Maar dat is je eigen keuze maar wil je er op attenderen dat dit gevaarlijk is.

Lieees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-11 17:22

@Carbus, Bedankt, ik vind zijn kleur ook geweldig. Ik zou mijn bovenlichaam inderdaad meer moeten ontspannen en mijn handen meer moeten dragen. Verder is dat inderdaad mijn eigen keuze maarja dat is net zo'n discussie als met/zonder cap rijden.

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 21:32

ik reageer niet zo snel op dit soort topics maar nu kan ik het ff niet laten. je weet waarschijnlijk wel dat je op bokt kunt verwachten dat je ook reacties kunt krijgen die niet zo leuk zijn.
wat een ontzettend leuk paard heb je! hele mooi hoofd hals houding, zeer fijne aanleuning! met je handen komt het wel goed.
maarrrr zoals je zelf al aangaf wat betreft je kleding, het is eigen keuze, maar toen ik je foto's bekeek....ik vind het echt niet kunnen dat je zo op je paard zit........het is gewoon een raar gezicht....

Dany94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 21:39

Daar hebben we hem weer! Vind het nog steeds een leuk paardje zeg. De mijne heeft echt wel wat van de jouwe weg als ik deze zo zie lopen. De Warkant toppers haha. Mijn aanrader (ook aanleiding van mijn paard) ga haar echt wat lager rijden, de mijne wil zichzelf in dezelfde houding laten rijden en hier niet goed uitkomen. Dat was de houding waarin jou paardje nu loopt. Probeer haar lager in te stellen, en ook wat meer speling in stelling naar binnen en naar buiten. Dit hoef je niet te doen doormiddel van te veel vragen door te gaan 'zagen', maar simpelweg een zachte hulp zodat je haar uitnodigt om te ontspannen en stelling te vragen en dat aanvullen door je been. Is hij ook al wat voller geworden? Succes met je toppertje, met de super gangen <3
Laatst bijgewerkt door Dany94 op 07-11-11 21:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Lottegold

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 21:40

knap paardje hoor,
ik heb mijn handen nu ook wat breder en lager bij mijn jonkie, gewoon om het wat te helpen.
en die ugss tja, ik vind het niet echt verstandig. vooral als je echt aan het rijden bent met zadel etc..
als je een rondje stapt zonder zadel dan vind ik het een ander verhaal.. maar dat is je eigen verantwoordelijkheid natuurlijk:)
het is een knap paardje dus wees er zuinig op!!:)

Lieees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-11 22:15

@criollolover Bedankt voor de complimenten. Je hebt recht op je mening over mijn uggs te geven.

@Dany94 Jaaa dat doet die van mij inderdaad ook, ik ben ook heel erg aan het werken met hem in verschillende houdingen laten lopen. Trekken en zagen is inderdaad niet nodig, hij is zo zacht in zn mond! Warkants zijn gewoon super paardjes!

@golddigger08 Dankjewel. Ja dit doe ik inderdaad ook een beetje bewust. En over mn uggs zelfde verhaal. Ik heb dit niet bewust gedaan maar ik kon niet meer terug. Ik had geen zin om weer een half uur terug te rijden om ze op te halen, en blote voeten is ook zo raar.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 15:21

Ik vind je te groot, het is zo'n iel paardje en je steekt er echt een stuk bovenuit!
Wel mooi paardje trouwens, loopt netjes!

Lieees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 15:23

@44Myrthe44, dit ben ik niet met je eens. Voor het plaatje is het nu nog niet zo mooi maar hij is nog maar 3,5. Hij gaat dus nog groeien in de breedte en ook nog een paar cm in de hoogte.

Irisx94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 16:00

44Myrthe44 schreef:
Ik vind je te groot, het is zo'n iel paardje en je steekt er echt een stuk bovenuit!

Tja.. te groot?
Het lijkt voor het beeld wat minder mooi, maar te groot vind ik niet. Ze is nog niet lang onder het zadel,
de bespiering moet nog groeien.. dan lijkt het al een stuk fijner waarschijnlijk.
Ze is in ieder geval niet te zwaar!
Verder vind ik je wel netjes rijden, ja over je voeten met hakken uitdrukken en tenen naar binnen,
en dat je je handen moet dragen en ontspannener in het zadel zitten :D
Maar dat is je al uitgelegd heb ik gelezen!

Lieees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 16:03

@Irisx94 Bedankt! Ik vind mezelf ook niet te groot. Voor het mooie had hij iets groter mogen zijn maar ik was echt niet van plan hem te laten staan voor die paar cm. Bedankt voor de tips!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 19:01

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.
Op RT-HAW is het alleen toegestaan om te reageren als je opbouwend werktechnisch commentaar kunt plaatsen en iets toe kunt voegen aan degenen die al eerder gereageerd hebben.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 11:22

Misschien kun je nog eens fotoos plaatsen van jezelf met je haar in een knot en een trui of jasje dat in je rug aansluit. Ik kan nu niet goed zien hoe je houding is maar ik heb het idee dat je rug te hol is.
Volgende keer ook graag rijschoeisel, ik zie nu dat je je hakken niet uitdrukt maar die slofjes die ja aan hebt geven ook geen steun bij het rijden.
Volgens mij zijn je beugels aan de korte kant, die mogen een gaatje langer.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 14:47

Irisx94 schreef:
44Myrthe44 schreef:

Tja.. te groot?
Het lijkt voor het beeld wat minder mooi, maar te groot vind ik niet. Ze is nog niet lang onder het zadel,
de bespiering moet nog groeien.. dan lijkt het al een stuk fijner waarschijnlijk.
Ze is in ieder geval niet te zwaar!
Verder vind ik je wel netjes rijden, ja over je voeten met hakken uitdrukken en tenen naar binnen,
en dat je je handen moet dragen en ontspannener in het zadel zitten :D
Maar dat is je al uitgelegd heb ik gelezen!

Met dat stukje ze is iig niet te zwaar, refereer je dan aan het paard of de amazone?

Lieees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 15:18

@ Abacab, ik heb inderdaad ook een iets holle rug, helaas zit dat in mij gegroeid. Als ik sta is het nog extremer dan als ik paardrij. Over dat schoeisel zijn al veel opmerkingen gemaakt. Ik rij korter omdat ik als ik lang rij nog meer mn rug hol maak. Ik zal nog eens foto's plaatsen.

@Freeride, ik neem aan over mij hahaha mn paardje is zeker aan de dunne kant. Ik ben overigens ook aan het afvallen.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 15:46

Leuk, plaats maar snel nieuwe fotoos en dan in compleet ruiter outfit.

Over je rug, misschien dat je je schouders meer kunt ontspannen en een heel klein beetje omlaag en naar voren kunt brengen. Het lijkt er op dat je musculus trapezius ook wat kort is waardoor je iets te gespannen in je rug en schouders bent. Hier kun je specifieke oefeningen voor doen op de sportschool.

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 19:08

Leuk paardje, wat mij opvalt is jou gespannen houding maar dat is al meerdere malen gezegd.
Ook lijkt het of je neusriem erg laag zit, kan dit kloppen?

Heel veel succes met dit mooie beestje!

pieps

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 17:36

Hee hallo, het is altijd heel erg moeilijk beoordelen van een paar foto's maar het is net of je zadel wat meer naar achteren zou mogen. Is echt lastig te zien, donker paard en donkere singel, maar het is iets wat mij iig opvalt. Voorbeen moet vrij lopen van de singel! Succes verder met deze beauty!