Ik heb een tijde zitten piekeren, en er komen nu een aantal dingen samen waar ik toch iets meer over wil weten...
Ik heb mijn pony nu zo'n 3 jaar (haf x arabier) en het rijden heeft 'verschillende periodes'. En dan heb ik het over het nageeflijk en ontspannen lopen.
Ik ben nooit een dressuurtype geweest, maar ik wil toch dat mijn paard ontspannen loopt.
Er zijn gewoon momenten dat ze totaal niet wil ontspannen, niet nageeflijk wil lopen. Maar zo zijn er ook periodes dat ze super loopt.
Even om te vergelijken:
De "fijne periode"

De "slechte periode"

Hier zit ik ook wel wat in zn mond, en ben ik zenuwachtig voor de wedstrijd natuurlijk, maar zo loopt ze dan ongeveer, om maar een beel te geven.
Ik heb nog wel meer foto's, als dat nodig is.
In zo'n slechte periode kan ik doen wat ik wil, zoveel lessen, longeren en loswerken als ik wil, niks werkt. Ik heb heel erg lang gedacht: Zo is ze gewoon. Want ze kan echt super lopen. Maar soms verrekt ze het gewoon echt..
Ik heb een jaar terug mijn zadel na laten kijken, en er is mij verteld dat die goed ligt. Ik heb diverse instructrices gehad, maar bij geen een kwam ik echt verder..
Ik kan ook niet zeggen dat er echt verschillen zijn tussen deze "periodes" van rijden.
Nou haalde ik haar vandaag uit de wei, en liep ze kreupel. Gewoon stijf, kort in het achterbeen.. En dit meende ik eigenlijk ook al een tijdje onder het zadel te zien. (Ik mag tijdelijk zelf niet rijden, dus vandaar dat ik het ook kon zien, verder niks gevoeld dus..)
Ook komen de slechtere periodes de laatste tijd steeds vaker voor, dan de betere...
Nou wil ik toch echt iemand erbij halen, maar wat is wijsheid? Kan ik beter een osteo of een DA laten komen? Of heeft er iemand misschien nog andere suggesties??
Brand los, ik hoor het graag!
Edit: Beetje wazig allemaal, maar ik weet even niet hoe ik dit beter uit kan leggen

Ze is trouwens western ingereden, en NK pleasure geweest, dus véél western gedaan. Ik heb haar vooral voor het springen, buitenrijden en mennen.