Zara@work in het herst'zonnetje'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

emspa

Zara@work in het herst'zonnetje'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 15:55

nou die zon was ver te zoeken :')

zoals beloofd (zie:http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=198&t=1562170) hier recente foto's van zara :+
ff handige info:

Zara
Fries(soortvan)
9 jaar
2,5 jaar onder mijn verzorging :D
F11 +1 :P

ben vooral bezig met voorwaarts-neerwaarts rijden, voorwaarts gaat goed alleen neerwaarts vind ze nog erg moeilijk. er zitten wel ontspannen stukjes in, maar dat is nog niet zo veel. ik zal per foto wel wat commentaar geven en dan mogen jullie dat aanvullen :Y)
ik heb mezelf voorgenomen om jullie lekker tips en commentaar te laten geven en dat ik gewoon netjes ga luisteren (heb nog al eens de neiging om in de aanval te gaan :') ) behalve als het natuurlijk écht nergens op slaat maar dat lijkt me niet :P
foto's staan wel helemaal door elkaar :D
kijk en geniet:
Afbeelding
1. Schouders naar achter, kapstokjes
Afbeelding
2.weer teentjes
Afbeelding
3.naar achteren zitten, hakken uitdrukken
Afbeelding
4. tenen, activer mag wel :P
Afbeelding
5.half stamoment :D
Afbeelding
6. tenen en ogen open tijdens het rijden _O-
Afbeelding
7. wéér tenen :(
Afbeelding
8. hakken uitdrukken, naar voren kijken, schouders naar achteren
Afbeelding
9.tenen en schouders
Afbeelding
10.dit vind ik echt een fijne foto <3
Afbeelding
11. contact met bit, mn been leid ff een eigen leven :=
Afbeelding
12. beetje te veel stelling, te veel op de binnen teugel gereden
Afbeelding
13. best fijn beeld, alleen mn handen en tenen (alweer -:(-
Afbeelding
14. valt op de voorhand -O-
Afbeelding
15. en de laatste...

bedankt voor het kijken en brand maar los

Gr. Emma en Zara

Barbabientje

Re: Zara@work in het herst'zonnetje'

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 15:58

ZIet er op zich goed uit, maar ik heb een beetje het idee dat ze onder je uitloopt. Dit kan natuurlijk aan de foto's liggen en het zijn momentopnames.. Maar probeer hier op te letten, dus ik bedoel dat jij het tempo bepaald..

Verder geeft je de dingen al zelf aan :j Leuk paardje!

emspa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 15:59

denk idd dat dat foto momenten zijn, bedankt!

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 16:00

probeer veel meer van achter naar voren te rijden en de voorkant los te laten maar wel contact te houden. je ziet nu dat ze niet genoeg onder treed achter en voor dus niet kan/gaat zakken. op de foto's dat ze wel wil gaan zakken zet jij je hand vast waardoor je dr dus weer tegen werkt. probeer je zelf ook heel erg bewust te maken van je houding, even hard gezegd, soms zit je echt bagger (zie foto 4) en ontspan je binnenhand, die is bijna overal sterker als je buitenhand. houd er rekening mee de buitenteugel te begrenzen en aansluiten en blijf flexibel op je binnenhand (het spons idee). ik weet zeker dat je er komt als je aan deze puntjes werkt, het allerbelangrijkste is om haar op 4 benen te laten lopen

emspa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 16:08

Bedankt voor de tips! ik zal er opletten, tis best lastig want als ik dr van voren te veel loslaat valt ze weer zo erg op dr voorhand :(:) ik zal dr aan gaan werken :D

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 16:09

daarom dus goed van achter erbijrijden, dan kan ze niet op de voorhand vallen ;)

emspa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 16:12

ja klopt, k ga mn best doen :D

Wieldop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 16:14

Leuk paardje en leuk dat je haar al zo lang mag verzorgen!

Wat betreft het rijden, ga ik mee met Joanna. Je mag je véél meer stelling vragen. Bij alle foto's waar je de hoek om gaat, gaat je binnenhand over de schouder of richting jezelf. Terwijl deze echt van de schouder af moet.
Krijg je les? Op sommige punten zie ik namelijk dat je paard zich erg vast zet in de kaak.

Succes!

emspa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 16:16

ik krijg geen les maar ik neem haar wel eens mee naar mn zaterdag les op de manege, maar aangezien de eigenaar erg onregelmatig moet werken (hij doet baggeren dus dan gaat hij naar het buitenland) kan dat niet zo vaak. maar ga dr binnenkort weer mee nemen :P

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 17:51

Als je echt verder wil komen met dit paard... wat wel een hele leuke is!... dan zijn lessen echt heel belangrijk!
De nagevelijkheid ontbreekt op elke foto, de stelling is meer verkantelen van het hoofd en heeft weinig met lengte buiging te maken.
Daarin tegen heb je op jezelf op bijna elke foto commentaar, en dat vind ik dus weer mee vallen eigenlijk!
Het gevoel ontbreekt en daar heb je les voor nodig!

emspa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 18:28

het wordt denk ik te veel om elke week naar de manege in de buurt te gaan(kan ook niet ivm het werk van de eigenaar) maar ik ga haar wel vaker meenemen naar de les en wil ook meer wedstrijden gaan rijden.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 20:14

Ik denk dat je veeeeel te streng bent met je binnenhand... Een volte rijden doe je per slot van rekening op je buitenhand, maar ik zie hier dat jij in de bochten behoorlijk je binnenhand aanspant en trekt. Verder sluit ik me aan bij de voorgangers.

Ik heb zelf ook het probleem dat mijn paardje zich snel op de voorhand gooit en dan dus niet meer van achter aansluit, maar door veel voorwaards te rijden en niet te kijken naar je mooie paard, maar naar de saaie weg die voor je ligt, wilt dat erg helpen :D!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 13:58

Ik denk dat je het paard wat losser aan de voorkant mag laten, zodat ze ook de kans krijgt om te zakken. Ik zie nu vooral een paard dat onder je uit probeert te lopen, ik vind het complete plaatje niet heel erg ontspannen ogen. Maar ik denk dat je met lessen (misschien privé lessen?) een heel eind kunt komen :j

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 14:20

Wat een leukie! Het plaatje ziet er keurig uit, maar....

Wat aerdenhout1 zegt, je paard buigt niet in haar lijf, je zorgt er alleen voor dat het hoofd kantelt, zoals te zien is bij foto 5 en foto 12. Ze kiepert dan ook naar binnen met haar schouders.

Ik heb juist het idee dat je haar beter wat naar buiten moet stellen op linkerhand ipv naar binnen.
Als ze je hand dan naar voren aanneemt, dan krijg je daar aanleuning op, waar je weer verder mee kunt trainen.
Ik ben wel van mening dat je les nodig hebt hierbij....
Heel veel succes verder en ik hoop dat je wat hebt aan de tips hier!

emspa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-11 15:56

ik ga idd meer lessen dus dat komt helemaal goed en ik ga dr ook losser laten aan de voorkant. is dat een beetje wat jullie bedoelen?

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 19:35

Ja, maar dan wel op de juist manier :o
Probeer eens de stelling naar buiten te zetten op de linkerhand, zoals ik hierboven beschreef.
Daarom, je hebt er echt les bij nodig eigenlijk.
Ik ben zelf namelijk ook met dit punt bezig nu :)

emspa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-11 21:41

ik heb er net weer gereden en heb geprobeert om dr laag los te rijden (stelt nog niet veel voor maar ze volgde mn hand wel) en dat ging best lekker, lekker ontspannen en toch best actief en dr later een beetje meer opgepakt. Ik denk dat ik dr zo maar eens verder ga trainen en dan kijk hoe het verder gaat. :D

En over die les, zoals ik al eerder zei, ben idd van plan om vaker naar de manege in de buurt te gaan en dan te lessen maar dit kan niet erg vaak ivm het werk van de eigenaar en om iemand te laten komen is gwn te duur. en ik heb wel kennissen die me ook wel kunnen helpen maar ja die hebben ook niet altijd tijd :P

Iig super bedankt allemaal voor de tips was eerst niet zeker of ik het in HAW moest zetten maar ben blij dat ik het gedaan heb :j

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 16:46

Wieldop schreef:
Je mag je véél meer stelling vragen.

Dat lijkt me niet helemaal de bedoeling, de meeste mensen vragen juist veel te veel stelling waardoor het paard verbuigt. Ik zou in de wendingen de buitenschouder juist meer gaan begrenzen met je buitenteugel, ze valt nu in alle wendingen over de BS weg.
Met je binnenhand geef je de richting aan en met je buitenteugel neem je de schouder mee in de wending.
Meer voor je binnenbeen naar de buitenteugel rijden.

emspa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 18:05

bedankt voor de tip :D

emspa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 18:35

ja dat snap ik, maar ik bedank ze gwn, wel zo beleefd toch? :D
vind het zo fijn dat ik zo geholpen wordt :D

Sammielola13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 19:59

ik vind je best streng met je binnenhand en vaak hangen je teugels slap,
je moet op je buitenhand leren rijden!
ook 'je been dat een eigen leven leid' :') geweldig
ik denk ook inderdaad dat je je paard eerst nageeflijk kan laten lopen voor je verder wilt,
want geloof me, 'ik' vind het dan echt heel veel makkelijker allemaal..
de stapfoto's waar je een poging doet met nageven, als je met je hand wat meer 'duwt' en met je been eraan, kan ze veeel ronder!
en misschien zou je dr qua achterhand wat meer eronder kunnen laten lopen ( met name in die draf )

Princeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 20:42

emspa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 21:28

:') _O- haha kan ik gwn evolutie de schuld geven van m'n kapstokjes _/-\o_

Princeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 08:52

:D Tja, ik maakte eruit op dat zolang de binnenkant van je kuiten maar tegen het paard liggen je eigenlijk nog goed zit.

emspa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 10:01

:j helemaal mee eens :') hihi bedankt voor je reactie, :D