Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Sjirina schreef:Brrr... ik haal de topic maar meteen weg. Wist niet dat je dan dit soort dingen over je heen krijgt. Ik dacht dat mijn berichtje heel genuanceerd was, ik ben helemaal geen ruwe ruiter o.i.d. Maar weet soms in bittenland de weg niet meer. En zometeen is het stang en trens, dus het leek me niet zo raar om eens te vragen of iemand ervaring heeft met andere paardvriendelijke bitten. En ik heb goed les, waarom vraag je hier niet gewoon naar? En is was offline omdat mijn PC me er wel eens uitkiepert. Maar zo neergesabeld worden vind ik heel naar. Jammer, bokt kennelijk toch niet mijn ding....

petitparis schreef:tja er zijn wel bitten die voorkomen dat je paard te diep gaat lopen zonder dat jij veel moeite/"kracht" moet gebruiken. Maar deze mag je helemaal niet in de dressuur gebruiken, dus daar schiet je niks mee op.
Correcte oprichting kan je zoals mijn voorgangers zeggen alleen bekomen door goed de achterhand activeren en voldoende te sluiten met hand en zit zonder impuls verlies. Hiervoor moet een paard veel draagkracht ontwikkelen, wat niet van vandaag op morgen gebeurt.
Sommigen gebruiken S&T om gemakkelijker die verzameling en oprichting te verkrijgen, maar dit is imo niet de juiste manier. Vaak krijg je paarden die zonder stang niet meer ontspannen vw-nw kunnen/willen lopen.

Sjirina schreef:Topic sluiten kan kennelijk niet.... maar willen jullie s.v.p een beetje constructief en aardig reageren? Ik ben geen bruut of zo. VivaLavida, dank voor jouw reactie. Ik heb zowel met dubbelgebroken als watertrens gereden. Maar dubbelgebroken reageerde hij niet fijn op, hij vindt de druk op de tong toch niet zo prettig denk ik. Met de watertrens kreeg hij van die velletjes opzij, maar kan ik wel weer eens proberen, hij is ook al weer veel verder. Ik heb ook wel eens zo'n Robart bitje geprobeerd, maar werd hij bang van in zijn mond, dus dat was eenmalig. Natuurlijk les ik, en trainen we op de dingen die jullie noemen, van achteruit, meer gewicht nemen etc. Maar soms heb ik het gevoel dat dit bit net iets te weinig inwerkt. De overgang naar stang en trens lijkt me dan ook heel groot worden. Maar misschien ga ik hier nog wel gewoon mee door hoor maar tips van ervaringsdeskundigen zijn natuurlijk altijd welkom. Oordelen over mij zonder dat je naar achtergrond vraagt liever niet. Vragen stellen mag altijd!

Sjirina schreef:mijn tandarst gruwt van dubbelgebroken trensen, omdat je daarmee de lagen beschadigd. Heel veel paarden hebben schieffels op hun lagen. Daarom laat ik dat ook regelmatig controleren door mijn DA. Mijn paard reageert beter op een wat dunner, enkelgebroken trensje. Ieder bit in de verkeerde ruiterhanden is een marteling voor het paard. Het is altijd een beetje "zoeken" naar het juiste bit voor een bepaald paard in een bepaalde fase van de africhting. Ik ben helemaal nog niet toe aan S&T dus dat gaan we zeker niet doen. Graag reacties van mensen die ervaring hebben met dit probleem en een oplossing hebben gevonden (of niet...)