Moreno @ Work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jolindaa

Moreno @ Work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 16:53

Hoi bokkers *\o/*

Na heel veel gedoe, omdat ik anit-ruk-en-pluk ben, eindelijk een instructrice gevonden die mij verder kan helpen zonder al deze onzin.
Heb nu 1 les achter de rug en Moreno was met 1 enkele, kleine, inieminie, simpele uitleg goed gecontroleerd te rijden.

Moreno is 50% Hackney, dus kan zijn kop er behoorlijk op zetten, 25% Fjord, dus vreselijk eigenwijs, 25% Fries, dus uhhhh. Ja, toch ook wel weer nuchter, bovenop het drukke van de Hackney.
Mor is 4 jaar weg geweest en daar op een volledig onjuiste manier gereden, dat moest ik dus gaan oplossen.
Ik reed vandaag met mijn gympen, omdat mijn stalschoenen even niet in staat van gebruik waren :Y)
Normaal zijn dus mijn tenen naar binnen, hakken naar beneden. Vind dit nogal lastig als ik mijn gympen aan heb, waarmee ik dus geen grip heb.

Verder is ELK commentaar van harte welkom! Mits je dit kunt onderbouwen.

Toen Moreno net terug was:
Afbeelding
Afbeelding
-Hier drukte hij enorm zijn rug weg en knakte bijna doormidden :Y)

Tijdje erna. Het ging een klein stukje beter. Hij had hier een nieuw zadel en hij ging wel wat beter lopen, maar uiteindelijk nogsteeds bagger.
Afbeelding

Weer een tijdje erna, veel training EN meneer was geholpen aan zijn rug, waar hij enorm veel last van bleek te hebben.
Afbeelding

En nu, nu zijn we in totaal bijna een jaar verder.
Dit zijn de foto's van vandaag.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
En mijn trotse foto van vandaag:
Afbeelding

Zoals ik al zei: IEDER commentaar is van harte welkom, MITS onderbouwd *\o/*

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 16:59

Tja ik ben er niet zo kapot van, op bijna alle foto's blokkeer je je handen, druk je je polsen naar beneden, de laatste foto vind ik nog het prettigste beeld geven, handen mogen ook meer voor het zadel, handen meer rechtop en opletten dat je niet vanuit je polsen naar beneden knikt ;)

Vind hem wel wat op de voorhand lopen dus zou veel tempowisselingen rijden, overgangen, wat meer van achteruit naar de hand toe rijden.

je schoeisel :x

Succes!

Gilalh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 17:04

Als ik het zo zie op de foto's vind ik dat hij nu wel heel erg op de voorhand loopt en weinig stuwing van achter. Bij de foto's van een jaar geleden liep hij een daarin beter. Ik zou er nu goed op letten dat hij niet achter de loodlijn komt. Zo te zien maakt het niet veel uit welke schoenen je aan hebt want bij de eerste foto's doe je hetzelfde.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 17:09

Wat een ontzettend geinig ponybeest, echt leuk!
Ik denk dat je ten eerste erop moet letten dat je hem niet TE diep rijdt, dus niet compleet laten duiken. Je ziet op de foto's dat hoe dieper hij loopt, hoe meer hij de grond in gaat lopen, en hij is al niet opwaarts gebouwd van zichzelf. Als je hem diep rijdt, blijf er dan zeker op letten dat hij achter blijft marcheren.
Ten tweede dat hij in die laagte niet op je hand mag gaan leunen, hij moet zichzelf gaan dragen en niet jouw hand als vijfde been gaan gebruiken.
Voor jezelf moet je erop letten dat je niet per ongeluk je binnenhand teveel inzet, het is nu nog geen echt probleem maar het sluipt snel naar scheefheid. Ook naar beneden kijken is een valkuil die nu nog niet stoort maar die snel vervalt in je paard meer op de voorhand rijden door het extra gewicht wat je naar voren laat hangen.
Verder ziet het er voor mij ontspannen en fijn inwerkend uit. Ik denk niet dat jij blokkeert in je hand zoals iemand hierboven zei, ik denk dat dat beeld komt omdat hij hangt.

Ilverette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 17:16

Paard loopt wel te veel op de voorhand maar niet zoveel als één na laatste foto doet vermoeden, da's een beetje een ongelukkige foto. Je zadel ligt ietsje te ver naar voren waardoor de schouder niet geheel vrij ligt, kan ook veel verschil maken.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 17:51

@ Orienta. Ik snap wat het blokkeren betreft niet helemaal wat je bedoelt. Ik heb juist een compliment gehad op hoe zacht ik met mijn handen inwerkte op zijn mond van mijn instructrice....

@ Gilalh. Op de eerste foto's heb ik ook nog geen rijschoenen aan? :o

@ Urielle. Het klopt dat hij zo nu en dan te diep loopt. Dit is inderdaad vanwege het hangen. Zoals ik al zei, ik ben niet van het rukken en plukken en laat dan wat te snel mijn teugels vieren, waardoor hij dus opnieuw mijn handen opzoekt, hoe lang ik mijn teugels ook laat, dus hoe langer de teugels, hoe dieper hij loopt.

Verder ben ik al veel bezig met tempowisselingen, vooral in draf. Ik merk dat als ik hem wat laat versnellen, hij op dat moment ook minder hangt en meer op eigen benen loopt. Het is echter wel zo dat hij heel snel terugvalt in zijn oude houding, als hij eenmaal weer op 1 tempo loopt. Zaterdag heb ik weer les, dus ik hoop dan weer een stukje verder geholpen te zijn.

Ohja! Op de 1 na laatste foto ging hij net mesten, dus bolde zijn rug enigzins... Inderdaad een ongelukkige foto!
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 03-11-11 19:32, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd.

Mars

Re: Moreno @ Work

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 17:59

Verbetering is zeker zichtbaar, maar inderdaad: pas op dat hij niet te erg op zijn voorhand kukelt. Ik denk dat hij een stuk sterker moet gaan worden in zijn achterhand, dan kan hij zichzelf ook beter dragen. Tempowisselingen zijn daar een goeie oefening voor en daar ben je al mee bezig +:)+ Maar ook veel (schijn) overgangen rijden, en figuren om hem recht en los door zijn lichaam te krijgen. Ik lees dat je ook les hebt dus dan moet dat helemaal goed komen :j

Ten slotte valt me op dat je zadel erg ver naar voren ligt, zelfs tot aan de schouder. Dat kan hem ook wat beperken in de beweging, daar zou ik zeker even naar (laten) kijken.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 18:07

Oei oei oei, ik weet dat het zadel op de eerste 4 foto's bagger ligt, maar de andere fotos zijn een speciaal zadel voor hem.... Ligt deze ook zo bagger? Ik heb er zelf echt geen kijk op, dus heb er naar laten kijken en toen deze gekocht :?

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 18:11

Bagger ligt het niet hoor, zeker niet en dat is ook niet te beoordelen vanaf een foto. Wellicht scheelt het al als je hem wat minder ver naar voren legt. :)

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 18:12

Ja inderdaad! Ik was zo blij toen ik deze kocht, hahaha! Merkte ook dat hij, bij het testen, enorm lekker ging lopen. Ging een wereld voor me open, hihi.

Ilverette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 18:23

Zoals ik al zei, hij ligt maar iets te ver naar voren. Schouder vrij en ik denk dat je verschil merkt in zijn lopen.

edit: Zadel kan ook door de (plek van de) singel naar voren schuiven.

ineminne96

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 18:27

Je ziet wel al enorme verbetering met de eerste foto's

maar zoals hierboven, hij loopt een beetje op de voorhand , en het lijkt dat hij nogal op je teugels hangt, kan dat kloppen ?

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 18:31

Haha ja, heb ik ook al eerder bevestigd. Hij hangt enorm. Daarom loopt hij soms ook veel te diep. Ik vind het heel moeilijk om dan mijn handen strak te houden en dus tegendruk te geven aan zijn gehang. Ik laat dan eigenlijk te snel los, terwijl ik hem eigenlijk vast moet houden en meer tegen de hand zou moeten rijden... Want dan laat hij los en stopt met hangen.

Is een aandachtspuntje. Evenals het zadel.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 19:08

Tegen het hangen kun je ook een ophouding maken en dan met 'open' hand (je weet wel wat ik bedoel denk ik) weer voorwaarts rijden. Je hoeft je absoluut niet vast te zetten oid.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 20:18

Okee dat zal ik morgen eens proberen! Ik ga het zaterdag ook aan mijn instructrice voorleggen. Dat vasthouden zou ik ook eigenlijk wat anders moeten verwoorden, want ik zet hem niet vast, maar begrens hem tegen het volledig duiken.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 18:53

Je kan idd een ophouding geven, maar vooral belangrijk is dat je hem telkens naar voren rijdt, dan gaat hij ook niet zo hangen.
En te zacht is ook niet goed hoor, gewoon heel duidelijk zijn, dat is wat anders als gemeen zijn met je hand, een ophouding is beter dan teveel loslaten en hij lekker gaat hangen, hij moet eigenlijk tegen een muur aanlopen, tot daar en niet verder, icm impuls.
Je kunt ook je handen wat omhoog brengen, tegelijk met een flinke voorwaartse hulp.
Dat gaat niet met geweld hoor, ik heb zelf ook een hekel aan die trek en zaag praktijken!
Wat heel belangrijk is, is om hem goed op je zit te kunnen rijden, dan kun je met schakelen heel veel bereiken doordat hij dan op je zit remt en niet zo snel op de voorhand komt.
Die één na laatste foto is nogal misleidend, omdat hij ook met de horizon van voor naar beneden gaat, zo lijkt het helemaal of hij op de voorhand loopt, samen met het mesten...
En probeer vóór je te kijken, dat geeft vaak ook al wat meer het 'naar voren' gevoel!

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 19:05

Tja ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik móet zeggen, op bepaalde fotos lijk het wel een duikboot , je geeft aan niet van het gepruts te zijn, maar halve ophouding en weerstand biedende hand zijn in deze wel een uitkomst zijn.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 19:19

pff, volgens mij heb jij echt heel veel pijn in je handen na het rijden.
Teugels los en vanuit de achterkant gaan rijden. Vind dit er niet erg happy uit zien eerlijk gezegd. Weet ook niet of ik het een echte verbetering vind...

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-11 19:44

Een verbetering is het ten opzichte van het rug wegdrukken wat hij eerder deed.
Dit is onder geen enkele noemer goed te praten ;) Aangezien hij dat nu niet meer doet en gewoon gecontroleerd te rijden is, in plaats van mij vliegles te geven elke keer als ik iets van hem vroeg, is dat een vooruitgang.

Buiten alles, is dit na 1 enkele les...... Je kan dan niet van mij EN niet van mijn paard een of andere perfecte houding verwachten. Ik doe er in ieder geval alles aan om het te perfectioneren, dat moet al genoeg zijn :) Ik vraag niet om me op te hemelen, dus als je geen toegevoegde waarde hebt aan de tips die er nu al staan, is het onnodig om te reageren.

Met de tips van de nuttige mensen kan ik wat :D!
Morgen ook weer les, dus dan kan mijn instructrice ook tijdens het rijden corrigeren.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 19:47

Het probleem is dat hij op dit moment nog zijn rug niet gebruikt omdat hij achter niet ondertreed, je móet met je instructie echt overleggen om hem op het achterbeen te plaatsen en daarvan uit hem over zijn rug te rijden.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-11 19:50

Ja klopt, dat had zij ook al verteld. Inderdaad veel naar voren rijden en hem niet in laten zakken. Dan loopt hij meer op zichzelf, in plaats van te hangen in mijn armen. Of ik kan voelen dat hij dan meer zijn achterhand gebruikt, zover ben ik denk ik nog niet.
Ik zal wel ook proberen om rechtop te blijven zitten en vooruit te blijven kijken, want uit tips blijkt dat dit ook wel wil helpen om hem meer van achter te laten lopen :)

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 20:45

Hij loopt idd erg op de voorhand.
Als hij gaat hangen, niet druk op de teugels verminderen maar been eraan. Door de druk op de teugels te verminderen gaat hij erg zakken. Nu is zakken met de hals niet erg maar de schoft moet boven blijven en dat gebeurt niet. Het mooiste is het natuurlijk om hem nageeflijk op het been te krijgen.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 21:15

Niet te bang zijn om 'te rukken en te plukken'. In dit geval is dat misschien helemaal niet zo erg, als je de pony maar van de voorhand af krijgt.
Je moet igg de teugels een stuk korter en de pony meer op het achterbeen krijgen, vooral op de één na laatste foto is het nu net een duikboot.
Idd wat robeer zegt, niet bang zijn voor druk op de teugels. Je hoeft niet te zagen maar een beetje druk kan geen kwaad, anders krijg je hem nooit op het achterbeen.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-11 21:21

@ 44Myrthe44 de een na laatste foto is ook heel erg ongelukkig hoor. Mijn moeder zat op de grond en had de camera scheef, dus het lijkt zoiezo al alsof hij inderdaad vreselijk op de voorhand loopt en daarbij was hij ook nog aan het mesten, dus hij bolde zijn rug iets op.

Neemt niet weg dat hij wel op de voorhand loopt hoor, maar die een na laatste foto is erg extreem :)

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-11 23:11

Vandaag weer les gehad en moeders weer de camera in haar handen gepropt.
Zouden jullie voor mij willen kijken of hij nu meer op de achterhand loopt of dat dit weer bagger is?
Ik heb hem wel steeds voorwaards geprobeerd te houden. Dit had als resultaat dat hij helemaal niet meer op mijn armen hing.

Ik weet niet waarom mijn moeder dat doet, maar deze foto is weer een klein beetje scheef genomen.
Afbeelding

Tenennnnnn!!!! Verder zit ik wel rechtop en kijk ik vooruit, dus dat is wel beter.
Afbeelding

Ik vind het er hier wel oke uit zien, maar ik kan nog altijd niet zo goed van een foto af beoordelen of hij beter op de achterhand loopt :')
Afbeelding

Even voor zijn knappe kop <3
Afbeelding

Naar voren kijkennnnnn.
Afbeelding

Moreno deed de instructrice na, haha. Vond ik een grappige foto.
Afbeelding

Ik weet niet wat ik deed, maar ik zit hier duidelijk scheef.
Afbeelding

Nou, ben benieuwd.