Pony inrijden,

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

verenasmit

Pony inrijden,

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 15:42

hallo, ik had een vraag, wij rijden nu een Grote D pony in, maar we weten niet goed hoe we veder moeten,
we hebben het voor elkaar dat we erop kunnen zitten en rond kunnen stappen draven met iemand ernaast, hoe kan je hem veder leren?
aan het been, het bit heeft ze ook al in, ze is trouwens 4 jaar, en toen we er voor de eerste keer op gingen zitten deed ze nix en at ze gewoon door,
toen het zadel erop ging, en we aansingelden geen problemen, het bit duurt wel even voordat we die inhebben, maar hoe moeten we veder?
met het aansporen leren, en het sturen etc, heeft iemand tips?

mvg Verena smit.

kraakte

Re: Pony inrijden,

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 15:43

een ervaren iemand laten helpen?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 15:43

Dit doe je allemaal aan de longeerlijn met een ervaren persoon erbij :j

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 17:25

PP --> RT-P

Jojoow1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 17:42

je kon dit beter opzoeken VOOR je begon met inrijden...
heb ook gelezen dat je je shet hebt in en door gereden, dan zou de D pony toch ook moeten lukken??

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 17:46

Inderdaad jojoow. weet waar je mee bezig gaat zijn voor je begint!
Dan had je van te voren bijvoorbeeld mooi kunnen grondwerken zodat je nu in principe alleen het erop zitten hoefde te leren...

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 17:51

stef schreef:
Dit doe je allemaal aan de longeerlijn met een ervaren persoon erbij :j

idd! Niet gaan aanklooien! Vraag iemand met kennis en ervaring om hulp en raad!

Jojoow1 schreef:
je kon dit beter opzoeken VOOR je begon met inrijden...
heb ook gelezen dat je je shet hebt in en door gereden, dan zou de D pony toch ook moeten lukken??

_/-\o_ :')

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 17:54

verenasmit schreef:
hallo, ik had een vraag, wij rijden nu een Grote D pony in, maar we weten niet goed hoe we veder moeten,
we hebben het voor elkaar dat we erop kunnen zitten en rond kunnen stappen draven met iemand ernaast, hoe kan je hem veder leren?
aan het been, het bit heeft ze ook al in, ze is trouwens 4 jaar, en toen we er voor de eerste keer op gingen zitten deed ze nix en at ze gewoon door,
toen het zadel erop ging, en we aansingelden geen problemen, het bit duurt wel even voordat we die inhebben, maar hoe moeten we veder?
met het aansporen leren, en het sturen etc, heeft iemand tips?

mvg Verena smit.

Oei, nu ga ik een beetje grof worden vrees ik! Want jullie rijden geen pony in, maar zijn een pony aan het verpesten!
Zoek in gods naam iemand met ervaring, anders staat er binnen nu en een maand of wat een nood oproep met.. pony gaat er vandoor, pony bijt,en meerdere kwaaltjes die hij heeft aangeleerd door niet juist begeleiden van een jong paard!
Juist dit begin van africhting is verschrikkelijk belangrijk voor de rest van het leven van een paard!
Onhandelbare paarden...en die worden nooit zo geboren, maar door de mens zo gemaakt!!!!...belanden bij de slager!

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 17:57

Kan het allemaal we uitleggen echter is het altijd anticiperen op de cituatie, en is het verstandiger om er een ervaren persoon bij te halen.

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 18:00

Misschien niet zo handig om een pony zadelmak te maken als je niet weet wat je moet doen? Het enigste wat ik nu kan adviseren, haal er een ervaren persoon bij of breng de pony weg naar een stal voordat er ongelukken gebeuren.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 18:05

Op een pony stappen die dus kennelijk niks weet van wijken voor druk, die niet weet wat die met een bit moet doen en waar kennelijk ook geen stemcommando's voor ho (nogal essentieël voor de veiligheid), stap, draf, galop en achterwaarts op zitten is een recept voor een hoop ellende.

Inrijden is niet er op gaan zitten en de pony dan pas gaan aanleren wat die moet doen. Rem, stuur en wijken voor druk (voorbereiding op beenhulpen) moet er van te voren al op zitten. Zonder al die voorbereidingen maak je alles voor de pony onnodig ingewikkeld en verwarrend, wat makkelijk paniek en verzet geeft met ongelukken als gevolg.

Doe dus eerst 5 stappen terug en begin met aan de hand de pony fatsoenlijk voor te bereiden op een ruiter op de rug.

verenasmit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-11 19:53

ik heb jullie niet gevraagd voor commentaar maar voor tips,
dus ik wil niet horen begin met een ervaren iemand,
ik vroeg om tips om veder te rijden,
en btw, niks verpest, het gaat hardstikke goed met dit diertje, :)

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 19:56

Het is moeilijker als je denkt hoor, geloof me!
Via een computer gaat dit niet lukken vrees, ik je moet op zoveel tegelijk letten ..

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 20:00

Jammer dat er altijd meteen geroepen word: je verpest je paard/pony.
Dit is bij mij ook wel keer geroepen; ik ben ook onervaren wat betreft mijn paard inrijden. Maar ik heb een super beestje, ze loopt lekker. De kleine probleempjes waar ik tegen aan loop kan ik met grondwerk weer wegpoetsen en zoniet, dan vraag ik mijn rij-instructrice om te helpen!

Wat je het beste kunt proberen is om aan de hand (longeerlijn) het paard wat stemcommando's te leren. Zoals stap-draf.
Ken je paard het commando aan de longeerlijn goed, kun je iemand erop zetten. Als jij vanuit stilstand naar stap gaat, roep je stap en de persoon op de rug drukt ZACHTJES de benen aan. Langzaam laat je het stemcommando weg en ga je op beenhulp verder. Doe dit gewoon aan de longeerlijn.

Ik zelf heb het zelf ook zo gedaan, zonder longeerlijn. Toen ik erop zat rustig stap geroepen en benen zachtjes aanduwen. Paard snapt er in begin de ballen van. Maar na enkele rustige pogingen !!Vooral niet boos worden of gaan schoppen/zweepgebruik!! zal het paard misschien 1 pasje zetten. Goed belonen (niet te hard zodat die schrikt) en dan weer opnieuw. Gewoon stap roepen en zachtjes benen aandrukken. Na een tijdje kun je stem commando weglaten.

Het zal wel tijd duren. Ditzelfde ook voor draf. Misschien dat paard de draf in begin eng vind. Doe het dan aan longeerlijn of ren mee (als paard dit gewend is). Doe niet teveel in 1x. Zet het paard van half naar stap ongeveer een paar stappen, belonen en stoppen!

Altijd eindigen met een positief gevoel... Zo leert het paard het het snelst!

Hoop dat je hier wat aan hebt en veel succes.

ps. Ik zelf heb wel nadat ik erop kon zitten en aandraven/aanstappen wel een instructrice erbij gehaald die verstand heeft van jonge paarden inrijden. Dus als je teveel twijfeld, zoek gewoon iemand die je een beetje kan helpen ;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 20:52

verenasmit schreef:

Je krijgt tips, alleen niet de tips die je horen wilt. Verder rijden: Aan de lijn met een ervaren persoon in het midden.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 21:50

verenasmit schreef:

Dan vooral doorgaan met wat je doet, het gaat hardstikke goed, dan heb je onze hulp niet nodig.

Nwktje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 21:54

Tijdens het stappen, wanneer iemand er naast loopt been geven, en bij reactie belonen, en als het goed gaat, kan je aan de longeerlijn.

verenasmit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-11 07:53

Firefly 4, ja op bokt hebben ze altijd commentaar dusja, kan je nooit iets normaals vragen of ze
gaan allemaal al weer roepen dat je je paard pony verpest, dusja.

steff ? ik krijg niet de tips dat ik horen wil, ik vroeg er om of ze tips kunnen geven hoe WIJ veder moeten.
mijn vraag was heel duidelijk, het stond er niet in het chinees ofzo, dus verwacht ik ook dat er duidelijke antwoorden komen, waar ik om vroeg dus, en niet ; je verpest je pony hiermee , je moet een profecionaal iemand erbij halen , en nu ga ik even heel grof worden want Want jullie rijden geen pony in, maar zijn een pony aan het verpesten!, en zo gaat het door op bokt, maar daar vroeg ik dus niet om, wat Firefly4 zegt, zoiets vroeg ik om, (: duss bokkers , hou het even netjes, en ga niet meteen zeggen je verpest je pony dit en dat, want daar heb ik niet omgevraagd ;)

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 08:06

Je vraagt om een tip, een tip is een ervaring person erbij halen. Niet zo op je teentjes getrapt zijn hoor. Als je zo reageert weet je donders goed dat je fout bezig bent maar wil je het zelf gewoon niet erkennen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 08:17

Het is wel echt zo dat je er beter een ervaren iemand bij kunt halen.
Inrijden is echt wel meer dan erop zitten en het stuur en gas erop zetten.
En ja, zo doorgaan is vragen om problemen.
Dus je kunt je kop in het zand blijven steken, maar als je nu al vastloopt zou ik mezelf toch afvragen of dit wel zo'n goed idee was. Dat heeft helemaal niets met 'dat gezeik van Bokt' te maken, maar met het feit dat jij gewoon werkelijk bezig bent met iets wat levensgevaarlijk kan uitlopen als je een beetje pech hebt. Jammer.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 08:24

Ik ga mee met aerdenhout. Als je niet weet wat je moet doen, waarom ben je dan in s hemelsnaam begonnen? Een ervaren persoon erbij halen is niet stom, en betekent niet dat jij niet goed genoeg bent. in tegendeel, een slim persoon laat iemand met ervaring helpen, een dom persoon moddert wat aan en zo ontstaan gevaarlijke situaties en gevaarlijke paarden.
als ik ergens niet uit kom met rijden, is het dan verstandiger om zelf dingen te blijven proberen, of het probleem bij mijn instructrice voor te leggen? ;)

VeRder raad ik je aan om aan grondwerk te beginnen om wijken voor druk, en commando's voor ho, stap en draf te leren. daarna hoor je pas te beginnen met een zadel en een hoofdstel.

cass1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 08:42

Toen ik een jaar of 14 was heb ik ook geholpen met een verzorgpony inrijden, wel zijn
wij begonnen met longeren zodat hij ook op stem reageerden. en geloof me ik had net 2 jaar manege lessen gehad en had wel hulp van de eigenaar (die was er altijd bij) maar die was ook aan het rijden. Uiteindelijk hebben we lessen genomen en is alles goed gegaan!

Tos240

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 15:39

Wat ik altijd doe met t inrijden van een jonge pony is: zet er een ervaren pony voor en leer hem zo de hulpen van de benen> Dus benen geven en de stem gebruiken. Dit heb ik met longeren al geoefend om hem aan de longeerlijn in stap en draf te gaan. Dan achter een ander aan met stem en beenhulpen en gaat dat helemaal goed laat je de stemhulpen weg.
Veel succes verder met beleren! Een advies: doe niets overhaast! Je kunt er beter wat te lang overdoen dan te snel want dan komt t niet goed!

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 15:44

Niemand bedoelt het onaardig, maar aan je vraag te zien heb je geen idee waar je mee bezig bent.
Mijn advies is dan ook.. Niet doen en aan iemand overlaten die wel weet wat ie doet.
Als je dat niet leuk vindt om te horen.. Tja.. De waarheid is soms niet leuk.
Een pony verpesten, dan ben je verder van huis.
Ik hoop dat je hulp gaat zoeken. Het is echt niet onaardig bedoeld, maar dit kunnen jullie zelf niet.

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 15:52

Zoek alsjeblieft iemand die jullie kan begeleiden.
Gewoon iemand die er ervaring mee heeft, dan komt het vast goed :)