Van bitloos terug naar bit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lous

Van bitloos terug naar bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 23:00

In het algemeen rijdt mijn paardje bitloos best fijn, maar af en toe reageert ze toch niet snel genoeg of er helemaal niet op. Meestal als ik wil sturen. Daarnaast is ze in het bos ook niet te houden. Niet dat ze bang is, ze schrikt bijna nergens van, maar ze is gewoon heel enthousiast. Om mij heen krijg ik vaak de reactie, we begrijpen je gedachtegang, maar is het toch niet handiger weer met bit te gaan rijden?

Ik zit nu dus in dubio, aan de ene kant houdt ik het liever vriendelijk, aan de andere kant heb ik het idee dat ik met bit toch meer te zeggen heb en fijner/rustiger rijd.
Wat zouden jullie doen? Alle tips zijn welkom.

Anoniem

Re: Van bitloos terug naar bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 23:05

Met wat voor een optoming werk je en heb je les :) ? Ik zou persoonlijk bitloos blijven. Mijn pony kon buiten ook wel drammen endoen maar dat was met bit zeker niet anders :n

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 23:06

Ik rijdt met een kaakgekruisd hoofdstel van Barefoot.
Op dit moment heb ik geen les vanwege persoonlijke omstandigheden, daarnaast is het plan om volgend jaar western te gaan rijden.

ilsexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 23:08

Ik rijd ook bitloos, maar buiten met bit, omdat ik dan zelf rustiger ben. Want als ze er vandoor gaat ofzo, dan heb je meer te zeggen met bit dan bitloos... Ook rijd ik gewoon vaak met bit omdat ik vind dat k haar ook daarop zou moeten kunnen rijden, en bit is niet erg hoor, het hangt totaal van je hand af, of die streng of zacht is. Je moet doen waar je je goed bij voelt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 23:10

ilsexxx schreef:
Ik rijd ook bitloos, maar buiten met bit, omdat ik dan zelf rustiger ben. Want als ze er vandoor gaat ofzo, dan heb je meer te zeggen met bit dan bitloos... Ook rijd ik gewoon vaak met bit omdat ik vind dat k haar ook daarop zou moeten kunnen rijden, en bit is niet erg hoor, het hangt totaal van je hand af, of die streng of zacht is. Je moet doen waar je je goed bij voelt :)

DAt je met bit meer te zeggen hebt dan zonder is gewoon niet waar :n als je een paard op een stukje ijzer wilt stoppen moet je hem om de benen binden.

Ik denk dat je in de bak al consequent moet rijden. Als jij wat wil moet zij daar een reactie op geven. Dit kan je dan ook steeds meer opbouwen als je buiten bent. Als jij wilt stoppen moet ze stilstaan. Ik denk als je veel oefent dat het dan steeds wat beter zal gaan :j .

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 23:10

Probeer eens een sidepull.
Bij sommige kaakgekruisde hoofdstellen kan er (helaas) ruis ontstaan, doordat de release niet goed is.
Haar enthiousiasme buiten gaat natuurlijk niet weg als je er een bit in hangt :)

Ilsexxx: Ik vraag mij daadwerkelijk af waar de roddel vandaan komt dat een paard met bit beter te houden is. Dat is absoluut niet te zeggen.
Er zijn juist heel veel paarden die bitloos zelfs beter reageren in zo'n situatie op de hulpen. Vaak zit dat echt tussen de oren.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 23:14

Ik reed mijn paard buiten kingekruisd omdat dat scherper inwerkt.
teugels liet ik in boogjes tenzij hij begon te drammen.
werkte voor ons het beste.

overigens, als je je er beter bij voelt, of om te proberen zou je best
wel even met bit naar buiten kunnen.
mijn voorkeur gaat ook uit naar bitloos maar je moet je er wel goed
bij voelen en het moet wel werken voor jullie.
het is geen moeten.

succes!

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 23:14

In de bak heb ik haar zo terug, maar in het bos is dat helaas wel even anders. Vind het echt zo jammer, wil graag kunnen genieten met mijn paardje.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 23:16

Maar je rijd toch je paard terug op je zit en niet op het bit?
Neem aan als je paard enthousiast is je gaat lopen terug trekken aan het bit je het paard enkel pijn doet?

mcsjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 23:16

Bitloos is in principe vriendelijker. Maar wanneer je paard buiten loopt te drammen en jij continu aan de teugels moet hangen om je paard bij je te houden, ga ik mij af vragen of het dan nog zo vriendelijk is. Als je paard met een bitje wel gewoon terug te rijden is en je daardoor veel minder vaak haar hoeft in te houden is het misschien wel vriendelijker om buiten met bit te rijden.
In de bak zou ik bitloos blijven rijden. Sturen hoor je vooral op je zit en benen te doen en in mijn ogen los je daar het probleem dus niet op met een bit.
Buiten kun je ook proberen om je paard wat meer aan het werk te zetten door veel tempowisselingen, schouder voor beide kanten, spelen met hoofd/halshouding enz. , zodat je paard er niet meer aan denkt van whoee we zijn buiten, leuk crossen.
Grootste resultaat zul je in mijn ogen dus halen door rijtechnische vooruitgang te boeken.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 23:20

Als ik in de bak rijdt is ze op mijn stem al terug te zetten. Maar tempowisselingen buiten rijden is al moeilijk als ze de hele tijd loopt te drammen.
In de bak hoef ik ook bijna niks met mijn handen te doen. Buiten lijkt het wel of ze nergens meer op reageert en alleen maar hard wil.

Christel1164

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 23:24

Er zijn verschillende bitloze optomingen, je kunt ze bekijken en proberen via bitloos.nl
Misschien werkt een andere bitloze optoming beter voor jouw paard.
Zo heb ik vroeger geexperimenteerd met een steeds scherper bit, naar een leren bit en tenslotte bitloos.

Kalli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 23:35

Toen ik mijn quarter kocht was hij zes en was alleen bekend met bitloos rijden. Dat heb ik natuurlijk voortgezet en ik was erg tevreden. Totdat hij steeds fitter werd (we trainden voor endurance) en steeds heter. Hij is er toen een paar keer met mij vandoor gegaan en ik had absoluut niets te vertellen. Hij was gewoon jolig en besloot eens flink te gaan rennen (in duinen en op strand). Toen was de maat vol en ben ik hem met bit gaan rijden. Ik moet eerlijk toegeven dat hij meteen zeer veel respect had voor het bit. Ik kan hem dus met mijn pink rijden en hoef nauwelijks in zijn mond te zitten. Hij reageert nog steeds heel goed op mijn hulpen: zit, been en stem, maar het bit als extra middel blijkt bij hem heel nuttig! Mijn nieuwe paardje ben ik bitloos aan het inrijden en dat gaat uitstekend. Ik zie voorlopig geen enkele reden om bij haar een bit in te doen!

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-11 13:51

Ik heb gisteren besloten het met bit te proberen. Ze was flink aan het kouwen en vond het duidelijk niet helemaal fijn. Ik hoefde bijna niks met mijn handen te doen. De communicatie was ook een stuk beter. Ik heb haar overigens pas vorig jaar gekocht. Ze was bij haar vorige eigenaresse net een jaar bitloos. Het bit van gisteren was naar mijn idee ook net iets aan de dikke kant,ik denk dat een dun bitje veel lekkerder zal liggen. Ik denk dat ik maar eens wat keren met bit ga proberen en dan een beslissing ga maken.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 22:26

Als je met bit niet veel met je teugels moet doen, is dat misschien vriendelijker dan bitloos en de hele tijd moeten inhouden. Je kan het gewoon een paar keer proberen buiten, niets houdt je tegen om na een paar keer met bit toch weer bitloos te gaan. En als het een goeie oplossing is, des te beter.

annesterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 22:33

al eens een hackmore geprobeert ? daar moet je trouwens wel voorzichtig mee rijden;)

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 22:36

Ik vind het ergens wel jammer, maar als het beter is, is het beter (misschien enkel voor buiten en af en toe in de bak?)
Mijn paardje is buiten helemaal niet te houden met bit, en ook niet met een gekruist hoofdstel. Maar ik heb een geweldig bitloos hoofdstel gevonden waar hij perfect buiten ontspannen mee te rijden is (geeft geen druk achter de oren zoals andere gekruiste en is veel beter qua communicatie): de Nurtural. Misschien iets voor jou?

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-11 22:41

Ik had al een PB gehad van iemand die eventueel nog een bitloos hoofdstel te koop had. Maar omdat ik volgend jaar western wil ga rijden,wil ik nu niet investeren in een nieuw hoofdstel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 22:57

Ik zou teruggaan naar met bit idd, lees dat je dat ook al eens gedaan hebt.
Bitloos is niet persé beter of zo hoor, het is maar wat het fijnst werkt. Mijn merrie vindt bitloos helemaal niets, die loopt veel lekkerder met haar bitje. Buiten dat hebben de kaak- en kingekruiste hoofdstellen een slechte release, dat paarden daar drammerig op worden vind ik wel logisch.
Bitloos vind ik absoluut niet vriendelijker. Het ligt er maar aan wat je gebruikt. Veel paarden vinden druk achter de oren erg vervelend, 't is niet voor niets dat paarden met een touwhalster rap luisteren, dat is niet omdat ze je zo aardig vinden, maar omdat dat halster zo gruwelijk scherp inwerkt. De kaakgekruiste systemen werken ook met druk achter de oren, sommige paarden komen daar sneller op terug dan op een bit, en dat is gewoon omdat dat ding een pijnprikkel geeft, zo vriendelijk is dat niet. Een passend bitje is vriendelijker.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-11 23:29

xannex123 schreef:
al eens een hackmore geprobeert ? daar moet je trouwens wel voorzichtig mee rijden;)

Daar reageerd ze heel heftig op,ooit geprobeerd toen ik haar hoofdstel thuis had laten liggen om in te vetten. Dus dat doen we niet meer.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 23:32

Yamcha schreef:
Ik zou teruggaan naar met bit idd, lees dat je dat ook al eens gedaan hebt.
Bitloos is niet persé beter of zo hoor, het is maar wat het fijnst werkt. Mijn merrie vindt bitloos helemaal niets, die loopt veel lekkerder met haar bitje. Buiten dat hebben de kaak- en kingekruiste hoofdstellen een slechte release, dat paarden daar drammerig op worden vind ik wel logisch.
Bitloos vind ik absoluut niet vriendelijker. Het ligt er maar aan wat je gebruikt. Veel paarden vinden druk achter de oren erg vervelend, 't is niet voor niets dat paarden met een touwhalster rap luisteren, dat is niet omdat ze je zo aardig vinden, maar omdat dat halster zo gruwelijk scherp inwerkt. De kaakgekruiste systemen werken ook met druk achter de oren, sommige paarden komen daar sneller op terug dan op een bit, en dat is gewoon omdat dat ding een pijnprikkel geeft, zo vriendelijk is dat niet. Een passend bitje is vriendelijker.

Ben het helemaal met je eens.

xrenox

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 23:47

ik heb 2 jaar bitloos gereden. gewoon met een touwhalster niks aan de hand ging heel goed. Mijn haflinger kob ik flink drammen etc.
Ik had mijn haflinger wel de one ride stop geleerd.

Vorig jaar zomer was hij 2 weken schrikkerig en schoot die voor alles aan de kant en alles was eng. Hij was duidelijk aan het 'klieren/aanstellen' ik ben er toen flink afgevallen midden in het bos. het liep gelukkig goed af met alleen een gecompliceerd breuk in mijn wijsvinger.

Toen was ik helemaal klaar met het bitloos rijden. Ik ben toen meteen weer overgegaan op het rijdne met bit. En alle problemen waren over en nu doe ik niet meer anders.

Als ik in de bak rij dan rij ik meestal nog wel bitloos en dat gaat prima.

gewoon doen wat je gevoel zegt. Als je een bit goed gebruikt is het niet zielig.

annesterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 23:48

Lous schreef:
xannex123 schreef:

Daar reageerd ze heel heftig op,ooit geprobeerd toen ik haar hoofdstel thuis had laten liggen om in te vetten. Dus dat doen we niet meer.

dan is dat idd geen slim idee

fientje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 16:10

Ik heb de overstap van bitloos naar met bit ook gemaakt. k vond mijn pony niet goed genoeg reageren zonder bit bij het crossen. Die overstap ging bij mij vlekkeloos, op buitenrit gaan we gewoon nog bitloos en voor de cross gaan we op pad met bit, werkt prima! Ik zou het gewoon weer met zacht bitje proberen! Kingekruisd werkte trouwens bij mij niet goed, ik vond die riempjes niet goed genoeg weer loslaten en mijn pony dacht daar precies hetzelfde over...

xLaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 16:17

Gewoon even testen wat het fijnst is. Je hebt ook heel veel verschillende bitjes, en daar tegenover ook heel veel verschillende bitloze optomingen.
Kaak/kin gekruisd moet je idd wel zeker van zijn dat je release echt goed is.

En met drammende paarden is het sowieso even zoeken naar wat werkt. Als wij een stukje draven met ze zijn ze het drammen vaak al weer kwijt. ;)