tong over het bit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lido_4_ever

tong over het bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 12:26

hallo allemaal

mijn verzorg paard gooit zijn toch over het bit heen ( dit schijnt hij al te doen vanaf dat hij een bit in gekregen heeft
en hij is inmiddels 8 jaar oud )

nu wil ik hier toch iets aan gaan doen
aantal dingen zijn al gedaan tandarts is al geweest en gebit is goed
ik heb al een aantal verschilldende bitjes uit geprobeerd maar dit maakt geen verschil

ik rij hem voornamelijk bitloos met een hackamore (hier rij ik zelf al jaren mee)
en hier is hij met je pinken mee te rijden
maar goed ik geef ook les op hem en dat heb ik er liever een gewoon bitje in
maar dan is hij bijna niet te sturen voor een beginende ruiter
en dus niet de hack

heeft iemand anders nog ideeen?
ik wil er namelijk geen tonglepels in hebben

groetjes

__PSM__

Re: tong over het bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 12:37

Waarom niet een kaakgekruisd hoofdstel ofzo?

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 12:38

Ik lees even mee :)

lido_4_ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 12:44

Die heb ik zelf ook al uit geprobeerd maar hier reageerd hij ook niet echt super op
En ook vergeten er in te zetten zoek ook wel iets waar mee hij aan de longeerlijn aan het werk gezet kan worden, gezien ik op het moment niet meer kan en mag rijden i.v.m mijn zwangerschap
en dit gaat bitloos erg mooizaam met hem

lido_4_ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 12:45

ik ben dus echt opzoek naar een vriendelijke oplossing
het lief doe ik idd alles bitloos
maar voor sommige dingen is een bitje wel fijn

ikke_draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 16:00

ik lees ff mee want ik herken het probleem ( helaas..... )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 19:32

Als hij het doet op verschillende bitten is het een aanleuningsprobleem wat kan komen door lichamelijke problemen.
Een ander bit oid zal niet helpen, een lichamelijk onderzoek wel.

fietje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 19:38

misschien een leren bitje ?

lido_4_ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 12:04

Hij is lichamelijk ook helemaal inoorde
Hij begint al met zijn tong over het bit te doen voor dat
het hoofdstel helemaal vast zit
En ja het hoofdstel is wel in oorde en zit helemaal goed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 14:13

Speelt hij ook met zijn tong als je hem bitloos rijdt?
Hoe weet je zeker dat hij lichamelijk in orde is? Wat is er allemaal nagekeken? Het kan ook zijn dat hij hoefkatrol heeft oid.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-11-11 14:28, in het totaal 1 keer bewerkt

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 14:17

Wellicht het bit een gaatje hoger doen. Ook kan je eens proberen om met een africhtingsneusriem te rijden (ookwel lage neusriem genoemd); die houdt de mond van het paard dicht. Of wellicht dat je de sperriem eens een gaatje strakker doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 14:20

smeetjoew schreef:
Wellicht het bit een gaatje hoger doen. Ook kan je eens proberen om met een africhtingsneusriem te rijden (ookwel lage neusriem genoemd); die houdt de mond van het paard dicht. Of wellicht dat je de sperriem eens een gaatje strakker doen.

Oh ja snoer de mond maar dicht. :n Het paard doet het niet zomaar....

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 14:23

Overdrijven is ook een vak hoor. Er zijn zat mensen die de sperriem echt voor de vorm om hebben hangen. Dat ding heeft een functie, namelijk de mogelijkheid ontnemen voor een paard om zijn mond open te doen. Deal with it of ga cavia's houden als alles zo zielig is.
Het kan na 8 jaar inmiddels ook een gewoonte zijn voor een paard om iedere keer z'n tong erover heen te doen, terwijl het vrij eenvoudig te verhelpen is en niet perse een dringende oorzaak heeft. En verder zou ik ernstig nadenken over hoe de zaken rijtechnisch zijn, want er komt toch ook een aanleuningsprobleem bij kijken.

Spetterrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 14:24

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 14:25

smeetjoew schreef:
Overdrijven is ook een vak hoor. Er zijn zat mensen die de sperriem echt voor de vorm om hebben hangen. Dat ding heeft een functie, namelijk de mogelijkheid ontnemen voor een paard om zijn mond open te doen. Deal with it of ga cavia's houden als alles zo zielig is.
Het kan na 8 jaar inmiddels ook een gewoonte zijn voor een paard om iedere keer z'n tong erover heen te doen, terwijl het vrij eenvoudig te verhelpen is.

Je kunt toch beter kijken wat de reden ervan is? Een paard doet dit nooit zonder reden, en waarom hem de mond snoeren, ook mond open doen doen ze om een reden, om de druk van het bit te ontwijken... Dus je verlegd alleen problemen, je lost ze niet op.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 14:30

Ze doen de mond open als je inkomt met een weerstand biedende of remmende hand. Daarom houden wij als mens de mond dicht mbv neusriemen, zodat een paard leert te gaan nageven daarop. Als gevolg daarop is de ruiterhand ook weer vriendelijk. Dat is heel basaal het principe dat wij met een neusriem werken....

De TS zegt net dat de mond en alles is nagekeken, dus ik zie er verder geen medische oorzaak in. Is er lichamelijk iets mis, dan zie je dat in de bewegingsafloop, verzet of vluchtgedrag en niet in de tong over het bit doen. Als hij dat als driejarige 'geleerd' heeft en dit is 'm nooit afgeleerd, maar ontweken dmv bitloze hoofdstellen inhangen, tja, dan is dat gewoon een maniertje geworden om onder het werk uit te komen zogezegd.
Dus de verlegging van problemen is juist het inhangen van bitloze hoofdstellen. Het bit een gaatje hoger doen en/of de neusriem een gaatje strakker, zou juist een oplossing kunnen zijn.

Daarnaast wil ik nog toevoegen dat juist een lage neusriem heel effectief kan zijn. Het houdt de mond van het paard dicht, maar zorgt er ook voor dat het bit stabieler in de mond ligt. Daarbij zou ik er dan een bustrens inhangen omdat dat ook meer stabiel in de mond ligt. En je zou in het begin de teugels aan de ringen van de neusriem kunnen bevestigen, terwijl er wel een trens in hangt maar je er geen druk op uitoefent. Dat hij er eerst weer aan went het bit gewoon te dragen.
Laatst bijgewerkt door smeetjoew op 01-11-11 14:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 14:32

smeetjoew schreef:

Ja... of meteen een rol tape eromheen en een panty om z'n tong binden... Ik denk dat zoiets wel zal helpen... :')

Er zal een reden zijn waarom hij dit doet, dus ga het vooral niet zoeken in symptoom bestrijding maar in zoeken naar de oorzaak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 14:34

Ik heb toch echt een paard gereden die zijn tong over het bit legde omdat hij achteraf lichamelijke problemen had. Dus het kan wel. Misschien is het wel de reden om onder werk uit te komen omdat hij er moeite mee heeft.

Maar dat kunnen wij niet concluderen vanaf onze pc. Daar zal de ts toch echt zelf verder naar moeten kijken.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 14:36

Maar de tong over het bit doen als je net het hoofdstel in hangt, heeft nog weinig te maken met lichamelijke klachten. Gezien het feit ze zelden met trens rijdt, zal het geen geconditioneerd gedrag zijn dat het paard de trens associeert met enige vorm van pijn als dat al het geval is. En trouwens, er wordt in elk topic maar geroepen om je paard door de molen te halen maar dat kost echt klauwen met geld. Het is daarom echt niet duivels om in dit geval eerst eens te proberen om de trens een gaatje hoger te hangen en/of de neusriem eens een gaatje strakker te doen of een andere neusriem te gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 14:38

smeetjoew schreef:
Maar de tong over het bit doen als je net het hoofdstel in hangt, heeft nog weinig te maken met lichamelijke klachten. Gezien het feit ze zelden met trens rijdt, zal het geen geconditioneerd gedrag zijn dat het paard de trens associeert met enige vorm van pijn als dat al het geval is.

Blijkbaar dus wel. Die ik reed legde ook meteen zn tong over het bit zodra die m in had.

Floortje_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 14:39

In een bepaalde fase in de africhting kun je tegen iets aanlopen wat op een gegeven moment uitloopt in iets vervelends, als de tong over het bit doen, ontstaan uit een tijdelijk aanleuningsprobleem en vervolgens gewoonte geworden.
Dat moet dan teruggedraaid worden, mits het niet medisch is zal je het toch moeten zoeken in de neusriem/bit hoek, want bij een bitloos hoofdstel ontwijk je het probleem. Een lage neusriem wil nog weleens helpen, icm een bustrens/Dtrens, heel stabiel zodat hij niet wordt uitgenodigd ermee te gaan klapperen. En dan zo zacht mogelijk weer oppakken, goed de tijd voor nemen zodat hij niet terugvalt in zijn oude patroon.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 14:41

smeetjoew schreef:
Ze doen de mond open als je inkomt met een weerstand biedende of remmende hand. Daarom houden wij als mens de mond dicht mbv neusriemen, zodat een paard leert te gaan nageven daarop. Als gevolg daarop is de ruiterhand ook weer vriendelijk. Dat is heel basaal het principe dat wij met een neusriem werken....

Mijn paard loopt nageeflijk zonder neusriem, die zit los met een vinger tussen het neusbeen en een vinger tussen de onderkaak... en houd haar mond dan dicht. Ik doe een neusriem om puur omdat ik het esthetisch vind, niet om d'r snuit dicht te binden. Zodra je moet gaan dichtsnoeren omdat het paard de mond opent of tongen over bitten gaat gooien is er iets mis... Zo klaar als een klontje. Ik had in een foto topic van jou al eens eerder genoemd dat ik vond dat je neusriem erg strak zat. (weliswaar off topic) maar ik begrijp nu waarom je aandraagt dat ze d'r neusriem maar wat strakker moet doen of de spierriem wat strakker... Jij vind het niet erg om daarnaar te grijpen anders zou je die foto's niet plaatsen.

Maar wees nou eerlijk, dat is toch totaal geen oplossing??

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 14:41

Joolien: Nouja, dat wéét je dus niet. Jij neemt klakkeloos aan dat het standaard iets lichamelijks is, terwijl het ook een gewoonte zou kunnen zijn. Ik gooi het erop dat het een gewoonte zou kunnen zijn, waarbij ik niet uitsluit dat het iets medisch zou kunnen zijn, maar zou eerst nog eens wat dingen proberen alvorens hem door de mallemolen heen te halen en de volgende maand een rekeningetje a la 2000 euro te mogen ontvangen waarbij er wellicht uiteindelijk niks te vinden is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 14:45

smeetjoew schreef:
Joolien: Nouja, dat wéét je dus niet. Jij neemt klakkeloos aan dat het standaard iets lichamelijks is, terwijl het ook een gewoonte zou kunnen zijn. Ik gooi het erop dat het een gewoonte zou kunnen zijn, waarbij ik niet uitsluit dat het iets medisch zou kunnen zijn, maar zou eerst nog eens wat dingen proberen alvorens hem door de mallemolen heen te halen en de volgende maand een rekeningetje a la 2000 euro te mogen ontvangen waarbij er wellicht uiteindelijk niks te vinden is.

Daarom zeg ik ook, dat zou ts zelf moeten ondervinden. Maar meestal slaan mensen het medische over en beginnen ze meteen met een hulpstuk zodat het probleem wordt onderdrukt.

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 14:46

Even bekijken. hier zie je de reden waarom een paard zijn tong over het bit doet. :D